Laatst bijgewerkt: 30-07-2021

Onze selectiecriteria

10Onderzochte producten

36Bestede uren

8Beoordeelde onderzoeken

141Verzamelde opmerkingen

Welkom op onze grote joystick test 2021. Hier stellen we alle joysticks die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag vergemakkelijken en je helpen de beste joystick voor je te vinden.

Je vindt in onze gids ook antwoorden op veel gestelde vragen. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je een joystick wilt kopen.




De belangrijkste informatie in het kort

  • Joysticks bieden je in bepaalde spelgenres beduidend betere gameplay dan conventionele invoerapparaten dat kunnen.
  • Er wordt een fundamenteel onderscheid gemaakt tussen standaard joysticks, HOTAS joysticks en vechtsticks. Alle soorten zijn er in talrijke varianten en hebben verschillende toepassingsgebieden.
  • Standaard joysticks en HOTAS joysticks zijn vooral nuttig bij vluchtsimulaties. Vechtstokken, daarentegen, worden vooral gebruikt in vechtspellen.

Joystick: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een joystick koopt

Wat zijn de voordelen van een joystick ten opzichte van andere invoerhulpmiddelen, zoals een gamepad of muis en toetsenbord?

De joystick biedt vele voordelen die je een betere spelervaring geven door optimale controle. Dit heeft echter alleen effect in bepaalde spelgenres, waarbij vooral vluchtsimulatoren en vechtspellen opvallen.

Hier kun je uitvinden welke joystick de juiste is voor jouw doeleinden. (Image source: Pixabay.com)

In vluchtsimulatoren zijn gevoelige inputs erg belangrijk, die met gamepads moeilijk te maken zijn. Maar bovenal gaat het simulatie-idee van deze spellen helemaal verloren met een gamepad of gamemuis en -toetsenbord.

Je raakt nooit van het gevoel af dat je toch maar een spel speelt, terwijl een joystick je een echt gevoel van realisme kan geven.

Voor vechtspellen biedt een joystick heel andere voordelen. Ten eerste is de plaatsing van de knoppen erg handig.

Wist je dat je de joystick ook als computermuis kunt gebruiken?

Een joystick bezit alle bedieningselementen om met succes een computermuis te vervangen. Onder Windows 10 kun je de joystick kalibreren onder Instellingen -> Apparaten of met door de fabrikant geleverde software.

Terwijl je met de gamepad bijna uitsluitend je duimen kunt gebruiken om snelle toetsaanslagen uit te voeren, heb je met een vechtstok je hele hand tot je beschikking.

Anderzijds biedt de stick een groter grijpoppervlak dan de analoge sticks van een gamepad, zodat je niet uitglijdt of onnauwkeurige bewegingen maakt.

Welke videospelletjes zijn de moeite waard om een joystick voor te kopen?

In de vorige hoofdstukken hebben we het er vaak over gehad dat joysticks alleen in bepaalde genres een echte verbetering bieden ten opzichte van conventionele invoerhulpmiddelen. In het volgende willen we speciaal enkele spellen aanbevelen die de aanschaf van een joystick rechtvaardigen.

Standaard joystick / HOTAS

joystick
Deze joysticks zijn een echte aanwinst voor vluchtsimulatoren. Zo is er de Flight Simulator X serie van Microsoft, die indruk maakt met gedetailleerde replica’s van echte vliegtuigen.

De X-Plane serie, die ook overtuigt met extreem realisme, zit in dezelfde trant. Ook moet vermeld worden dat beide series ondersteund worden met talrijke add-ons en uitbreidingen uit de gemeenschap, zodat geen wens onvervuld blijft.

Ruimtevluchtsimulatoren vertegenwoordigen een ander spectrum van vluchtsimulatoren. Een vertegenwoordiger van dit genre is Elite Dangerous, dat punten scoort met een enorme, vrij verkenbare sci-fi wereld en grote vrijheid van handelen.

Ook in dit genre is Star Citizen, dat nog in ontwikkeling is maar al gedeeltelijk speelbaar is. Het biedt dus een veelbelovend alternatief met een grotere single-player focus en spannende ruimtegevechten.

Kerbal Space Program volgt een iets andere aanpak door het actie-aspect te verminderen en in plaats daarvan meer de nadruk te leggen op de simulatie van echte ruimte-expedities.

Dit houdt onder meer in dat je je bemanning beheert en je eigen ruimteschepen bouwt.

Fighting-Stick

De grootste vertegenwoordigers van het vechtspelgenre zijn Street Fighter en Tekken, beide series kunnen indruk maken met een groot aantal gevarieerde personages en hebben een actieve toernooiscène die gedomineerd wordt door vechtstokgebruikers.

Dus als je van plan bent vooral tegen echte spelers te spelen, kan de vechtstok je hier een beslissend voordeel geven.

Hoeveel kost een joystick?

Joysticks zijn er in alle prijsklassen – van goedkope instapapparaten die maar een paar euro kosten tot professionele apparaten die in de drie-cijferige reeks kosten. Al met al vinden we echter dat deze prijzen goed te rechtvaardigen zijn, zeker als je van plan bent je joystick met de juiste spellen tot zijn volle recht te laten komen.

Eenvoudiger standaard joysticks met minder knoppen beginnen rond de 20 euro en zijn een goede manier om met de juiste spellen te beginnen.

Dus als je een beginner bent en niet weet of dit type besturing je aanspreekt, kun je eerst een apparaat in deze prijsklasse uitproberen zonder overdonderd te worden. Er zijn echter ook modellen die rond de 200 euro kosten.

De HOTAS joystick is ook verkrijgbaar vanaf ongeveer 40 euro, maar je moet rekenen op meer dan 200 euro voor echt hoogwaardige modellen. Deze zijn vaak directe kopieën van echte besturingseenheden uit vliegtuigen en bieden het grootst mogelijke realisme.

Vechtstokken zijn verkrijgbaar vanaf 30 euro, waarmee je een goedkope upgrade van de gamepad krijgt. Als je echter een vechtstok van toernooi-niveau zoekt, kun je tot 250 euro uitgeven.

Besluit: Welke soorten joysticks zijn er en welke is geschikt voor jou?

In principe kun je onderscheid maken tussen drie verschillende soorten joystick.

  • Standaard joystick
  • HOTAS joystick
  • Vechtstok

Elk van deze soorten heeft een ander gebruik, of verschillende voor- en nadelen.

Afhankelijk van de spellen waarvoor je je joystick wilt gebruiken en welke dingen voor jou het belangrijkst zijn, kan een andere joystick voor jou de juiste zijn.

In het volgende gedeelte willen we je helpen uit te zoeken welke joystick voor jou geschikt is.

Daartoe laten we je kennis maken met alle hierboven genoemde invoerapparaten en leggen we hun voor- en nadelen uit.

Voor welke videospelletjes is een standaard joystick geschikt en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

In principe is de standaard joystick het meest veelzijdig en kan daarom voor veel spelgenres gebruikt worden.

De standaard joystick bestaat uit een lange beweegbare stok die op een grondplaat bevestigd is. Hij heeft ook een knop op de achterkant van de stok, die meestal een schietfunctie heeft. Bovendien heeft de grondplaat een aantal knoppen, dat varieert naargelang het model, en meestal een stuwkrachtregelaar.

Voordelen
  • Veelzijdig
  • Ongecompliceerde bediening
  • Rendabel
Nadelen
  • Minder gespecialiseerd

De standaard joystick is veelzijdiger dan de andere varianten, die sterk op specifieke genres zijn toegesneden.

Omdat hij met minder extra’s komt, is hij gemakkelijker in het gebruik dan de andere varianten. En tenslotte, omdat het minder gespecialiseerd is, kost het vaak minder. Het is dus een goede keuze als je niet zeker weet waar je de joystick voor wilt gebruiken.

Voor welke spellen is een HOTAS joystick geschikt en wat zijn de voordelen en nadelen?

Een HOTAS joystick is speciaal ontworpen voor vluchtsimulatoren, wat ook in het ontwerp tot uiting komt.

De HOTAS joystick dankt zijn naam aan het feit dat hij, behalve de gewone stuurknuppel, ook een aparte stuwkrachtregelaar heeft, d.w.z. “Hands on Throttle and Stick”. Afgezien daarvan is een HOTAS joystick in principe niet anders dan een standaard joystick.

Voordelen
  • Nauwkeurige besturing
  • Realistische simulatie
Nadelen
  • Mogelijk kostbaar
  • Genrespecifiek

De HOTAS joystick is perfect om vluchten zo realistisch mogelijk na te bootsen in videospelletjes. Dus als je zeker weet dat je je joystick voor vluchtsimulaties wilt gebruiken, kun je veilig voor een HOTAS joystick gaan.

De stuwkracht-controller is echter tamelijk ongeschikt voor bijna alle andere genres, wat betekent dat je enigszins beperkt bent in je spelvariatie.

Voor welke spellen is een vechtstok geschikt en wat zijn de voor- en nadelen?

De vechtstok lijkt niet op een gewone joystick, maar het is ook een variant van dit invoertoestel. Het kan gebruikt worden om vechtspellen op de best mogelijke manier te bedienen.

De vechtstok lijkt in principe op de standaard joystick, maar het handvat is veel korter en heeft geen knoppen. Verder heeft hij minder knoppen op de grondplaat dan de andere joysticks, maar de knoppen op de Fighting stick zijn groter.

Dit maakt het gemakkelijker om op het juiste moment de juiste knoppen in te drukken.

Voordelen
  • Nauwkeurige invoer
  • Retro gevoel
Nadelen
  • Vereist veel oefening
  • Genrespecifiek
  • Mogelijk kostenintensief

De naam zegt het al met de Fighting Stick, want hij wordt uitsluitend gebruikt voor vechtspelletjes. Deze vereisen snelle en precieze ingrepen, waarvoor de vechtstok bij uitstek geschikt is.

Als je in het verleden wat tijd op arcade-automaten hebt doorgebracht, komt de Fighting Stick je misschien bekend voor, omdat het ontwerp gebaseerd is op dat van de automaten.

Natuurlijk is niet alleen het uiterlijk belangrijk bij de aanschaf van een joystick, maar het is wel een leuke toevoeging. (Afbeelding bron: Pixabay.com)

Hij wordt niet voor niets vaak een arcade stick genoemd en is dus perfect om een retro gevoel op te roepen of een stukje videogame geschiedenis te herbeleven.

Aankoopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om joysticks te vergelijken en te evalueren

In het volgende willen we je laten zien welke factoren je kunt gebruiken om joysticks te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen of een bepaald apparaat geschikt voor je is of niet.

Samengevat zijn dat:

  • Doel van de joystick
  • Gewicht / stabiliteit
  • Basisfuncties
  • Configuratiemogelijkheden
  • Comfortfuncties

In de volgende paragrafen lees je over de afzonderlijke aankoopcriteria en hoe je ze kunt indelen.

Doel van de joystick

We zijn hierboven al uitvoerig ingegaan op het doel van de joystick, d.w.z. of een standaard joystick, HOTAS joystick of vechtstok voor jou aan te bevelen is. Toch willen we er nog eens op wijzen dat het beoogde gebruik waarschijnlijk het belangrijkste aankoopcriterium is, omdat het doorslaggevend bepaalt welke joystick voor jou geschikt is.

Ten eerste moet je je afvragen welke videospelletjes je wilt spelen. Als je helemaal gericht bent op vluchtsimulatoren of ruimtesimulatoren, dan is er geen beter alternatief voor je dan een HOTAS joystick.

Onder de standaard joysticks zijn er ook enkele modellen die goed geschikt zijn voor dit genre – maar deze zijn over het algemeen ontworpen voor een breder gebruik en voldoen prima, bijvoorbeeld als je graag in de cockpit klimt in Battlefield of Arma .

Als vluchtsimulaties niet je ding zijn, maar virtuele gevechten in vechtspellen wel, dan is een vechtstok de beste keuze voor jou.

Ten tweede is het ook van belang op welk systeem (PC, Playstation, Xbox, enz.) je deze videospelletjes wilt spelen. Dit komt omdat niet elke joystick compatibel is met elk platform. In principe zijn echter alle geavanceerde vluchtsimulatoren op de PC gebaseerd, onder andere, en daarom zijn alle HOTAS joysticks ermee compatibel.

Vluchtsimulatoren zijn zeldzaam op consoles, en daarom is de keuze aan compatibele HOTAS joysticks en standaard joysticks klein. Daarentegen zijn vechtspellen zowel op consoles als op de PC zeer prominent aanwezig, en dienovereenkomstig zijn vechtstokken vaak compatibel met veel platforms.

Ook moet vermeld worden dat sommige joysticks die normaal niet compatibel zijn, via onofficiële software toch bruikbaar gemaakt kunnen worden. Dit is echter niet zo eenvoudig en werkt niet altijd, en daarom volgen we hier alleen de specificaties van de fabrikant.

Gewicht / stabiliteit

Het gewicht en de stabiliteit van joysticks worden vaak verwaarloosd. Je moet er echter rekening mee houden dat gewicht en stabiliteit van grote invloed kunnen zijn op je spelplezier.

Een hoger gewicht zorgt logischerwijze voor een stevigere stand. Dit is voor jou van belang, want te lichte modellen hebben de neiging om te slippen of om te vallen als je druk uitoefent op de stuwkrachtregelaar of de stuurknuppel.

Joysticks met een hoge veerweerstand hebben hier bijzonder veel last van, wat ook een reden is waarom veel duurdere modellen voorzien zijn van instelbare weerstanden.

Dit betekent echter niet automatisch dat een lichtere joystick altijd slechter is, want veel van deze joysticks compenseren hun lage gewicht met extra hulpmiddelen, zoals zuignappen aan de onderkant.

Met vechtstokken heb je hier geen problemen, omdat hun basis heel breed is en ze ook minder kracht vragen. Daarom zullen ze gewoonlijk niet omvallen of wegglijden.

Basisfuncties

Hoewel deze functies vroeger misschien als een luxe beschouwd werden, zouden ze nu in elke standaard joystick en HOTAS stick ingebouwd moeten zijn, want ze zijn een must voor elke vluchtsimulatie.

Om te beginnen moet vermeld worden dat deze functies alleen betrekking hebben op standaard joysticks en HOTAS joysticks en niet relevant zijn voor vechtsticks.

Functie Beschrijving
Z-as Behalve de natuurlijke assen voor voor/achter en links/rechts, moet je joystick ook een extra Z-as hebben. Dit zorgt ervoor dat je de joystick om zijn eigen as kunt draaien. In het spel kun je hierdoor horizontaal bewegen zonder dat je toestel rolt. Deze functie is onmisbaar geworden.
Krachtterugkoppeling Met krachtterugkoppeling worden de invloeden van buitenaf die je vliegtuig beïnvloeden, weerspiegeld in de joystick. Dit betekent bijvoorbeeld dat het toestel trager wordt bij een hoge luchtweerstand of dat je de treffers voelt door trilling of terugslag bij het neerhalen. Als realisme belangrijk voor je is, moet je joystick force feedback hebben.
Kijkschakelaar De kijkschakelaar, vaak koeliehoed of hoedenschakelaar genoemd, wordt gebruikt om de kijkhoek te veranderen en helpt je bij te houden wat er gebeurt.

Z-as

Behalve de natuurlijke assen voor voor/achter en links/rechts, moet je joystick ook een extra Z-as hebben. Dit zorgt ervoor dat je de joystick om zijn eigen as kunt draaien.

Stefan HaunBlogger bei zockergear
Waarom zijn joysticks zo veel dichter bij een realistische simulatie? Dat is eigenlijk gemakkelijk uit te leggen. Zowel de muis als de stokken van consoles kennen maar twee dimensies. Een goede joystick voegt er het derde aan toe, waarmee vliegtuigen en helikopters met één toestel in driedimensionale ruimte bewogen kunnen worden. Dit komt overeen met de werkelijkheid en laat die meegroeien met de simulatie.

(Bron: zockergear.de)

In het spel kun je hiermee horizontaal bewegen zonder dat je toestel het verschil maakt. Deze functie is onmisbaar geworden.

Force Feedback

Met force feedback worden de invloeden van buitenaf die je vliegtuig beïnvloeden in de joystick gereflecteerd.

Dit betekent bijvoorbeeld dat het toestel trager wordt bij grote luchtweerstand, of dat je de treffers voelt door trilling of terugslag bij verijdelen. Als je om realisme geeft, moet je joystick force feedback hebben.

Roterende Beeldschakelaar

De Roterende Beeldschakelaar, die ook vaak de Coolie Hat of Hat Switch genoemd wordt, wordt gebruikt om de gezichtshoek te veranderen en helpt je het spel bij te houden.

Configuratiemogelijkheden

Wat voor nieuwkomers misschien minder relevant is, is voor professionals vaak een doorslaggevend aankoopcriterium. Daarom presenteren we hier de belangrijkste configuratiemogelijkheden.

Aantal toetsen

Eerst en vooral is het aantal toetsen interessant voor je. Veel toetsen hebben betekent dat je belangrijke acties precies op de toetsen kunt zetten die voor jou het meest zinvol zijn.

Dus je bent in dit opzicht heel flexibel. Bovendien zijn met veel toetsen complexere manoeuvres en acties mogelijk, wat erg voordelig is voor vluchtsimulatoren.

Duurdere joysticks hebben vaak invoerwijzen naast de knoppen, zoals draaiknoppen of tuimelschakelaars, die een breed scala aan instelmogelijkheden openen.

Daarom moet je je niet meteen laten afschrikken door een gering aantal knoppen. Vechtstokken hebben meestal niet meer dan acht knoppen, omdat vechtspellen gewoon niet zoveel actieknoppen nodig hebben.

Instelbare weerstand

Behalve de knoppen is ook de eerder genoemde instelbare weerstand een groot voordeel. Je kunt er de druk die je op de joystick en de stuwkrachtregelaar moet uitoefenen mee instellen op je precieze voorkeuren. Vaak wordt dit gedaan met extra veren, die je naar believen kunt vervangen.

Met een extra Z-as kun je de stuurknuppel om zijn eigen as draaien. In het spel kun je hierdoor horizontaal bewegen zonder dat je toestel rolt.

Kabellengte

Als je geen zin hebt om voor je computer of spelcomputer te zitten, maar vanuit je luie stoel wilt spelen, komt een langere kabel goed van pas.

Verlichting

Behalve het zeer chique uiterlijk, zorgt een verlichting ervoor dat je in onoverzichtelijke gevechten altijd de juiste knop kunt vinden, zelfs in het donker. Maar als de joystick van je keuze geen licht heeft, is dat niet zo’n tragedie.

Deelbare basis

Een deelbare basis betekent dat de stuwkrachtregelaar en de joystick van elkaar gescheiden kunnen worden, en daarom bestaat deze eigenschap alleen in HOTAS joysticks. Hiermee kun je de afstand tussen de twee elementen naar wens instellen.

Intern geheugen / profielgeheugen

Als een joystick een profielgeheugen heeft, is dat handig omdat je toetsconfiguraties en andere instellingen op de joystick worden opgeslagen, ongeacht het spel. Op deze manier hoef je deze veranderingen niet voor elk spel apart aan te brengen. Deze functie is vooral handig als je de joystick voor veel spelletjes wilt gebruiken.

Materiaal

De meeste joysticks zijn grotendeels van plastic, vooral van kunststof en rubber. Voor joysticks van hogere kwaliteit wordt vaak metaal gebruikt, wat de joystick niet alleen zwaarder maakt, maar hem ook duurzamer maakt en beter laat aanvoelen.

Wetenswaardigheden over joysticks

Wanneer werd de joystick uitgevonden?

De joystick wordt meestal geassocieerd met videospelletjes, maar zijn oorsprong gaat veel verder terug.

Wat nu vaak als speelgoed wordt bestempeld, werd oorspronkelijk in het begin van de 20e eeuw door de Fransman Robert Esnault-Pelterie uitgevonden als stuurknuppel voor vliegtuigen.

Wist je dat de eerste spel-joystick in 1967 gemaakt werd?

De eerste joysticks werden in het begin van de 20e eeuw uitgevonden en waren bedieningsorganen voor het besturen van een vliegtuig. Deze hadden natuurlijk vooral mechanische elementen en lijken alleen van buiten op moderne joysticks. De eerste spel-joystick werd ongeveer 60 jaar later gemaakt, in 1967, en kon alleen de beweging van een positie op het scherm horizontaal en verticaal besturen.

De joystick werd voor het eerst gebruikt voor elektronische afstandsbediening tijdens de Tweede Wereldoorlog en wordt sindsdien gebruikt om wapens te besturen.

Pas rond 1970 vond de joystick, samen met de eerste videospelletjes, een plaats in arcadehallen en later, met de Commodore 64, ook voor de thuisschermen.

Hoe kalibreer je een joystick in Windows 10?

Niets is vervelender dan met je nieuwe joystick aan de slag te willen en dan te merken dat de ingangen niet goed herkend worden.

Om dit te voorkomen, leggen we hieronder kort uit hoe je je joystick kunt kalibreren in Windows 10.

  1. Voer joy.cpl in het Cortana zoekveld in
  2. Kies in het nieuwe venster je aangesloten joystick en ga naar “Properties”
  3. Kies nu “Instellingen” en dan “Kalibreren”

Beeldbron: Pexels.com / eye4dtail

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies