Laatst bijgewerkt: 07-10-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Als het mooie weer aanbreekt, heb je zin om erop uit te gaan en iets anders te doen. Maak kennis met slackline, een elastisch touw dat ongetwijfeld je evenwicht, concentratie en coördinatie van je lichaam en geest zal verbeteren. Alles wat je hoeft te doen is een spanband aan twee bomen of twee andere ankerpunten vast te haken en te oefenen.

Afhankelijk van je niveau van ervaring kun je beter een slackline kit aanschaffen waarmee je van alles kunt doen, van een paar eenvoudige stappen tot yoga en zelfs acrobatiek. Als je nog niets wist over slackline of als je er al iets van wist, maar je wilt er iets meer over weten, dan nodigen we je uit dit artikel te lezen dat je zeker niet onverschillig zal laten.




Belangrijk om te weten

  • Slackline is gebaseerd op evenwicht. De noodzakelijke installatie is eenvoudig: een platte riem die aan twee punten, meestal bomen of parabolten, bevestigd is.
  • Het hoofddoel is om van de ene kant naar de andere over te steken, hoewel ook verschillende evenwichtsposities kunnen worden uitgevoerd.
  • Bij het beoefenen van slackline kun je op grote hoogte adrenaline verbranden, trucs uitproberen die echte acrobatiek zijn, of een steeds langer en dunner lint oversteken, wat de moeilijkheidsgraad nog verhoogt.

Beste Slackline: Onze selectie

Om je te helpen meer te leren over deze sport en de soorten slackline die op de markt zijn, zijn hier onze top aanbevelingen.

Koopgids: Wat je moet weten over slackline

Voor je een slackline kit koopt, is het belangrijk dat je alles te weten komt over deze sport en wat je nodig hebt om hem te gebruiken: tape, ratel en boombeschermers. Hier zijn de meest gestelde vragen van gebruikers om je te helpen beslissen welk artikel je moet kopen.

Bij slackline worden geen hulpmiddelen gebruikt om je te helpen je evenwicht te bewaren (Bron: mosholder: zaamaU_DIfU/ unsplash)

Wat is slackline?

De oorsprong van slackline wordt toegeschreven aan Adam Grosowsky, een klimmer uit Illinois, in 1979. Op 16-jarige leeftijd was Adam gefascineerd door een circusfoto uit 1890 van een paar koorddansers die eenarmige handstanden op een koord uitvoeren. Adam en zijn medeklimmers begonnen te trainen om die prestatie na te kunnen doen.

In slackline is de tape niet helemaal strak gespannen. Bij beginnende slacklines zijn ze ongeveer 5 cm breed. De spanning van de singelband kan, afhankelijk van het ervaringsniveau van de slackliner, met een ratel aangepast worden. Door zijn eenvoud en veelzijdigheid kan hij gebruikt worden in allerlei omgevingen waar weinig materiaal nodig is. Hoewel het in bepaalde gebieden niet toegestaan is.

Verschillen met funambulisme

Slackline verschilt van funambulisme in die zin dat bij funambulisme hoofdzakelijk een volledig gespannen staalkabel gebruikt wordt, terwijl bij slackline de lijn een plat lint is en niet volledig gespannen is, waardoor een zekere mate van slingeren en flexibiliteit mogelijk is. Zo gebruikt slackline ook geen uitwendige middelen om in evenwicht te blijven, zoals stokken of andere middelen.

De geest is een onmisbare factor voor volledige beheersing van deze discipline; iemand die ongeconcentreerd is, zal het einde van het touw niet kunnen bereiken. Meer dan een fysiek fit lichaam hebben, gaat het erom een unieke mentale kracht te hebben voor totale concentratie en het bereiken van de gestelde doelen, ongeacht de moeilijkheidsgraad. Positiviteit, evenzo, treedt op de voorgrond bij het bereiken van zulke doelen.

Hoe begin je met slacklinen?

Een van de essentiële punten is je ogen recht vooruit te houden, naar een vast punt aan het eind van de band. Breng dan je armen omhoog en gebruik ze als evenwicht. Ze zullen je beste hulpmiddel zijn. Vorm een denkbeeldige lijn tussen de voet in de lucht en de tegenoverliggende hand.

Om te lopen, buig je je knieën en concentreer je je op het balanceren op één voet tegelijk. Op één voet blijven staan is gemakkelijker dan op beide, want je kunt het andere been gebruiken voor evenwicht. Let op je zwaartepunt. De rest komt later, als je voorwaarts beweegt en je gewicht van de ene voet naar de andere verplaatst, waarbij je niet probeert het tussen de twee te houden. Zoek een aangename omgeving en maak plezier, want dat optimaliseert het motorisch leren.

Hoe zet je de slackline op?

De aanbevolen lengte is tussen 5 en 9 meter. In het begin zal het al uitdagend genoeg zijn. Je merkt meer instabiliteit naarmate je dichter bij het centrum komt. Geleidelijk aan zul je vertrouwen krijgen en meer afstand tussen de ankers kunnen zoeken.

Kijk goed naar de aanwijzingen voor het opzetten. Zorg ervoor dat de ankerpunten de spanning kunnen weerstaan. Vertrouw niet te veel op straatmeubilair. Als je bomen gebruikt, gebruik dan boombeschermers (doek of karton) om ze niet te beschadigen en om de slackline te beschermen. Wees ook voorzichtig als je hem aan een rots vastbindt. Als het breekt, kan het veel schade aanrichten.

Hoe verwijder je het touw van de slackline?

Om onze slackline te demonteren, verwijder je eerst de back-up en dan open je de spansluiting en druk je hard naar beneden tot je een klik hoort. Als de spanner losgemaakt is, trek je de slackline er gewoon uit.

De slackline is gebaseerd op evenwicht. De noodzakelijke installatie is eenvoudig: een platte band die aan twee punten, meestal bomen of parabolten, bevestigd wordt. (Bron: Leray: goiRbX3hu4w/ unsplash)

Waar kun je deze sport beoefenen?

In Spanje zijn er geen slackparks of gebieden die voor deze sport zijn ingericht. Zoek daarom een gebied met vlakke, zachte grond om vallen op te vangen. Hoe minder oneffenheden hoe beter. Indien mogelijk, gras of zand. De ideale beginhoogte is ongeveer kniehoogte. Zo wordt mogelijke schade met de tape beperkt.

“Het beoefenen van spelen of sportbeoefening in openbare ruimten die daarvoor niet zijn ingericht, wanneer gevaar bestaat voor beschadiging van personen of eigendommen, of wanneer het verblijf en de doorgang van personen of het verkeer van voertuigen erdoor wordt belemmerd of verhinderd”

In Spanje is er nog geen regelgeving op dit gebied, dus over het algemeen kun je het doen waar je maar wilt, maar er zijn openbare plaatsen waar het niet is toegestaan slackline te beoefenen. Dit is vanwege het risico dat boomschors door het touw beschadigd wordt. Je kunt dus het beste niet naar een privé-plek gaan of een plek die daarvoor bestemd is. Er is een SlackMap website om uit te zoeken waar je zowel binnen als buiten Spanje kunt slacklinen.

Voor- en nadelen van slackline

Voordelen
  • Verhoogde beweeglijkheid
  • Controle over lichaam en geest door ademhaling. Vergelijkbaar met meditatie op gevorderd niveau
  • Contact met de natuur. Krijg vitamine D
  • Verbeterde balans, motoriek en coördinatie
Nadelen
  • Vereist enige conditie
  • Vereist veel oefening en doorzettingsvermogen
  • Kan moeilijk zijn om plaatsen te vinden om te oefenen

Koopcriteria

Hier zijn de belangrijkste criteria om te overwegen als je een slackline koopt. Kijk er eens goed naar om je te helpen een betere keuze te maken.

De belangrijkste voordelen van de slackline

1. Proprioceptie en evenwicht

Als deze kwaliteiten eenmaal ontwikkeld en geïntegreerd zijn, wordt het een goede vorm van vermaak. Het vergt een niveau van concentratie dat vergelijkbaar is met klimmen. Het zijn jij en de loopband. Dat “in de zone komen” is zo innemend.

Als je je evenwicht wilt bewaren moet je je aandacht richten. Controle over je lichaam en gedachten is de sleutel. Probeer door te ademen niet gespannen boven op de band te staan, anders wordt dat via je voeten doorgegeven, wat een ongecontroleerde zwaai oplevert.

2. Stabiliteit

De slackline dwingt je alle mechanismen in werking te stellen om je evenwicht te bewaren. Het vereist veel betrokkenheid van de kern en de centrale zone. Dit stabiliteitswerk zal gunstig zijn voor het klimmen en het dagelijks leven in het algemeen. Je werkt ook aan je onderlichaam, zonder al te veel spieren te ontwikkelen. Het helpt om de gewrichten, zoals enkels en knieën, te versterken, waardoor de beweeglijkheid toeneemt.

3. Concentratie

Als deze kwaliteiten eenmaal ontwikkeld en geïntegreerd zijn, wordt het goed plezier maken. Het vergt een niveau van concentratie dat vergelijkbaar is met klimmen. Het zijn jij en de loopband. Het is een heel innemend gevoel.

Als je je evenwicht wilt bewaren, moet je je aandacht richten. Het is van het grootste belang te weten hoe je je lichaam en je gedachten kunt beheersen. Probeer door ademhaling niet in spanning op de loopband te staan, anders zenden ze die via je voeten uit, wat een ongecontroleerd slingeren veroorzaakt; probeer een verbinding met de loopband tot stand te brengen en ontspan je.

Het hoofddoel is van de ene naar de andere kant over te steken, hoewel je ook verschillende evenwichtshoudingen kunt uitvoeren. (Bron: santanna: 6SNF2Nt2zsc/ unsplash)

Welke soorten bestaan er

Slackline is een sport die voor iedereen openstaat, en als zodanig een verscheidenheid aan mogelijkheden biedt.;

Modaliteiten Kenmerken
Trickline Dit is de bekendste en meest beoefende slackline modaliteit voor liefhebbers van deze sport. Bij de trickline modaliteit wordt altijd een 5 cm brede tape gebruikt en wordt de lijn min of meer op een hoogte van 1,20 meter en op een afstand van tussen de 15 en 20 meter geplaatst
Longline Bij de longline is het hoofddoel om van de ene naar de andere kant over te steken, hoewel ook verschillende evenwichtshoudingen kunnen worden uitgevoerd. Er is een veel grotere zwaai door de lengte van de lijn, dus maximale concentratie is essentieel bij deze authentieke evenwichtsoefening
Highline De meest extreme modaliteit. Het wordt gedaan op lijnen van 20 meter hoog en hiervoor, gezien het “gevaar”, gebruiken slackliners veiligheidsuitrusting (harnas en leiband) vastgehaakt aan de tape, hoewel er mensen zijn die dit speltype doen zonder enige vorm van beveiliging
Waterline Het bestaat uit het bevestigen van een lijn op het water, het kan 2,5 cm breed of 5 cm breed zijn, afhankelijk van of je alleen wilt lopen of ook sprongen en trucs wilt uitvoeren
Rodeoline Dit is een van de moeilijkste modaliteiten waarbij een zeer licht gespannen lijn in de vorm van een U wordt geplaatst en het de bedoeling is om hierop staand te balanceren alsof het een schommel is
Yoga slackline Bij deze modaliteit voeren de slackliners yogafiguren en -houdingen uit op de band

Bovendien heb je altijd genoeg, want er zullen momenten zijn dat je meer lengte nodig hebt dan andere, afhankelijk van de plaats waar je deze sport besluit te beoefenen. De breedte van de speling hangt af van de modaliteit en varieert gewoonlijk tussen 5 cm en 2,5 cm. Ze zijn ook verkrijgbaar in twee materialen, polyester of nylon.

De slackline kan op de maximale lengte van de set geïnstalleerd worden, rekening houdend met de omtrek van de twee verankeringspunten (meestal bomen) die afgetrokken worden. Voor beginners is het aan te bevelen de ankers op een afstand van 7-8 meter te zetten. De lengte kan met behulp van de frames aangepast worden zolang de slackline niet onder volle spanning staat.

Gewichtscapaciteit

Klimuitrusting is ontworpen om belastingen te dragen die veel groter zijn dan wat ons lichaam opwekt als we hangen, maar hoeveel gewicht wekken we eigenlijk op het touw, het harnas en de karabiners?

Over het algemeen hangt het gewicht dat de touwen kunnen houden af van de uitrusting, maar over het algemeen houden de touwen het gewicht van één persoon zonder probleem. Het maximum gewicht dat ze kunnen dragen is meestal ongeveer 180 kg, maar het is niet aan te bevelen dat twee mensen op het touw zitten.

Spanning

Dit is een essentiële factor. De spanning van het touw hangt af van de smaak of de eisen van de atleet, naargelang de uit te voeren activiteit, en van zijn of haar ervaringsniveau. Afhankelijk van de spanning worden trucs als sprongen en salto’s anders uitgevoerd. We zullen dus de spanning van de band moeten aanpassen aan de oefening die we gaan doen.

Het materiaal van het touw is ook belangrijk voor de beoefening van deze discipline, want het is hetzelfde materiaal dat de sprongen en dynamische bewegingen mogelijk maakt, het is meestal van polyester of nylon.

Samenvatting

Slackline is een onbekende sport die, beetje bij beetje, posities inneemt in ons land. Steeds meer nieuwsgierigen komen naar de parken die er met een slackline kit voor ingericht zijn. De bedoeling is dat je een leuke tijd hebt met familie of vrienden. De kunst is echter om niet op te geven. Het is niet gemakkelijk om je evenwicht te bewaren en op het touw te lopen.

Deze moeilijkheid wordt gecompenseerd door talloze voordelen, want het versterkt lichaam en geest. Er is geen specifieke leeftijd om op de loopband te stappen. Kinderen en volwassenen zouden deze sport moeten proberen en zelfbewust worden. Als je een liefhebber van Yoga bent, heb je ook je modaliteit. Geen smoesjes, stap op de slackline en begin te oefenen!

(Foto bron: Mossholder: MPd50_M0ZDo/ unsplash)

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies