Laatst bijgewerkt: 07-10-2021

Vandaag de dag is Vinyasa yoga een erg populaire stijl over de hele wereld. De wereld van Vinyasa yoga is opwindend en mysterieus. Vinyasa yoga is niet alleen een praktijk die het lichaam, de adem en de geest met elkaar verbindt, maar het is ook een spirituele praktijk, al duizenden jaren lang. Tot je jarenlang beoefent, is het moeilijk deze opwindende filosofie te begrijpen.

De meeste mensen doen aan yoga voor lichaamsbeweging en om stress te verminderen. Deze praktijk, Vinyasa yoga, gebruikt fysieke houdingen, ademhalingsoefeningen en meditatie om de algemene gezondheid te verbeteren. Als je meer wilt weten over Vinyasa yoga, kan dit artikel je helpen.




Belangrijk om te weten

  • Vinyasa heeft vele betekenissen in de Sanskriet taal, maar in de context van yoga kan Vinyasa het best geïnterpreteerd worden als speciale manier, speciale volgorde en met aandacht.
  • De kettingbewegingen van Vinyasa yoga zijn anders dan de traditionele. Vinyasa yoga wordt op verschillende manieren beoefend en op een veel creatievere manier.
  • Vinyasa yoga legt de nadruk op de relaties tussen houdingen en, op het vorderen van eenvoudigere naar meer complexe asana’s. Mensen hebben een hoge mentale concentratie nodig om hun bewegingen en asana’s uit te voeren en diep en anders te ademen in elke houding die met elke beweging gecombineerd wordt.

Beste Vinyasa yoga: Onze selectie

Wat je moet weten over Vinyasa yoga

Veel mensen kennen het belang van evenwicht tussen lichaam en geest, maar de vraag hoe je dat kunt bereiken rijst altijd. Vinyasa yoga is een van de oefeningen die je in staat stellen dit evenwicht te bereiken. Daarom presenteren we je de belangrijkste informatie die je over deze interessante en oude meditatiepraktijk moet weten.

Vinyasa heeft in de Sanskriet taal vele betekenissen, maar in de context van yoga kan Vinyasa het best geïnterpreteerd worden als speciale manier, speciale volgorde en met aandacht. (Bron: Zen Bear Yoga/ unsplash)

Wat is Vinyasa yoga?

Eerst en vooral moeten we weten dat het woord Vinyasa de combinatie van adem en beweging betekent. Dit betekent dat Vinyasa yoga een praktijk is die asana’s verbindt met gesynchroniseerde ademhaling. Het is gebaseerd op reeksen vloeiende bewegingen die energie geven aan ons fysieke lichaam met als voordelen dat ze heel gezond zijn. Het helpt ons ook bij het genezen van depressie, angst, stress en andere lichamelijke en geestelijke kwalen.

De beoefening van Vinyasa yoga houdt opgeslagen warmte vast, ontwikkelt kracht in het bovenlichaam en werkt als een tegenwicht in de houding om de benen te strekken en de ruggengraat weer neutraal te maken voor de volgende sequentie. Het belangrijkste is dat vinyasa yoga dan wel een vorm van yoga is, maar het is ook het bewuste proces dat van nature optreedt als we de omstandigheden op de juiste manier ordenen (4).

Waarvoor dient Vinyasa yoga?

Het belangrijkste doel van Vinyasa yoga is het bereiken van het lichamelijk en geestelijk welzijn van de beoefenaar. Dit wordt bereikt door de uitvoering van houdingen, ademhalingsoefeningen en de beoefening van meditatie. Vanuit psychologisch oogpunt kan gezegd worden dat Vinyasa yoga dient als hulpmiddel om angst en stress te verminderen.

Bovendien voorkomt Vinyasa yoga, als het op een progressieve en aangepaste manier gedaan wordt, dat melkzuur zich in het lichaam ophoopt en versterkt het de botten, waardoor het verlies van botmassa voorkomen wordt en de flexibiliteit van de gewrichten van het lichaam vergroot wordt. Kortom, het draagt bij tot de verbetering van het lichamelijk welzijn van het individu met meerdere gezondheidsvoordelen (1).

Wat zijn de voordelen van Vinyasa yoga?

Zoals hierboven vermeld, kan het beoefenen van Vinyasa yoga heel gunstig zijn voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Er zijn wereldwijd veel verschillende wetenschappelijke studies die de meest aanzienlijke voordelen hebben aangetoond die je van Vinyasa yoga kunt krijgen. Hier is een tabel met de voordelen:

Voordelen Voorbeelden
Versterkt het immuunsysteem en helpt menstruatiekrampen te verlichten Omdat de beoefening van Vinyasa yoga het stressgerelateerde hormoon direct beïnvloedt, wordt onze weerstand tegen ziekte en infectie verhoogd. Bovendien bieden de asana’s talrijke voordelen tijdens de dagen van de menstruatie. Dat wil zeggen, ze kalmeren het zenuwstelsel, en anderzijds versterken en ontspannen ze de spieren van de buik.
Het helpt je te ontspannen en vermindert stress de beoefening van Vinyasa yoga verhoogt altijd de kwaliteit van de slaap en helpt je beter te slapen. Uit een studie van de Swami Vivekananda Yoga Research Foundation bleek dat mensen die yoga deden er gemiddeld 10 minuten minder over deden om in slaap te vallen, en dat ze gemiddeld een uur langer per nacht sliepen. Met een betere rust kunt u zich ontspannen en de stress uit het leven halen.
Het helpt het gewicht onder controle te houden en verhoogt het gevoel van eigenwaarde minder eten dan uw lichaam nodig heeft en meer bewegen is de sleutel tot gewichtsverlies. Vinyasa yoga helpt je daarbij, want tot de verrassing van velen is yoga lichaamsbeweging. Bovendien leert de Vinyasa yoga filosofie je te focussen op het verbeteren van je lichaam, geest en ziel, en dit heeft een directe impact op je gevoel van eigenwaarde. Wanneer je ontspannen bent met emotionele stabiliteit kun je veel meer vertrouwen opbouwen in alledaagse relaties.
Verbeterde academische prestaties en aandacht De aandacht voor ademhaling en meditatie die in de beoefening van Vinyasa yoga zit, maakt het mogelijk om een meer serene geestestoestand te bereiken, waardoor zenuwen en stress van de studiedruk worden weggenomen en prestaties verbeteren. Ook studeren met minder tijd en meer leren dan ooit tevoren

.

Wat zijn de risico’s van Vinyasa yoga doen?

Om te beginnen moet op iets heel belangrijks gewezen worden. Vinyasa yoga is eigenlijk een vrij krachtige en snelle praktijk. Alvorens het te beoefenen moet je je bewust zijn van de mogelijke risico’s. We presenteren je de volgende tabel:

Risico Voorbeelden
Hoog risico op blessures Wanneer je de houdingen uitvoert is er een hoog risico op blessures. Om dit te voorkomen, is het noodzakelijk dat u begint met de juiste beginposities. Als u bijvoorbeeld de dennenhouding uitvoert zonder enige hulp of steun, is de kans groot dat dit tot een val leidt. Dit kan niet alleen leiden tot een verwonding, maar ook tot een ernstige breuk.
Een ongeschikte leraar Vinyasa yoga is een meer gecompliceerde praktijk, dus het hebben van de juiste leraar is erg belangrijk Als je een inadequate leraar hebt en je kent het niveau van de leerlingen niet of je wilt gewoon dat ze doen wat hij doet zonder zich erom te bekommeren, kan dit resulteren in blessures.
Een dure beoefening Een groot nadeel van Vinyasa yoga is dat het veel geld kan kosten. De prijzen voor een les kunnen hoog oplopen en nog hoger als het bij een beroemde trainer is. Wil je een privéles, dan stijgen de prijzen, en moet je het budget voor de aankoop van matten, riemen, blokken en trainingskledij bijtellen.

(5).

Wat is de juiste manier om Vinyasa yoga te doen?

De asana’s die we in Vinyasa yoga beoefenen verschillen niet van de asana’s die we in andere vormen van deze lichamelijke activiteit kunnen doen. Het verschil zit in het ritme waarmee we het doen, de vloeibaarheid en dynamiek.

We moeten weten dat bij Vinyasa yoga de ademhaling de bewegingen begeleidt, het is aan te bevelen dat deze de bewegingen begeleidt, omdat de ademhaling het speciale ritme markeert.

Daarom worden de houdingen gedaan op het ritme van onze ademhaling. En ook de keuze van de bewegingen komt meestal overeen met tegenhoudingen die helpen om de effecten van de asana’s in evenwicht te brengen en de energiekanalen te openen. Deze verbanden van vinyasa’s stellen het lichaam in staat in een neutrale uitlijning te komen, zodat we de energetische effecten van de oefening kunnen voelen.

Vinyasa yoga: De 4 bepalende elementen

Vinyasa yoga vereist door zijn ingewikkeldheid en verscheidenheid een intense aandacht.

In het algemeen zijn er 4 bepalende elementen van Vinyasa, waarbij de nadruk ligt op voortdurend diep ademhalen en die voortdurend evolueren naarmate je de beoefening verdiept.

De Surya Namaskara A en B worden in hun “zuivere” vorm gebruikt om het lichaam op te warmen, en dan als rode draad gebruikt tijdens de beoefening voor andere verschillende asana’s. Het derde element wordt gecombineerd uit de Vinyasa overgangen, wat betekent dat men de overgang van de ene asana naar de andere maakt door de reeks te doen van, bijvoorbeeld, Plank – Chaturanga Dandasana naar Urdhva Mukha Shvanasana. En een ander element is de Ujjayi ademhaling die een heel diepe ademhaling is (2).

De kettingbewegingen van Vinyasa yoga zijn anders dan de traditionele. (Bron:Rawan Yasse/ unsplash)

Surya Namaskara Een

Surya Namaskar is bekend als Zonnegroet. Dan gaat elk van de 12 houdingen vergezeld van een mantra of een gezang. De mantra’s staan voor de 12 tekens van de dierenriem en leveren energie aan het lichaam. Elke houding in Surya Namaskar A verhoogt de flexibiliteit van de spieren en betrekt ook een ander deel van je lichaam. Enkele Surya Namaskar A instructies staan hieronder

  1. Pranamasana: Ga recht op je mat staan en zorg dat je voeten dicht bij elkaar staan. Adem dan diep in, verruim je borstkas en ontspan je schouder.
  2. Adem in: Hef je armen boven je hoofd, richt je handpalmen op elkaar en staar met je duimen.
  3. Adem uit: Open je armen naar opzij, leun met een vlakke rug voorover en breng je handen naast je voeten op de vloer, met de kruin van je hoofd naar de vloer.

Surya Namaskara B

Het doen van de oefeningen van Surya Namaskar B is krachtiger en ingewikkelder om je lichaam op te warmen. Het helpt je om spirituele kennis en wijsheid te verwerven. Het kalmeert je geest en stelt je in staat helder te denken. Net als Surya Namaskar A, presenteren we je enkele instructies van Surya Namaskar B

  1. Beginnen in Samasthiti:
    Vingers tegen elkaar, de hielen mogen iets uit elkaar staan. Armen langs je zij, ruggengraat lang.
  2. Adem in: Buig je knieën en hef je armen boven je hoofd, richt je handpalmen op elkaar en staar met je duimen.
  3. Adem uit: Strek de knieën en buig voorover met een vlakke rug, breng de handen naar de vloer naast de voeten, met de kruin van het hoofd naar de vloer.

Vinyasa’s – Overgangen

Wanneer men zegt dat je “een vinyasa neemt”, betekent dat de overgang van de ene asana naar de andere door de volgorde te doen van Plankhouding – Chaturanga Dandasana naar Urdhva Mukha Shvanasana naar Adho Mukha Shvanasana en van daaruit naar voren te springen in zittende of een staande asana in te gaan door naar voren te stappen.

Aan de andere kant, om een zittende asana te verlaten, omvat de vinyasa: Een lift, gevolgd door een sprong terug naar Chaturanga Dandasana naar Urdhva Mukha Shvanasana naar Adho Mukha Shvanasana. Bovendien zijn er veel manieren om afwisseling te creëren met vinyasa, bijvoorbeeld door Surya Namaskar B asana’s te vervangen door Malasana, die de heupen opent en helpt om je ruggengraat te verlengen, meer beweeglijkheid en openheid te krijgen.

Het tellen van de ademhalingen – Ujjayi adem

Bij diep ademhalen, om het “geluid van de oceaan” te creëren, trekt men zachtjes de opening van de keel samen om enige weerstand te creëren tegen de doorgang van lucht. Zachtjes de adem in trekken op de inademing en zachtjes de adem uitduwen op de uitademing tegen deze weerstand in creëert een goed gemoduleerd en ontspannend geluid, zoiets als het geluid van oceaangolven die in en uit bewegen (3).

Conclusie

Voor je met Vinyasa yoga begint, moet je weten dat het een complete discipline is die lichaam en geest in evenwicht brengt, en goed geschikt is voor vele tijden. Je kunt deze oefening beter niet zien als een eenvoudige ontspanningsoefening. Voor een juiste uitvoering is een hoge concentratie nodig en een goede lichamelijke conditie.

Uiteindelijk raden we je aan een geschikte plaats en een gecertificeerde leraar te kiezen. Je kunt beginnen met de minder moeilijke houdingen uit te voeren in gezelschap van je leraar, en geleidelijk de meer gevorderde bewegingen op eigen kracht doen. Onthoud dat constante beoefening van Vinyasa yoga je helpt om op lange termijn veel voordelen te hebben.

(Featured image source: Barcelo: nqUHQkuVj3c/ Unsplash)

Referenties (5)

1. Lorena Coutiño/Formación vinyasa yoga funcional y viniyoga{Internet}-Acreditado por yoga alliance 15 th.
Bron

2. Vinyasa Yoga Practice Book/Vinyasa Krama Subroutines and practice notes-3rd EDITION/NOTES from Ramaswami's Complete book of Vinyasa Yoga
Bron

3. Yogavinyasakrama.com/Manual práctico de yoga vinyasa krama/
Bron

4. ¿Qué es Yoga?/Yoga One terrassa-Los beneficios del Yoga
Bron

5. RAJA YOGA/Swami Vivekananda-Colección “Viveka” Nº 2 /Traducido por Federico Climent Terrer .
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Articulo cientifico
Lorena Coutiño/Formación vinyasa yoga funcional y viniyoga{Internet}-Acreditado por yoga alliance 15 th.
Ga naar bron
Articulo cientifico
Vinyasa Yoga Practice Book/Vinyasa Krama Subroutines and practice notes-3rd EDITION/NOTES from Ramaswami's Complete book of Vinyasa Yoga
Ga naar bron
Pagina web oficial
Yogavinyasakrama.com/Manual práctico de yoga vinyasa krama/
Ga naar bron
Introducción al Yoga
¿Qué es Yoga?/Yoga One terrassa-Los beneficios del Yoga
Ga naar bron
Articulo cientifico
RAJA YOGA/Swami Vivekananda-Colección “Viveka” Nº 2 /Traducido por Federico Climent Terrer .
Ga naar bron
Recensies