Laatst bijgewerkt: 26-08-2021

Onze selectiecriteria

15Onderzochte producten

24Bestede uren

5Beoordeelde onderzoeken

83Verzamelde opmerkingen

Hardlopen is een van de meest complete en heilzame sporten die er bestaan, want het is een conditiesport die het hart bewerkt, maar ook een sport waarbij veel spieren betrokken zijn.

Aan de andere kant, omdat het een sport is waarbij je een impact hebt, kan het niet correct doen ervan onze gewrichten, spieren en voeten beschadigen. Hier hebben we het over het belangrijkste element van elke loper: je loopschoenen.

Er zijn verschillende soorten loopschoenen, afhankelijk van verschillende factoren die we in dit artikel zullen bespreken. Als je van plan bent met hardlopen te beginnen, of gewoon nieuwe loopschoenen wilt, heten we je van harte welkom en hopen dat dit artikel nuttig voor je is.




Belangrijk om te weten

  • Er zijn verschillende soorten lopers, die heel specifieke schoenen nodig hebben. Maar in het algemeen zijn hardloopschoenen bijzonder omdat ze demping in de zool hebben en licht van gewicht zijn. De variaties die je vindt hangen vooral af van je soort hardlopen.
  • Er zijn loopschoenen die beter zijn voor sprinten, en andere die beter zijn voor lange afstanden. Dit beïnvloedt veel aspecten, zoals de zolen van onze loopschoenen of hun gewicht, dus moeten we zorgen dat we elk type goed kennen voor we ze kopen.
  • Enkele factoren waar we rekening mee moeten houden voor we onze loopschoenen kopen zijn wat voor demping we nodig hebben, wat voor soort zool, hoeveel stijfheid, en factoren over ons eigen lichaam die bepalend zullen zijn bij onze aankoop.

Beste Hardloopschoenen: Onze Selectie

Koopgids: wat je moet weten over hardloopschoenen

Hardloopschoenen zijn het belangrijkste accessoire voor elke hardloper, want ze bepalen de kwaliteit van onze training en helpen ons om onze voeten en gewrichten in uitstekende conditie te houden. Hardlopen met slechte loopschoenen kan schadelijk zijn voor het lichaam.

Loopschoenen zijn essentieel om je gewrichten te beschermen (Foto: lightfieldstudios / 123rf)

Welke soorten loopschoenen zijn goed voor hardlopen?

Als het belangrijkste accessoire voor hardlopers is niet zomaar elk paar loopschoenen geschikt voor deze sport, want er zijn een reeks kenmerken die ze speciaal maken en die onze hardloopervaring tot een goede en weldadige maken. De voordelen van het kopen van specifieke loopschoenen zijn legio.

Tot die voordelen behoren loopschoenen met veel meer demping dan gewone schoenen, waardoor onze gewrichten beschermd worden en de voetpijn die veel mensen ervaren vermeden wordt, en die ook stabiliteit en comfort bieden. Normale loopschoenen doen pijn aan onze voeten en knieën, en zijn bovendien oncomfortabel en zwaar.

Hardloopschoenen voor snelheid of uithoudingsvermogen – waar moet je op letten?

Hoewel alle loopschoenen gelijkaardige eigenschappen hebben, zijn er sommige die beter zullen zijn voor korte, snelle loopjes, en andere die beter werken voor uithoudingsvermogen of lange-afstandslopen. Hier zijn enkele van hun kenmerken.

  • Speed loopschoenen. Speed running schoenen zijn overwegend vrij licht, dus zijn ze gemaakt van materialen als dunne stof en schuimrubberen zolen. De zooldikte is minder dan die voor endurance, zodat ze iets minder demping hebben.
  • Endurance loopschoenen. Ze zijn bedoeld om te voorkomen dat je voeten en gewrichten vermoeid of geblesseerd raken. De belangrijkste kenmerken van deze schoenen zijn dan ook een brede zool met veel demping, met materialen als gel, rubber, of dik schuim. Ze zijn iets zwaarder, maar nog steeds minder dan gewone tennisschoenen.
Snelloopschoenen Duurloopschoenen
Demping Minder dan in duurloopschoenen Zool met veel demping om pijn te voorkomen
Zooldikte Zool dunner dan in duurloopschoenen, dikker dan in gewone schoenen Zool vrij dik, meestal meer in de hiel
Gewicht Lichtgewicht, bijna gewichtloos Lichtgewicht, afhankelijk van het materiaal. Zwaarder dan speedschoenen
Materiaal Schuimzool Gel, rubber of dikke schuimzool

Welke schoenen zijn geschikt voor hardlopen op verharding?

Een ander belangrijk aspect van onze schoenen is het soort terrein waarop we zullen lopen, want hardlopen op verharding is niet hetzelfde als hardlopen op bijvoorbeeld vuil of zand. Stoep of beton is een van de materialen waarop we de meeste demping nodig zullen hebben, omdat het volkomen hard is.

Vooral bij duurlopen of dagelijkse training zullen we schoenen nodig hebben met een heel dikke zool, van gel of schuim. We hebben geen extra stijfheid of stabiliteit nodig bovenop de schoenen, want het terrein zal vrij gelijkmatig zijn.

Lopen met dikke gel of schuimzolen helpt voorkomen dat je voeten en knieën pijn gaan doen (Foto: MabelAmber/ Pixabay.com)

Welke soort schoenen zijn geschikt voor trail running?

In het tegenovergestelde uiterste worden trail schoenen gebruikt voor hardlopen in de natuur, dus loop je over vuil, rotsen of gras. Deze schoenen hebben minder demping nodig dan de schoenen die we op de stoep gebruiken, maar ze moeten wel andere eigenschappen hebben.

Ze hoeven niet zo dik te zijn, maar wel dik en hard.

Voornamelijk moeten we de zool textuur geven, want die helpt ons vallen te voorkomen. Het hoeft niet zo dik te zijn, maar wel dik en hard, zodat je de stenen niet voelt. Het bovenwerk moet stijver zijn, om stabiliteit te bieden en verstuikingen te voorkomen.

Koopcriteria: factoren waarmee je verschillende hardloopschoenen kunt vergelijken en beoordelen

Als je al besloten hebt tot een bepaald type hardloopschoen, volgt hier een overzicht van de factoren waarop je moet letten bij de aanschaf ervan. Bovendien raden we je aan de uitleg over de techniek in een video in dit artikel te volgen, zodat je van je loopjes een positieve ervaring kunt maken

  • Kussen
  • Zooltextuur
  • Stijfheid
  • Lichaamsgewicht

Cushioning

Hoewel we het al een beetje over demping gehad hebben, zijn er nog andere factoren die bepalen welk type zool je nodig hebt. Hier is een lijst van de voordelen van elk type zool, zodat je met alle belangrijke aspecten rekening kunt houden.

  • Dikke dempende zool. Deze zolen zijn zeer geschikt voor duurlopen of dagelijkse training. Wat ze doen is je lichaamsgewicht verdelen en de impact verminderen, zodat ze ook heel geschikt zijn om te trainen op stoep of harde ondergrond.
  • Zachte zool (medium dikte). Zachte zolen zijn iets minder dik en zijn geschikt voor dagelijkse training voor mensen die niet meer dan een uur per dag lopen. Ze zijn goed voor hardlopen op de stoep, al raden we ze niet aan voor erg zware mensen.
  • Lichte dunne zolen. Deze zolen zijn voor snelheid, hebben geen gewicht en zijn relatief dun in vergelijking met duurzolen. Je kunt dikke zolen vinden die geschikt zijn voor snelheid, maar het moeten schuimrubberen zolen zijn, zodat ze niet zwaar zijn. We raden aan om bij dunne zolen op een speciale baan te lopen, en niet zozeer op de stoep.

Zooltextuur

De textuur van de zool is ook belangrijk bij onze keuze, want die hangt af van verschillende factoren. Dit hangt in de eerste plaats af van de mate van wrijving op de ondergrond, want we willen uitglijden en verwondingen voorkomen.

  • Glad. Gladde zolen zijn het beste in een omgeving waar voldoende wrijving is om uitglijden te voorkomen. Plekken met wrijving zijn banen van speciaal loopmateriaal, of zelfs plaveisel. Maar op dagen dat de ondergrond nat is, raden we zolen met enige wrijving aan.
  • Met weerstand. Getextureerde zolen zijn het beste voor trail running, op terrein als vuil, rotsen, of modder. Deze zolen zijn niet aan te bevelen voor speciale trails, omdat onze voeten wat vast kunnen komen te zitten door de wrijving van het pad.
Wist je dat een van de belangrijkste aspecten van hardlopen is dat je weet hoe je moet stappen als je rent

Stijfheid

Het bovenwerk van hardloopschoenen varieert nogal, vooral in hoe stijf en dempend of zacht en dun ze zijn. Deze soorten afwerkingen zijn niet willekeurig, maar hangen af van verschillende factoren, die hieronder gepresenteerd worden.

  • Zacht. Schoenen met een zachte, dunne, stoffen of “sok” afwerking zijn goed voor sprinten of training op recht plaveisel, want je hoeft geen stabiliteit te genereren op een vlakke ondergrond. Deze schoenen zijn geschikt voor lopers die techniek hebben.
  • Stabiel. Stabiliteitsschoenen zijn goed voor mensen die niet veel looptechniek hebben, of die net beginnen. Ze zijn het best voor oneffen terrein, zoals vermeld in het gedeelte Trail. We raden geen schoenen aan die te lomp zijn, want ze zullen zwaarder zijn.

Lichaamsgewicht

Tenslotte gaat ons lichaamsgewicht een bepalende factor zijn voor de soort schoenen die we nodig hebben, ongeacht het soort hardlopen. Verschillende lichaamsgewichten zullen verschillende eigenschappen vereisen, vooral als je niet de techniek hebt om te rennen.

  • Fit. Fit en technische lopers kunnen elk type schoen gebruiken, maar geven misschien de voorkeur aan lichtere, dunnere schoenen met middelzool of dikkere, lichtere zolen. Deze lopers zullen meer gespecialiseerde schoenen kiezen, afhankelijk van de soort activiteit die ze doen.
  • Licht overgewicht. Als je licht overgewicht hebt, moet je extra zorg dragen voor je voeten en gewrichten, vooral je knieën. We raden een schoen met een dikke en lichte zool aan, een schoen met een schuimrubberen zool is een goede keuze.
  • Overgewicht. Voor mensen met overgewicht die net beginnen met hardlopen, raden we schoenen aan die stabiliteit bieden aan de bovenkant en een goed dempende zool hebben, zoals een dikke gelzool of een stevige schuimrubberen zool. Het niet dragen van zulke schoenen kan onze knieën of zelfs onze ruggengraat schaden.

(Zichtbare foto: warrengoldswain / 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies