Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Onze selectiecriteria

21Onderzochte producten

45Bestede uren

13Beoordeelde onderzoeken

215Verzamelde opmerkingen

Magnesium is een vitaal mineraal dat elke dag in ons lichaam aanwezig zou moeten zijn. Dit mineraal, is overvloedig aanwezig in noten en volkoren producten. Malaten zijn levensmiddelenadditieven. Ze kunnen verschillende functies hebben.

Magnesiummalaat capsules zijn dus verbindingen van magnesium en malaten. Onze magnesium malaat test 2022 geeft de belangrijkste feiten en informatie over magnesium malaat supplementen. Verder kun je zien welke voedingssupplementen het tot de favorieten van het redactieteam hebben geschopt.




Belangrijk om te weten

  • Het voedingssupplement magnesiummalaat bevat het natuurlijke zout van appelzuur. Door het mengsel van appelzuur en magnesium kan magnesiummalaat ontspanning in de spieren bevorderen en het energieniveau verhogen.
  • Magnesiummalaat bevat vele mineralen die betrokken zijn bij bijna alle stofwisselingsprocessen van het menselijk lichaam.
  • Magnesiummalaat kan bij juiste inname chronische toestanden van vermoeidheid verbeteren. Het bevordert ook de spierkracht, het uithoudingsvermogen en de ontspanning van de spieren.

Beste magnesium malaat: Onze selectie

Koop- en beoordelingscriteria voor Magnesium Malaat supplementen

Magnesium mag niet ontbreken in een evenwichtige en gezonde voeding. Mensen die last hebben van permanente vermoeidheid hebben de meeste kans te weinig magnesium binnen te krijgen. Om deze en andere redenen wenden steeds meer mensen zich tot magnesiummalaat supplementen. Je kunt hier meer te weten komen over de eigenschappen en criteria van deze supplementen:

Voor een beter begrip hebben we deze criteria in de volgende paragrafen beschreven.

Doseringsvorm

Er is een ruime keuze aan doseringsvormen voor magnesiummalaatpreparaten. Terwijl veel mensen liever tabletten slikken, geven anderen de voorkeur aan capsules of bruistabletten die in water opgelost kunnen worden.

De doseringsvorm van magnesiummalaat is meer een kwestie van persoonlijke smaak.

Je vindt magnesiummalaat nu ook in poedervorm in de apotheek. Deze worden in water opgelost, vergelijkbaar met bruistabletten, en dan opgedronken. Het poeder kan ook aan maaltijden worden toegevoegd.

Magnesiummalaat capsules zijn ook gevuld met poeder van dit mineraal. Deze kunnen ook opengebroken en als poeder geconsumeerd worden.

Dosering

Het is van essentieel belang de doseringsaanwijzingen op de verpakking van het preparaat te volgen. Een overdosis magnesiummalaat kan tot onaangename bijwerkingen leiden. Met magnesiummalaat voedingssupplementen wordt in elk geval een lichte en langzame start aanbevolen.

In het begin neem je best maar een kleine dosis, een keer of enkele keren per dag. Dit zal je lichaam helpen eraan te wennen het regelmatig in te nemen.

Biobeschikbaarheid

De biobeschikbaarheid geeft aan hoeveel van het magnesium dat erin zit door het lichaam kan worden opgenomen en verwerkt, en hoeveel magnesium in de urine wordt uitgescheiden. De biologische beschikbaarheid van een preparaat moet op elke verpakking vermeld worden en is belangrijk om uit te zoeken welke combinatie van magnesiumverbindingen de tolerantie van een persoon beïnvloedt.

In het algemeen heeft magnesiummalaat een hoge biologische beschikbaarheid en wordt daarom niet alleen zeer goed verdragen, het wordt ook gemakkelijk door het lichaam opgenomen.

Een studie van Schechter et al. toont aan dat magnesiumoxide, met hoge biologische beschikbaarheid, de LDL cholesterol en het totale cholesterolgehalte kan verlagen. (1)

Additieven en ingrediënten

Let ook altijd op de vermelde additieven. Magnesiummalaat preparaten bevatten soms andere ingrediënten die de werking en absorptie van het magnesium afremmen. De zuiverheid van de preparaten bepaalt vaak de prijs.
De

beste producten zijn die zonder vulstoffen, zonder scheidingsmiddelen, zonder kleurstoffen, zonder gluten, lactose en gelatine.

De belangrijkste ingrediënten van deze preparaten zijn, natuurlijk, magnesium en malaat. Helaas maken deze twee ingrediënten alleen de preparaten niet erg duurzaam. Deze ingrediënten komen veel voor in magnesium malaat supplementen

  • Magnesium Malaat
  • Plantaardige vezels
  • Zetmeel
  • Dexterin
  • Magnesiumzout scheidingsmiddel
  • Glycerine

Malaten zijn, net als magnesium, op zichzelf staande stoffen. Als ze gecombineerd worden, harmoniëren de chemische verbindingen met elkaar en versterken ze het effect van de andere stof.

Gids: Veelgestelde vragen over

magnesiummalaat
Hier vind je de meest gestelde vragen en antwoorden over magnesiummalaat en preparaten die dit mineraal bevatten. De antwoorden helpen je een beter overzicht te krijgen en de huidige stand van de wetenschap te begrijpen.

Wat is magnesiummalaat en hoe werkt het?

Magnesiummalaat is een preparaat dat een combinatie bevat van het mineraal magnesium en malaten. Malaten zijn de zouten van appelzuur en deze spelen een belangrijke rol bij de energieproductie in onze cellen.

Magnesium moet elke dag via je voedsel je lichaam binnenkomen. Omdat de combinatie van magnesium en appelzuur gemakkelijk afgebroken kan worden, is magnesiummalaat zeer oplosbaar en zeer biobeschikbaar.

Magnesium Malat

Een dagelijkse inname van magnesium is heel belangrijk voor het lichaam. Magnesiummalaatpreparaten zijn combinaties van magnesium en malaten. (Image source: Wengang Zhai/ Unsplash)

Talrijke studies tonen aan dat een aangepaste inname van magnesium het risico op beroerten, hartfalen en diabetes kan verminderen. (2)
Dit zijn andere problemen waar een dagelijkse inname van magnesiummalaat bij kan helpen

  • Krampen en spanning
  • Diabetes mellitus
  • Hoge bloeddruk (3)
  • Zwangerschap en borstvoeding
  • Verhoogde magnesiumuitscheiding door drainage of laxeermiddelen
  • Laxeermiddelen
  • Schildklieraandoeningen
  • Diëten en eenzijdige diëten met een laag magnesiumgehalte
  • Migraine
  • Depressie
  • Groeifase bij adolescenten

Magnesiummalaat supplementen kunnen een nuttig hulpmiddel zijn bij deze symptomen.

Tal van symptomen kunnen vermeden worden met dagelijkse inname van magnesium.

We hebben enkele van deze problemen en symptomen vergeleken met wetenschappelijke studies in de volgende paragrafen.

Effect op chronische vermoeidheid en depressie

Het syndroom fibromyalgie verwijst naar chronische pijn, vermoeidheid, depressie en slaapstoornissen. In een studie bleken patiënten die aan fibromyalgie leden lage magnesiumspiegels te hebben. Er is gemeld dat er een negatieve wisselwerking is tussen magnesiumgehalte en fibromyalgie symptomen. (4)

Fibromyalgie kan ontstaan door een laag magnesiumgehalte.

In een in 1995 gepubliceerde studie kregen patiënten met fibromyalgie symptomen dagelijks 300 tot 600 mg magnesium en 1200 tot 2400 mg malaat toegediend. Na zes maanden vertoonden de patiënten grote verlichting van hun fibromyalgie symptomen. Natuurlijk moeten bij fibromyalgie verdere maatregelen en therapieën genomen worden, maar preparaten met magnesiummalaat zijn in dit geval een heel goede hulp. (5)

Magnesium heeft ook interessante effecten op het centrale zenuwstelsel. Magnesiumpreparaten kunnen mensen helpen zich te ontspannen en beter te slapen. (6)

Effect op het cardiovasculaire systeem

Magnesium heeft een nuttig effect op het cardiovasculaire systeem. Supplementen met magnesium kunnen de energieproductie in het hart stimuleren. Studies hebben ook bevestigd dat magnesium de inspanningstolerantie bij patiënten met vasculaire ziekten sterk kan verbeteren.

Verder kan de dagelijkse inname van magnesium de overlevingskans bij mensen met hartfalen vergroten. Dit verbetert ook de kwaliteit van het leven en vermindert de symptomen. (7)

Er zijn ook studies gedaan naar het gebruik van magnesium bij de behandeling van patiënten die een hartoperatie hebben ondergaan. Het toedienen van magnesiumpreparaten kan tijdens een ritmestoornis leiden tot een vermindering van het atriumfibrilleren. (8)

Effect op constipatie

Omdat magnesiummalaat een van de magnesiumverbindingen is met de beste biologische beschikbaarheid, kan magnesiummalaat de stoelgang helpen versnellen en de spijsvertering bevorderen. Zelfs een kleine dosis magnesium, zoals 150 mg per dag, is voldoende om de spijsvertering te bevorderen en constipatie te verlichten. (9)

Kunnen zwangere vrouwen magnesiummalaat nemen?

Veel mensen zijn zich nog steeds niet bewust van het feit dat bepaalde groepen mensen, zoals atleten, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven en diabetici, een grotere behoefte aan magnesium hebben.

Magnesium Malat

Door hormonale veranderingen hebben zwangere vrouwen een verhoogde behoefte aan magnesium. (Image source: Volodymyr Hryshchenko/ Unsplash)

Tijdens de zwangerschap neemt de behoefte van een vrouw aan magnesium zelfs toe tot ongeveer 310 mg per dag. Door de hormonale veranderingen die een vrouw tijdens de zwangerschap doormaakt, wordt er meer magnesium via de urine uitgescheiden dan het lichaam gewend is.

Klachten tijdens de zwangerschap zoals krampen in de benen, vasthouden van water, slapeloosheid, constipatie en prikkelbaarheid zijn vaak het gevolg van een magnesiumtekort.

Zwangere vrouwen kunnen dus zonder problemen magnesiummalaat innemen. De dagelijkse dosering moet echter altijd met een arts besproken worden. Want ook hier kan een overdosis tot schadelijke bijwerkingen leiden.

Voor wie is magnesiummalaat geschikt?

Mensen die in hun dagelijks leven niet genoeg magnesium opnemen, wordt aangeraden voedingssupplementen zoals magnesiummalaat te nemen. Als je lichaam niet voldoende magnesium beschikbaar heeft, moet het organisme toch je bloedspiegel constant houden.

Dit leidt ertoe dat het lichaam spieren, botten en organen aanspreekt en magnesium van daaruit naar het bloed overbrengt. Dit kan leiden tot verschillende symptomen, zoals spierkrampen, spanning, hoofdpijn of vermoeidheid.

Voor mensen die vaak met deze symptomen te maken hebben, kan magnesium malaat een grote hulp zijn. Het is echter heel belangrijk om op de juiste dosis te letten: Een overdosis magnesiummalaat kan ernstige diarree en gastro-intestinale symptomen veroorzaken.

Welke voedingsmiddelen bevatten magnesiummalaat?

Magnesiummalaat kan ook in een gezonde voeding worden opgenomen.

Magnesium Malat

Bananen hebben veel magnesium en mogen in geen enkele gezonde voeding ontbreken. (Image source: Eric Prouzet/ Unsplash)

Behalve magnesiummalaat innemen, kun je ook uit deze voedingsmiddelen voldoende magnesium halen voor het dagelijks leven

  • Pompoenpitten: Pompoenpitten voorzien je lichaam van veel magnesium, namelijk 400 mg per 100 gram.
  • Pure chocolade: In tegenstelling tot gewone chocolade wordt pure chocolade met heel weinig suiker gemaakt en bevat het ongeveer 290 mg magnesium per 100 g.
  • Cashewnoten: Cashewnoten bevatten ook veel magnesium. Er zit ongeveer 270 mg magnesium in per 100 g.
  • Pinda’s: Deze noten, daarentegen, bevatten iets minder magnesiummalaat. Een portie van 100 g bevat ongeveer 163 mg magnesium.
  • Volkoren meel: Met volkoren meel kan tot 155 g magnesium per 100 g het lichaam binnenkomen.
  • Bananen: Bananen zitten vol magnesium. Met een portie bananen van 100 g neem je ongeveer 36 mg magnesium op.
  • Emmental: Goed nieuws voor kaasliefhebbers. Net als bananen bevat 100 g Emmentaler kaas ongeveer 36 mg magnesium.
  • Erwten: Zelfs erwten mogen niet ontbreken in een gezonde voeding. Een portie van 100 g doperwten bevat ongeveer 33 mg magnesium.

Cacao of pure chocolade met een cacaogehalte van 70% hebben een hoog magnesiumgehalte. Amaranth, quinoa of sesamzaad zijn andere bronnen van magnesium.

Wat zijn de verschillende soorten natuurlijk magnesium malaat?

Magnesiummalaat supplementen zijn verkrijgbaar in verschillende vormen, zoals poeder, tabletten, bruistabletten of capsules.

Art Beschrijving
Magnesiummalaat als poeder of bruistabletten Beide varianten worden in water opgelost en dan gedronken.
Magnesiummalaat als capsules of tabletten De mineralen kunnen zowel door capsules als door tabletten ingenomen worden.

Meer gedetailleerde informatie en de voor- en nadelen van deze preparaten hebben we in de volgende paragrafen uiteengezet.

Magnesiummalaat als poeder of bruistabletten

Voor mensen die niet graag tabletten en capsules slikken, zijn de poeder- of bruistabletten met magnesiummalaat waarschijnlijk de beste optie. Beide preparaten kunnen gewoon in een glas water opgelost worden en opgedronken worden. Zuiver magnesiummalaatpoeder kan ook door voedsel gemengd worden. Deze variant is vooral populair bij atleten.

Voordelen
  • Gemakkelijk in te nemen
  • Kan door iedereen en overal genuttigd worden
  • Poeder kan ook door voedsel gemengd worden
Nadelen
  • Dosering kan overschat worden en tot overdaad leiden
  • Bruistabletten kunnen niet zonder water genuttigd worden

Als bruistabletten met magnesiummalaat een zoete geur of smaak hebben, is het waarschijnlijk dat er andere zoetstoffen en bindmiddelen aan toegevoegd zijn.

Magnesiummalaat als capsules of tabletten

De meest gebruikelijke vorm van magnesiummalaat zijn capsules. Dit preparaat heeft het voordeel dat het al gedoseerd is en na korte tijd na inname in de maag kan oplossen.

Het magnesium dat erin zit kan dus snel door het lichaam verwerkt worden. Omdat capsules met magnesiummalaatpoeder gevuld worden, wordt bij de productie bijna altijd afgezien van verdere toevoegingen.

Magnesiummalaat tabletten worden ook vaak in supermarkten verkocht.

Een andere toedieningsvorm zijn magnesiummalaat tabletten. Deze zijn meestal goedkoper te maken dan capsules. Helaas worden bij de productie van tabletten echter vaak coatingmiddelen en kleurstoffen gebruikt.

Voordelen
  • Stimuleert de energieproductie
  • hoge biologische beschikbaarheid
  • zeer goed verdraagbaar
Nadelen
  • Door de energieproductie kan het slecht slapen veroorzaken
  • hoge dosering vaak nodig

Om de juiste dosering magnesiummalaat in te nemen, raden we aan de aanwijzingen op de verpakking te volgen en een arts te vragen.

Welke alternatieven zijn er voor magnesiummalaat?

Behalve magnesiummalaat zijn er ook andere magnesiumverbindingen die in de vorm van preparaten kunnen worden ingenomen. Meer informatie over de alternatieven vind je hier.

Alternatief Wetenschappelijke situatie Verklaring
Magnesiumcitraat Magnesiumcitraat is biologisch beter beschikbaar dan andere magnesiumverbindingen Magnesiumcitraat wordt beschouwd als de magnesiumverbinding met de beste biologische beschikbaarheid. Magnesiumcitraat preparaten zijn ook goed bij constipatie en andere darmklachten. (10)
Magnesiumcarbonaat Magnesiumcarbonaat heeft een zuurremmende werking en is geschikt voor mensen met brandend maagzuur Magnesiumcarbonaat heeft een lage biologische beschikbaarheid van slechts 30 procent. Magnesiumcarbonaat preparaten hebben alleen een laxerende werking in hogere doses en kunnen gebruikt worden door mensen die ofwel een goede spijsvertering hebben ofwel een dunne ontlasting. (11)

Dit zijn de meest populaire alternatieven voor magnesiummalaat. In de farmacie zijn er natuurlijk ook andere magnesiumverbindingen, die wetenschappelijk bewezen zijn.

Beeldbron: 123rf / Marek Uliasz

Referenties (11)

1. Shechter M, Saad T, Shechter A, Koren-Morag N, Silver BB, Matetzky S. Comparison of magnesium status using X-ray dispersion analysis following magnesium oxide and magnesium citrate treatment of healthy subjects. Magnes Res. 2012 Mar 1;25(1):28-39. doi: 10.1684/mrh.2012.0305. PMID: 22433473.
Bron

2. Xuexian Fang, Kai Wang, Dan Han, Xuyan He, Jiayu Wei, Lu Zhao, Mustapha Umar Imam, Zhiguang Ping, Yusheng Li, Yuming Xu, Junxia Min, Fudi Wang. Dietary magnesium intake and the risk of cardiovascular disease, type 2 diabetes, and all-cause mortality: a dose–response meta-analysis of prospective cohort studies. BMC Medicine volume. 2016; 14, Article number: 210.
Bron

3. Joëlle C. Schutten, Michel M. Joosten, Martin H. de Borst, Stephan J.L. Bakker. Magnesium and Blood Pressure: A Physiology-Based Approach. MAY 01, 2018; VOLUME 25, ISSUE 3, P244-250.
Bron

4. Deborah J., Engena Samantha, J. McAllister, Mary O.Whipple et al. Effects of transdermal magnesium chloride on quality of life for patients with fibromyalgia: a feasibility study. Journal of Integrative Medicine. September 2015; Volume 13, Issue 5, Pages 306-313.
Bron

5. Russell IJ, Michalek JE, Flechas JD, Abraham GE. Treatment of fibromyalgia syndrome with Super Malic: a randomized, double blind, placebo controlled, crossover pilot study. J Rheumatol. 1995 May;22(5):953-8. PMID: 8587088.
Bron

6. Bannai M, Kawai N. New therapeutic strategy for amino acid medicine: glycine improves the quality of sleep. J Pharmacol Sci. 2012;118(2):145-8. doi: 10.1254/jphs.11r04fm. Epub 2012 Jan 27. PMID: 22293292.
Bron

7. Stepura OB, Martynow AI. Magnesium orotate in severe congestive heart failure (MACH). Int J Cardiol. 2009 Jan 9;131(2):293-5. doi: 10.1016/j.ijcard.2007.11.022. Epub 2008 Feb 20. PMID: 18281113.
Bron

8. Jessica L. et al. Magnesium status and magnesium therapy in cardiac surgery: A systematic review and meta-analysis focusing on arrhythmia prevention. Journal of Critical Care. December 2017; Volume 42, Pages 69-77.
Bron

9. Christophe Dupont, Florence Constant, Aurélie Imbert, Guillaume Hébert, Othar Zourabichvili, Nathalie Kapel, Time to treatment response of a magnesium- and sulphate-rich natural mineral water in functional constipation, Nutrition, Volume 65, 2019, Pages 167-172, ISSN 0899-9007, https://doi.org/10.1016/j.nut.2019.02.018.
Bron

10. Walker AF, Marakis G, Christie S, Byng M. Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study. Magnes Res. 2003 Sep;16(3):183-91. PMID: 14596323.
Bron

11. Schuette SA, Lashner BA, Janghorbani M. Bioavailability of magnesium diglycinate vs magnesium oxide in patients with ileal resection. JPEN J Parenter Enteral Nutr. 1994 Sep-Oct;18(5):430-5. doi: 10.1177/0148607194018005430. PMID: 7815675.
Bron

Waarom kun je ons vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Shechter M, Saad T, Shechter A, Koren-Morag N, Silver BB, Matetzky S. Comparison of magnesium status using X-ray dispersion analysis following magnesium oxide and magnesium citrate treatment of healthy subjects. Magnes Res. 2012 Mar 1;25(1):28-39. doi: 10.1684/mrh.2012.0305. PMID: 22433473.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Xuexian Fang, Kai Wang, Dan Han, Xuyan He, Jiayu Wei, Lu Zhao, Mustapha Umar Imam, Zhiguang Ping, Yusheng Li, Yuming Xu, Junxia Min, Fudi Wang. Dietary magnesium intake and the risk of cardiovascular disease, type 2 diabetes, and all-cause mortality: a dose–response meta-analysis of prospective cohort studies. BMC Medicine volume. 2016; 14, Article number: 210.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Joëlle C. Schutten, Michel M. Joosten, Martin H. de Borst, Stephan J.L. Bakker. Magnesium and Blood Pressure: A Physiology-Based Approach. MAY 01, 2018; VOLUME 25, ISSUE 3, P244-250.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Deborah J., Engena Samantha, J. McAllister, Mary O.Whipple et al. Effects of transdermal magnesium chloride on quality of life for patients with fibromyalgia: a feasibility study. Journal of Integrative Medicine. September 2015; Volume 13, Issue 5, Pages 306-313.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Russell IJ, Michalek JE, Flechas JD, Abraham GE. Treatment of fibromyalgia syndrome with Super Malic: a randomized, double blind, placebo controlled, crossover pilot study. J Rheumatol. 1995 May;22(5):953-8. PMID: 8587088.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Bannai M, Kawai N. New therapeutic strategy for amino acid medicine: glycine improves the quality of sleep. J Pharmacol Sci. 2012;118(2):145-8. doi: 10.1254/jphs.11r04fm. Epub 2012 Jan 27. PMID: 22293292.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Stepura OB, Martynow AI. Magnesium orotate in severe congestive heart failure (MACH). Int J Cardiol. 2009 Jan 9;131(2):293-5. doi: 10.1016/j.ijcard.2007.11.022. Epub 2008 Feb 20. PMID: 18281113.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Jessica L. et al. Magnesium status and magnesium therapy in cardiac surgery: A systematic review and meta-analysis focusing on arrhythmia prevention. Journal of Critical Care. December 2017; Volume 42, Pages 69-77.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Christophe Dupont, Florence Constant, Aurélie Imbert, Guillaume Hébert, Othar Zourabichvili, Nathalie Kapel, Time to treatment response of a magnesium- and sulphate-rich natural mineral water in functional constipation, Nutrition, Volume 65, 2019, Pages 167-172, ISSN 0899-9007, https://doi.org/10.1016/j.nut.2019.02.018.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Walker AF, Marakis G, Christie S, Byng M. Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study. Magnes Res. 2003 Sep;16(3):183-91. PMID: 14596323.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Schuette SA, Lashner BA, Janghorbani M. Bioavailability of magnesium diglycinate vs magnesium oxide in patients with ileal resection. JPEN J Parenter Enteral Nutr. 1994 Sep-Oct;18(5):430-5. doi: 10.1177/0148607194018005430. PMID: 7815675.
Ga naar bron
Recensies