Laatst bijgewerkt: 21-10-2021

Onze selectiecriteria

15Onderzochte producten

27Bestede uren

14Beoordeelde onderzoeken

96Verzamelde opmerkingen

Volg je een vezelrijk dieet en wil je naast kidneybonen en linzen ook andere vezelrijke voedingsmiddelen in je dieet opnemen? Dan moet je zeker chia zaden in je dagelijkse routine opnemen. Ze hebben een nog hoger vezelgehalte dan kidneybonen en linzen.

Wat zijn de effecten van chia zaden en waarom zijn ze zo gezond? Voor wie zijn chiazaden geschikt en in welke hoeveelheid?

Antwoorden op de meest gestelde vragen vind je hier in de grote chiazaad test 2022. We laten je kennis maken met de hoogste kwaliteit chiazaad producten en willen je helpen een gezondere levensstijl te leiden.

Bovendien vind je in onze gids handige tips en trucs over welke kwalen verlicht kunnen worden door de consumptie van chia zaden en laat hij je ook zien hoe je ze het beste kunt verwerken. Of je nu witte of zwarte zaden kiest, we vertellen je over de voordelen en nadelen van elke soort.




Belangrijk om te weten

  • Chia zaden bevatten gezonde en belangrijke voedingsstoffen zoals omega 3, diverse vitaminen en mineralen. De zaden zijn een echte vezelbooster. Met 34 g / 100 g slaan ze andere vezelrijke voedingsmiddelen zoals kidneybonen of linzen achter zich.
  • Chia zaden hebben een verscheidenheid aan toepassingen. Of je ze nu over smoothies en soepen strooit, ze in gebak en brood verwerkt, of ze door yoghurt en muesli mengt. Zoet of hartig, chia zaden zijn echte alleskunners.
  • Klachten als gewrichtspijn, prikkelbaar darmsyndroom of brandend maagzuur kunnen met chiazaden worden tegengegaan. Ze kunnen ook gewichtsvermindering ondersteunen of het cholesterolgehalte verlagen.

Beste Chia Zaden: Onze selectie

Gids: vragen die je moet behandelen voor je chia zaden koopt

Wat zijn chia zaden?

Chia zaden worden verkregen uit de chia plant (Salvia hispanica), die tot de muntfamilie behoort. De plant is een salieplant die in Mexico ontstaan is en door de Maya’s en Azteken verscheidene duizenden jaren geleden gebruikt werd.

De plant produceert zeer kleine, ongeveer 1,5 mm lange en 1 mm brede, gladde, glanzende, ovale zaden die bruin, grijs, zwart of wit kunnen zijn. De witte zaden worden alleen aangemaakt door de witbloemige Chia plant.

Chia zaden zijn, net als lijnzaad, blauwe papaver, pompoen- en zonnebloempitten, oliehoudende zaden. Door hun extreem goed zwelvermogen – ze kunnen tot 12 keer hun eigen gewicht in water opnemen – hebben ze een zeer verzadigend effect. Ze bevatten ook waardevolle ingrediënten zoals omega-3, diverse vitaminen en mineralen.

Samen auf Holzlöffel

Chia zaden zijn oliehoudende zaden, net als zonnebloempitten of lijnzaad. (Foto: ulleo / pixabay.com)

Waarvoor worden chiazaden gebruikt en hoe kunnen ze verwerkt worden?

Omdat chiazaden van zichzelf geen echte smaak hebben, kunnen ze op allerlei manieren gebruikt worden. Of ze nu in zoete of hartige gerechten gebruikt worden, de zaden smaken goed bij bijna alles, als ze op de juiste manier bereid worden.

Het supervoedsel biedt veel verschillende toepassingen. Je kunt ze laten zwellen, malen of roosteren.

Het bijzondere van chiazaden is hun enorme zwelvermogen. Zo ontstond het bekendste recept: chia gel of chia pudding. Voeg gewoon water of melk toe aan de chiazaden en laat ze minstens een half uur in de koelkast weken.

Zo ontstaat een geleiachtige massa die je dan door je muesli of smoothie kunt mengen, bijvoorbeeld, of gewoon met fruit kunt eten. De chia gel vult je lang en is in de koelkast 1-3 weken houdbaar.

Als vuistregel geldt een mengverhouding van 1:6, b.v. een half kopje chiazaadjes op drie kopjes water.

In principe hoeven chiazaden niet fijngemalen of gemalen te worden, want je lichaam kan ze in hun geheel verteren met voldoende vloeistof. Als je gemalen chia zaden wilt gebruiken, kun je ze het beste vlak voor consumptie fijnmalen, anders verdampen de vele gezonde voedingsstoffen snel.

Je kunt je chia zaden gemakkelijk malen met een blender of koffiemolen.

Samen met amarant, boekweit en quinoa behoren chiazaden ook tot de groep van pseudo-granen. Ze zijn rijk aan zetmeel, eiwit, vetten en mineralen en kunnen net als de meeste granen gebruikt worden.

Chia zaden hebben van zichzelf geen bakkwaliteiten, d.w.z. ze kunnen niet in pure vorm gebruikt worden om brood en gebak te maken, maar moeten gemengd worden met tarwe, spelt of rogge.

Als je chiazaad in je volgende baksel wilt verwerken, kun je dat doen met hele korrels of met gemalen.

Zorg er alleen voor dat je niet te veel van de zaden toevoegt, zodat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt. Voeg gewoon 1 – 2 lepels van de wonderzaden toe en voilá – je gebak is al verrijkt met veel voedingsstoffen.

Je moet je chiazaden niet koken omdat ze, net als andere voedingsmiddelen, een groot deel van hun belangrijke vitale stoffen verliezen. Wat je wel kunt doen, is de wonderzaden roosteren.

Geroosterde chiazaden zijn een heerlijke topping voor salades of soepen. Doe de zaden gewoon in een beklede pan zonder olie gedurende ongeveer drie minuten. Laat ze afkoelen en ze zijn klaar om te eten.

Brot und Gebäck

Chia zaden kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om te bakken. Hetzij gemalen om een deel van het meel te vervangen, hetzij als hele korrels door het deeg gemengd. (Foto: Kaboompics.com / pexels.com)

Welke voedingsstoffen bevatten chiazaden?

Van chiazaden wordt gezegd dat ze ongelooflijke gezondheidsvoordelen hebben, dankzij de voedingsstoffen die ze bevatten. De wonderzaden bevatten vijfmaal zoveel calcium als melk en driemaal zoveel ijzer als spinazie. Ze bevatten veel waardevolle vetten en zijn rijk aan antioxidanten.

Vooral hun hoge vezelgehalte maakt de granen uniek. Met 34 g vezels per 100 gram zetten chiazaden zelfs vezelversterkers als kidneybonen (21 g / 100 g) of linzen (16,9 g / 100 g) in de schaduw.

Op 100 gram bevatten chiazaden ook het volgende:

Voedingswaarde per 100 g
Energie 486 kcal
Vet 31 g
Koolhydraten 42 g
Eiwit 17 g
Voedingsvezels 34 g
Mineralen per 100 g
Natrium (Na) 16 mg
Kalium (K) 407 mg
Calcium (Ca) 631 mg
Magnesium (Mg) 335 mg
Fosfor (P) 860 mg
IJzer (Fe) 7,7 mg
Zink (Zn) 4,6 mg
Vitamine per 100 g
Vitamine C 1,6 mg
Thiamine 0,62 mg
Riboflavine 0,17 mg
Niacine 8,83 mg
Vitamine B12 0 μg
Vitamine A 54 IU
Vitamine E 0,5 mg

Bron van voedingsinformatie: Bechthold, A.: Chiasamen. Ernährungs Umschau 3/2015, Ernährungslehre & Praxis, pp. 9-12

Welk effect hebben chiazaden?

Chia zaden hebben een versterkend effect op je hele lichaam.

Niet alleen stimuleren ze de prestaties van je hersenen en geven ze je langdurige energie, maar ze hebben ook een ontgiftende werking, ondersteunen de spijsvertering, geven je een vol gevoel, versterken het hart en beschermen tegen huidveroudering. Een echt supervoedsel.

De wonderzaden bevatten – zoals reeds beschreven – veel voedingsstoffen en eigenschappen die een positieve invloed hebben op het bewegingsapparaat, het cardiovasculaire systeem, de spijsvertering, de hersenen en de energiestofwisseling.

Chia zaden kunnen door hun hoge voedingsstofdichtheid je lichaam helpen bij de opbouw van gezond weefsel en zo de wondgenezing ondersteunen, en de krachtzaden kunnen ook gebruikt worden om sommige ziekten en klachten tegen te gaan.

Welke kwalen kunnen chia zaden tegengaan?

Chia zaden werden in de oude Maya- en Azteekse culturen al als wondermiddel gebruikt. Ook nu nog worden ze door natuurgeneeskundige therapeuten aanbevolen voor de volgende gezondheidsproblemen.

Gelenkschmerzen
Omdat chiazaden zeer rijk zijn aan antioxidanten en omega-3 vetzuren, hebben ze een ontstekingsremmende werking. Dit kan bij langdurige inname tot pijnverlichting leiden.
Diabetes
De bloedsuikerspiegel wordt gereguleerd door de vezels in de zaden. De glykemische index van de chiazaden zelf is van nature ook erg laag. De werking van het supervoedsel is zo goed dat er, in combinatie met cactusbladeren en soja-eiwit, overeenkomstige natuurgeneesmiddelen uit ontwikkeld zijn
Gewichtsreduktion
Omdat chiazaden zo’n sterk zwellende werking hebben, voel je je voller na het eten ervan, waardoor je minder kunt eten.
Reizdarmsyndrom
Vergelijkbaar met psyllium kunnen chia zaden in chia pudding een geïrriteerde darm verzachten, het darmslijmvlies helpen helen en een gezonde darmflora helpen opbouwen.
Senkung des Cholesterinspiegels
Zowel van voedingsvezels als van omega-3 vetzuren is bekend dat ze het cholesterolgehalte verlagen. Omdat chiazaden beide stoffen in hoge hoeveelheden bevatten, zijn ze bij uitstek geschikt voor dit doel.
Sodbrennen
Voedingsvezels, die de zaden in overvloed bevatten, helpen ook tegen brandend maagzuur. Bij het eten van chia gel worden overtollige zuren geabsorbeerd en de slijmvliezen van de maag en darmen gekalmeerd.

Voor wie zijn chiazaden geschikt en voor wie niet?

Chia zaden zijn in principe geschikt voor iedereen als je van de smaak houdt. Chia zaden kunnen vooral nuttig zijn voor de hierboven genoemde punten. Ook als je graag iets nieuws probeert – wat geen probleem is met chiazaden omdat ze zo veelzijdig zijn – moet je zeker de wonderzaden proberen.

Bij onderzoek worden chiazaden getest op mogelijke allergenen. Bij sommige mensen kan overmatige consumptie leiden tot tranende ogen, uitslag op de huid of zelfs netelroos.

Voorzichtigheid is geboden als je al verschillende andere allergieën hebt. Bijwerkingen zoals braken, diarree, winderigheid, spijsverteringsproblemen, ademhalingsproblemen of tongzwelling zijn zeldzaam, maar mogelijk als de consument al allergisch is voor veel andere stoffen.

Als je de chia zaden echter in normale doses inneemt en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt, zouden er geen bijwerkingen moeten optreden.

Chia zaden kunnen een bloedverdunnende werking hebben. Daarom moet je ze niet eten als je een bloedstollingsstoornis hebt of bloedverdunnende medicijnen gebruikt. Je kunt het beste bij je arts nagaan of je al dan niet chia zaden mag eten.

Het is ook aan te raden het supervoedsel vóór een operatie te vermijden. Chia zaden kunnen ook de bloeddruk verlagen. Dus als je een neiging tot lage bloeddruk hebt, moet je de zaden met een korreltje zout nemen.

Süßspeise mit Fruchtstücken

Met de juiste dosering zou je geen problemen met bijwerkingen moeten hebben. (Foto: naturalpastels / pixabay.com)

Hoeveel chia zaden kun je per dag eten?

Om ten volle te profiteren van de gezondheidsbevorderende effecten van het supervoedsel, moet je nadenken over de juiste dosering. Chia zaden zitten zo boordevol voedingsstoffen en vitale stoffen dat een kleine hoeveelheid per dag al voldoende is.

Met chiazaden is het motto NIET: hoe groter de hoeveelheid, hoe groter het effect. Als je te veel consumeert, loop je het risico op bijwerkingen.

Als je te veel van de wonderzaden consumeert, kunnen bijwerkingen optreden, waarbij de positieve effecten verloren gaan en door je lichaam niet eens opgemerkt worden. De aanbevolen hoeveelheid chiazaad per dag in Duitsland is momenteel 15 gram.

Dat is ongeveer twee eetlepels vol. Met deze 15 gram kun je al een flinke hoeveelheid mineralen, sporenelementen en vitamines aanvullen.

Wat is de houdbaarheid van chia zaden?

In tegenstelling tot vlaszaden zijn chiazaden veel langer houdbaar en daarom geschikt als voedsel om in voorraad te houden. Hoe lang precies hangt af van hoe ze bewaard worden.

Als je de zaden bewaart in een luchtdicht en hersluitbaar bakje (bv. jampot of inmaakpot), zijn ze tot 4 jaar houdbaar. Als je ze in de open plastic verpakking laat zitten, zijn de chia zaden ongeveer 2 jaar houdbaar. De reden hiervoor is het gebrek aan bescherming tegen vuil en vocht.

Vocht is de grootste vijand van de zaden als het op bewaren aankomt. Idealiter bewaar je de chia zaden op een droge, donkere plaats bij kamertemperatuur. Bijvoorbeeld, op dezelfde plaats waar je bakblikken of bakaccessoires bewaart.

Zelfs na langer bewaren verandert het supervoedsel niet van voedingsgehalte, smaak of geur. Wees dus niet bang om grote voordeelverpakkingen te kopen.

Waar kan ik chia zaden kopen?

Er zijn tegenwoordig veel leveranciers van chiazaden. Lange tijd was het supervoedsel alleen verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels, biologische winkels of online. Intussen kun je de korrels echter ook kopen in drogisterijen, supermarkten en soms zelfs in goed gesorteerde discounters.

Vooral als je besluit chia zaden online te kopen, moet je er zeker van zijn dat ze absoluut zuiver zijn, een gecertificeerde (biologische) kwaliteit hebben en niet vervuild zijn met pesticiden of genetisch gemodificeerd zijn.

Besluit: Welke soorten chiazaden zijn er en welke is geschikt voor mij?

In principe kun je onderscheid maken tussen twee soorten chiazaden

  • Zwarte chia zaden
  • Witte chia zaden

Zoals de namen al verraden, zit het verschil vooral in de kleur van de Chia zaden. Het gehalte aan voedingsstoffen en vitale stoffen is voor beide soorten identiek.

De handel biedt zwarte en witte chiazaden aan. De “zwarte” soort ligt meestal op de planken, want de “witte” soort is een speciaal ras. De wonderzaden zijn echter niet gitzwart en ook niet helder wit, maar de kleuren variëren van wit, beige en lichtgrijs tot donkergrijs, bruin en zwart.

Wat onderscheidt zwarte chia zaden en wat zijn hun voor- en nadelen?

Zwarte chiazaden worden gekenmerkt door de donkere kleur van de korrels. Een pakje zwarte chia zaden kan ook een paar witte zaden bevatten. Dit komt omdat de gestrooide zaden ook uit gemengde zaden bestaan, zodat de chia plant altijd wat witte bloemen heeft.

Voordelen
  • Hoger eiwitgehalte
  • Worden overal aangeboden waar je chiazaden kunt kopen
Nadelen
  • Zien er bij sommige gerechten niet zo visueel aantrekkelijk uit

De zwarte chiazaden zijn iets kleiner dan de witte. Je moet voor jezelf uitmaken of dit een voordeel of een nadeel is. Bovendien wijst de kleur op een iets hoger eiwitgehalte in de donkere zaden.

De zwarte soort komt ook veel vaker voor en is daarom te koop in elke winkel waar chiazaden worden aangeboden.

Het enige nadeel is dat de zwarte zaden er bij sommige gerechten niet zo aantrekkelijk uitzien. Maar ook dit is een kwestie van mening en verandert niets aan de vele voedingswaarden die ze bevatten.

Wat onderscheidt witte chiazaden en wat zijn hun voor- en nadelen?

Witte Chia zaden worden gekenmerkt door de lichte kleur van de korrels. Ze worden niet geplukt uit een oogst van zwarte zaden. Dat zou natuurlijk veel te onhandig zijn. Men begon eenvoudigweg alleen witte zaden te zaaien.

Na een paar generaties planten is men erin geslaagd de planten zover te krijgen dat ze alleen witte zaden dragen.

Voordelen
  • Hoger gehalte aan alfa-linoleenzuur
  • zien er mooier uit
Nadelen
  • Meestal alleen te vinden in speciale natuurvoedingswinkels en biologische winkels

De witte zaden zijn iets groter dan de zwarte. Dit verandert echter niets aan hun kwaliteit. Het enige verschil is het iets hogere gehalte aan alfa-linoleenzuur in de lichte zaden.

Vanwege hun uiterlijk worden de witte zaden in sommige gerechten geprefereerd. Ze zien er aantrekkelijker uit op salades of donkere groentesoepen. Maar op veel gerechten zien zwarte en witte zaden gemengd of alleen zwarte zaden er heel esthetisch uit.

Als je geen natuurvoedingswinkel of biologische voedingswinkel in de buurt hebt, krijg je te maken met het enige nadeel van de lichtgekleurde granen. Witte chiazaden zijn niet zo algemeen als de zwarte en worden daarom meestal niet aangeboden in gewone supermarkten of discounters.

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om chiazaden te vergelijken en te evalueren

Voordat je chia zaden koopt of bestelt, moet je kijken naar enkele factoren die je kunt gebruiken om het superfood te vergelijken en te evalueren.

Samengevat gaat het om de volgende criteria

  • Soort chiazaden
  • Biologisch label
  • Fairtrade zegel
  • Verpakkingsgrootte

In de volgende paragrafen lees je over de afzonderlijke aankoopcriteria en hoe je ze kunt indelen.

Soort Chiazaden

Zoals al beschreven is, zijn er zowel zwarte als witte chiazaden. Je moet zelf beslissen aan welk type je de voorkeur geeft. Omdat er eigenlijk geen verschillen zijn in het gehalte aan voedingsstoffen en vitale stoffen, is de soort chiazaad een kwestie van esthetiek of, in sommige gevallen, beschikbaarheid.

Hele zaden Zaadpoeder Capsules Olie
Prijs Betaalbaar Enigszins duur Enigszins duur Duur
Smaak Smaakloos Enigszins bitter Neutraal Zacht
Gebruik Het hele chiazaad moet gehydrateerd worden met water of andere vloeistoffen om al zijn voordelen te krijgen. Meng met water of meel om te bakken De Chia capsules worden met een slok water gedronken Het kan met een eetlepel worden opgediend. De chia-olie is ook geschikt voor saladedressings of yoghurts.
Dagelijkse hoeveelheid 15-20 g 5-20 g 1 tot 3 capsules 1 eetlepel
Eiwit (per portie) 4,58 g 7,2 g 0 g 0 g
Voedingsvezels (per portie) 6,6 g 4,9 g 0 g 0 g
Omega 3 en Omega 6 (per portie) 4,98 g 1,08 g 500 tot 800 mg, afhankelijk van de dosis 8 g

Biologisch keurmerk

De kwaliteit van chiazaden kan sterk beïnvloed worden door een aantal factoren. Vaak worden bij de teelt milieugiffen en pesticiden gebruikt, die je dan ook zou consumeren. In het ergste geval kan het supervoedsel veranderen in een geheime ziekteverwekker.

Om dit te voorkomen moet je altijd op zoek gaan naar het biologische keurmerk. Dit garandeert dat de zaden zelf en de planten in de omgeving zonder giftige stoffen gekweekt worden, want bestrijdingsmiddelen kunnen bijvoorbeeld door de wind overgebracht worden.

Dit aankoopcriterium lijkt gemakkelijk te volgen, maar pas op. Niet alle biologische keurmerken zijn hetzelfde. Helaas hebben sommige leveranciers ingezien dat ze geld kunnen verdienen met een biologisch zegel en zijn mensen bereid iets meer te betalen voor biologische kwaliteit.

Er zijn dus zelfgemaakte zegels, maar die hebben geen enkele betekenis.

Biologische kwaliteit kan afhankelijk van het land verschillend gedefinieerd worden en producten moeten soms aan verschillende voorschriften voldoen. Je kunt het beste eerst nagaan welke biologische logo’s in jouw land erkend en gecertificeerd zijn.

Samen Großaufnajme

De “zwarte” soort chiazaden wordt veel vaker aangeboden dan de “witte” soort. (Foto: ivabalk / pixabay.com)

Fairtrade zegel

Als je waarde hecht aan eerlijke handel en eerlijke betaling, moet je ook letten op de aanwezigheid van het Fairtrade zegel.

Eerlijke handel is gecontroleerde handel waarbij de producenten een “minimumprijs” betaald krijgen voor de verhandelde producten of productbestanddelen, die gewoonlijk door de afzonderlijke eerlijke-handelsorganisaties verschillend wordt vastgesteld.

Bovendien moeten bij de produktie de door de organisaties voorgeschreven internationale milieu- en sociale normen in acht genomen worden.

Verpakkingsgrootte

Een ander belangrijk punt is de verpakkingsgrootte en de hoeveelheid die je koopt. Zoals bij alle producten geldt: hoe meer je koopt, hoe lager de prijs. Als je een pak van 500 gram of 1000 gram koopt in plaats van een klein pakje van 100 gram, kun je veel geld besparen.

Omdat chiazaden zonder aarzelen enkele jaren bewaard kunnen worden en geen van hun voedingsstoffen en vitale stoffen verliezen of van smaak en geur veranderen, kun je kiezen voor de grotere verpakking. Zorg er alleen voor dat je de zaden goed bewaart, zodat ze echt lang houdbaar zijn.

Photo credit: pixabay.com / ValeriaJa

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies