Laatst bijgewerkt: 25-08-2021

Onze selectiecriteria

10Onderzochte producten

19Bestede uren

5Beoordeelde onderzoeken

63Verzamelde opmerkingen

Welkom. Vandaag gaan we het hebben over een sportoefening met hoge intensiteit en over de trainers die gebruikt worden om die te beoefenen. Denk je erover een crossfit schoen te kopen? Je bent op de juiste plaats! Om de ideale trainer voor deze sport te kiezen, moet je een soepel model kopen, waarmee je verschillende soorten oefeningen kunt doen.

Het moet ook stevigheid en stabiliteit bieden, want de bewegingen hebben een grote impact. Maak niet de fout ongeschikte schoenen voor crossfit te gebruiken als hardloopschoenen, want verschillende factoren veranderen van model tot model, zoals anatomie, mate van demping, formaat van de zool, enzovoort, die de prestaties en veiligheid rechtstreeks beïnvloeden.




Belangrijk om te weten

  • Crossfit is een lichamelijke activiteit met een hoge intensiteit, dus is het nodig een resistente trainer te hebben. Een model van goede kwaliteit heeft een langere levensduur, wat de kosten-batenverhouding van dit product hoog maakt.
  • De kenmerken van een crossfit trainer zijn: rechte zool, versterkte middenzool, bovenwerk van ademende stof, dunnere voorvoet, bescherming in de achtervoet en een lager dempingsniveau.
  • Verschillende merken fabriceren specifieke trainers voor crossfit. Reebok heeft het Nano model en Nike heeft de Metcom. Ook andere merken hebben hun modellen, zoals Adidas, Asics, Fila, Everlast, en andere.

Beste Crossfit Schoenen: Onze Selectie

Koopgids

Crossfit is een lichamelijke activiteit die kracht, weerstand, behendigheid, evenwicht en een goed paar specifieke trainers vraagt om het te beoefenen. Het interessantste is dat de resultaten van deze oefeningen in korte tijd zichtbaar zijn. Zoek je een crossfit schoen? Lees onze Koopgids en leer alles wat nodig is om de jouwe te kiezen.

Imagem de um grupo de pessoas praticando crossfit

Crossfit is een lichamelijke activiteit met een hoge impact, die in groepsverband wordt uitgevoerd. (Bron: Victor Freitas/ Unsplash)

Wat is crossfit?

Voor we het over de geschikte trainer voor de beoefening van crossfit hebben, gaan we je eerst iets meer vertellen over wat deze training is. Crossfit werd bedacht door Greg Glassman en is een geregistreerd handelsmerk van het Noord-Amerikaanse bedrijf CrossFit Inc.

Behalve dat het bedrijf de sport bedacht heeft, geeft het ook opleidingen aan leraren lichamelijke opvoeding om hen in staat te stellen de techniek aan leerlingen te leren in sportscholen over de hele wereld. Crossfit is gericht op lichamelijke conditie in drie modaliteiten: gewichtheffen, olympische gymnastiek en andere metabole conditionerende activiteiten, zoals hardlopen, fietsen en roeien.

Deze praktijk biedt snelle resultaten omdat het een activiteit is met rekoefeningen, opwarming, technische training om de oefeningen te perfectioneren en “Work Out of the Day” (WOD), dat is de uitvoering van deze oefeningen in een circuit in zo weinig mogelijk tijd.

Omdat het een activiteit is met verschillende soorten oefeningen, die allemaal van hoge intensiteit zijn, zijn de resultaten van crossfit zowel van binnen als van buiten zichtbaar. Het is gebruikelijk dat de beoefenaar meer kracht, spierontwikkeling, snelheid, lenigheid, motorische coördinatie en cardiorespiratoire weerstand verwerft.

Imagem de uma pessoa praticando levantamento de peso olímpico (LPO), um exercício do crossfit

Legende: Crossfit is een lichamelijke activiteit die het hele lichaam bewerkt. De resultaten zijn: lichamelijke conditie, weerstand, lenigheid, kracht, onder andere. (Bron: Victor Freitas/ Pexels)

Hoe moet een trainer voor crossfit zijn?

Omdat crossfit een praktijk is die een grote belasting voor het lichaam oplevert, is het nodig een trainer aan te schaffen die de nodige steun biedt, want de schoenen zullen geconditioneerd worden op zeer agressieve situaties als stoten, ongunstige ondergrond, wrijving en veel gewicht dragen.

De schoenen voor de beoefening van Crossfit moeten steun, stabiliteit, goede demping, beweeglijkheid voor de hielen, soepelheid voor de voeten, ventilatie en comfort hebben. Het

is van essentieel belang dat de Crossfit schoenen een rechte zool hebben en een stevige en vlakke tussenzool.

Ze moeten ook goede demping hebben om vallen te voorkomen en de zool moet een antislip structuur hebben. Gaaf is dat deze modellen geen schoenveters hebben, en de modellen die ze wel hebben zijn erg kort en sluiten goed aan.

De meeste modellen sportschoenen die hiervoor gebruikt worden zijn speciaal gemaakt voor het beoefenen van crossfit, maar sommige kunnen ook gebruikt worden voor andere oefeningen, zoals krachttraining en atletiek. Het kopen van ongeschikt schoeisel voor crossfit kan blessures, verstuikingen en allerlei problemen aan de wervelkolom veroorzaken, omdat ze de impact van de oefeningen niet goed opvangen.

 Imagem de um homem empurrando um pneu com as mãos

Het gebruiken van ongeschikt schoeisel om crossfit te beoefenen kan blessures veroorzaken. (Bron: tacofleur/ Pixabay)

Hoe kun je de trainer voor crossfit bewaren?

Sommige houdingen helpen om de trainer voor crossfit langer te bewaren. Een ervan is deze trainer niet te gebruiken voor andere doeleinden, zoals wandelen, hardlopen of wandelen.

Door de crossfit trainer te gebruiken voor andere soorten lichamelijke activiteiten kan de zool in de loop van de tijd overbelast raken en het formaat veranderen.

Let ook op het schoonmaken, dat moet gebeuren volgens de gebruiksaanwijzing van het merk. Was het niet in de wasmachine, vermijd schurende producten en droog het in de schaduw. Bewaar het paar op een geventileerde plaats waar de trainer de ruimte heeft om het gaas weer in zijn oorspronkelijke positie terug te brengen, want tijdens het gebruik wordt het samengedrukt door de voeten en de knoop van de schoenveter.

Leen je trainer nooit uit, want naarmate de tijd verstrijkt passen de stofvezel en de zool zich aan je voeten aan, en uitlenen kan dit beïnvloeden, naast het risico van verspreiding van bacteriën. Vervang je trainer om de twee jaar door een nieuw paar.

Als je ze dagelijks gebruikt, vervang ze dan om het jaar, want schoenen slijten na verloop van tijd en dit schaadt de efficiëntie van de trainer. Een tip voor wie dagelijks crossfit beoefent, is om twee paar te kopen en het gebruik af te wisselen, want zo is de slijtage geringer, de voet maakt minder sporen in de schoen, de zool plakt niet en de trainers gaan langer mee.

Wat is het verschil tussen een crossfit schoen en een loopschoen?

Zoals je misschien gemerkt hebt, zijn crossfit schoenen iets duurder dan gewone modellen. Daarom gebruiken veel mensen hardloopschoenen voor crossfit activiteiten in een poging geld te besparen. Maar “goedkoop kan duurkoop zijn” en behalve dat de schoenen snel verslijten, is er een verhoogd risico op blessures waardoor je geld moet uitgeven aan medische consulten, fysiotherapie en medicijnen.

Dit gebeurt omdat elk trainersmodel ontworpen werd naar de kenmerken van die sport, en dat maakt ze onverenigbaar, want noch de crossfit trainer mag gebruikt worden om te hardlopen, noch de hardlooptrainer om crossfit te beoefenen.

Imagem de uma mulher usando um par de tênis para corrida

De hardlooptrainer heeft een andere anatomie dan het model dat gebruikt wordt om crossfit te beoefenen. De gebruikte voor hardlopen heeft een soortgelijk formaat als de voeten. (Bron: PIX1861/ Pixabay)

Aankoopcriteria: Hoe vergelijk je de modellen trainers voor crossfit

Bij het kiezen van een trainer om crossfit te beoefenen moet je veel verder gaan dan het uiterlijk en je bewust zijn van verschillende factoren waarmee je bij je keuze rekening moet houden, zoals: veiligheid, comfort, demping, stabiliteit, gewicht, grip en weerstand.

Andere essentiële kenmerken bij het kiezen van een model om crossfit te beoefenen zijn:

Nu gaan we punt voor punt uitleggen, zodat je geen twijfels hebt en het bij het kiezen van je trainer goed aanpakt. Sneaker

structuur

Behalve de sportbeoefening moet de trainer ook veelzijdig zijn om zich aan te passen aan een grote verscheidenheid van typische crossfit activiteiten. De trainer moet stabiel zijn, om te helpen bij het gewichtheffen, en (lichte) demping hebben om te rennen en te springen.

Het is ook heel belangrijk dat de trainer ademend is, zowel om te voorkomen dat er zich in het schoeisel bacteriën en een slechte geur verspreiden, als om je voeten vrij te laten van deze kwaden.

Modellen met mesh stof in het bovenwerk zijn comfortabeler, ademend en helpen de uitwisseling van warmte tussen de voeten en de omgeving.

Anatomie

Het is mogelijk zeer anatomische modellen te vinden met dunner wordende stof in het voorvoetgebied (tenen), rechte zool in het middenvoetgebied en bescherming van de achtervoet (hielen). De bescherming op de hielen en rond de voeten zorgt voor stabiliteit bij het bewegen. Het dunner worden van de zool in het voorvoetgebied helpt als je touwtje springt.

Drop

De daling van de tennisschoen verwijst naar de afstand tussen de hiel en de zool van de voet. Hij varieert naar gelang de lichamelijke activiteit waarvoor de trainer gebruikt zal worden. Zo is de val van een hardlooptrainer meer dan 8 mm, terwijl die van een crossfit trainer ongeveer 4 mm is.

Imagem de uma pessoa usando um tênis esportivo

De val van de trainer die gebruikt wordt om crossfit te beoefenen is kleiner dan bij de hardloopmodellen. (Bron: Shane Aldendorff/ Pexels)

Voor de beoefening van het Olympisch gewichtheffen (LPO) bij crossfit is de val nog kleiner, dit helpt om het gewicht van het lichaam gelijkmatig over elke voet te verdelen, wat helpt bij het squatten en bij het strekken van het lichaam.

Ben je een beginner, of beoefen je crossfit alleen op amateuristische wijze, dan is een tennisschoen met een val van 6 mm al voldoende om stabiliteit en comfort te bieden en om het ontstaan van blessures te voorkomen. Je kunt wisselen voor eentje met een kleinere uitval naarmate je je aanpast.

Zool

De zool van een trainer die geschikt is voor de beoefening van crossfit moet recht, stevig en van stevig rubber zijn. Het is essentieel dat hij tractie heeft op elk soort terrein. Sommige modellen hebben zelfs groeven om eventueel uitglijden en ongelukken te voorkomen.

Het rubber moet hard zijn, want de beoefening van crossfit vereist veel springen, dus als je springt moet het je terugkeer naar de grond dempen, om ruggegraatsafwijkingen en andere problemen te voorkomen.

Tussenzool

De tussenzool is een deel van de trainer dat niet gemakkelijk te zien is. Hij zit tussen de cabedal (buitenste deel van de sportschoen) en de zool. In dit gedeelte van de trainer zitten schokdempers en schuim die gebruikt worden om de schokken op te vangen. De meeste modellen crossfit trainers hebben versterkte tussenzolen aan de binnenkant van de voeten om de schokken beter op te vangen.

Modellen als deze zijn fundamenteel als er in de modaliteit die je beoefent touwklimmen voorkomt. Voor wie olympisch gewichtheffen (LPO) beoefent is er een grotere voorkeur voor tussenzolen met recht profiel, die het gevoel van stabiliteit garanderen, je gewicht dicht bij de oppervlakte beheersen en de schokken opvangen als dat nodig is.

Duurzaamheid

Het is van essentieel belang dat degene die crossfit beoefent een tennisschoen van uitstekende kwaliteit gebruikt. Deze modellen zijn meestal niet goedkoop, maar ze zijn de beste optie omdat ze een grotere gezondheidsbescherming bieden en langer meegaan.

Het ideaal is dat je je sportschoenen om de twee jaar verwisselt als je trainingsfrequentie regelmatig is, of om het jaar als je meerdere keren per week of dagelijks crossfit beoefent.

Je kunt twee paar sportschoenen kopen en het gebruik afwisselen om slijtage van het accessoire te voorkomen.

(Bron van de gemarkeerde afbeelding: micheal0424 / Pixabay)

Waarom kun je ons vertrouwen?

Recensies