Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Onze selectiecriteria

20Onderzochte producten

37Bestede uren

24Beoordeelde onderzoeken

102Verzamelde opmerkingen

Waarschijnlijk hebben we allemaal wel eens de symptomen van een laag magnesiumgehalte ervaren. Een duidelijk teken hiervan kunnen spierkrampen zijn, zware benen of ongecontroleerd trillen van de spieren. Magnesium is een immens belangrijk mineraal voor onze spieren, stofwisseling en zenuwstelsel.

Het lukt ons niet altijd om voldoende magnesium uit onze voeding binnen te krijgen. Om toch voldoende van magnesium voorzien te worden, biedt een groot aantal fabrikanten magnesiumsprays aan. In onze magnesium spray test 2022 laten we je zien hoe de spray werkt, waar hij gebruikt kan worden en waar je nog meer rekening mee moet houden.




Belangrijk om te weten

  • Magnesium Spray is uitstekend om ons magnesiumgehalte te verhogen en zo een magnesiumtekort tegen te gaan.
  • Magnesium Spray werkt transdermaal. Dit betekent dat de magnesiumchloride die erin zit direct via de zweetklieren en haarzakjes wordt opgenomen.
  • Magnesiumspray wordt vaak magnesiumolie genoemd, hoewel het geen olie bevat. Dit komt door de olie-achtige consistentie die de spray aanneemt als hij op de huid wordt aangebracht.

Beste magnesium spray: Onze selectie

Koop- en Beoordelingscriteria voor Magnesium Spray

Bij het kopen van magnesium spray kun je op verschillende aspecten letten, zoals:

Door de afzonderlijke producten met elkaar te vergelijken aan de hand van de volgende criteria, wordt het gemakkelijker voor je om de juiste keuze te maken. Let er altijd op dat de ingrediënten van hoge kwaliteit zijn.

Dosering

Het magnesiumchloride gehalte van de verschillende magnesiumsprays varieert naar gelang de fabrikant. Een magnesiumverzadiging van ongeveer 30 % is echter gebruikelijk. 1 liter magnesiumspray bevat dus ongeveer 300 ml magnesiumchloride. Het gehalte aan zuiver, elementair magnesium is 26 %. Dit betekent dat 1000 ml magnesiumspray ongeveer 79 ml zuiver magnesium bevat.

Werkzaam bestanddeel

Magnesium, of magnesiumchloride, is een vitaal mineraal voor spieren en botten. Het mineraal speelt een beslissende rol in meer dan 300 elementaire stofwisselingsprocessen in ons mechanisme. Ook de werking van ons zenuwstelsel hangt in beslissende mate af van een voldoende toevoer van magnesium.

Magnesiumchloride, chemisch bekend als MgCl2, kan van alle magnesiumzouten het best door ons lichaam worden opgenomen en is daarom bijzonder snelwerkend.

Ingrediënten

Magnesium Spray bestaat uit slechts twee ingrediënten. Dit zijn water en magnesiumchloride. Het magnesiumchloride wordt meestal uit ondergrondse bronnen gehaald. Voorbeelden zijn opgedroogde oerzeeën zoals de Zee van Zechstein. Omdat het daar gevonden magnesium niet aan milieu-invloeden is blootgesteld, wordt het als bijzonder zuiver en natuurlijk beschouwd.

Toepassingsgebied

Magnesium is een van de essentiële mineralen die we dagelijks moeten binnenkrijgen om een tekort te voorkomen. Het is betrokken bij een veelheid van processen van ons mechanisme. Bijvoorbeeld

  • Verlicht symptomen van vermoeidheid en moeheid
  • Een evenwicht in onze elektrolytenbalans tot stand brengen
  • Stimulering van het metabolisme
  • In stand houden van de functie van ons zenuwstelsel
  • Zorgen voor een normale spierfunctie
  • Productie van endogene eiwitten
  • Instandhouding van normale tanden en botten

De magnesiumsprays van de afzonderlijke fabrikanten worden gebruikt om gericht en plaatselijk op de huid aan te brengen. Het magnesiumchloride kan via de zweetklieren en haarfollikels worden opgenomen en zo de serum magnesiumconcentratie verhogen. Er is bijna geen verschil in de toepassing van de magnesium sprays. Ze worden allemaal direct op het lichaam aangebracht en in de huid gemasseerd.

Gids: Veelgestelde vragen over magnesium spray in detail beantwoord

Om je uitgebreid te informeren over de effectiviteit van magnesium spray en de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende rubrieken samengevat.

Wat is magnesium spray en hoe werkt het?

Magnesiumspray is een magnesiumchloride-water oplossing die, afhankelijk van de fabrikant, verschillende hoeveelheden magnesiumchloride bevat.

Magnesium Spray wordt gebruikt als ondersteuning bij massage van de spieren om krampen te verlichten.

De magnesium-ionen bereiken onze cellen rechtstreeks via onze huid, zonder via het maag-darmstelsel te gaan. Dit heet transdermale toepassing.

Door het magnesiumgehalte heeft de spray een olieachtige consistentie en is daarom bijzonder geschikt om verkrampte spieren te masseren.

Deze eigenschap geeft de magnesiumspray ook vaak de naam “magnesiumolie”, hoewel de oplossing geen olie bevat.

magnesium-spray-test

Magnesiumspray is heel goed om gespannen spieren los te maken. Foto bron: (whitesession / pixaby)

Magnesium is een mineraal dat vitale functies in ons lichaam vervult. Bijvoorbeeld bij de aanmaak van ons DNA en eiwitten. Magnesium is nodig om de samentrekking van de spieren te regelen, zodat we onze spieren kunnen aanspannen en weer loslaten. Bijvoorbeeld, bij hartactiviteit. Magnesium is ook een belangrijk bestanddeel voor de communicatie tussen onze zenuwcellen en de uitwisseling van informatie tussen spier- en zenuwcellen.

Botten en tanden kunnen niet worden opgebouwd zonder magnesium, en het lichaam kan evenmin vetten en koolhydraten metaboliseren.

De Duitse Voedingsvereniging beveelt 300 mg magnesium per dag aan voor volwassen vrouwen en 350 mg magnesium per dag voor volwassen mannen. Voor jonge volwassenen tussen de 15 en 25 jaar is de hoeveelheid magnesium die dagelijks nodig is ongeveer 400 mg. Zwangere vrouwen moeten iets meer magnesium binnenkrijgen, 310 mg per dag wordt voor hen aanbevolen, en hetzelfde geldt voor vrouwen die borstvoeding geven, bij wie de behoefte oploopt tot zo’n 390 mg per dag (2).

Wanneer en voor wie is magnesium spray nuttig?

We zijn afhankelijk van het opnemen van magnesium van buitenaf. De meest gebruikelijke manier om magnesium binnen te krijgen is via de voeding. Een andere mogelijkheid is om magnesium op te nemen via ons grootste orgaan, de huid.

Magnesium is een mineraal dat het menselijk lichaam niet zelf kan aanmaken.

In bijzonder ernstige gevallen kan magnesium ook rechtstreeks in onze bloedbaan worden toegediend via infusen.

Vaak is de hoeveelheid magnesium die we via onze voeding binnenkrijgen niet voldoende om in onze dagelijkse behoefte te voorzien (9). De dagelijkse behoefte neemt ook toe als we intensief sporten. Een hoog magnesiumgehalte is ook voordelig als we bijzonder snel een grotere hoeveelheid magnesium nodig hebben, bijvoorbeeld bij spierkrampen of een magnesiumtekort in de voeding. Hetzelfde geldt voor stress (5).

magnesium-spray-test

Intensieve stress tijdens het sporten leidt tot een verhoogde behoefte aan magnesium. Foto bron: (tianyisheng007_big / pixaby)

Een tekort aan magnesium in het lichaam kan verschillende gevolgen hebben. De eerste merkbare tekenen zijn vaak vermoeidheid en spierkrampen. Overprikkelde of ontstoken spieren kunnen ook wijzen op een magnesiumtekort. (8) De spieren tintelen of voelen gevoelloos aan

Over een langere periode kan een magnesiumtekort een daling van de lichaamstemperatuur veroorzaken. Zeer ernstige gevolgen van een langdurig magnesiumtekort zijn verkalking van de bloedvaten en de nieren (1). Een aantal chronische ziekten wordt ook in verband gebracht met een langdurig tekort aan magnesium. Daartoe behoren diabetes type 2, hoge bloeddruk, aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, de ziekte van Alzheimer, hart- en vaatziekten en migraine.

Het gebruik van magnesiumspray is daarom in veel gevallen nuttig

  • Spierpijn
  • Spierpijn
  • Onrustige benen (4)
  • Spierkrampen
  • Intensieve belasting van de spieren, bijvoorbeeld bij sport

In het algemeen moet opgemerkt worden dat er tot nu toe geen wetenschappelijke studies zijn over de effectiviteit van een transdermale toepassing van magnesium (10). Alle aanbevelingen voor het gebruik zijn daarom gebaseerd op de ervaringsrapporten van verschillende proefpersonen.

Hoe wordt magnesium spray aangebracht en gedoseerd?

De toepassing van magnesiumspray hangt sterk af van het magnesiumgehalte van het betreffende product en van het toepassingsgebied. Een gebruikelijke dosering is 1 tot 2 pompen tweemaal per dag. De magnesium spray wordt direct op de huid op de pijnlijke plaats aangebracht. De oplossing wordt dan met ronddraaiende en drukkende bewegingen ingemasseerd.
De huid kan licht tintelen en aangenaam warm aanvoelen.

Tintelingen en een gevoel van warmte zijn een teken dat het magnesium door de huid wordt opgenomen. Na ongeveer 10 tot 20 minuten kan de overtollige oplossing met helder water afgespoeld worden. Dit voorkomt witte zoutresten op kleding.

Als magnesiumspray voor het eerst gebruikt wordt, is het raadzaam met een lage dosering te beginnen en die geleidelijk te verhogen naar behoefte. Mensen met een zeer gevoelige huid wordt aangeraden de magnesiumspray extra te verdunnen met een beetje gedestilleerd water.

Voor het verdunnen kun je het beste een aparte spuitfles gebruiken.

magnesium-spray-test

Magnesium Spray wordt direct op de huid gespoten en zachtjes ingemasseerd. Foto bron: (Engin_Akyurt / pixaby)

Magnesiumspray kan overal op het lichaam aangebracht worden, behalve op open wonden, de slijmvliezen en de ogen. Hoe meer zweetklieren er op het betreffende lichaamsdeel zijn, hoe sneller het magnesium geabsorbeerd kan worden. Een gestimuleerde bloedsomloop heeft ook een positief effect op de opname van magnesium. Afwisselende warme en koude douches op de te behandelen plaats zijn daarom aan te bevelen.

Magnesium wordt ook bijzonder goed opgenomen via onze voetzolen. Een voetbad is daarom aan te bevelen. Voeg hiervoor 25 ml magnesiumspray toe aan 1 liter water. De voeten blijven dan 20 tot 30 minuten in de oplossing.

Gebied van toepassing Dosering Periode
Magnesiumtekort Verscheidene keren per dag aanbrengen, 10 – 20 ml magnesiumspray op armen en benen Vier weken
Magnesiumtekort Voeg eenmaal per dag 25 ml magnesiumspray toe aan een liter water als voetbad 20 tot 30 minuten
Het magnesiumgehalte op peil houden Masseer een of twee keer per dag 10 – 20 ml magnesiumspray in de huid Regelmatig

Wat is de houdbaarheid van magnesiumspray?

Als de Magnesium Spray eenmaal geopend is, is hij ongeveer 36 maanden houdbaar. Strikt genomen heeft de magnesiumchloride zelf geen houdbaarheidsdatum. Maar als de magnesiumspray andere additieven bevat, geeft de betreffende fabrikant altijd de houdbaarheidsdatum van het product aan.

Kan ik magnesiumspray ook tijdens de zwangerschap gebruiken?

Vooral tijdens zwangerschap en borstvoeding hebben vrouwen een verhoogde behoefte aan magnesium (11). Een onvoldoende magnesiumvoorziening tijdens de zwangerschap kan leiden tot innerlijke rusteloosheid, hoofdpijn, nervositeit, gevoelens van zwakte of slaapstoornissen. Kuitkrampen kunnen ook een aanwijzing zijn van onvoldoende magnesium (6).

Magnesiumsprays tijdens de zwangerschap worden als zeer positief beschouwd.

De absorptie van de magnesium spray via de huid wordt nog betrouwbaarder en hoger geacht dan de orale absorptie van magnesium. Een ander voordeel ten opzichte van orale inname is dat men zich geen zorgen hoeft te maken over verstoringen van het maagdarmkanaal (3).

magnesium-spray-test

Zwangere vrouwen hebben een verhoogde behoefte aan magnesium en kunnen in die behoefte voorzien door magnesiumspray te gebruiken. Foto bron: (Free-Photos / pixaby)

Kuitkrampen, pijnlijke weeën of spanning in de rug kunnen heel goed verlicht worden door masseren met magnesiumspray (7).

Natuurlijk moet elk probleem dat zich voordoet altijd door een arts opgehelderd worden.

Welke alternatieven zijn er voor magnesiumspray?

Naast magnesiumspray bieden verschillende fabrikanten andere producten met magnesium aan voor oraal gebruik of voor toepassing op de huid. In dit deel laten we je zien welke alternatieven er voor magnesiumsprays zijn en wat hun voor- en nadelen zijn.

  • Magnesium gel en lotion: Dit is een zuiver, hooggedoseerd magnesiumproduct in crèmevorm. Het wordt uitwendig op de huid aangebracht en zachtjes ingemasseerd. Net als de magnesium spray heeft het een transdermale werkingswijze. Dit betekent dat het niet door het maagdarmstelsel hoeft, wat betekent dat het er niet schadelijk voor is. Na het aanbrengen van de lotion moet je even wachten met het aantrekken van je kleren. Dit voorkomt vlekken en vlekken.
  • Magnesium capsules en tabletten: Magnesium capsules en tabletten worden oraal ingenomen. Er zijn pillen die met wat vloeistof ingeslikt worden, of bruistabletten die in water opgelost worden en dan opgedronken worden. In tegenstelling tot magnesiumspray, dat magnesiumchloride bevat, bevatten magnesiumtabletten en -capsules magnesiumoxide. In vergelijking daarmee kan dit maar heel slecht door het lichaam worden opgenomen en leidt het vaak tot maag- en darmklachten. Het is voor mensen met slikproblemen vaak erg moeilijk om tabletten in te nemen.

Welke bijwerkingen kan magnesiumspray hebben?

Op de zeer gevoelige huid kan de magnesiumspray lichte irritatie veroorzaken, die merkbaar is als jeuk. In dit geval is het aan te bevelen om overtollige magnesiumspray af te spoelen met schoon water, ongeveer 10 tot 20 minuten nadat je het aangebracht en ingemasseerd hebt.

Omdat magnesium een mineraal is, kan het witte vlekken achterlaten op kleding en meubels. Dit probleem kan ook vermeden worden door de spray na de inwerktijd af te spoelen.

Beeldbron van omslagfoto: 113271761/ 123rf.com

Referenties (11)

1. Gröber U, Schmidt J, Kisters K. Magnesium in Prevention and Therapy. Nutrients. 2015 Sep 23;7(9):8199-226. doi: 10.3390/nu7095388. PMID: 26404370; PMCID: PMC4586582.
Bron

2. Deutsche Gesellschaft für Ernährung e.V. Der Wissenschaft verpflichtet – Ihr Partner für Essen und Trinken
Bron

3. Dr. med. Stefan Kammermayer. Facharzt für Anästhesie / Spezielle Schmerztherapie. Mitglied Berufsverband bayer. Schmerztherapeuten. Gutachter für die Sozialgerichte, Algesiologe Deutsche Schmerzgesellschaft e.V.
Bron

4. Hornyak M, Voderholzer U, Hohagen F, Berger M, Riemann D. Magnesium therapy for periodic leg movements-related insomnia and restless legs syndrome: an open pilot study. Sleep. 1998 Aug 1;21(5):501-5. doi: 10.1093/sleep/21.5.501. PMID: 9703590.
Bron

5. nstitute of Medicine (IOM). Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D and Fluorideexternal link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press, 1997.
Bron

6. Sun-Edelstein C, Mauskop A. Role of magnesium in the pathogenesis and treatment of migraine. Expert Rev Neurother. 2009 Mar;9(3):369-79. doi: 10.1586/14737175.9.3.369. PMID: 19271946.
Bron

7. Tarjan, A. and Zarean, E. (2017). Effect of Magnesium Supplement on Pregnancy Outcomes: A Randomized Control Trial. Advanced Biomedical Research, 6(1), p.109.
Bron

8. Yang C, Daoping Z, Xiaoping X, Jing L, Chenglong Z. Magnesium oil enriched transdermal nanogel of methotrexate for improved arthritic joint mobility, repair, and reduced inflammation. J Microencapsul. 2020 Jan;37(1):77-90. doi: 10.1080/02652048.2019.1694086. Epub 2019 Dec 3. PMID: 31795796.
Bron

9. Razzaque MS. Magnesium: Are We Consuming Enough? Nutrients. 2018 Dec 2;10(12):1863. doi: 10.3390/nu10121863. PMID: 30513803; PMCID: PMC6316205.
Bron

10. Gröber U, Werner T, Vormann J, Kisters K. Myth or Reality-Transdermal Magnesium? Nutrients. 2017 Jul 28;9(8):813. doi: 10.3390/nu9080813. PMID: 28788060; PMCID: PMC5579607.
Bron

11. Makrides M, Crosby DD, Bain E, Crowther CA. Magnesium supplementation in pregnancy. Cochrane Database Syst Rev. 2014 Apr 3;2014(4):CD000937. doi: 10.1002/14651858.CD000937.pub2. PMID: 24696187; PMCID: PMC6507506.
Bron

Waarom kun je ons vertrouwen?

Magnesium in Prevention and Therapy
Gröber U, Schmidt J, Kisters K. Magnesium in Prevention and Therapy. Nutrients. 2015 Sep 23;7(9):8199-226. doi: 10.3390/nu7095388. PMID: 26404370; PMCID: PMC4586582.
Ga naar bron
Magnesium
Deutsche Gesellschaft für Ernährung e.V. Der Wissenschaft verpflichtet – Ihr Partner für Essen und Trinken
Ga naar bron
Magnesium transdermal
Dr. med. Stefan Kammermayer. Facharzt für Anästhesie / Spezielle Schmerztherapie. Mitglied Berufsverband bayer. Schmerztherapeuten. Gutachter für die Sozialgerichte, Algesiologe Deutsche Schmerzgesellschaft e.V.
Ga naar bron
Magnesium therapy for periodic leg movements-related insomnia and restless legs syndrome: an open pilot study
Hornyak M, Voderholzer U, Hohagen F, Berger M, Riemann D. Magnesium therapy for periodic leg movements-related insomnia and restless legs syndrome: an open pilot study. Sleep. 1998 Aug 1;21(5):501-5. doi: 10.1093/sleep/21.5.501. PMID: 9703590.
Ga naar bron
DRI DIETARY REFERENCE INTAKES FOR Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Fluoride
nstitute of Medicine (IOM). Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Calcium, Phosphorus, Magnesium, Vitamin D and Fluorideexternal link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press, 1997.
Ga naar bron
Role of magnesium in the pathogenesis and treatment of migraine
Sun-Edelstein C, Mauskop A. Role of magnesium in the pathogenesis and treatment of migraine. Expert Rev Neurother. 2009 Mar;9(3):369-79. doi: 10.1586/14737175.9.3.369. PMID: 19271946.
Ga naar bron
Effect of Magnesium Supplement on Pregnancy Outcomes: A Randomized Control Trial
Tarjan, A. and Zarean, E. (2017). Effect of Magnesium Supplement on Pregnancy Outcomes: A Randomized Control Trial. Advanced Biomedical Research, 6(1), p.109.
Ga naar bron
Magnesium oil enriched transdermal nanogel of methotrexate for improved arthritic joint mobility, repair, and reduced inflammation
Yang C, Daoping Z, Xiaoping X, Jing L, Chenglong Z. Magnesium oil enriched transdermal nanogel of methotrexate for improved arthritic joint mobility, repair, and reduced inflammation. J Microencapsul. 2020 Jan;37(1):77-90. doi: 10.1080/02652048.2019.1694086. Epub 2019 Dec 3. PMID: 31795796.
Ga naar bron
Magnesium: Are We Consuming Enough?
Razzaque MS. Magnesium: Are We Consuming Enough? Nutrients. 2018 Dec 2;10(12):1863. doi: 10.3390/nu10121863. PMID: 30513803; PMCID: PMC6316205.
Ga naar bron
Myth or Reality-Transdermal Magnesium?
Gröber U, Werner T, Vormann J, Kisters K. Myth or Reality-Transdermal Magnesium? Nutrients. 2017 Jul 28;9(8):813. doi: 10.3390/nu9080813. PMID: 28788060; PMCID: PMC5579607.
Ga naar bron
Magnesium supplementation in pregnancy
Makrides M, Crosby DD, Bain E, Crowther CA. Magnesium supplementation in pregnancy. Cochrane Database Syst Rev. 2014 Apr 3;2014(4):CD000937. doi: 10.1002/14651858.CD000937.pub2. PMID: 24696187; PMCID: PMC6507506.
Ga naar bron
Recensies