Laatst bijgewerkt: 21-09-2021

Onze selectiecriteria

12Onderzochte producten

64Bestede uren

29Beoordeelde onderzoeken

171Verzamelde opmerkingen

Heb je geen zin om elke dag naar de sportschool te gaan, maar zoek je toch een alternatief waarmee je in de vrije natuur kunt sporten? Dan moet je eens nadenken over de aanschaf van een fitnesstrampoline. De bewegingen die je op de trampoline kunt uitvoeren zijn niet alleen gemakkelijk voor de gewrichten, maar versterken ook het cardiovasculaire systeem aanzienlijk. Waar kun je een fitnesstrampoline kopen en tegen welke prijs? Welke verschillende soorten trampolines kun je kopen?

Antwoorden op de meest gestelde vragen vind je hier in de grote Fitness Trampoline Test 2022. We presenteren verschillende trampolines om je te helpen beslissen welke je moet kopen. Bovendien vind je handige tips en trucs in onze gids over welke oefeningen je op je fitnesstrampoline kunt doen om jezelf lichamelijk fit te houden. Ongeacht of je een trampoline met of zonder steunbalk kiest, vertellen we je over de voor- en nadelen van de verschillende modellen.




Belangrijk Om Te Weten

  • Met een fitnesstrampoline kun je je fitnesstraining naar een nieuw niveau tillen. Jumping fitness is een trendy sport met een hogere mate van effectiviteit dan joggen.
  • Het gebruik van een fitnesstrampoline is bijzonder gemakkelijk voor de gewrichten en heeft ook een positief effect op het cardiovasculaire systeem.
  • Als je een trampoline koopt, moet je vooral letten op het draagvermogen, de afmetingen, de afwerking van het springvlak en het TÜV/GS certificaat.

Beste Fitnesstrampoline: Onze Selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een fitnesstrampoline koopt

Waarom is het de moeite waard een fitnesstrampoline te kopen?

Springen op een trampoline is al lang niet meer alleen een populaire vrijetijdsbesteding. Jumping fitness biedt je veel plezier en is ook heel gezond. Springen op een trampoline verbetert je uithoudingsvermogen, versterkt je spieren en verbrandt veel calorieën.

Zelfs als je gewrichtsproblemen hebt, kun je zonder aarzelen aan juming fitness doen. De speciale vering van de fitnesstrampoline vangt je sprongen zacht op en beschermt je gewrichten.

Wat is Jumping Fitness en hoe gezond is het?

Trampoline fitness is een trainingsmethode voor het hele lichaam en tevens een cardiovasculaire training. Trampolinespringen is een van de meest effectieve uithoudingssporten, waarbij meer dan 400 spiergroepen geactiveerd worden. Fit springen, bijvoorbeeld, is 68 procent effectiever dan joggen.

Door op een trampoline te springen verbeter je niet alleen je uithoudingsvermogen en evenwicht, maar voorkom je ook rugproblemen. Door deze effectieve training maakt je lichaam gelukshormonen en serotonine vrij en laat je de stress van het dagelijks leven achter je. Met andere woorden, het perfecte recept om plezier te maken!

Trampolines zijn de basis voor duursporten en dienen om je gezondheid te versterken.

Voor wie is een fitnesstrampoline geschikt?

Je gewicht, leeftijd en huidige conditie zijn voorlopig niet van belang, want dit sportprogramma kan in principe door iedereen geleerd worden. De vering is gemakkelijk voor je gewrichten en je kunt er ook als complete beginner mee trainen.

Wist je dat fitnesstrampolines bijzonder gemakkelijk zijn voor de gewrichten?

Door de demping bij de sprong en de landing worden de gewrichten niet zo zwaar belast. Dit betekent dat zelfs mensen met gewrichtsproblemen of artritis zonder problemen oefeningen kunnen doen op een fitnesstrampoline.

Als je nog geen ervaring hebt met jumping fitness, raden we je aan om op internet of bij een speciale jumping fitness cursus uit te zoeken welke oefeningen geschikt zijn voor je training.

Waar vind ik geschikte oefeningen voor mijn fitnesstrampoline?

Fitnesstrampolines zijn meestal kleinere trampolines en zijn vooral geschikt voor staande sprongen. Als je een trampoline zoekt om salto’s of andere acrobatische oefeningen op uit te voeren, raden we je geen speciale fitnesstrampoline aan.

Sommige fabrikanten leveren met hun fitnesstrampolines een korte lijst van oefeningen die je op je trampoline kunt doen. Omdat dit op de lange duur niet erg opwindend is, raden we je aan je te informeren over Dumping Fitness op het Internet.

Daar vind je een verscheidenheid aan oefeningen en soms zelfs complete trainingsvideo’s. Veel van deze oefeningen zijn in het Engels, maar ze zijn ook nuttig als je de taal niet goed spreekt.

In het algemeen moet je heel voorzichtig zijn bij het uitvoeren van de afzonderlijke oefeningen. Een correcte uitvoering is nodig om je spieren en gewrichten te beschermen tegen verkeerde belasting.

Als je je onzeker voelt over hoe je de oefeningen moet uitvoeren, raden we je aan een trampoline fitness cursus te volgen. Springcursussen bieden je de gelegenheid om in een groep te trainen en te leren hoe je individuele oefeningen correct en efficiënt uitvoert.

Besluit: Welke soorten fitnesstrampolines zijn er en welke is de juiste voor jou?

In principe kun je vier soorten fitnesstrampolines onderscheiden

  • Fitnesstrampoline zonder steunbalk en stalen veren
  • Fitnesstrampoline met steunbalk en stalen veren
  • Fitnesstrampoline zonder steunbalk en rubberen touwen
  • Fitnesstrampoline met steunbalk en rubberen touwen

Sporttrampolines maken deel uit van een effectieve fitnesstraining en bieden je de gelegenheid om thuis snel calorieën te verbranden. Fitness trampolines verschillen vooral in de soort ophanging voor het springblad.

Afhankelijk van waar je je fitnesstrampoline voor nodig hebt, is een ander type rebounder geschikt voor je. We helpen je graag uit te zoeken welke fitnesstrampoline het beste bij je past. Daartoe laten we je kennismaken met alle hierboven genoemde soorten en tonen je de voor- en nadelen van elk.

Wat is een fitnesstrampoline zonder steunbalk en stalen veren en wat zijn de voor- en nadelen?

Een rebounder zonder steunbalk en stalen veren wordt gekenmerkt door het feit dat de springmat aan de stalen veren bevestigd is. De veren geven onder belasting nauwelijks mee, wat de trampoline bijzonder stabiel maakt.

Deze sporttrampoline is dus ook bestand tegen zeer lange en zware belastingen en is daarom bijzonder geschikt voor actieve fitnesstraining. Fitness trampolines met stalen veren zijn meestal de minder dure modellen.

Voordelen
  • Zeer stabiel
  • Geschikt voor actieve training
  • Bestand tegen zware belasting
  • Relatief goedkoop
Nadelen
  • Niet gemakkelijk voor de gewrichten
  • Ongeschikt voor revalidatie
  • Stalen veren piepen
  • Niet aanpasbaar aan het lichaamsgewicht

De vering is echter harder door de stalen veren en springen is minder gemakkelijk voor de gewrichten. Daarom is springen minder geschikt voor mensen met ernstige medische problemen. Ook de veren hebben een lange levensduur, maar kunnen na verloop van tijd gaan piepen.

Wat is een rebounder met een steunbalk en stalen veren en wat zijn de voor- en nadelen?

Fitness trampolines met een steunbalk en stalen veren bieden over het algemeen dezelfde voor- en nadelen als die zonder steunbalk, maar hier is ook een steunbalk op de trampoline gemonteerd. Dit maakt een breder scala aan trainingsoefeningen of speciale sprongen mogelijk.

Het voordeel van de steunbalk is dat de training door verschillende oefeningen wordt uitgebreid en doeltreffender getraind kan worden. Vasthoudstangen zijn vaak in hoogte verstelbaar en kunnen aan de respectieve lichaamsgrootte aangepast worden.

Voordelen
  • Extra veiligheid
  • Grote keuze aan oefeningen
  • Verstelbare stang
Nadelen
  • Niet geschikt voor rugproblemen

Rebounders met een steunstang bieden over het algemeen meer veiligheid bij het springen en zijn daarom ook geschikt voor beginners. Dus als je geen last hebt van rugpijn of andere orthopedische problemen, kun je gaan voor een trampoline met stalen veren.

Wat is een sporttrampoline zonder steunbalk en rubberen touwen en wat zijn de voor- en nadelen?

Op alle sporttrampolines met rubberen touwen is de springmat aan de genoemde touwen bevestigd. Deze touwen kunnen onder belasting tot tweemaal hun normale lengte uitrekken, wat de vering bijzonder zacht maakt.

Schommelen op dit type rebounder is bijzonder zacht en gemakkelijk voor de gewrichten. Dit maakt fitnesstrampolines met elastische koorden vaak meer geschikt voor revalidatie-oefeningen of voor mensen met orthopedische problemen.

Voordelen
  • Zeer zacht voor de gewrichten
  • Geschikt voor revalidatietraining
  • Touwen kunnen aan het lichaamsgewicht aangepast worden
Nadelen
  • Niet erg veerkrachtig
  • Touwen kunnen poreus worden
  • Touwen verliezen veerkracht

Hoewel de rubberen touwen aan het lichaamsgewicht aangepast kunnen worden, zijn deze trampolines meestal minder veerkrachtig dan die met stalen veren. De touwen kunnen na verloop van tijd ook poreus worden of hun spanning verliezen.

Wat is een fitnesstrampoline met een steunbalk en rubberen touwen en wat zijn de voor- en nadelen?

Sporttrampolines met een steunbalk en rubberen touwen bieden over het algemeen dezelfde voor- en nadelen als modellen zonder balk, maar hier is een extra balk op de fitnesstrampoline gemonteerd.

Dit geeft de springer een grotere keuze uit verschillende oefeningen. Dit is vooral aan te bevelen als de trampoline gebruikt gaat worden voor revalidatie-oefeningen, want medische problemen kunnen op een gerichte maar gewrichtsvriendelijke manier behandeld worden.

Voordelen
  • Geschikt voor revalidatie-oefeningen
  • Verstelbare stang
  • Hogere veiligheid
  • Grote keuze aan oefeningen
Nadelen
  • Relatief duurder

Bovendien biedt de stang of handgreep hier natuurlijk ook meer veiligheid bij het springen. Daarom moeten vooral beginners en mensen met coördinatieproblemen of evenwichtsproblemen deze rebounder met een vasthoudstang of handvat kiezen.

Om je een goed overzicht te geven van de vier verschillende modellen, hebben we ze in een tabel samengevat.

Type Beschrijving Geschiktheid
Fitnesstrampoline met stalen veren en zonder steunbalk Deze trampoline heeft een hoge mate van stabiliteit omdat de springmat direct aan de stalen veren bevestigd is.
Bij het springen geeft de mat daardoor veel minder mee en weerstaat hij grote belastingen.
Bijzonder geschikt voor actieve fitnesstraining, maar niet voor mensen met gewrichtsproblemen.

Deze factoren kun je gebruiken om fitnesstrampolines te vergelijken en te evalueren

In het volgende artikel willen we je laten zien welke factoren je kunt gebruiken om fitnesstrampolines te evalueren en te vergelijken. Zo kun je gemakkelijker beslissen of een bepaald product geschikt voor je is of niet.

Samengevat zijn dat:

  • Afmetingen/afmetingen van de trampoline
  • Draagvermogen
  • TÜV/GS-gecertificeerd
  • Bijgeleverde accessoires
  • Springoppervlak en artikelgewicht

In de volgende paragrafen lees je over de afzonderlijke aankoopcriteria en hoe je ze kunt indelen.

Een goede fitnesstrampoline heeft altijd een steunbalk, zodat je er verschillende trainingen mee kunt doen.

Grootte van de trampoline

Een trampoline neemt altijd ruimte in – vergeet dat niet. Afhankelijk van waar je je trampoline voor wilt gebruiken en vooral hoe vaak je hem wilt gebruiken, moet je nadenken over hoeveel ruimte hij in je huis in beslag kan nemen.

De grootte van de trampoline hangt af van je beschikbare ruimte. Fitness trampolines hebben meestal een diameter van ongeveer 100 cm. Het is belangrijk dat je je ervan bewust bent dat dit type trampoline alleen geschikt is om rechtop te springen.

Als je ruimte wilt besparen, kun je het beste een opvouwbare fitnesstrampoline kopen. Zulke modellen kunnen na gebruik opgevouwen worden om ruimte te besparen en je kunt ze zonder problemen opbergen. De totale hoogte speelt voor jou een grote rol als je een indoor fitness trampoline zoekt.

Zorg ervoor dat je trampoline niet te hoog is, zodat je bij het springen niet met je hoofd tegen het plafond stoot. Fitness trampolines zijn meestal ongeveer 26 cm hoog. Met een normale plafondhoogte zou je geen problemen moeten hebben met springen.

Draagvermogen

Het draagvermogen van de trampoline verschilt naargelang het model. Let bij het kopen van je trampoline goed op de aanbevolen gewichtsbelasting van je gewenste product. Natuurlijk kunnen trampolines ook voor korte perioden met meer gewicht belast worden dan aanbevolen. De maximale belastbaarheid informeert je over het totale gewicht waarmee de trampoline op lange termijn veilig gebruikt kan worden.

Als je niet wilt dat je trampoline snel stuk gaat, moet je je altijd aan de aanbevolen maximale belasting houden. Bij het kopen van een fitnesstrampoline is het belangrijk dat je een fitnesstrampoline kiest die op je lichaamsgewicht is afgestemd.

TÜV/GS gecertificeerd

De GS test geeft aan of een product voldoet aan de wettelijke eisen voor de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen. Het GS merk of ook het TÜV zegel kan alleen toegekend worden door onafhankelijke keuringsinstellingen. Fabrikanten beslissen zelf of ze hun trampoline willen laten testen.

Veel fabrikanten voorzien hun producten van een CE markering. Let wel, het CE merk geeft alleen aan dat de fabrikant meent dat zijn produkt aan alle Europese richtlijnen voldoet. Het GS merkteken is veel betekenisvoller. Als je gewenste product geen GS/TÜV certificering heeft, raden we je aan goed te letten op de beoordelingen van eerdere kopers.

Accessoires

Veel fabrikanten bieden speciale rebounders met trainingstoebehoren aan en scheppen zo de perfecte basis voor je training. Fitness trampolines worden vaak geleverd met in hoogte verstelbare handgrepen. Deze handgrepen zijn nodig om enkele specifieke oefeningen op het springvlak uit te voeren. Bovendien bieden sommige fabrikanten een compleet trainingspakket aan met een inbegrepen trainingsplan, trainings-DVD’s en nog veel meer.

Springoppervlak

Het springoppervlak is het oppervlak op je trampoline dat je effectief tot je beschikking hebt om te springen. Als je overweegt een kleine trampoline te kopen, let dan goed op de afmetingen van het frame van de trampoline en hoeveel ruimte je werkelijk hebt om te springen.

Wetenswaardigheden over fitnesstrampolines

Veilig trampoline plezier – Wat moet ik weten?

Speciale fitnesstrampolines zijn meestal alleen geschikt voor staande sprongen. Zorg ervoor dat je voor gebruik de informatie van de fabrikant leest en volgt. Het is heel belangrijk dat je je aan de maximale gewichtsbelasting houdt. Doe je dat niet, dan verhoog je de kans op ongelukken enorm. In het algemeen moet je ervoor zorgen dat je je trampoline vóór elk gebruik op gebreken controleert.

Intensief trainen kan ertoe leiden dat de spantouwen broos worden, dat de veren breken of dat andere tekenen van gebruik verschijnen. Zoals bij elke sport is het belangrijk je hartslag en algemene lichamelijke conditie in de gaten te houden. Je moet genieten van het stuiteren en je niet te veel inspannen.

Hoe moeilijk is het om een fitnesstrampoline in elkaar te zetten?

Bij elke fitnesstrampoline zit meestal een gedetailleerde handleiding. Voordat je de trampoline in elkaar begint te zetten, moet je ze zorgvuldig lezen. Dit bespaart je enorm veel tijd bij het monteren.

De benodigde tijd hangt sterk af van het product. Volgens ons onderzoek hebben kopers tussen 30 minuten en drie uur nodig om op te zetten.

Trainingscircuit voor de fitnesstrampoline

Eindelijk een beetje trainingsinspiratie voor jou. Dit circuit lijkt eenvoudig, maar is behoorlijk uitdagend en traint je hele lichaam in iets minder dan 15 minuten. Denk er altijd aan om vóór elke training goed op te warmen om verrekkingen te voorkomen. In het ideale geval train je 3 tot 4 keer per week op de fitnesstrampoline.

Foto bron: 123rf.com / ALIAKSANDR KLAPKOU

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies