Laatst bijgewerkt: 31-08-2021

Onze selectiecriteria

21Onderzochte producten

33Bestede uren

12Beoordeelde onderzoeken

148Verzamelde opmerkingen

Het komt vaak voor dat je het voedsel dat je eet niet gemakkelijk kunt verteren en de gevolgen ervan gewoon accepteert. Er is een eenvoudige oplossing die je kan helpen je darmproces te ondersteunen. Door probiotica in te nemen krijgt je algehele gezondheid een oppepper en hoef je niet meer met spijsverteringsproblemen te kampen.

Onze probioticatest 2021 vertelt je alles wat je moet weten over het innemen van probiotica. Je krijgt ook relevante informatie over de werking en welke verschillen er zijn tussen de tablet-, capsule- en poedervorm en welke voor jou geschikt is.




Belangrijk om te weten

  • Probiotica zijn je betrouwbare metgezellen bij spijsverteringsstoornissen. Ze helpen vaak je darmen te beschermen tegen ziekteveroorzakende ziektekiemen en je immuunsysteem te stimuleren.
  • De meest gebruikelijke vorm van probiotica die je gemakkelijk kunt kopen is de capsulevorm. Ze zijn echter ook verkrijgbaar in tablet- en poedervorm.
  • Als je een bepaalde dosering wilt innemen, kun je beter voor de poedervorm gaan. Zo kun je je inname beter onder controle houden en zijn ze gemakkelijker door te slikken.

Beste Probiotica: Onze selectie

Koop- en beoordelingscriteria voor probiotica

Door de voor jou juiste keuze te maken, kun je voorkomen dat je een verkeerde aankoop doet en er tegelijk voor zorgen dat je je lichaam niet met onnodige toevoegingen belast. Ga daarom altijd na of het product van hoge kwaliteit is en wat de certificaten van de fabrikant zijn. Bij het kopen van probiotica kun je op verschillende aspecten letten, zoals:

Toedieningsvorm

Veel mensen kennen het wel: Soms is het moeilijk om tabletten door te slikken en wil je dezelfde inhoud in een andere vorm. Probiotica zijn er in drie verschillende vormen: Tabletten, capsules en poeder.

Tabletten zijn meestal goedkoper, maar hebben vaak minder effect. Dit komt door de manier waarop de tabletten gemaakt worden. Als je geen problemen hebt met het slikken van tabletten, kun je probiotische tabletten kiezen. In tegenstelling tot capsules zijn ze ook gemakkelijker in te slikken. Ze zijn ook beter als je lang weg moet en geen koeling hebt.

Nieuwe fabricageprocessen betekenen echter dat je probiotica capsules steeds minder vaak koel hoeft te houden. Dankzij de speciale afsluitmogelijkheden hoef je ze alleen maar op een donkere, droge plaats te bewaren. Als je een veganistische of vegetarische levensstijl hebt, kun je beter capsules vermijden, omdat die vaak met gelatine gemaakt zijn.

Probiotica in poedervorm zijn geschikt voor jou als je je inname wilt controleren. Het is ook gemakkelijker voor kinderen en baby’s om probiotica in poedervorm in te nemen.

Bacteriestammen

Er zijn meer dan 1000 verschillende bacteriestammen in onze darmen. Elke bacteriestam heeft een unieke taak te vervullen. Als je probiotica wilt nemen om je darmen in evenwicht te houden, hoef je niet per se alle bacteriestammen te kennen die ze bevatten.

Als je een ziekte hebt, moet je er zeker van zijn dat bepaalde bacteriestammen in je probioticum zitten.

Als je echter probiotica moet nemen voor een aandoening, zoals migraine, angst of eczeembehandeling, waarvoor alleen bepaalde bacteriestammen werkzaam kunnen zijn, moet je per se weten of die in je preparaat aanwezig zijn. Trouwens, als je een histamine-intolerantie hebt, moet je de bacteriestammen met Lactobacillus casei vermijden, want die produceren histamine.

Houdbaarheid

Je probioticum bevat levende bacteriën die een bepaalde omgeving nodig hebben om levensvatbaar te blijven en daarom heilzaam voor je zijn. Als ze aan extreme hitte of vochtigheid worden blootgesteld, sterven ze heel snel. Om dit te voorkomen moeten je probiotica op een droge en koele plaats bewaard worden.

Maar niet elk probioticum hoeft in de koelkast bewaard te worden.

Als de fabrikant er niet op wijst, is het ook volkomen voldoende als je het probioticum bewaart op een plaats waar het beschermd is tegen direct zonlicht, hitte en vocht.

Want als de probiotische preparaten met vocht in aanraking komen, worden ze geactiveerd en hebben ze bij inname geen nut meer voor je. Om te voorkomen dat je een fout maakt, moet je altijd de aanwijzingen van de fabrikant op de verpakking lezen.

Toevoegingen

Je moet altijd goed kijken naar de ingrediëntenlijst van je probioticum. Het moet altijd als non-GMO (niet-genetisch gemodificeerd organisme) geëtiketteerd zijn.

Dit geeft je de garantie dat er geen genetisch gemodificeerde soja of maïs gebruikt werd in het productieproces. Suiker mag ook niet aanwezig zijn, want die wordt vaak alleen gebruikt om het gistingsproces te versnellen.

Je moet er ook op letten dat er geen chemische additieven in je probioticumpreparaat zitten, want die kunnen je maag-darmkanaal uit evenwicht brengen. Het is ook beter voor je om allergenen zoals melk en gluten te vermijden.

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je probiotica koopt

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van probiotica en de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende paragrafen samengevat.

Wat is een probioticum en hoe werkt het?

Probiotica vallen ziekteverwekkers op verschillende manieren actief aan. Ten eerste bevolken ze de darmwanden en remmen zo die ziekteverwekkers en gifstoffen af die via de darmwanden de verdere weg naar het lichaam willen nemen.

Probiotikum-01

Probiotica beschermen je darmkanaal tegen ziekteverwekkende bacteriën
(Image source: Arek Socha/ pixabay).

Probiotische micro-organismen vernietigen ziekteverwekkers door hun antimicrobiële werking. Ze ontnemen de ziekteverwekkers hun voedingsbasis door hun vermogen om koolhydraten om te zetten in vetzuren met korte ketens. Probiotica beschermen zo de “poorten” van je darm tegen ziekteverwekkers en zorgen zo voor een evenwicht. (1, 2)

Effect op de darm

Het belangrijkste effect van probiotica is het behoud van het evenwicht in je darmen. Probiotica beschermen je darmen tegen ziekte-veroorzakende bacteriën en maken het ze moeilijker zich te vermenigvuldigen.

Ze kunnen dus niet door de darmwanden heen omdat het probioticum het al gekoloniseerd heeft en de “slechte” bacteriën bestrijdt. Dit moet leiden tot een evenwichtig darmmicrobioom. (3, 6)

Effect op het immuunsysteem

Tegelijk wordt je immuunsysteem ook versterkt, want probiotica houden de ziekteveroorzakende bacteriën tegen om via de darmwanden je lichaam binnen te dringen.

In één studie ontdekten onderzoekers dat zuigelingenvoeding met probiotica goed verdragen werd door premature baby’s, zonder maagzuiging, abdominale distensie of diarree. Ook bleek dat probiotica kunnen leiden tot een groter aantal stoelgangen. (4, 8)

Er is ook een mogelijkheid dat probiotica een positief effect hebben op tandziekten wat betreft binnendringende ziekteverwekkers. Dit is echter nog niet bestudeerd, dus er is geen wetenschappelijk bewijs voor de mogelijke effecten. (5, 7)

Wanneer en voor wie is het zinvol probiotica te nemen?

In principe kan iedereen probiotica nemen – mits er geen intolerantie voor de ingrediënten is, zoals histamine-intolerantie. In dit geval moet je probiotica met de bacteriestammen Lactobacillus casei vermijden, want die produceren histamine.

Als je vaak problemen hebt met je darmen, kun je ze op drie verschillende manieren ondersteunen.

De eerste manier zou zijn om stress en negatieve situaties en gevoelens te vermijden of te verminderen, want dat heeft vaak invloed op het maag-darmkanaal. De tweede manier is het innemen van probiotische preparaten om het evenwicht van de darmflora te stabiliseren.

Tenslotte kun je probiotica innemen via bepaalde voedingsmiddelen, waarvan er enkele opgesomd zijn in de rubriek over alternatieven voor probiotica.

Wat zijn de verschillende soorten probiotica?

Er zijn drie soorten probiotica waaruit je kunt kiezen

  • Tabletten
  • Capsule
  • Poeder

Elk van deze soorten heeft bepaalde voordelen, maar ook nadelen, waarover we je in de volgende paragrafen meer zullen vertellen.

Tabletten

Bij de tabletvorm is het moeilijk om de overlevingskans van de bacteriën hoog te houden tijdens het fabricageproces. Dit is een van de belangrijkste factoren in probiotische preparaten. Verhoudingsgewijs zijn tabletten goedkoper dan andere vormen, maar hun werking is veel geringer.

Voordelen
  • Goedkoop
  • Gemakkelijker door te slikken
  • Geen koeling nodig
Nadelen
  • Bacteriën overleven het vaak niet
  • Tabletten worden niet altijd verdragen
  • Tabletten bevatten tot 50% vulstof

De binding van de ingrediënten is een nadeel. Om dit te bereiken worden aan tabletten tot 50% vulstoffen toegevoegd. Maar je lichaam kan dat niet per se metaboliseren, dus de probiotica in de tabletten ook niet.

Probiotikum-02

Probiotica in tabletvorm hebben meestal altijd de voorkeur omdat ze vaak goedkoper zijn
(Image source: pina messina/ unsplash).

Dit verlaagt het aantal levensvatbare bacteriën. Ook kun je moeite hebben met het verteren van de tabletten als je een tekort aan maagzuur of spijsverteringsenzymen hebt.

Capsules

Capsules worden het meest gekozen omdat ze gemakkelijker en gewoner te koop zijn. Sommige probiotica moeten gekoeld bewaard worden. Daarom kun je beter die kiezen die niet gekoeld bewaard hoeven te worden als je veel moet reizen en dit niet kunt garanderen. Probiotica zijn gevoelig voor extreme hitte en vochtigheid.

Er zijn echter steeds meer probiotica die niet meer gekoeld bewaard hoeven te worden, dankzij nieuwe fabricageprocessen waardoor de bacteriën gevriesdroogd kunnen worden. Let er ook op dat de capsules met een speciaal zegel verpakt zijn. Hierdoor wordt gekoelde opslag achterstallig.

Voordelen
  • Maagzuurbestendig
  • Hoge garantie op bacteriële levensvatbaarheid
  • Populairste toedieningswijze
Nadelen
  • Duurder
  • Soms moeilijk door te slikken
  • Niet altijd vegetarisch/veganistisch vriendelijk

Vanwege de maagzuurbestendige omhulling worden vaak dierlijke producten zoals gelatine gebruikt. Daarom moet je, als je vegetariër of veganist bent, bij je aankoop hier altijd op letten.

Poeder

Je kunt beter kiezen voor probiotica in poedervorm als een individuele dosering belangrijk voor je is. Vooral als je nog nooit probiotica genomen hebt, is het zinvol de dosering vooraf te verlagen om de reactie van je lichaam erop te observeren.

Het poeder is ook een optimale oplossing voor mensen en kinderen die moeite hebben met het slikken van capsules of tabletten. Het kan ook gemakkelijk door een glas water of sap gemengd worden.

Maar neem het zeker niet in met een hete drank! Probiotica zijn gevoelig voor hitte.

De meeste probiotica bevatten ook suiker en/of prebiotica, die een voedingsbasis vormen voor het probiotisch microbioom. (3)

Voor preparaten die niet enterisch gecoat zijn, moeten deze additieven aanwezig zijn. Ze vergroten de overlevingskansen van de “goede” bacteriën en ondersteunen ze bij hun werk.

Voordelen
  • Individuele dosering mogelijk
  • Ook geschikt voor kleine kinderen en baby”s
Nadelen
  • Enigszins ingewikkeld om in te nemen
  • Lage weerstand tegen maagzuur

Dit kan echter tegelijk ook een probleem zijn, want deze additieven ondersteunen veel ziekten van het spijsverteringskanaal. Zodra de probiotica in contact komen met water, activeren ze en beginnen ze te metaboliseren. Dus hoe langer het probioticum in het water zit, hoe minder kans het heeft om zijn weg in je darmen te vinden.

Wat zijn de alternatieven voor probiotica?

Er is geen direct alternatief voor een probioticum. In plaats daarvan kun je je darmflora ondersteunen met je dieet. Om te beginnen kun je basis gefermenteerde, prebiotische en probiotische voedingsmiddelen in je dieet opnemen.

Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld

  • Misosoep
  • Zuurkool
  • Kimchi
  • Appelciderazijn
  • ingemaakte komkommers
  • Kaas

Probeer deze voedingsmiddelen te eten zonder zout, want dat kan de heilzame werking van de voedingsmiddelen verminderen.

Voor prebiotisch voedsel kun je het volgende eten

  • Asperges
  • Knoflook
  • Smoothies met probiotica
  • Uien
  • Cashewnoten

Er zijn ook cosmetische producten die met behulp van probiotische organismen gemaakt worden, zoals crèmes.

Hoe snel werken probiotica?

Het effect van probiotica is voor ieder mens verschillend. Als je spijsverteringsproblemen hebt, kan de verbetering in je darmkanaal tussen een en drie maanden duren. Je neemt probiotica meestal op een lege maag, ongeveer 20 minuten voor het ontbijt met een glas water. (9)

Als je last hebt van constipatie, kan een kuur van vier weken voldoende zijn om de darmflora weer te reguleren. Probiotica worden vaak een half uur na de maaltijd ingenomen. (10)

Kan ik probiotica nemen tijdens de zwangerschap?

Probiotica lijken geen problemen op te leveren voor de zwangerschap. Wanneer probiotica door een gezonde persoon ingenomen worden, is systematische absorptie zeldzaam. De huidige kennis lijkt niet te wijzen op een toename van nadelige effecten voor de zwangerschap. Probiotica komen beslist niet in de bloedbaan van de foetus terecht. (11)

Toch moet je altijd met je arts overleggen voordat je probiotica tijdens de zwangerschap gebruikt.

Let er altijd op dat alle informatie in algemene termen geschreven is en dus niet in de plaats kan komen van een onderzoek door een arts.

Beeldbron: Guillem/ 123rf

Referenties (11)

1. Judkins, T.C., Archer, D., Kramer, D., Solch, R. (2020). Probiotics, Nutrition, and the Small Intestine.
Bron

2. E. Isolauri, Y Sütas, P. Kankaanpää, H. Arvilommi, S. Salminen. Probiotics: effects on immunity
Bron

3. Niv Zmora, Gili Zilberman-Schapira, Jotham Suez, Zamir Halpern, Eran Segal, Eran Elinav et al. Personalized Gut Mucosal Colonization Resistance to Empiric Probiotics Is Associated with Unique Host and Microbiome Features. 2018 Sep. 06; VOLUME 174, ISSUE 6, P1388-1405.E21.
Bron

4. Mary N Mugambi, Alfred Musekiwa, Martani Lombard, Taryn Young & Reneé Blaauw. Probiotics, prebiotics infant formula use in preterm or low birth weight infants: a systematic review
Bron

5. E. Caglar, B. Kargul, I. Tanboga. Bacteriotherapy and probiotics' role on oral health
Bron

6. Didari, T., Mozaffari, S., Nikfar, S., Abdollahi, M. (2015). Effectiveness of Probiotics in Irritable Bowel Syndrome: Updated Systematic Review With Meta-Analysis.
Bron

7. Deirdre A. Devine, Philip D. Marsh. Prospects for the development of probiotics and prebiotics for oral applications. J Oral Microbiol. 2009; 1: 10.3402/jom.v1i0.1949.
Bron

8. Jotham Suez, Niv Zmora, Gili Zilberman-Schapira, Zamir Halpern, Eran Segal, Eran Elinav. Post-Antibiotic Gut Mucosal Microbiome Reconstitution Is Impaired by Probiotics and Improved by Autologous FMT. 2018 Sep. 06; VOLUME 174, ISSUE 6, P1406-1423.E16.
Bron

9. G. Sisson, S. Ayis, R. A. Sherwood, I. Bjarnason. Randomised clinical trial: a liquid multi‐strain probiotic vs. placebo in the irritable bowel syndrome – a 12 week double‐blind study
Bron

10. Dorte Eskesen, Lillian Jespersen, Birgit Michelsen, Peter J. Whorwell. Effect of the probiotic strain Bifidobacterium animalis subsp. lactis, BB-12, on defecation frequency in healthy subjects with low defecation frequency and abdominal discomfort: a randomised, double-blind, placebo-controlled, parallel-group trial
Bron

11. Jackie Elias, RPh, Pina Bozzo, and Adrienne Einarson, RN. Are probiotics safe for use during pregnancy and lactation?
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Judkins, T.C., Archer, D., Kramer, D., Solch, R. (2020). Probiotics, Nutrition, and the Small Intestine.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
E. Isolauri, Y Sütas, P. Kankaanpää, H. Arvilommi, S. Salminen. Probiotics: effects on immunity
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Niv Zmora, Gili Zilberman-Schapira, Jotham Suez, Zamir Halpern, Eran Segal, Eran Elinav et al. Personalized Gut Mucosal Colonization Resistance to Empiric Probiotics Is Associated with Unique Host and Microbiome Features. 2018 Sep. 06; VOLUME 174, ISSUE 6, P1388-1405.E21.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Mary N Mugambi, Alfred Musekiwa, Martani Lombard, Taryn Young & Reneé Blaauw. Probiotics, prebiotics infant formula use in preterm or low birth weight infants: a systematic review
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
E. Caglar, B. Kargul, I. Tanboga. Bacteriotherapy and probiotics' role on oral health
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Didari, T., Mozaffari, S., Nikfar, S., Abdollahi, M. (2015). Effectiveness of Probiotics in Irritable Bowel Syndrome: Updated Systematic Review With Meta-Analysis.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Deirdre A. Devine, Philip D. Marsh. Prospects for the development of probiotics and prebiotics for oral applications. J Oral Microbiol. 2009; 1: 10.3402/jom.v1i0.1949.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Jotham Suez, Niv Zmora, Gili Zilberman-Schapira, Zamir Halpern, Eran Segal, Eran Elinav. Post-Antibiotic Gut Mucosal Microbiome Reconstitution Is Impaired by Probiotics and Improved by Autologous FMT. 2018 Sep. 06; VOLUME 174, ISSUE 6, P1406-1423.E16.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
G. Sisson, S. Ayis, R. A. Sherwood, I. Bjarnason. Randomised clinical trial: a liquid multi‐strain probiotic vs. placebo in the irritable bowel syndrome – a 12 week double‐blind study
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Dorte Eskesen, Lillian Jespersen, Birgit Michelsen, Peter J. Whorwell. Effect of the probiotic strain Bifidobacterium animalis subsp. lactis, BB-12, on defecation frequency in healthy subjects with low defecation frequency and abdominal discomfort: a randomised, double-blind, placebo-controlled, parallel-group trial
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Jackie Elias, RPh, Pina Bozzo, and Adrienne Einarson, RN. Are probiotics safe for use during pregnancy and lactation?
Ga naar bron
Recensies