Laatst bijgewerkt: 08-10-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

De studies die over dit onderwerp gevonden worden gaan over de grondstof, de pinda, en de fabricagemethoden van pindakaas. Al deze studies wijzen op de geweldige eigenschappen van dit product en op het gemak van de consumptie ervan.

Maar niet alle pindaboter is hetzelfde. Veel hangt af van de fabrikanten en hun produktiewijze. Men mag niet vergeten dat het gebruik van additieven en conserveringsmiddelen schadelijk kan zijn voor onze gezondheid. We hopen met dit artikel je twijfels weg te nemen, zodat je jezelf de consumptie van dit prachtige product niet ontzegt.




Belangrijk om te weten

  • Het eiwit-, mineraal- en vitaminegehalte van pindakaas maakt het een voortreffelijke manier om het te consumeren en in je recepten te verwerken.
  • De verschillende soorten pindakaas hangen sterk af van de verwerkingsmethoden van elke fabrikant. Besteed hier aandacht aan om de juiste voor je dieet te vinden.
  • Het is belangrijk een evenwichtige voeding aan te houden, de consumptie van één enkel product geeft je niet alles wat je voor je gezondheid nodig hebt, en vervangt evenmin andere voedingsmiddelen. Je moet sommige producten aanvullen met andere, afhankelijk van je dieet.

Beste Pindakaas: Onze selectie

Hier laten we je een serie pindakaas zien die volgens ons het best beoordeeld zijn op de markt.

Koopgids: Wat je moet weten over pindakaas.

In dit deel zullen we alle twijfels wegnemen die je over het consumeren van dit product zou kunnen hebben. We kunnen je zeggen dat de geraadpleegde studies ons voldoende redenen geven om pindakaas in ons dieet op te nemen.

De bijdrage van pinda’s aan eiwitten, mineralen en vitamines maakt pindakaas een uitgelezen manier om ze te consumeren en in je recepten te verwerken. (Bron: atlasfoto: 124405829/ 123rf)

Welke eigenschappen heeft pindakaas?

De eigenschappen van pindakaas zijn die van de pinda zelf, en afhankelijk van de fabricage zal de pindakaas meer of minder van deze eigenschappen bevatten.
We presenteren hieronder een tabel met de eigenschappen van pinda (1).

Proteínas Alcanza un 27% y con alto nivel de arginina que es un aminoácido potente vasodilatador e importante en la formación de ácido nítrico.
Lípidos Ácido linoleico(ácido graso insaturado)esencial para los niveles de colesterol.
Carbohidratos Contienen cantidades apreciables de fibra dietética, entre 5 y 11 g por cada 100 g
Antioxidantes Aunque no tienen rol nutricional, su presencia supone una protección adicional para la salud.
Vitamina E Tiene acción antioxidante y es un agente que reduce el riesgo cardiovascular
Ácido fólico Desempeña un papel estratégico en la disminución del riesgo arteriosclerótico.
Minerales Magnesio, potasio, calcio, selenio, cobre y zinc. Participan en el desarrollo y mantenimiento del esqueleto, el sistema nervioso y el sistema cardiovascular.
Fitoesteroles Contribuyen a reducir la absorción del colesterol
Fitoestrógenos Tiene efectos positivos en la disminución del colesterol y los triglicéridos.

Het ingrediënt, pinda’s, heeft een positieve invloed op de verlaging van het cholesterolgehalte en vermindert het risico op coronaire hartziekten(1).

Het vermogen om LDL te verlagen is het meest bestudeerde en erkende effect. Er is een gecombineerde analyse van vijfentwintig interventiestudies, uitgevoerd door Dr. Joan Sabaté van de Loma Linda Universiteit. Het is aangetoond dat de gemiddelde consumptie van 67 gram noten (dat kunnen gewoon pinda’s zijn) per dag, het LDL cholesterolgehalte met tot 7,4% verlaagt(2).

Wat zijn de voordelen van pindakaas bij sport?

Het dieet van de sporter moet evenwichtig zijn en gebaseerd op een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen met de juiste selectiecriteria. Het dieet dat sporters moeten volgen moet echter rijk zijn aan

  • Koolhydraten voor hun energetische functie,
  • Vetten met een lipidenprofiel (uit noten of vette vis),
  • Eiwitten en micronutriënten (vitaminen en mineralen)[kb_citationid=”3″].

Pindakaas heeft alle voedingsstoffen van de noot waar het van afkomstig is. We kunnen zeggen dat het koolhydraten, lipiden, eiwitten en mineralen bevat, d.w.z. alles wat een atleet nodig heeft. Er moet echter rekening mee gehouden worden dat het dieet varieert naar gelang discipline, leeftijd, geslacht, enz. Bovendien moet dit dieet gebaseerd zijn op geschikte criteria.

De verschillende soorten pindakaas hangen sterk af van de produktiemethoden van elke fabrikant. (Bron: belchonock: 105191147/ 123rf)

Is pindakaas goed om af te vallen?

Zoals hierboven vermeld zijn de meeste ingrediënten die in bewerkte producten gebruikt worden additieven. Het zijn conserveermiddelen, stabilisatoren, zoetstoffen, zintuigversterkers, enz. Ze hebben een negatief effect op de gezondheid(4).

Hoe natuurlijker de verwerking van pindakaas is, hoe meer je de voordelen van pindakaas zult plukken.

De gevonden wetenschappelijke studies hebben betrekking op de voordelen van noten in het algemeen, niet op pindakaas in het bijzonder. Maar we kunnen wel zeggen dat er wetenschappelijke studies zijn die aantonen dat noten in hoeveelheden van 30 tot 90 g per dag, ondanks hun hoge energieniveau, noch het lichaamsgewicht, noch de tailleomvang beïnvloeden(2)

Aankoopcriteria

Je kunt op de markt verschillende soorten pindakaas vinden, van de meest bewerkte met veel additieven tot de meest natuurlijke bijvoorbeeld. Om je te helpen een beslissing te nemen, zijn hier enkele koopcriteria waarmee je bij je aankoop rekening kunt houden.

Textuur: glad of knapperig.

De textuur van pindakaas is een factor die voor veel gebruikers van belang is. Als dit voor jou het geval is, kun je twee soorten pindakaas vinden, afhankelijk van hun textuur: glad of knapperig.

Pindakaas met gladde textuur is romig en homogeen. Om de textuur echter knapperig te maken, voegen fabrikanten kleine stukjes geroosterde pinda’s aan de crème toe. Zo krijgen ze de knapperige textuur waar zo veel gebruikers van houden.

Het is belangrijk een evenwichtige voeding te handhaven, door slechts één product te eten krijg je niet alles wat je voor je gezondheid nodig hebt, en het vervangt ook geen andere voedingsmiddelen. (Bron: bhofack2: 22710984/ 123rf)

Biologische oorsprong

Biologische landbouw is een alternatief voor gezondheidsbewuste consumenten. Sommige landen in de Europese Unie en de Verenigde Staten zijn zich bewust van het belang van organische meststoffen, omdat ze de bodemeigenschappen en het gehalte aan voedingsstoffen van planten verbeteren(5).

Ook bij de produktie van boter worden geen additieven of stabilisatoren gebruikt. Biologisch geproduceerde boter is de gezondste boter die je kunt eten. Bovendien is het milieuvriendelijk.

Voor veganistisch dieet

Dit criterium voor de keuze van een geschikte pindakaas is essentieel voor wie dit soort dieet volgt. Niet alle pindakaas op de markt is geschikt. Sommige bevatten sporen van dierlijke oorsprong, plus additieven en zoetstoffen die schadelijk kunnen zijn.

Verschillende verenigingen van diëtisten en voedingsdeskundigen hebben geconcludeerd dat dit soort dieet, goed gepland, gezond en qua voedingswaarde toereikend is(6).

Let erop dat de pindakaas die je koopt vrij is van additieven, en dat hij 100% natuurlijk is. Je kent al de bijdrage van eiwitten, vitaminen en mineralen die dit product bevat, ideaal voor je veganistische dieet.

Glutenvrij, lactosevrij.

Onder de grote variëteit pindakaas kun je ook glutenvrije en/of lactosevrije pindakaas vinden. Geschikt voor mensen met deze soorten voedselallergieën. Ze zijn meestal 100% natuurlijk of van biologische oorsprong.

Onthoud jezelf niet van dit prachtige voedsel, vol gezonde voedingsstoffen. Je vindt op de markt de juiste pindakaas voor jou.

Samenvatting

Studies over pinda’s hebben ons de eigenschappen van dit product laten zien. Dit doet ons denken dat de consumptie van pindakaas een ideale manier is om alle voordelen van deze noot te verwerven.

We moeten echter voorzichtig en nauwgezet zijn bij het kiezen van de juiste pindakaas volgens ons soort dieet. Sommige fabrikanten zijn niet erg respectvol en voegen bepaalde ongezonde stoffen aan het product toe.

(Zichtbare afbeelding bron: bhofack2: 61160530/ 123rf)

Referenties (6)

1. Bibliografía 1. Udlap.mx. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.udlap.mx/WP/tsia/files/No4-Vol-1/TSIA-4(1)-Luna-Guevara-et-al-2010.pdf

2. 2. Salas-Salvadó J. Quinta Lección Jesús Culebras; los frutos secos: efectos sobre la salud, la obesidad y el síndrome metabólico [Internet]. Isciii.es. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/nh/v31n2/01articuloespecial01.pdf
Bron

3. de Educación EP. UNIVERSIDAD NACIONAL DE TUMBES [Internet]. Edu.pe. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: http://repositorio.untumbes.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12874/2024/MELENDEZ%20COTRINA%20%20ENRIQUE.pdf?sequence=1&isAllowed=y

4. de Ingeniería Agrícola Mención Agroindustrial C. UNIVERSIDAD AGRARIA DEL ECUADOR [Internet]. 198.35.98. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: http://181.198.35.98/Archivos/ALMEIDA%20MURILLO%20JOEL%20HUGO.pdf

5. Edu.ec. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/206/166

6. Uoc.edu. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/58407/3/fandreuiTFM211216.pdf

Waarom kun je me vertrouwen?

Studie
Bibliografía 1. Udlap.mx. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.udlap.mx/WP/tsia/files/No4-Vol-1/TSIA-4(1)-Luna-Guevara-et-al-2010.pdf
Studie
2. Salas-Salvadó J. Quinta Lección Jesús Culebras; los frutos secos: efectos sobre la salud, la obesidad y el síndrome metabólico [Internet]. Isciii.es. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/nh/v31n2/01articuloespecial01.pdf
Ga naar bron
Studie
de Educación EP. UNIVERSIDAD NACIONAL DE TUMBES [Internet]. Edu.pe. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: http://repositorio.untumbes.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12874/2024/MELENDEZ%20COTRINA%20%20ENRIQUE.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Studie
de Ingeniería Agrícola Mención Agroindustrial C. UNIVERSIDAD AGRARIA DEL ECUADOR [Internet]. 198.35.98. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: http://181.198.35.98/Archivos/ALMEIDA%20MURILLO%20JOEL%20HUGO.pdf
Studie
Edu.ec. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/206/166
Studie
Uoc.edu. [citado 17 de agosto de 2021]. Disponible en: http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/58407/3/fandreuiTFM211216.pdf
Recensies