Laatst bijgewerkt: 03-08-2021

Onze selectiecriteria

35Onderzochte producten

52Bestede uren

17Beoordeelde onderzoeken

72Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote krik test 2021. Hier stellen we alle jacks die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag vergemakkelijken en je helpen de beste krik voor je te vinden.

Je vindt in onze gids ook antwoorden op veel gestelde vragen. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je een autokrik wilt kopen.




De belangrijkste feiten in het kort

  • De krik is een apparaat waarmee je kleine reparaties of een wielwissel aan je auto kunt uitvoeren.
  • De belangrijkste kenmerken waarmee je rekening moet houden als je een krik koopt zijn hefvermogen, hefhoogte en onderrijhoogte.
  • In principe is bijna elk type krik geschikt voor elk type auto, zolang de drie belangrijkste kenmerken maar voldoende zijn voor de auto.

Krikken: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een krik koopt

Waar worden krikken voor gebruikt?

De autokrik is een apparaat dat je kunt gebruiken om motorvoertuigen op te tillen. Je gebruikt het om bij de onderkant van het voertuig te komen voor reparaties en onderhoud.

De krik wordt het meest gebruikt voor het lek steken van banden of voor het halfjaarlijks wisselen van banden.

Ga bij reparaties nooit onder het voertuig zonder het extra vast te zetten met kriksteunen om ongelukken te voorkomen.

Het is altijd een voordeel om een kleine, goedkope krik in de auto te hebben. In Duitsland en Oostenrijk is dit niet wettelijk verplicht, maar met de hulp ervan kun je sommige pechgevallen snel zelf verhelpen zonder een beroep te moeten doen op een sleepdienst.

De krik kan gebruikt worden om voertuigen op te tillen om reparaties uit te voeren. Bovendien moet het voertuig vastgezet worden met een krikstandaard. (Image source: unsplash.com / Fancycrave)

Welke krik is geschikt voor welk voertuig?

Er zijn verschillende soorten autokrikken en de manier waarop ze werken. Welke krik geschikt is voor welk voertuig hangt af van de vraag of de krik onder het voertuig past, of hij het voertuig hoog genoeg kan optillen en of hij tegen het gewicht bestand is.

Bijna alle krikken zijn geschikt voor kleine auto’s met een leeggewicht tussen 1 en 1,5 ton. De schaarkrik voldoet vaak prima.

Compacte en middelgrote auto’s kunnen ook rond de 1,5 ton wegen. Het hangt allemaal af van het hefvermogen. Voor zwaardere auto’s zijn hydraulische en manoeuvreerbare krikken meer geschikt.

Krikken die tot 2,5 ton kunnen tillen zijn geschikt voor auto’s uit de hogere middenklasse en luxeklasse.

Een SUV of terreinwagen kan tot 3,5 ton wegen. Deze heeft ook een grotere bodemvrijheid. Hier moet je vooral letten op draagvermogen en hefhoogte.

Bij verlaagde auto’s moet je letten op de onderrijhoogte, zodat de krik ook onder de auto past. Bij een caravan moet je niet alleen het ledig gewicht tellen, maar ook het laadvermogen.

In principe is elk type krik geschikt voor elke auto, zolang de onderrijhoogte, de hefhoogte en het draagvermogen maar geschikt zijn.

Wat kost een autokrik?

De prijzen variëren sterk en hangen af van het type en de kwaliteit van het apparaat. Het assortiment van gewone autokrikken voor consumenten kan variëren van 10 tot 300 euro.

De prijs hangt af van hoe je de krik gebruikt. Als hij alleen gebruikt wordt om mee te nemen bij pech, volstaat een goedkoper schaarmodel. Als je echter thuis veel aan je auto sleutelt, zal een duurder toestel beter aan je behoeften voldoen.

Art Prijs
Schaarkrik 10 € – 90 €
Manoeuvreerkrik 20 € – 300 €
Stempelkrik 30 € – 250 €
Ballonkrik 60 € – 200 €

Wat zijn de alternatieven voor krikken?

Voor wat grotere reparaties kan het al snel onhandig worden om met een krik en kriksteunen te werken.

In dit geval kun je terugvallen op de volgende alternatieve mogelijkheden

  • Oprijplaat
  • Hijshelling
  • Voertuigput

De oprijplaat is het gemakkelijkst te gebruiken en het is ook de goedkoopste versie. Je kunt een schans bemachtigen voor zo weinig als 50 euro. Hij kan ook als mobiele oprijplaat gebruikt worden. Ze zijn echter groter en zwaarder dan autokrikken

Natuurlijk geeft de autokrik je de meeste vrijheid om je auto te repareren, want je kunt hem veel hoger optillen. Het gaat echter gepaard met een zeer hoge prijs.

Een autolift wordt zelden voor privé-gebruik gekocht, maar wordt vooral in gespecialiseerde werkplaatsen gebruikt. (Image source: pixabay.com / Michael Kauer)

Als je de gelegenheid hebt, kun je een voertuigkuil in de garage kopen. Dit brengt verbouwingswerk en hoge kosten met zich mee, maar kan op de lange duur meerwaarde opleveren.

Besluit: Welke soorten krikken zijn er en welke is geschikt voor jou?

De eigenschappen, hanteerbaarheid en onderhoud van elk type krik hebben voor- en nadelen. Afhankelijk van wat je verkiest en waar je de krik voor wilt gebruiken, is een ander type geschikt voor je.

Door middel van het volgende gedeelte willen we de keuze voor je gemakkelijker maken.

De volgende kriksoorten met hun verschillende varianten komen aan bod:

Kriksoort Hoe werkt het
Schaarkrik Mechanisch, elektrisch, hydraulisch
Manoeuvreerkrik Hydraulisch, pneumatisch
Stempelkrik Hydraulisch, pneumatisch
Ballonkrik Pneumatisch

Wat zijn de kenmerken van een schaarkrik en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

De schaarkrik is ideaal om in de auto mee te nemen. Hij is klein, licht en gemakkelijk in het gebruik.

De klassieke krukas is de goedkoopste variant en is zeer plaatsbesparend. De hydraulische versie tilt de auto snel op en spaart kracht, maar is duur en moet regelmatig onderhouden worden. De elektrische krik wordt aan de auto-accu bevestigd en tilt zo de auto op.

Voordelen
  • Goedkoop
  • Lichtgewicht en plaatsbesparend
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Geschikt voor pechgevallen
Nadelen
  • Meer inspanning (slingerversie)
  • Lagere hefcapaciteit en hefhoogte
  • Lagere stabiliteit
  • Geen manoeuvreren mogelijk

Wat zijn de kenmerken van een manoeuvreerkrik en wat zijn de voor- en nadelen?

Waarschijnlijk is het grootste voordeel van de manoeuvreerkrik dat je er je auto mee kunt manoeuvreren. Hij wordt hoofdzakelijk hydraulisch aangedreven, wat hem gemakkelijker te bedienen maakt. Hij heeft meestal ook een hoger hefvermogen dan bijvoorbeeld een schaarkrik.

Voordelen
  • Eenvoudige bediening
  • Krachtbesparend
  • Wendbaarheid
Nadelen
  • Schuif en groot
  • Voorzichtig neerlaten noodzakelijk
  • Onderhoud nodig

Wat onderscheidt een ramkrik en welke voor- en nadelen biedt hij?

Het belangrijkste kenmerk van de ramkrik is zijn grote hefcapaciteit, die tot 30 ton kan oplopen. Hij is verkrijgbaar in hydraulische en pneumatische versies. Zijn eigenschappen maken hem geschikt voor zware voertuigen.

Voordelen
  • Hoog hefvermogen
  • Geschikt voor SUV’s en campers
  • Compact
  • Goedkoop
Nadelen
  • Lagere hefhoogte
  • Nauwkeurige bevestiging vereist
  • Minder stabiliteit
  • Hoog eigen gewicht

Wat onderscheidt een ballonkrik en welke voor- en nadelen biedt hij?

De luchtkussenkrik is gemaakt van scheurvast kunststof en wordt opgeblazen via een slang die aan de uitlaat bevestigd is. De ballonkrik is vooral geschikt voor pechgevallen, maar heeft niet noodzakelijk een harde ondergrond nodig.

Je moet echter oppassen dat je het plastic niet beschadigt of de slang van de uitlaat laat glijden.

Voordelen
  • Snel en gemakkelijk te gebruiken
  • Weinig inspanning nodig
  • Ruimtebesparend en licht
  • Kan op zachte ondergrond gebruikt worden
Nadelen
  • Gemakkelijk te beschadigen
  • Extra vastzetten vereist
  • Niet geschikt voor regelmatig gebruik
  • Lastig onder de auto te bevestigen

Koopcriteria: Gebruik deze factoren om autokrikken te vergelijken en te evalueren

In het volgende laten we je zien welke aspecten je kunt gebruiken om een keuze te maken tussen de vele mogelijke autokrikken.

De criteria die je kunt gebruiken om de apparaten met elkaar te vergelijken zijn onder andere

  • Draagvermogen
  • Hefhoogte en onderrijhoogte
  • Stabiliteit en kwaliteit
  • Werkingswijze (toepassing)

In de volgende paragrafen leggen we uit wat de afzonderlijke criteria zijn.

Draagvermogen

Het draagvermogen bepaalt de massa of last die de krik kan heffen. Je mag deze belastingsgrens niet overschrijden.

De krik moet een bepaald draagvermogen hebben om het gewicht van je auto veilig te kunnen tillen. (Image source: pixabay.com / Counselling)

Een eenvoudige schaarkrik, bijvoorbeeld, kan een last tot ongeveer 1,5 ton optillen. Intussen heeft de ramkrik het hoogste hefvermogen met zijn tot 30 ton.

Voordat je een krik koopt, moet je eerst nagaan welk draagvermogen je krik nodig heeft om je voertuig op te tillen.

Je kunt het ledig gewicht van je auto vinden in het kentekenbewijs en dan de juiste krik kiezen.

Hefhoogte en onderrijhoogte

De hefhoogte geeft aan hoe hoog de krik het voertuig kan optillen. De lagere hoogte bepaalt of de krik onder je auto past.

Als je auto lager staat dan de minimale onderschrijdingshoogte van de krik, kun je hem niet gebruiken. En als de hefhoogte niet hoog genoeg is om je auto zo op te tillen dat de band net boven de grond zweeft, is hij ook niet geschikt voor jou.

Stabiliteit en kwaliteit

De stabiliteit hangt vooral af van de basis van de krik, hoe hij op de grond rust en van de ondergrond zelf.

Krikken met een kleine basis moeten daarom een stabiele basis hebben, anders kan de krik wegglijden.

Alvorens te kopen moet je altijd de kwaliteit van de uitrusting controleren, recensies lezen en je ervan vergewissen dat de krik die je wilt hebben TÜV-goedgekeurd is.

Werkingswijze (gebruik)

Als je de krik vooral wilt gebruiken voor het verwisselen van banden of bij pech, kies dan een ongecompliceerde krik. Je krik moet compact, licht en snel te gebruiken zijn.

Er zijn de volgende manieren waarop een krik werkt

  • mechanisch
  • hydraulisch
  • pneumatisch
  • elektrisch

De mechanische krik is snel en ongecompliceerd, maar vraagt meer inspanning. Hydraulische krikken, die de auto optillen met oliedruk, en pneumatische krikken, die de auto optillen met luchtdruk, vereisen geen kracht om te werken, maar ze moeten wel onderhouden worden.

Elektrische krikken hebben geen stroom nodig en worden gewoon in de sigarettenaansteker gestoken, maar doen er langer over om de auto op te tillen.

Beeldbron: unsplash.com / Davids Kokainis

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies