Laatst bijgewerkt: 21-09-2021

Onze selectiecriteria

13Onderzochte producten

16Bestede uren

32Beoordeelde onderzoeken

60Verzamelde opmerkingen

Een training met de crosstrainer is uitstekend geschikt om verschillende spieren tegelijk te trainen. Zo’n training voor het hele lichaam is niet alleen effectief, maar ook gemakkelijk voor de gewrichten. Crosstrainers vind je in professionele sportscholen, maar kunnen ook thuis opgesteld en gebruikt worden.

In onze crosstrainer test 2022 hebben we de functies van crosstrainers uitvoerig onderzocht en geven onze kennis aan je door. In dit artikel leer je voor wie een crosstrainer geschikt is, wat de voor- en nadelen zijn, waar je rekening mee moet houden als je met een crosstrainer traint en welke alternatieven er zijn.




Belangrijk om te weten

Een crosstrainer is een ergometer. Dit type sportuitrusting wordt gekenmerkt door het feit dat het geschikt is voor aerobe training (= training met verbranding van zuurstof).

De training met een crosstrainer is een geweldige manier om fit te blijven, vanwege de holistische lichaamstraining. Zonder schokkende bewegingen is het bijzonder zacht voor de gewrichten.

Voor optimale trainingsresultaten moet de crosstrainer de juiste maat hebben en op de juiste instelling staan. Dit aspect is belangrijk omdat het de enige manier is om tijdens de training een ergonomische houding te bereiken.

Beste Crosstrainer: Onze selectie

Koop- en evaluatiecriteria voor crosstrainers

Een crosstrainer kopen is zeker geen alledaagse gebeurtenis. Daarom moet je van tevoren nagaan of een van de vele machines geschikt is voor je trainingsdoelen, en zo ja, welke. De volgende criteria helpen je om verschillende crosstrainers te vergelijken:

Aandrijving en vliegwielmassa

In combinatie met de vliegwielmassa vormt de aandrijving het hart van een goede crosstrainer.

Met een goede crosstrainer voelen de loopbewegingen aangenaam en soepel aan.

In principe wordt de klassieke loopbeweging van een crosstrainer vertaald in een elliptische bewegingsreeks via een gordelsysteem en een voorgedefinieerde mechanische geleiding voor de voetplaten.

Deze elliptische bewegingsreeks wordt ondersteund door de vliegwielmassa, die opgewekt wordt door een extra gewicht in de crosstrainer. Hierdoor kan de gebruiker de bewegingssequentie zonder veel inspanning inzetten en voortzetten op een manier die gemakkelijk is voor de gewrichten.

Als vuistregel geldt: hoe hoger de vliegwielmassa, hoe gemakkelijker het fitnessapparaat in beweging te krijgen is. Wel moet erop gelet worden dat de bewegingen nog gecontroleerd zijn en niet te snel worden.

Remsysteem en weerstandsniveau

Het magnetische remsysteem is vaak computergestuurd, vooral bij moderne crosstrainers. Het zorgt ervoor dat de bewegingen langzaam en gelijkmatig worden opgenomen.

Dit voorkomt dat de machine abrupt tot stilstand komt en vermindert zo sterk het risico op verwondingen. Het voordeel van deze magnetische remsystemen is dat ze geen onderhoud vergen.

De verschillende weerstandsniveaus van de meeste crosstrainers kunnen ingesteld worden via een beeldschermcomputer of een bijbehorende fitness app.

Hiermee kan de gebruiker verschillende moeilijkheidsgraden maken voor een individuele training. Hoe meer weerstandsniveaus de crosstrainer heeft, hoe meer geïndividualiseerd het trainingsprogramma kan zijn.

Stapbreedte en staplengte

De juiste stapbreedte en staplengte zijn bijzonder belangrijk voor een ergonomische houding bij het gebruik van de crosstrainer. Vooral de staplengte moet daarom aan de lichaamslengte van de gebruiker worden aangepast.

Hoe langer iemand is, hoe langer de staplengte moet zijn.

De stapbreedte, ook wel de Q-factor genoemd, wordt bepaald door de afstand tussen de voetplaten van de crosstrainer. De optimale stapbreedte ligt tussen 4 en 11 cm. De gemiddelde paslengte van 51 cm is geschikt voor alle lichaamsmaten.

Bij crosstrainers in de hogere prijsklasse kunnen deze twee maten soms individueel aan de gebruiker aangepast worden. De helling van de voetplaten kan op sommige crosstrainer modellen ook aangepast worden voor nog meer comfort.

Polssensoren

Geïntegreerde polssensoren zijn een uitstekende manier om lichaamsfunctiewaarden zoals polsslag of hartslag te meten.

Aerobic training wordt gedaan met een plus van 80 -140 slagen per minuut.

Zo kun je op elk moment controleren of je in een gewenst bereik traint dat optimaal is voor je trainingsdoelen. Van een aërobisch trainingsprogramma wordt gezegd dat het bijzonder effectief is om vet te verbranden.

“Intelligente crosstrainers” hebben soms zelfs de functie dat de weerstand automatisch via de hartslagwaarden wordt aangepast, zodat de gebruiker zijn training onder optimale omstandigheden kan voltooien.

Beeldschermcomputer

De beeldschermcomputers van crosstrainers zijn tegenwoordig meer dan een eenvoudig beeldscherm. Ze bieden echte ondersteuning tijdens de training en hebben meestal verschillende trainingsprogramma’s voorgeïnstalleerd die perfect aangepast zijn aan verschillende trainingsdoelen.

Sommige van de crosstrainer modellen zijn zelfs compatibel met een speciale fitness app. Hiermee kun je je trainingsresultaten direct naar je tablet of smartphone overbrengen, ze analyseren en zo je training voortdurend verbeteren.

Grootte en gewicht

Voordat je een crosstrainer koopt, moet je er rekening mee houden dat deze apparaten veel wegen en veel plaats innemen. In principe moet je ervoor zorgen dat de crosstrainer een stevige standaard heeft en niet kantelt, hoe snel of hoe veel je ook op de crosstrainer beweegt.

Crosstrainers met een hoger gewicht zijn meestal van betere kwaliteit en hebben een stevige stand. Ze kosten echter meer en zijn moeilijker te vervoeren.

Welke soorten crosstrainers zijn er en welke is geschikt voor jou?

In principe behoren crosstrainers tot de “fitnesstoestellen groep” van ergometers.
Ze zijn ideaal voor cardiotraining en om de basisspieren van het lichaam te trainen.

Ook al lijken crosstrainers erg op elkaar in de manier waarop ze werken, toch kun je onderscheid maken tussen twee verschillende soorten – crosstrainers met statische of bewegende handgrepen.

De voor- en nadelen van elk type worden in het volgende hoofdstuk toegelicht:

Crosstrainer met statische handgrepen

Crosstrainer met statische handgrepen

Maar een crosstrainer met statische handgrepen is niet alleen een voordeel voor beginners. Zo’n crosstrainer kan ook het perfecte trainingsapparaat zijn voor oudere mensen of mensen die na een sportblessure langzaam, gecontroleerd en voorzichtig willen of kunnen trainen.

Voordelen
  • Ideaal voor beginners en lichte training
  • Stabiele en veilige standaard
  • Minder duur in aanschaf
Nadelen
  • Alleen geschikt voor lichte training
  • Spieren in de arm-, schouder- en borststreek worden niet getraind
Crosstrainer met beweegbare handgrepen

Crosstrainer met beweegbare handgrepen

De extra beweging van de a Dit maakt de training op een crosstrainer met bewegende handgrepen nog intensiever en is ook uitdagend en bij uitstek geschikt voor gevorderden.

Voordelen
  • Spieren in de arm-, schouder- en borststreek worden getraind
  • Dynamische en effectieve training
  • Meestal een aandrijfsysteem van hogere kwaliteit
Nadelen
  • Vereist meer coördinatie en stabiliteit
  • Hogere aanschafkosten
  • Vereist meer ruimte

Gids: Veel gestelde vragen over crosstrainers uitvoerig beantwoord

Crosstrainers zijn bel Als je erover denkt een crosstrainer voor thuisgebruik te kopen, beantwoorden we hier alle belangrijke vragen over crosstrainers:

Voor wie is een crosstrainer geschikt?

Trainen met een crosstrainer is geschikt voor alle mensen die iets voor hun basisconditie willen doen.

De volgende tabel geeft een overzicht van de voor- en nadelen van een crosstrainer:

Voordelen
  • Gewrichtszachte en veilige training mogelijk
  • Aerobic training van het hele lichaam voor basisconditie
  • Ergonomische bewegingssequentie met lage belasting
  • Geschikt voor een zeer brede massa mensen
  • Kan ook gebruikt worden na sportblessures of als revalidatiesport
Nadelen
  • Niet geschikt voor intensieve spieropbouw
  • Vervangt niet het klassieke joggen of wandelen
  • Niet bedoeld om de absolute prestatielimiet te verleggen

Welke spieren worden met de crosstrainer getraind?

In feite worden alle spiergroepen in het lichaam gebruikt bij training met de crosstrainer, maar niet echt intensief. De been- en rompspieren worden echter het meest gebruikt.

Bij het gebruik van een crosstrainer gaat het veeleer om aërobe training, die behalve verschillende spiergroepen ook het cardiopulmonaire systeem traint. Een crosstrainer is dus ideaal voor iemands basisconditie.

Crosstrainer-1

Om fit te blijven hoef je niet altijd met zware gewichten te trainen. Met de crosstrainer kun je een uitstekend niveau van basisconditie verwerven. Je zult er echter nooit grote spierbergen vinden.
(Image source: Jesper Aggergaard / unsplash)

Wat is de juiste maat voor een crosstrainer?

De juiste maat van een crosstrainer hangt af van de individuele lengte of staplengte van de gebruiker. De optimale stapbreedte ligt tussen 4 en 11 cm.

De gemiddelde staplengte van 51 cm is geschikt voor alle lichaamsmaten. De vuistregel hier is: hoe langer iemand is, hoe langer de paslengte moet zijn.

Als de crosstrainer te klein of verkeerd afgesteld is, zul je tijdens de training geen ergonomische houding kunnen aannemen.

Daarom is het beter iets meer geld uit te geven en een grotere crosstrainer te overwegen. Als je thuis weinig ruimte hebt, kun je zelfs overwegen een opvouwbare crosstrainer te kopen.

Hoeveel calorieën verbrandt een crosstrainer?

Het calorieverbruik van Crossfit training varieert van persoon tot persoon en hangt van verschillende factoren af. Onder andere geslacht, leeftijd, gewicht en natuurlijk de uitgeoefende activiteit spelen een beslissende rol.

Een gemiddelde waarde voor het calorieverbruik van een persoon met een gewicht van ongeveer 70 – 80 kilo en met matige inspanning is ongeveer 500 – 600 calorieën per uur. Afhankelijk van de intensiteit van de training en de weerstand van de crosstrainer, kan het calorieverbruik ook 700 – 800 calorieën per uur bedragen.

Waar moet ik op letten bij het trainen / trainen met een crosstrainer?

Let erop dat trainen met een crosstrainer in de eerste plaats bedoeld is voor areobische training en niet voor snelheid of maximale krachttraining.

Plan daarom minstens 20 minuten voor je crosstrainer training, want eerst wordt je bloedsomloop geactiveerd en moeten je plus- en hartslag binnen een bepaald bereik gehouden worden. Dit is de enige manier om de trainingsvoortgang effectief te onderhouden.

Crosstrainer-3

Oefenen op de crosstrainer werkt op de spieren in je hele lichaam en brengt je cardio-pulmonaire systeem op gang. Let tijdens de training op een gecontroleerde ademhaling en soepele bewegingen.
(Image source: Sule Markaroglu / unsplash)

Zorg er ook voor dat je een ergonomische houding aanneemt en de bewegingen beheerst uitvoert. Bij een crosstrainer training gaat het niet om snelheid, maar meer om het soepel uitvoeren van de beweging over een langere tijd.

Hogere snelheden hebben zin, als ze al zin hebben, als onderdeel van een specifiek programma, zoals intervaltraining.

Welke alternatieven zijn er voor trainen met een crosstrainer?

De crosstrainer behoort, samen met de loopband, fiets en roei-ergometer, tot de groep van ergometers. Ergometers zijn in de eerste plaats bedoeld voor aerobe training (= training met verbranding van zuurstof).

Kan ik een crosstrainer ook buiten gebruiken?

In principe kun je crosstrainers ook buiten gebruiken. Als de apparatuur echter via een kabel wordt gevoed, moet er een stopcontact in de buurt zijn. Niettemin moet je ervoor zorgen dat de crosstrainer onder een afdak wordt geplaatst om hem zo goed mogelijk tegen weersinvloeden te beschermen.

Hoe vaak moet ik een crosstrainer onderhouden?

Crosstrainers zijn zeer duurzaam door hun geringe slijtage en hoeven zelden onderhouden te worden. Zolang de bewegingen soepel en gelijkmatig aanvoelen is groot onderhoud niet nodig. Olie op de bewegende gewrichten aanbrengen is ook maar in beperkte mate nodig.

Crosstrainer moet niettemin na gebruik met een vochtige doek afgeveegd en daarna ontsmet worden. Dit voorkomt de vorming van een smeerfilm op het apparaat.

Hoeveel ruimte heb ik thuis nodig voor een crosstrainer?

Door de elliptische beweging van de crosstrainer komen de voetplaten tot 40 cm boven de vloer. Op het hoogste punt van de beweging sta je dus 40 cm hoger dan gewoonlijk als je staat (175 cm lichaamshoogte + 40 cm voetplaathoogte).

Om te voorkomen dat je je hoofd stoot, moet je zorgen dat je plafond hoog genoeg is. Het is ook aan te raden een beschermende mat aan te schaffen om drukplekken of krassen op de vloer te voorkomen.

Beeldbron: Kalinovsky/ 123rf.com

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies