Laatst bijgewerkt: 07-10-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Elektrische scooters zijn erg in de mode geraakt, vooral als een nieuwe optie voor gemakkelijke toegang en hoge mobiliteit in de stad. In veel steden, zoals Madrid, zijn er tegenwoordig openbare scooterstops. Ze zijn echter niet alleen voor openbaar gebruik, maar steeds meer mensen besluiten er een te kopen.

Een van de grote problemen is dat het noch fietsen, noch motorfietsen, noch auto’s zijn; daarom volgen ze niet dezelfde verkeersregels als deze voertuigen. En omdat ze nog een nieuwe vorm van vervoer zijn, verandert de wetgeving van tijd tot tijd. In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om je twijfels weg te nemen.




Belangrijk om te weten

  • Vouwbare elektrische scooters hoeven niet geregistreerd te worden. Ze worden beschouwd als VMP (Personal Mobility Vehicles) en mogen daarom niet sneller rijden dan 25 km/u.
  • Ze mogen alleen op de weg circuleren en moeten de verkeersregels volgen die door de DGT bepaald zijn. Ze worden veel gebruikt in stedelijke gebieden.
  • Het feit dat ze opgevouwen kunnen worden is een zeer relevant kenmerk van hun grote vraag. Je kunt hem overal mee naartoe nemen en hij biedt je een grote mobiliteit.

De beste opvouwbare elektrische scooters: Onze selectie

Koopgids: Wat je moet weten over opvouwbare elektrische scooters

Je hebt misschien al overwogen om een elektrische scooter te gebruiken, maar je weet niet hoe je hem moet bedienen, of misschien ken je zelfs de voorschriften voor het gebruik van deze voertuigen niet. Wel, hier zijn de antwoorden op enkele van de meest gestelde vragen over dit product.

Goed onderhoud van je elektrische step betekent meer veiligheid. Naar een gespecialiseerd servicecentrum gaan is de sleutel. (Bron: Varla Scooter: p5DQEXG2W_8/ unsplash)

Hoeveel gewicht kan een opvouwbare elektrische scooter houden?

Het lijkt misschien dat elektrische scooters beperkt zijn tot mensen met een niet al te voluptueuze lichaamsbouw. Het gemiddelde gewicht dat ze kunnen dragen is echter ongeveer 100 kg. Als we het extrapoleren naar het vermogen van de scooter, kunnen ze tot 120 kg dragen.

Het gewicht heeft een directe invloed op de energie die gebruikt wordt om de scooter in beweging te brengen, maar de snelheid die hij kan bereiken zal dezelfde zijn. Het meest raadzaam is dat er een verschil van minstens 5 kg is tussen je gewicht en het toegestane maximum.

Wat is de maximumsnelheid die een opvouwbare elektrische scooter kan halen?

Momenteel bedraagt de maximumsnelheid voor VMP’s (Personal Mobility Vehicles) volgens de DGT 6 tot 25 km/u. Maar dat betekent niet dat je geen scooters kunt vinden die hogere snelheden kunnen halen dan dat. Het hangt allemaal af van het vermogen en het beoogde gebruik.

In de volgende tabel kunt u de snelheidsbeperkingen voor alle soorten voertuigen nader bekijken (1):

Limiet Snelheid
20 km/u straten met een rijbaan en trottoir in één
30 km/u eenrichtingswegen
50 km/u straten met meer dan 2 rijstroken in elke richting

Wat zijn de verkeersregels voor elektrische vouwscooters?

Hier is een lijst met informatie waarmee u rekening moet houden alvorens dit type voertuig te gebruiken:

  • Als je een elektrische scooter bezit
    1. Je moet een certificaat hebben waarin staat dat het aan de relevante technische eisen voldoet (2).
    2. De snelheid waarmee je in de stad mag rijden mag niet hoger zijn dan 25 km/u (3).
  • Je moet ouder zijn dan 15 jaar. In geval van een ongeluk of een probleem zijn de ouders verantwoordelijk voor de minderjarige.
  • Je mag niet op het trottoir rijden.
  • Het gebruik van de step is beperkt tot één persoon.
  • Het is aan te raden verlichting, reflectoren en een helm te dragen.

Is het verplicht een opvouwbare elektrische step te registreren?

Het is niet nodig hem te registreren zolang hij niet sneller rijdt dan 50 km/u en geen zadel heeft. Anders wordt het niet meer als een VMP beschouwd. Het moet geregistreerd worden volgens de DGT voorschriften voor elektrische scooters (4), die als volgt luiden

  • Toon een geldige identiteitskaart.
  • Heb een bijgewerkte APK kaart.
  • Rijbewijs (voor een soortgelijk voertuig zoals een motorfiets is een autorijbewijs niet geldig).
  • Betaal de wegenbelasting (21% – 35,75% van de waarde van het voertuig).

Momenteel bedraagt het gemiddelde tarief voor de registratie van dergelijke voertuigen ongeveer € 30. Het moet betaald worden op het Verkeershoofdkwartier of op de DGT website na het invullen van de hierboven vermelde stappen.

Je hoeft geen technologiegoeroe te zijn. Kijk maar eens naar deze kleine details. (Bron: Okai Vehicles: AA0UcHfbd1Q/ unsplash)

Wat is het juiste onderhoud voor een opvouwbare elektrische scooter?

Net als elk ander voertuig moeten elektrische scooters een technische controle doorstaan. Om dit te doen moet je weten hoe je ze in optimale conditie kunt houden. Enkele van de tips die we je geven zijn

  • Maak regelmatig schoon. Stofophoping kan de structuur beschadigen.
  • Controleer de bandenspanning.
  • Laad de batterij alleen op als dat nodig is. Overladen kan de levensduur van de scooter verkorten.
  • Controleer of de remmen functioneel zijn.

Als je niet weet of hij kapot is of niet, kun je hem het beste naar een plaats brengen die gespecialiseerd is in elektrische scooters. Bedenk dat het niet om een auto of een fiets gaat, deze werkplaatsen zijn niet de meest aanbevolen. Ook een controle om de zoveel tijd is de beste manier om er zeker van te zijn dat hij volledig onderhouden wordt.

Aankoopcriteria

Het kopen van elektronische apparaten is altijd ingewikkeld, omdat ze vaak veel specificaties hebben. Als je geen grote fan van technologie bent, weet je waarschijnlijk de helft niet van wat er staat. Daarom wilden we een korte lijst maken met de basisprincipes voor het kopen van een elektrische scooter.

Vermogen

Het eerste waar je naar moet kijken is hoeveel vermogen de elektrische scooter heeft. Afhankelijk van het voltage, zal zijn snelheid hoger zijn en zal het gebruik veranderen. Als u de toegestane snelheid van 50 km/u overschrijdt, moet u bovendien uw voertuig laten registreren.

Hieronder ziet u de verschillende soorten elektrische scooters die u op de markt kunt vinden:

Krachtig 1

Krachtig 2

Krachtig 3

Types Vermogen Snelheid
Kinderen 150 W 6-10 km/u
Volwassen (meest voorkomend) 250-300 W 25 km/u
1000w 40-50 km/u
2000 W 50-60 km/u
3000 W 80-90 km/u
Krachtig 4 4000-5000 W 100-120 km/u

[/tablex]

Er zij op gewezen dat kinderen onder toezicht van een volwassene moeten staan. Wij raden het gebruik van een helm in de stad aan. De GPS is een goed accessoire en moet altijd vooraan op het stuur worden geplaatst, zodat hij gemakkelijker te zien is.

Mobiliteit

Over mobiliteit gesproken, opvouwbare elektrische scooters zijn zo ontworpen dat ze gemakkelijk kunnen worden opgeladen. Volgens de voorschriften mogen ze alleen op de weg bereden worden en mogen ze niet op het trottoir. Wel, het beste van het kunnen opvouwen is dat je ze overal mee naartoe kunt nemen.

Als je trappen moet beklimmen om ergens te komen, zijn opvouwbare elektrische scooters een goede optie. Ze geven je meer snelheid dan een fiets, zonder de inspanning. Ze zijn ook lichter en gemakkelijker op te bergen.

Afmetingen

Er zijn vele soorten elektrische scooters. Sommige zijn kleiner en lichter dan andere. Maar in het algemeen zijn de standaardmaten als volgt:

Breedte

Lengte

Afmeting Gemiddelde maat Overige afmetingen Overige gegevens
Hoogte 120-190 cm stuur 25 cm wielen Om te weten welke de juiste is, moet het stuur boven de heup en onder de navel zitten
8 cm platform 30 cm frame (in opgevouwen toestand) 19 cm platform voor 3-wiel of zadelscooters
108-110 cm (inclusief wielen) 118-120 cm (in opgevouwen toestand) Het voorwiel steekt altijd een beetje uit door rotatie

[/tablex]

Gewicht

Het gewicht van een opvouwbare elektrische scooter varieert meestal van 7 tot 22 kg, met een gemiddelde van ongeveer 10 tot 12 kg. Het hangt erg af van de batterij of ze een zadel hebben. Ook de grootte van de wielen en of ze accessoires hebben zoals een GPS of manden zijn details om rekening mee te houden.

In het algemeen is gewicht niet iets relevant voor een voertuig. Wij hebben het er echter over of zij kunnen worden opgevouwen, d.w.z. wij houden rekening met hun mobiliteit. Iets heel zwaars is niet gemakkelijk te dragen en is niet de meest gebruikelijke zaak voor scooters. Daarom zijn ze meestal gemaakt van kunststof, staal of koolstof.

Opvouwbare elektrische scooters hoeven niet geregistreerd te worden. Ze worden beschouwd als PMV’s (Personal Mobility Vehicles) en mogen daarom niet sneller rijden dan 25 km/u. (Bron: Opolja: 127501219/ 123rf)

Leeftijd van gebruik

Het gebruik van elektrische scooters is beperkt volgens de voorschriften van elke gemeente (5). Met andere woorden, er is geen duidelijke wetgeving van de DGT, maar elke gemeente is bevoegd haar eigen richtlijnen vast te stellen. Natuurlijk in overeenstemming met de rest van de voorgeschreven verkeersregels.

In het algemeen raden we het gebruik aan vanaf 16 jaar. Wel is het verplicht een helm te dragen, reflecterende voorwerpen en een bel. Kinderen onder deze leeftijd mogen ze gebruiken in gezelschap van een volwassene en in zones die voor het publiek gesloten zijn.

(Bron van de afgebeelde foto: Akaberka: 123980858/ 123rf)

Referenties (5)

1. BOE.es - BOE-A-2020-13969 Real Decreto 970/2020, de 10 de noviembre, por el que se modifican el Reglamento General de Circulación, aprobado por Real Decreto 1428/2003, de 21 de noviembre y el Reglamento General de Vehículos, aprobado por Real Decreto 2822/1998, de 23 de diciembre, en materia de medidas urbanas de tráfico [Internet]. Boe.es. [citado el 8 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-13969
Bron

2. Delgado A, editor. Normas DGT a partir del 11 de mayo del 2021 [Internet]. Vol. 256. Tráfico y seguridad vial; 12d. C. Disponible en: https://www.dgt.es/revista/num256/mobile/index.html#p=15
Bron

3. RACE. Normativa sobre los patinetes eléctricos en España [Internet]. Race.es. RACE; 2021 [citado el 8 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.race.es/patinete-electrico-legislacion
Bron

4. BOE.es - BOE-A-2003-23514 Real Decreto 1428/2003, de 21 de noviembre, por el que se aprueba el Reglamento General de Circulación para la aplicación y desarrollo del texto articulado de la Ley sobre tráfico, circulación de vehículos a motor y seguridad vial, aprobado por el Real Decreto Legislativo 339/1990, de 2 de marzo [Internet]. Boe.es. [citado el 8 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2003-23514
Bron

5. BOE.es - BOE-A-2015-11722 Real Decreto Legislativo 6/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial [Internet]. Boe.es. [citado el 8 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-11722
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Normativa oficial
BOE.es - BOE-A-2020-13969 Real Decreto 970/2020, de 10 de noviembre, por el que se modifican el Reglamento General de Circulación, aprobado por Real Decreto 1428/2003, de 21 de noviembre y el Reglamento General de Vehículos, aprobado por Real Decreto 2822/1998, de 23 de diciembre, en materia de medidas urbanas de tráfico [Internet]. Boe.es. [citado el 8 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-13969
Ga naar bron
Revista online
Delgado A, editor. Normas DGT a partir del 11 de mayo del 2021 [Internet]. Vol. 256. Tráfico y seguridad vial; 12d. C. Disponible en: https://www.dgt.es/revista/num256/mobile/index.html#p=15
Ga naar bron
Normativa oficial
RACE. Normativa sobre los patinetes eléctricos en España [Internet]. Race.es. RACE; 2021 [citado el 8 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.race.es/patinete-electrico-legislacion
Ga naar bron
Normativa oficial
BOE.es - BOE-A-2003-23514 Real Decreto 1428/2003, de 21 de noviembre, por el que se aprueba el Reglamento General de Circulación para la aplicación y desarrollo del texto articulado de la Ley sobre tráfico, circulación de vehículos a motor y seguridad vial, aprobado por el Real Decreto Legislativo 339/1990, de 2 de marzo [Internet]. Boe.es. [citado el 8 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2003-23514
Ga naar bron
Normativa oficial
BOE.es - BOE-A-2015-11722 Real Decreto Legislativo 6/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial [Internet]. Boe.es. [citado el 8 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-11722
Ga naar bron
Recensies