Laatst bijgewerkt: 13-10-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Wil je er zeker van zijn dat je voeding alle belangrijke voedingsstoffen, vitaminen en mineralen bevat? Dan mag tarwegras niet in je keuken ontbreken.

Of ze nu in vloeibare of poedervorm zijn – tarwegrasproducten vullen je dieet perfect aan en geven je de volle kracht van de natuur.

We zijn blij dat je de weg gevonden hebt naar onze geweldige tarwegras test 2022. We doen ons best om je alle belangrijke informatie over tarwegras te geven. Je leert niet alleen over de gezondheidsvoordelen van het groene supervoedsel, maar ook hoe je je eigen tarwegras kunt kweken en waar je op moet letten als je het koopt.




Belangrijk om te weten

  • Tarwegras is veganistisch en glutenvrij, want alleen de tarwe-oren bevatten gluten. Het gras wordt vaak gecombineerd met andere additieven.
  • Rauw tarwegras mag niet gegeten worden omdat het moeilijk te verteren is. Het is beter als het tot sap of poeder verwerkt wordt. Capsules zijn ook verkrijgbaar.
  • Tarwegras is ook gemakkelijk zelf te kweken. Dit bespaart kosten, maar het heeft regelmatig aandacht nodig.

Beste tarwegras: Onze selectie

Koop- en Beoordelingscriteria voor Tarwegras Producten

Bij het kopen van tarwegras kun je op verschillende aspecten letten, zoals:

Door de juiste keuze te maken kun je geld besparen en er ook voor zorgen dat je niets aan je lichaam toevoegt wat het niet nodig heeft. Zoek daarom altijd naar hoge kwaliteit en vraag, indien nodig, naar de certificaten van de fabrikant.

Kwaliteit

Het belangrijkste criterium waarmee je rekening moet houden als je tarwegrasprodukten koopt, is de kwaliteit van de produkten. Het is belangrijk dat je op biologische kwaliteit let, zodat je geen schadelijke stoffen, zoals pesticiden, in je tarwegrasproduct krijgt.

Je moet er ook op letten dat je tarwegrasproduct uit Duitsland komt, bij voorkeur uit de streek.

Omdat tarwegras in poedervorm vaak uit Azië ingevoerd wordt, is kwaliteitscontrole van de ingrediënten bijna onmogelijk. In sommige geïmporteerde tarwegraspoeders zijn bestrijdingsmiddelen en sporen van minerale olie ontdekt (1). De invoer is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar ook grotendeels ongecontroleerd.

Teelt

Een ander belangrijk criterium bij het kopen van tarwegras is de teelt. Het is vaak biologisch, maar ook conventionele methoden zijn wijdverbreid.

Je kunt echter ook tarwezaad kopen, zodat je je eigen tarwegras kunt kweken. Hiervoor heb je gewoon een bloembak of een bloemenbak nodig, gevuld met potgrond tot een hoogte van ongeveer 50 millimeter.

Zorg ervoor dat de bodem van je doos of plantenbak geperforeerd is, zodat de potgrond voldoende belucht wordt en overtollig water kan weglopen.

Leg de zaden gewoon op de potgrond en bedek ze met een vochtige doek. Bespuit dit doekje een paar keer per dag met water. Na ongeveer vier dagen zullen zich kleine wortels ontwikkeld hebben en kun je het doek verwijderen.

Na twee tot drie weken kun je de stengels oogsten. Je moet ze echter niet koken, want de hitte vernietigt de voedingsstoffen die ze bevatten. Je kunt het gras persen en er sap van maken, of het in kleine stukjes over je eten strooien.

Toevoegingen

In de regel zijn tarwegrasprodukten zonder toevoegingen verkrijgbaar. Er is echter een steeds groter wordende reeks producten die meer dan alleen tarwegras bevatten om alle voedingsstoffen die je nodig hebt te dekken.

Grade tarwegraspoeders hebben vaak gerstegras erdoor gemengd, dat een vergelijkbare hoeveelheid mineralen en vitaminen bevat.

Bovendien worden er vaak algen zoals spirulina of bruine algen in verwerkt, die ook tot de superfoods behoren. Extracten van vitale paddestoelen of moringa worden ook vaak gebruikt.

Bovendien wordt tarwegras vaak gecombineerd met vruchtenextracten, grassen, zaad- en wortelextracten om een maximale werkzaamheid te bereiken. Afhankelijk van welke smaak of voedingsstoffen je verkiest, kun je kiezen uit vele tarwegrasproducten van hoge kwaliteit.

Vorm van levering

Tarwegras wordt maar zelden rauw gebruikt, omdat het menselijke spijsverteringsstelsel niet gewend is aan deze vorm van rauw voedsel. Meestal wordt tarwegras verwerkt tot sap of poeder, maar er zijn ook capsules verkrijgbaar.

Je kunt kant-en-klaar tarwegrassap kopen of het zelf persen. Je moet het zo snel mogelijk drinken, want de ingrediënten in versgeperst sap verdampen snel.

Tarwegraspoeder is de meest populaire toedieningsvorm. Je kunt het poeder gewoon met water mengen of aan smoothies en vruchtensappen toevoegen. Je kunt het ook door je muesli of yoghurt mengen.

We raden je aan om tarwegras niet onbewerkt te eten, want de vezelige structuur maakt het moeilijk om te kauwen en door te slikken. Bovendien kunnen de voedingsstoffen niet optimaal in het lichaam benut worden.

Gids: Veelgestelde vragen over tarwegras uitvoerig beantwoord

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van tarwegras en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende rubrieken samengevat.

Wat is tarwegras en hoe werkt het?

Tarwegras behoort tot de zoete grassen en is geschikt voor consumptie door zowel mens als dier. Kattenbezitters kennen het ook als kattengras. Tarwegras wordt meestal verwerkt tot sap of poeder.

Tarwegras in poedervorm is het langst houdbaar. Zorg ervoor dat je het altijd luchtdicht afsluit, anders bederft het poeder snel. (Image source: unsplash.com / Phuong Nguyen)

Tot de werkzame voedingsstoffen behoren chlorofyl, flavonoïden, vitamine C en E (2). Al deze voedingsstoffen hebben talrijke effecten, die we je in het volgende gedeelte willen voorstellen.

Effect op kanker

Tarwegras komt steeds meer in de belangstelling van kankeronderzoekers. In een studie werd bijvoorbeeld een vermindering van 40 procent in de verspreiding van mondkanker waargenomen, en dat pas 24 uur na inname van tarwegras extracten. Verdere studies zijn momenteel in afwachting van (3).

Een andere studie heeft in vitro aangetoond dat tarwegras extract het aantal leukemiecellen binnen 72 uur met 65 procent verminderde. Tarwegrassuppletie kan dus positieve effecten hebben op het aantal kankercellen in het lichaam (4).

Bovendien kan het innemen van tarwegrasproducten de bijwerkingen van chemotherapie verzachten. De proefseries waren echter maar heel klein en vereisen een dieper, breder onderzoek (2).

Verder heeft een studie aangetoond dat methanol extract van tarwegras uitzaaiingen remt. Uitzaaiing ontstaat wanneer tumorcellen zich over het hele lichaam verspreiden en is daarom een belangrijk obstakel bij de behandeling van kanker. Als deze resultaten in verdere klinische proeven bevestigd zouden worden, zou tarwegras de behandeling van metastasen kunnen ondersteunen (5).

Effect van chlorofyl

Tarwegras bevat een grote hoeveelheid chlorofyl. Deze stof geeft planten hun groene kleur en heeft ook veel gezonde eigenschappen (6).

Studies hebben aangetoond dat chlorofyl bij regelmatige inname een ontstekingsremmend effect in het lichaam kan hebben. Dit helpt het lichaam van binnenuit te genezen en vermindert ontstekingen sneller (6).

Chlorofyl is ook een krachtige antioxidant (6). Antioxidanten gaan vrije radicalen tegen, die oxidatieve stress veroorzaken als ze zich te veel ophopen in het lichaam (7, 8). Oxidatieve stress vertraagt op zijn beurt de celaanmaak en kan de oorzaak zijn van vele ziekten (8, 9). Voldoende inname van chlorofyl stimuleert de productie van antioxidanten in het lichaam en kan zo positieve gezondheidseffecten hebben (7).

Verder wordt van chlorofyl gezegd dat het een ontgiftende werking heeft. Een studie met jonge vrouwen die twee weken lang dagelijks 100 milliliter tarwegrassap consumeerden, toonde aan dat de stofwisseling versneld werd, oxidatieve stress werd verminderd en het lichaam ontgift werd (10).

Effect in het maag-darmkanaal

Studies hebben ook positieve effecten van tarwegras aangetoond bij chronische inflammatoire darmziekten, zoals colitis ulcerosa: zo konden de ziekteactiviteit en de ernst van rectale bloedingen verminderd worden en de progressie van dikke darmkanker vertraagd (11).

De kans op maagzweren kan ook verminderd worden door een regelmatige inname van tarwegras, zoals een andere studie met ratten aantoonde (12). Het is echter mogelijk dat de effecten op het menselijke spijsverteringskanaal verschillen van die in dierstudies.

Wanneer en voor wie is het nuttig om tarwegras in te nemen?

Tarwegras nemen is zinvol als je al een evenwichtig dieet volgt, maar echt zeker wilt zijn dat je je lichaam alle voedingsstoffen geeft die het nodig heeft. Tarwegras producten zijn bijzonder nuttig als aanvullende ondersteuning van een gezonde levensstijl.

Je moet tarwegras niet als je belangrijkste bron van voedingsstoffen gebruiken!

Vooral voor vegetariërs en veganisten is de toepassing van tarwegras in het dieet heel nuttig – het bevat een grote hoeveelheid vitamine B12, die gewoonlijk alleen in dierlijke producten en vlees voorkomt (13).

Het kan ook door gluten-intolerante mensen zonder problemen genomen worden, want alleen de tarwekorrels van de tarweplant Triticum aestivum bevatten gluten, maar niet de grassprieten. Tarwegras is daarom altijd glutenvrij.

Wat zijn de bijwerkingen van tarwegras?

In de meeste studies werden geen ernstige bijwerkingen gevonden. In zeldzame gevallen traden hoofdpijn of misselijkheid op. Diarree is ook mogelijk als je een gevoelige maag hebt.

Het Duitse centrum voor consumentenadvies waarschuwt echter dat zwangere vrouwen en mensen met een zwak immuunsysteem extra voorzichtig moeten zijn met het innemen van tarwegras en hun arts moeten raadplegen.

Dit komt omdat de gedroogde stengels en bladeren ziekteverwekkers zoals salmonella, listeria of andere bacteriën kunnen bevatten (14).

Na twee tot drie weken zijn de tarwegrasstengels klaar om geoogst te worden. Als je het zelf kweekt, moet je de stengels regelmatig inkorten. (Image source: unsplash.com / Khairil Nst)

Je kunt de zaden ook in de bouwmarkt kopen. Daar vind je ook veel kweeksets die het je gemakkelijker maken om ze thuis te kweken.

Welke soorten tarwegras zijn er?

Omdat tarwegras rauw heel moeilijk te verteren is, wordt het meestal bewerkt voor het gegeten wordt. De soorten tarwegrasproducten verschillen vooral in hun presentatievorm. In principe kan een onderscheid gemaakt worden tussen deze drie soorten:

Type Beschrijving
Sap  Tarwegrassap wordt geperst uit de jonge stengels van de tarweplant. Omdat het snel bederft, moet het snel na het persen worden opgedronken.
Capsules  Tarwegrascapsules zijn de handigste manier om aan te vullen, omdat ze al kant-en-klaar zijn en alleen met water ingenomen hoeven te worden.
Poeder  Tarwegraspoeder is het meest populair vanwege de lange houdbaarheid. Gewoon mengen met water, toevoegen aan een smoothie of mengen in muesli.

Je kunt hier naar eigen voorkeur beslissen. Als je normaal problemen hebt met het doorslikken van tabletten, dan zijn capsules misschien niets voor jou. Je moet kiezen tussen poeder en sap vanwege de houdbaarheid: Het sap bederft sneller, dus als je niet elke dag tarwegras wilt innemen, raden we de poedervorm aan.

Hoe moet tarwegras gedoseerd worden?

Tarwegras werkt het best als het op een lege maag wordt ingenomen. Je moet met een kleinere dosis beginnen en die dan langzaam verhogen, zodat je lichaam zich aan het voedingssupplement kan aanpassen (15). Voor een beter overzicht helpt de volgende tabel je:

Doseringsvorm Aanbevolen dosering
Poeder  De eerste vijf dagen moet u slechts één theelepel oplossen in een glas water en dit één keer per dag drinken. Daarna kunt u de dosis verhogen tot drie keer per dag met telkens één theelepel.
Capsules  Voor tarwegrascapsules worden meestal drie capsules per dag aanbevolen: Neem er telkens een voor het ontbijt, de lunch en het avondeten met voldoende water.
Sap Drink in het begin een kleine dosis tarwegrassap, maximaal 30 milliliter per dag. Daarna kunt u de dosis verhogen tot driemaal 30 milliliter gedurende de dag.

Afhankelijk van de vorm van tarwegras die je kiest, moet je eraan denken het tussen een- en driemaal daags in te nemen.

Tarwegras in poedervorm kan niet alleen zuiver met water gemengd worden: Het kan ook gemengd worden met heerlijke vruchten- of groentesappen. (Image source: unsplash.com / Fallon Michael)

Wil je echter het tarwegras door je ochtend smoothie of muesli nemen, dan is het poeder de juiste keuze voor jou.

Wat zijn de alternatieven voor tarwegras?

Een alternatief voor tarwegras is gerstegras, vaak worden beide grassoorten samen gebruikt, vooral in poedervorm. Beide hebben vergelijkbare voedingswaarden, maar een verschillende smaak: tarwegras wordt gekenmerkt door een milde smaak, terwijl gerstegras vrij sterke, kruidige tonen heeft.

Broccoli, spinazie en boerenkool hebben ook een vergelijkbare hoeveelheid voedingsstoffen, vitaminen en mineralen als tarwegras en zijn ook regionaal en seizoensgebonden. Ze hoeven niet ingevoerd te worden en zijn ook beter voor het milieu. Deze groenten zijn ook verkrijgbaar in biologische kwaliteit.

Beeldbron: Yastremska/ 123rf.com

Referenties (15)

1. Öko Test. 21 Superfoods im Test. Jahrbuch für 2017. Seite 46-51.
Bron

2. Bar-Sela G, Cohen M, Ben-Arye E, Epelbaum R. The Medical Use of Wheatgrass: Review of the Gap Between Basic and Clinical Applications. Mini Rev Med Chem. 2015;15(12):1002-10. doi: 10.2174/138955751512150731112836. PMID: 26156538.
Bron

3. Gore RD, Palaskar SJ, Bartake AR. Wheatgrass: Green Blood can Help to Fight Cancer. J Clin Diagn Res. 2017 Jun;11(6):ZC40-ZC42. doi: 10.7860/JCDR/2017/26316.10057. Epub 2017 Jun 1. PMID: 28764290; PMCID: PMC5534514.
Bron

4. Alitheen NB, Oon CL, Keong YS, Chuan TK, Li HK, Yong HW. Cytotoxic effects of commercial wheatgrass and fiber towards human acute promyelocytic leukemia cells (HL60). Pak J Pharm Sci. 2011 Jul;24(3):243-50. PMID: 21715255.
Bron

5. Shakya G, Balasubramanian S, Hoda M, Rajagopalan R. Inhibition of metastasis and angiogenesis in Hep-2 cells by wheatgrass extract - an in vitro and in silico approach. Toxicol Mech Methods. 2018 Mar;28(3):205-218. doi: 10.1080/15376516.2017.1388460. Epub 2017 Nov 21. PMID: 29160133.
Bron

6. Subramoniam A, Asha VV, Nair SA, Sasidharan SP, Sureshkumar PK, Rajendran KN, Karunagaran D, Ramalingam K. Chlorophyll revisited: anti-inflammatory activities of chlorophyll a and inhibition of expression of TNF-α gene by the same. Inflammation. 2012 Jun;35(3):959-66. doi: 10.1007/s10753-011-9399-0. PMID: 22038065.
Bron

7. Pham-Huy LA, He H, Pham-Huy C. Free radicals, antioxidants in disease and health. Int J Biomed Sci. 2008 Jun;4(2):89-96. PMID: 23675073; PMCID: PMC3614697.
Bron

8. Das P, Mandal S, Gangopadhyay S, Das K, Mitra AG, Dasgupta S, Mukhopadhyay S, Mukhopadhyay A. Antioxidative and anticarcinogenic activities of methylpheophorbide a, isolated from wheat grass (Triticum aestivum Linn.). Nat Prod Res. 2016;30(4):474-7. doi: 10.1080/14786419.2015.1022775. Epub 2015 Mar 18. PMID: 25782530.
Bron

9. Bonnefoy M, Drai J, Kostka T. Les antioxydants pour retarder les effets du vieillissement, faits et perspectives [Antioxidants to slow aging, facts and perspectives]. Presse Med. 2002 Jul 27;31(25):1174-84. French. PMID: 12192730.
Bron

10. Yi B, Kasai H, Lee HS, Kang Y, Park JY, Yang M. Inhibition by wheat sprout (Triticum aestivum) juice of bisphenol A-induced oxidative stress in young women. Mutat Res. 2011 Sep 18;724(1-2):64-8. doi: 10.1016/j.mrgentox.2011.06.007. Epub 2011 Jun 28. PMID: 21736952.
Bron

11. Ben-Arye E, Goldin E, Wengrower D, Stamper A, Kohn R, Berry E. Wheat grass juice in the treatment of active distal ulcerative colitis: a randomized double-blind placebo-controlled trial. Scand J Gastroenterol. 2002 Apr;37(4):444-9. doi: 10.1080/003655202317316088. PMID: 11989836.
Bron

12. Boushra AF, Elsayed AM, Ibrahim NA, Abdelwahed MK, Ahmed EI. A comparative study on the possible protective effect of esomeprazole, spirulina, wheatgrass on indomethacin-induced gastric ulcer in male albino rats. Mol Biol Rep. 2019 Oct;46(5):4843-4860. doi: 10.1007/s11033-019-04933-1. Epub 2019 Jul 11. PMID: 31297714.
Bron

13. Erbe, Barbara. Superfood Weizengras: Kein grünes Wunder. In: Apotheken Umschau. August 2019.
Bron

14. Deutsche Verbraucherzentrale. Krankmachende Bakterien in getrockneten Blatt- und Grasprodukten. Februar 2020.
Bron

15. Satyavati Rana, Jaspreet Kaur Kamboj, Vandana Gandhi: Living life the natural way - Wheatgrass and Health. In: Functionalists Foods in Health and Disease. November 2011. P. 444-456.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Öko Test Jaarboek
Öko Test. 21 Superfoods im Test. Jahrbuch für 2017. Seite 46-51.
Ga naar bron
Wetenschappelijk overzicht
Bar-Sela G, Cohen M, Ben-Arye E, Epelbaum R. The Medical Use of Wheatgrass: Review of the Gap Between Basic and Clinical Applications. Mini Rev Med Chem. 2015;15(12):1002-10. doi: 10.2174/138955751512150731112836. PMID: 26156538.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Gore RD, Palaskar SJ, Bartake AR. Wheatgrass: Green Blood can Help to Fight Cancer. J Clin Diagn Res. 2017 Jun;11(6):ZC40-ZC42. doi: 10.7860/JCDR/2017/26316.10057. Epub 2017 Jun 1. PMID: 28764290; PMCID: PMC5534514.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Alitheen NB, Oon CL, Keong YS, Chuan TK, Li HK, Yong HW. Cytotoxic effects of commercial wheatgrass and fiber towards human acute promyelocytic leukemia cells (HL60). Pak J Pharm Sci. 2011 Jul;24(3):243-50. PMID: 21715255.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Shakya G, Balasubramanian S, Hoda M, Rajagopalan R. Inhibition of metastasis and angiogenesis in Hep-2 cells by wheatgrass extract - an in vitro and in silico approach. Toxicol Mech Methods. 2018 Mar;28(3):205-218. doi: 10.1080/15376516.2017.1388460. Epub 2017 Nov 21. PMID: 29160133.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Subramoniam A, Asha VV, Nair SA, Sasidharan SP, Sureshkumar PK, Rajendran KN, Karunagaran D, Ramalingam K. Chlorophyll revisited: anti-inflammatory activities of chlorophyll a and inhibition of expression of TNF-α gene by the same. Inflammation. 2012 Jun;35(3):959-66. doi: 10.1007/s10753-011-9399-0. PMID: 22038065.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Pham-Huy LA, He H, Pham-Huy C. Free radicals, antioxidants in disease and health. Int J Biomed Sci. 2008 Jun;4(2):89-96. PMID: 23675073; PMCID: PMC3614697.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Das P, Mandal S, Gangopadhyay S, Das K, Mitra AG, Dasgupta S, Mukhopadhyay S, Mukhopadhyay A. Antioxidative and anticarcinogenic activities of methylpheophorbide a, isolated from wheat grass (Triticum aestivum Linn.). Nat Prod Res. 2016;30(4):474-7. doi: 10.1080/14786419.2015.1022775. Epub 2015 Mar 18. PMID: 25782530.
Ga naar bron
Wetenschappelijk overzicht
Bonnefoy M, Drai J, Kostka T. Les antioxydants pour retarder les effets du vieillissement, faits et perspectives [Antioxidants to slow aging, facts and perspectives]. Presse Med. 2002 Jul 27;31(25):1174-84. French. PMID: 12192730.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Yi B, Kasai H, Lee HS, Kang Y, Park JY, Yang M. Inhibition by wheat sprout (Triticum aestivum) juice of bisphenol A-induced oxidative stress in young women. Mutat Res. 2011 Sep 18;724(1-2):64-8. doi: 10.1016/j.mrgentox.2011.06.007. Epub 2011 Jun 28. PMID: 21736952.
Ga naar bron
Klinische proef
Ben-Arye E, Goldin E, Wengrower D, Stamper A, Kohn R, Berry E. Wheat grass juice in the treatment of active distal ulcerative colitis: a randomized double-blind placebo-controlled trial. Scand J Gastroenterol. 2002 Apr;37(4):444-9. doi: 10.1080/003655202317316088. PMID: 11989836.
Ga naar bron
Wetenschappelijke studie
Boushra AF, Elsayed AM, Ibrahim NA, Abdelwahed MK, Ahmed EI. A comparative study on the possible protective effect of esomeprazole, spirulina, wheatgrass on indomethacin-induced gastric ulcer in male albino rats. Mol Biol Rep. 2019 Oct;46(5):4843-4860. doi: 10.1007/s11033-019-04933-1. Epub 2019 Jul 11. PMID: 31297714.
Ga naar bron
Vakblad
Erbe, Barbara. Superfood Weizengras: Kein grünes Wunder. In: Apotheken Umschau. August 2019.
Ga naar bron
Mededeling van het Duitse consumentenadviescentrum
Deutsche Verbraucherzentrale. Krankmachende Bakterien in getrockneten Blatt- und Grasprodukten. Februar 2020.
Ga naar bron
Wetenschappelijk overzicht
Satyavati Rana, Jaspreet Kaur Kamboj, Vandana Gandhi: Living life the natural way - Wheatgrass and Health. In: Functionalists Foods in Health and Disease. November 2011. P. 444-456.
Ga naar bron
Recensies