Laatst bijgewerkt: 25-10-2021

Onze selectiecriteria

15Onderzochte producten

25Bestede uren

4Beoordeelde onderzoeken

82Verzamelde opmerkingen

Vandaag willen we het hebben over een product dat ons, afhankelijk van de presentatie, kan helpen onze geest op te vrolijken, ons energie voor de dag te geven, ons te helpen een toestand van ontspanning te vinden of gewoon onze momenten te aromatiseren en op smaak te brengen.

Ja, we hebben het over thee. Een kopje thee kan ons niet alleen helpen bij al het bovenstaande, maar ook in vele andere verbanden die nog door de wetenschap ontdekt worden.

Het beste is dat het een natuurlijk aftreksel is dat zich zeker aanpast aan elk van de behoeften die we hebben.

In deze gelegenheid praten we niet alleen over thee, maar beschrijven we de eigenschappen, de belangrijkste voordelen, de soorten thee die je kunt vinden en we geven je een lijst met de meest beruchte opties die nu op de markt zijn. Geniet ervan met een kopje!




Belangrijk om te weten

  • Thee is een aftreksel van planten, bladeren, bloemen of andere elementen van natuurlijke oorsprong, waarvan de essence in water wordt geïmpregneerd om er een specifieke smaak, aroma en eigenschappen aan te geven, die regelmatig kunnen worden ingenomen.
  • In principe vinden we thee in 2 presentaties: in individuele en aparte zakjes voor specifiek gebruik of in bulk, in ruimere verpakkingen. Elk van deze mogelijkheden heeft specifieke kenmerken die bij verschillende gelegenheden passen.
  • Voor je de soort thee kiest die je verkiest, is het belangrijk de eigenaardigheden en effecten van elk ervan te kennen, het doel waarvoor je ze wilt innemen, de hoeveelheid product die in de verpakking zit, de contra-indicaties die ze kunnen hebben en de temperatuur waarbij je ze wilt innemen.

Beste Thee: Onze selectie

Koopgids

Je denkt misschien dat er niet veel wetenschap achter thee zit, maar de waarheid is dat de wetenschap en de processen elke dag voortschrijden om ons te helpen op een praktische en eenvoudige manier het beste uit hun eigenschappen voor onze gezondheid te halen. Laten we er wat meer over praten.

Wat is thee en wat zijn de voordelen ervan?

Als we het over thee hebben, bedoelen we het aftreksel van planten, bladeren, knoppen of iets dergelijks van natuurlijke oorsprong in een vat met kokend water, om ingenomen te worden door mensen die een of ander ongemak willen genezen, een of ander symptoom willen verlichten of gewoon van de smaak willen genieten.

Zoals we al eerder zeiden, zijn niet alle theesoorten hetzelfde. Elk van hen kan een ander effect of resultaat in ons lichaam en zelfs in onze geest opwekken, dus is het de moeite waard ze grondig te leren kennen. Hier volgt een lijst van hun belangrijkste voordelen.

Voordelen
  • Ze zijn meestal natuurlijk
  • gemakkelijk te bereiden
  • verminderen de kans op ziekten
  • zijn heilzaam voor de gezondheid
  • voorkomen vroegtijdige veroudering
  • kunnen naar behoefte ontspanning of energie opwekken
Nadelen
  • Extra artikelen zoals infusen kunnen nodig zijn
  • sommige bevatten cafeïne
  • sommige mensen kunnen er intolerant voor zijn

Thee in bulk of in zakjes – waar moet je op letten?

Het maakt niet uit aan welke soort thee je de voorkeur geeft, je hebt altijd de keuze tussen een aparte presentatie kopen in afzonderlijke zakjes of in potjes losse thee. Elk biedt praktisch nut en gebruiksgemak, afhankelijk van hoe je het verkiest te bereiden.

Bulk. Bulkthee zal een infuser of zeef nodig hebben om hem van de vloeistof te scheiden, om te voorkomen dat de losse blaadjes er in blijven hangen, dus de brouwtijd kan langer zijn. En hoewel het een goedkopere versie is, wordt de optimale houdbaarheid van deze presentatie verlengd tot 2 jaar, dankzij de versheid.

De bulk-optie is ideaal voor als je grote hoeveelheden thee moet zetten, of als je liever zelf bepaalt hoeveel je van het product infuseert dan af te gaan op de vooraf bepaalde hoeveelheid in de zakjes.

In zakjes. Praktisch zijn de presentaties in zakjes, want je hoeft alleen maar een zakje uit te kiezen en het een paar minuten in kokend water te leggen. Je hoeft het daarna niet te zeven (tenzij het zakje breekt) of een diffuser te gebruiken, dus je hebt een sneller resultaat.

De kostprijs van deze presentatie kan iets hoger zijn, en de optimale gebruiksduur is 6 maanden of zoals op de verpakking staat aangegeven. Het is een goede optie om van de ene plaats naar de andere te vervoeren, om te delen en om individuele bereidingen te maken zonder hoeveelheden te hoeven afmeten.

In bulk In zakken
Infuser of zeef Ja Nee
Kosten Lager Hoger
Bereidingstijd Hoger Lager
Optimale levensduur 2 jaar 6 maanden

Hoe lang moet thee trekken?

De waarheid is dat niet alle soorten thee even lang in gekookt water moeten trekken, en dat dit water ook niet altijd op dezelfde temperatuur moet zijn. Hier is een tabel die elk van de gevallen in detail uitlegt.

Soort thee Watertemperatuur Inweektijd
Zwart 95° C 4 minuten
Blauw 90° C 3 minuten
Rood 95° C 5 minuten
Groen 80° C 3 minuten
Geel 90° C 3 minuten
Wit 80° C 3 minuten

Koopcriteria: factoren waarmee je de verschillende modellen van Producten kunt vergelijken en kwalificeren

Nu je de belangrijkste voordelen (slechts enkele ervan want ze zijn eindeloos) van thee kent en weet welke de beste opties zijn om te kopen, laten we je een lijst van factoren ter beschikking waarmee je rekening zult willen houden voor je de thee kiest die het beste bij je behoeften past

  • Soorten thee
  • Doel
  • Hoeveelheid
  • Contra-indicaties
  • Temperatuur

Soorten thee

Als we ze scheiden naar hun kleur, zijn er 6 soorten thee die ons heel specifieke gewaarwordingen en weldaden geven. Hieronder geven we ze elk een naam en leggen uit wat je aantreft als je ze drinkt.

Witte thee. Dit is die met de beste smaak en de meeste eigenschappen. Jonge spruiten worden gebruikt voordat ze oxideren en het bereidingsproces versterkt de smaak, zodat hij sterk blijft. Het is rijk aan antioxidanten en beschermt tegen lever-, kanker- en hart- en vaatziekten.

Zwarte thee. Deze thee behoudt zijn smaak veel langer dan andere, en zijn volledige oxidatieproces draagt ertoe bij dat hij een intense, sterke en overheersende smaak en aroma bevat.

Het verbetert de bloedsomloop, het concentratievermogen en helpt verkoudheid voorkomen. Het is belangrijk te vermijden als je cafeïne wilt vermijden.

Rode thee. Het heeft de meeste voordelen in vergelijking met de weinige contra-indicaties die het heeft. Het heeft een navergistingsproces waardoor het veel langer in opslagplaatsen bewaard moet worden. Het wordt veel gebruikt om vochtretentie te voorkomen en aspecten die met de maag en de lever te maken hebben te reguleren.

Blauwe thee. In dit geval wordt het oxidatieproces in het midden gestopt, om soortgelijke voordelen te bereiken als die van groene en zwarte thee. Het is een uitstekende keuze om afslankingsprocessen te bevorderen en de stofwisseling te versnellen.

Het verbetert de spijsvertering en biedt anti-verouderingseigenschappen, en zorgt voor een goed huidbeeld.

Groene thee. Na de oogst wordt het gistingsproces gestopt, zodat er niet veel oxidatie optreedt. Het is rijk aan vitaminen, mineralen en antioxidanten en helpt om stress te verlichten en hart- en vaatziekten te voorkomen. Het wordt niet aanbevolen voor zogende vrouwen, zwangere vrouwen of mensen met hoge bloeddruk.

Gele thee. Hij heeft een heel subtiel aroma en smaak, want het productieproces ligt ergens tussen witte en groene thee in. Het is opwekkend, diuretisch en helpt de concentratie bij bepaalde activiteiten op peil te houden.

Sommige mensen drinken liever pure thee, terwijl anderen het combineren met ingrediënten als melk of honing om de smaak en textuur te veranderen. (Foto: Joanna Kosinska / Unsplash)

Doelstelling

Niet alle theesoorten hebben dezelfde voordelen. Als we bijvoorbeeld een thee willen die ons helpt slapen, moeten we ons niet wenden tot matcha thee, want die heeft het tegenovergestelde effect. Hier is een gids voor de soorten thee die je thuis kunt gebruiken.

Ontspanning. Als we stress willen verlichten om uit te rusten, te slapen of gewoon de angsten te kalmeren, is het aan te bevelen kamille, valeriaan, kava, lavendel, linde, salie en soortgelijke theeën te kopen. Hun kalmerende werking helpt de druk op de hersenen te verminderen en ze te ontspannen. Ze werken ook tegen slapeloosheid.

Energie. Van Matcha thee is ontdekt dat het een zeer vergelijkbaar effect heeft als koffie als het erom gaat je actief en energiek te houden, dus het kan een goede keuze zijn. Zwarte thee, groene thee, rode thee en oolong thee (waarvan zelfs is aangetoond dat het de effecten van alcohol vermindert) vallen ook op.

Gewichtsverlies. Als je wilt afvallen of het vasthouden van vocht wilt voorkomen, kunnen deze theesoorten je helpen je dieet en bewegingsroutine aan te vullen: zwarte thee (vermindert cholesterol en heeft antioxidanten), kaneel (versnelt de stofwisseling en vermindert de eetlust), groene thee (versnelt de stofwisseling), en andere.

Anti-veroudering. Antioxidanten zijn een van de belangrijkste eigenschappen van thee, dus ze verbeteren het uiterlijk van de huid en bestrijden vrije radicalen die veroudering veroorzaken. Enkele mogelijkheden zijn groene thee, rode thee, oregano thee en cranberry thee.

Algemene malaise. Als je symptomen hebt van griep, verkoudheid of algehele malaise, kun je een paar kruidentheeën bereiden die je helpen je beter te voelen, zoals kruidenthee, gemberthee, honing- en citroenthee, enz.

Hoeveelheid

De hoeveelheid thee die je moet kopen hangt direct af van het gebruik dat je ervan wilt geven. Wil je bijvoorbeeld thee voor preventieve bereiding bij verkoudheid of voor persoonlijk gebruik, dan kun je kleine doosjes kopen met niet meer dan 20 zakjes, zodat je ze in korte tijd kunt gebruiken.

Wil je het vaker gebruiken, kies dan voor grotere dozen of kleine bulktheezakjes van 100 of 200 gram.

Maar als je het vaak wilt bereiden voor je gezin of om in je zaak te verkopen, kun je beter kiezen voor grootverpakkingen van een halve kilo of tot 1 kilo, afhankelijk van de vraag.

Contra-indicaties

Hoewel de inname van thee meestal veilig is voor elk type mens, kan het gebeuren dat de eigenschappen ervan enkele ongewenste effecten in ons lichaam veroorzaken. Hier is een lijst van waar je op moet letten voor je elke theesoort kiest.

Zwarte thee. Door de cafeïne kan het hoofdpijn, slapeloosheid en een onregelmatige hartslag veroorzaken als we meer dan 3 kopjes per dag drinken.

Het is ook niet aan te raden als je van plan bent daarna een paar uur te rusten, als je zwanger bent of borstvoeding geeft, als je aan hartkwalen, diarree, diabetes of prikkelbaar darmsyndroom lijdt.

Rode thee. Net als zwarte thee is het raadzaam je inname vanwege de cafeïne te doseren bij zwangerschap, borstvoeding, slaapproblemen, bloedstolling, diabetes, prikkelbaar darmsyndroom, slapeloosheid, angstgevoelens en dergelijke. Een kleine portie, zoals een klein kopje per dag, zal geen problemen geven.

Groene thee. Inname van meer dan 3 kopjes per dag kan misselijkheid, slapeloosheid en prikkelbaarheid veroorzaken. Het wordt afgeraden als je lijdt aan hoge bloeddruk (het kan het hart versnellen), bloedarmoede (het kan het ijzer verminderen), zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven.

Witte thee. Hoewel de hoeveelheid theïne in dit geval lager is, wordt toch aangeraden dat mensen met zwangerschap, bloedarmoede, borstvoeding, nervositeit, onstabiele bloeddruk en kinderen onder de 12 jaar de inname vermijden of voortdurend reguleren.

Anderzijds is het belangrijk te weten of je allergisch bent voor witte thee.

Gele thee. De hoeveelheid cafeïne is in dit geval veel minder dan die in bijvoorbeeld zwarte, rode en groene thee; maar het is nog steeds aan te bevelen niet meer dan 3 kopjes per dag te drinken, vooral bij zwangerschap, hart- en vaatproblemen en bloedarmoede.

Blauwe thee. Behalve de eerder genoemde kwalen of aandoeningen die door cafeïne beïnvloed kunnen worden (zwangerschap, hoge bloeddruk, prikkelbare darm), is het ook aan te bevelen dat mensen met osteoporose en nieraandoeningen hun inname niet misbruiken om de vorming van stenen en het uitdrijven van calcium te voorkomen.

Temperatuur

Men heeft ontdekt dat warme thee en koude thee niet hetzelfde resultaat geven. Wil je genieten van eigenschappen als antioxidanten, energie of ontspanning, dan moet je de voorkeur geven aan een hete drank, om alle stoffen op te nemen die vrijkomen als het kokende water in contact komt met het blad.

Maar wil je een natuurlijke, gezonde en frisse manier vinden om je maaltijden te begeleiden of je avonden op te frissen, dan is een ijsthee een goede optie. Geef in dit geval de voorkeur aan thee met aangenamere smaken, zoals hibiscus, rode vruchten, groene thee of zwarte thee.

(Zichtbare foto: Joanna Kosinska / Unsplash)

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies