Laatst bijgewerkt: 27-08-2021

Onze selectiecriteria

10Onderzochte producten

16Bestede uren

3Beoordeelde onderzoeken

79Verzamelde opmerkingen

We weten dat fit en gezond blijven niet altijd een gemakkelijke opgave is, dus vandaag hebben we het over een goede bondgenoot daarbij, het springtouw.

Was dit artikel in je kindertijd bedoeld om plezier te maken, vandaag gaat het veel verder dan dat. Touwtje springen bevordert gewichtsverlies en vergroot het lichamelijk uithoudingsvermogen, en is daarmee een supergezonde gewoonte.

Je kunt het overal gebruiken, ook thuis, en het biedt alle praktisch nut dat een drukke routine nodig heeft.

Ben je in de stemming om iets beter te begrijpen wat touwen je lichaam allemaal te bieden hebben? Volg ons dan, want we hebben een Gids vol informatie!




Belangrijk om te weten

  • Touwtje springen is een super gezonde lichamelijke activiteit. Tot de belangrijkste voordelen behoren: calorieën verbranden, het lichamelijk uithoudingsvermogen vergroten, de spieren strakker maken en het evenwicht verbeteren.
  • In het algemeen is touw een goede optie voor mensen van alle leeftijden, ook voor kinderen en ouderen. Mensen met beperkende ziekten moeten echter een arts raadplegen voor ze besluiten te gaan oefenen.
  • Een groot voordeel van deze lichaamsbeweging is dat ze voor iedereen toegankelijk is. De prijzen van een touw zijn erg goedkoop en passen bij mensen van verschillende inkomens.

Beste Touwtje springen: Onze selectie

In deze gids leer je alles wat je moet weten over springtouwen. Eerst willen we je laten kennismaken met de beste modellen op de markt. Dus als je nog geen touw gekocht hebt, maar er wel een zoekt, kan deze lijst je misschien helpen:

Koopgids

Wat vroeger als plezier in de kindertijd werd beschouwd, is nu een gezonde gewoonte bij volwassenen. Springtouw is een heel praktische, goedkope en voordelige oefening.

In de volgende Koopgids zul je de redenen begrijpen om dit voorwerp in je routine op te nemen. Bekijk het maar eens!

Foto de um grupo de jovens pulando corda em um espaço ao ar livre.

Touwtje springen is een gezonde, leuke en supermakkelijke lichamelijke activiteit. (Bron: 12019 / Pixabay)

Wat is een springtouw?

Veel mensen willen in hun dagelijkse bezigheden wat meer lichaamsbeweging beoefenen, maar omdat ze bijna geen tijd hebben om naar een sportschool te gaan, geven ze het op.

Er zijn echter oefeningen die je bijna overal kunt doen, en die niet veel tijd kosten. Een goed voorbeeld hiervan is touw. Het is gemakkelijk te gebruiken, kan gemakkelijk gedragen worden en kost praktisch niets.

Zelfs wie geen ervaring met sport heeft kan het proberen! Het is een heel eenvoudige activiteit die gedaan kan worden door mensen van alle leeftijden, die geen beperkende gezondheidsproblemen hebben.

Wat zijn de voordelen en gezondheidsvoordelen van touwtje springen?

Touwtje springen is een complete lichamelijke activiteit en is heel goed voor je gezondheid, zo goed zelfs dat professionele atleten dagelijks touwtje springen als onderdeel van hun training.

Tot de belangrijkste voordelen behoren: calorieën verbranden, de onderste spieren strakker maken, de bovenste spieren versterken, de lenigheid vergroten, het lichamelijk uithoudingsvermogen vergroten en helpen bij de lichaamshouding.

Nogal wat, nietwaar? Touwtje springen verbrandt ongeveer 10 calorieën per minuut, wat betekent dat je in 20 minuten touwtje springen meer calorieën verbrandt dan in 30 minuten hardlopen, ideaal voor wie een hectische routine heeft.

Maar hoewel het een geweldige bondgenoot is om af te vallen, is het altijd goed te bedenken dat deze activiteit, net als elke andere, niet alleen de functie heeft om af te vallen, maar ook om verbeteringen in je levenskwaliteit en de gezondheid van je lichaam te bevorderen.

Een springtouw kopen is de moeite waard, en als je het gebruik ervan combineert met krachttraining, dan zul je een nog beter resultaat hebben!

Voordelen
  • Verbrandt calorieën
  • Is goed voor de gezondheid
  • Verhoogt de lenigheid
  • Geschikt voor alle leeftijden
  • Lage kosten
Nadelen
  • Spant niet alle spieren in het lichaam

Wat is beter: touwtje springen of hardlopen?

Veel mensen hebben het over welke oefening beter is: touwtje springen of hardlopen. Voor alles is het belangrijk te benadrukken dat er geen betere of slechtere oefening is, het zijn allebei prima manieren om een gezondere levensstijl te bereiken.

Zoals we al zeiden, als je op zoek bent naar gewichtsverlies, zou touw het meest geschikt zijn, omdat je er sneller calorieën mee verbrandt. Het is ook een geweldige manier om het evenwicht en de concentratie te verbeteren.

Duas pessoas se exercitando pulando corda ao ar livre.

Touwtjespringen is goedkoop en kan overal gedaan worden. (Bron: dolgachov / 123RF)

Maar het is belangrijk te zeggen dat, hoewel touwtje springen een universele sport is, het niet geschikt is voor mensen met knieklachten, want het vergt veel van de gewrichten en de beoefening ervan kan blessures verergeren.

Hardlopen staat bekend als de goedkoopste sport ter wereld, want je hebt geen uitrusting nodig om het te beoefenen. Het werkt en verstevigt ook de onderste spieren en versterkt de bovenste, naast het verbranden van calorieën.

De waarheid is dat beide activiteiten geweldig zijn, en dat je er geen spijt van zult krijgen als je ze doet, want het endorfinegevoel in je lichaam daarna is heel prettig! Maar voor we het vergeten, vragen we je om altijd een arts te raadplegen die je kan adviseren over je ideale lichamelijke activiteit, oké?

Aankoopcriteria: Factoren om springtouw modellen te vergelijken

Hoewel het springtouw een heel eenvoudig voorwerp is, zijn er toch enkele factoren die het interessant vinden dat je aandacht schenkt voor je tot aanschaf overgaat, het zijn:

  • Materiaal
  • Uitbreiding
  • Handvatten
  • Extra gewicht

Hieronder begrijp je iets meer over elk van deze factoren.

Foto de uma mulher e um homem definidos pulando corda em uma academia.

Touwtje springen verbrandt niet alleen calorieën, maar verstevigt ook de been- en bilspieren. (Bron: Dean Drobot / 123RF)

Materiaal

Als je een beginner bent in dit universum, raden we je aan te beginnen met een springtouw dat lichter materiaal heeft, zoals dat van nylon of siliconen.

Maar als je al regelmatig oefent, en enige kennis van touw hebt, kun je overwegen stalen touwen te gebruiken die met plastic of stof bekleed zijn, en die zwaarder zijn maar betere prestaties bieden.

Verlenging

Het is belangrijk dat je bekijkt hoe lang het springtouw is dat je koopt, om te voorkomen dat je ongelukken krijgt bij het gebruik ervan.

De meeste zijn tussen 2,20 meter en 3 meter, maar de beste zijn verstelbaar, met een systeem dat het touw groter of kleiner maakt naar gelang je lengte.

Handvatten

De handvatten zijn de “grepen” voor het touw en het is heel belangrijk dat ze comfortabel en anatomisch zijn.

Geef de voorkeur aan met rubber beklede modellen, die eelt en andere verwondingen voorkomen, en ook aan die van PVC, want die zijn het duurzaamst.

Extra gewicht

Deze eigenschap geldt niet voor alle springtouwen, maar het is belangrijk dat je weet dat deze mogelijkheid bestaat.

De modernste modellen worden geleverd met kleine gewichtjes die je in de handgrepen kunt plaatsen. Het is een manier om de training te intensiveren, en de versterking van de bovenste ledematen op te voeren.

We raden echter niet aan dat beginners voor dit soort touw kiezen, want ze kunnen uiteindelijk geblesseerd raken.

(Bron van het gemarkeerde beeld: Dom J / Pexels)

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies