Pills
Laatst bijgewerkt: 25-04-2020

Onze selectiecriteria

20Onderzochte producten

37Bestede uren

14Beoordeelde onderzoeken

97Verzamelde opmerkingen

Er zijn maar weinig mensen die zich niet druk maken over het vooruitzicht van veroudering. Overmatige blootstelling aan zonlicht, weinig groente eten en bepaalde medicijnen kunnen dit proces versnellen en rimpels, chronische ziekten en zelfs tumoren veroorzaken. Is er iets dat helpt om het verouderingsproces af te remmen?

Caroteen is een antioxidant, dat vooral te vinden is in plantaardig voedsel. Het is aangetoond dat caroteen schadelijke effecten van vrije radicalen vermindert en de huid beschermt tegen UV-schade. Helaas is er vandaag de dag nog steeds veel discussie over de werking van caroteensupplementen. Wil je weten waarom en of een caroteensupplement bij je past? Lees dan snel verder. In deze shopgids vind je alles wat je moet weten over de werking van dit supplement.




Belangrijk om te weten

  • Caroteen is een antioxidant dat terug te vinden is in groenten, fruit en microalgen. De bekendste vormen zijn bètacaroteen, alfacaroteen en lycopeen.
  • Als je caroteen op de juiste manier inneemt, kan het de huid beschermen tegen schade door UV-straling. Aan de andere kant kan een overmatige inname van het supplement oorzaak zijn voor ernstige ziekten.
  • Als je een caroteensupplement wilt kopen, moet je bij het maken van je keuze voor een product letten op de kwaliteit, het feit of je een veganistisch product wilt, het type caroteen dat je nodig hebt en de aanwezigheid van andere stoffen in het product.

Onze selectie: De beste caroteensupplementen op de markt

Een goed caroteensupplement kan je helpen om je huid en botten gezond te houden. Een product van slechte kwaliteit kan je gezondheid echter ook onherstelbaar beschadigen. Hieronder vind je een selectie met onze favoriete caroteensupplementen die verkrijgbaar zijn op de Nederlandse markt. Met deze lijst hopen we je te helpen een veilig en kwaliteitssupplement te vinden, het supplement dat het beste bij je past.

Het caroteensupplement met de beste prijs-kwaliteitverhouding

Het bètacaroteen-supplement van Amando Perez bevat 15 mg zuiver bètacaroteen per capsule en 30 mg per aanbevolen dosis. Het product is gluten- en lactosevrij en is zonder conserveermiddelen geproduceerd. BETA TAN+ is bovendien geschikt voor vegetariërs en veganisten. Het bètacaroteen wordt uit D. Salina-algen verkregen. Het product fungeert als natuurlijke bronzer voor alle huidtypen. Het geeft je een gezond en zelfverzekerd uiterlijk dankzij een stralende teint en een frisse kleur.

Het beste caroteensupplement in capsule-vorm

Houd je niet van grote pillen? Tudimo biedt de oplossing met zachte capsules, die zeer eenvoudig zijn in te nemen. De verpakking bevat 130 softgel-capsules, wat voldoende is voor een voorraad voor meer dan 4 maanden. De capsules lossen snel op, waardoor het maagdarmkanaal minder geïrriteerd wordt en de bètacaroteen sneller op de juiste plek terecht komt. Het product is glutenvrij en bevat geen van de belangrijkste allergenen en kleur- en geurstoffen.

Het beste veganistische caroteensupplement

De capsules van Greenfood bevatten een hoge dosis van 50.000 IE (30 mg) bètacaroteen per capsule. De fabrikant raadt aan om 1 capsule per dag in te nemen, gecombineerd met een groot glas water. De capsules zijn plantaardig en ook geschikt voor vegetariërs en veganisten. De inname van dit supplement wordt vooral aanbevolen in tijden van fel zonlicht en bijvoorbeeld voor of tijdens de zomer- of skivakantie.

Het meest complete caroteensupplement

Het voedingssupplement van Tetesept bevat Bètacaroteen, naast andere vitaminen en mineralen voor een mooie en gebruinde huid, met voedingsstoffen zoals Zink voor celbescherming tegen oxidatieve stress. De toevoeging van vitamine C ondersteunt de normale functie en collageenvorming van de huid. De fabrikant raadt aan om 1 keer per dag een capsule met een glas water in te nemen. Het product is gluten- en lactosevrij en is dankzij de compleetheid erg populair onder supplementgebruikers.

Shopgids: Alles wat je moet weten over caroteen

Caroteen is een verzameling van antioxidanten die van nature in fruit en groenten voorkomen en fungeren als pigmenten die een aantrekkelijke kleur geven aan producten zoals bijvoorbeeld een papaya of een mango. De moleculen beschermen onze huid tegen UV-schade en kunnen het ontstaan van talloze chronische ziekten voorkomen. Om je te helpen het caroteensupplement te vinden dat het beste bij je past, vind je hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen rondom dit product.

girl choosing vegetables

Wortelen, mango en tomaat zijn natuurlijke bronnen van caroteen.
(Bron: Trendsetter: 42019275/ 123rf.com)

Wat is caroteen?

De term ‘caroteen’ staat voor voor een kleine verzameling van onverzadigde verbindingen. De moleculen worden aangemaakt door planten, algen, schimmels en bacteriën en zijn verantwoordelijk voor de donkergroene, gele, oranje of rode kleur van bepaalde soorten groenten en bladeren. Het is ook mogelijk om caroteen in het lichaam van dieren te vinden, als gevolg van de consumptie van dit soort fruit of groenten.

Caroteen behoort tot de carotenoïden, een grote groep van gele tot roodachtige kleurstoffen. Deze groep kent ongeveer 800 verschillende soorten verbindingen. Er bestaan verschillende vormen van caroteen, die enkel aan het eind van de structuurformule verschillen. De meest populaire caroteensoorten zijn:

Soort caroteen Classificatie Functie
Alfacaroteen Provitamine A Cellulaire antioxidant.

Stimuleert de communicatie tussen cellen.

Versterkt het immuunsysteem.

Bètacaroteen Provitamine A Cellulaire antioxidant.

Stimuleert de communicatie tussen cellen.

Versterkt het immuunsysteem.

Lycopeen Caroteen, geen provitamine A Cellulaire antioxidant.

Controle van celreproductie.

Controle van weefselschade.

Osteoblaststimulans (botvormende cellen).

Op deze manier is het mogelijk om onderscheid te maken tussen de caroteenvoorlopers van vitamine A, alfacaroteen en bètacaroteen enerzijds en caroteen zonder vitamine A-activiteit zoals lycopeen anderzijds. In beide gevallen hebben de moleculen een antioxiderend effect die de werking van vrije radicalen tegenhoudt.

Waar zit caroteen in?

Caroteen is vooral populair vanwege hun verzet tegen de oxidatieve effecten van vrije radicalen. De pigmenten worden echter niet als essentiële voedingsstoffen beschouwd, omdat ze niet noodzakelijk zijn om te overleven. Om deze reden is er nog geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid caroteen vastgesteld.

We kunnen onze caroteeniveaus verhogen door een compleet en gevarieerd dieet aan te houden, door dagelijks tenminste 5 porties fruit, groenten en andere voedingsmiddelen te consumeren die rijk zijn aan caroteen. In de tabel hieronder vind je een lijst met voedingsmiddelen die rijk zijn aan caroteen. We raden je aan om de volgende voedingsmiddelen zoveel mogelijk aan je dagelijkse dieet toe te voegen:

Caroteen Komt voor in
Alfacaroteen Wortel, zoete aardappel, pompoen, broccoli, bonen, erwten, spinazie en kool.
Bètacaroteen Pompoen, wortel, zoete aardappel, mango, papaja en bosbessen.
Licopeno Papaya, tomaat, asperges, grapefruit, watermeloen en perzik.

Wat zijn de voordelen van caroteen?

Hoewel er nog steeds veel discussie is over de aanbevolen hoeveelheid caroteen die nodig is om de gezondheid van ons lichaam te verbeteren, kunnen we wél vaststellen dat kleine hoeveelheden alfacaroteen, bètacaroteen, lycopeen en andere antioxidantmoleculen bepaalde ziekten kunnen voorkomen en andere kunnen genezen.

Er is namelijk een verband gevonden tussen de consumptie van wortelsap, dat erg rijk is aan alfa- en bètacaroteen, en een vermindering van het aantal beschadigde DNA-ketens in de cellen. In andere onderzoeken wordt een versterking van het immuunsysteem waargenomen na langdurige behandeling met bètacaroteen-supplementen.

orange vegetables

Wist je al dat een overmatige consumptie van caroteen de huid een oranje tint kan geven? Volg onze tips op om het caroteensupplement op de juiste manier te gebruiken. 
(Bron: Hommalai: 43378768/ 123rf.com)

Caroteen kan bovendien effectief zijn voor de preventie en behandeling van diverse ziektebeelden, hoewel deze veelbelovende resultaten nog verder worden onderzocht door belangrijke onderzoeksinstanties. In de lijst hieronder vind je de functies waarvoor deze moleculen effectief zijn gebleken, zo blijkt uit één of meerdere onderzoeken:

  • Voorkomen van voortijdige rimpels
  • Voorkomen van huidvlekken door de zon
  • Genezing van bepaalde ziekten
  • Versnelde genezing van huidwonden
  • Bescherming van de huid die overgevoelig is voor zonlicht
  • Verbetering van psoriasis-symptomen
  • Verbetering van symptomen van atopische dermatitis
  • Bescherming van het zicht bij ouderen
  • Vermindering van de kans op hartaandoeningen, zoals hartfalen
  • Preventie van bepaalde soorten kanker (in onderzoek, tegenstrijdige resultaten)
  • Bloeddrukdaling
  • Verlaging van LDL-cholesterolwaarden (“slechte cholesterol”)
  • Verhoging van botmineralisatie (preventie van osteoporose)
Dr. Karin HermoniDoctor in de biochemie

“[Vertaald uit het Engels] Als je iets positiefs voor je botten wilt doen, overweeg dan lycopeen, uit je voeding of als supplement, als een natuurlijk alternatief voor osteoporosepreventie en behoud van de botgezondheid.”

Hoe moet je een caroteensupplement gebruiken?

Als caroteensupplementen onjuist worden gebruikt, zal het onmogelijk zijn om te profiteren van de antioxiderende effecten van deze pigmenten en kunnen we zelfs onnodige schade aan onze gezondheid toebrengen. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste richtlijnen die je moet volgen om zoveel mogelijk uit een caroteensupplement te halen:

  • Dosis? Voor een gezonde en niet-rokende volwassene varieert een veilige dosis caroteen tussen de 6 en 15 mg per dag.
  • Wanneer? Je kunt de caroteensupplementen op elk gewenst moment van de dag innemen.
  • Moet je het supplement met water of voedsel innemen? Het is aan te raden om de inname van het supplement te combineren met voedingsmiddelen die rijk zijn aan lipiden, zodat de absorptie van het supplement wordt vergemakkelijkt. Het beste is om het supplement in te nemen met voedsel dat rijk is aan 3 of meer gram vet.
  • Hoe lang moet je het supplement innemen? Als je te lang achter elkaar gebruik maakt van het supplement (8 of meer jaar) kunnen er bijwerkingen optreden. Om deze reden adviseren we om de consumptie van caroteen te beperken tot een specifieke periode, zoals bijvoorbeeld de zomermaanden of tijdens een dieet dat je volgt om gewichtsverlies te bereiken. Het is niet aan te raden om het supplement langer dan een jaar achter elkaar te gebruiken.

Caroteensupplementen worden over het algemeen gebruikt om een gezonde huid te behouden, vrij van voortijdige rimpels. Onthoud echter dat deze supplementen het gebruik van een zonnebrandcrème niet vervangen. Het vult het product alleen aan door de werking van vrije radicalen op de bovenste huid te verminderen.

fongus

De term ‘caroteen’ staat voor een kleine verzameling van onverzadigde verbindingen, die behoren tot de stofklasse der carotenoïden, een grote groep van gele tot roodachtige kleurstoffen.
(Bron: Jurgielewicz: 65440223/ 123rf.com)

Waar moet ik op letten bij de inname van een caroteensupplement?

Er is veel discussie over de werking van caroteensupplementen. Hoewel de supplementen veilig zijn als je ze een korte tijd achter elkaar gebruikt, zelfs bij hoge doses, kan een overmatig en ongepast gebruik op de lange termijn verschillende gezondheidsproblemen veroorzaken. Als je wilt profiteren van caroteensupplementen maar de meest onaangename effecten wilt vermijden, raden we aan de volgende tips op te volgen:

Pas op voor interacties met andere geneesmiddelen: Helaas kunnen caroteensupplementen de werking van bepaalde andere medicijnen en supplementen beïnvloeden. Als je gebruik maakt van één of meerdere van de volgende medicijnen of supplementen, raden we aan om eerst een arts te raadplegen voordat je begint met de inname van een supplement:

  • Statines, voor de behandeling van cholesterol
  • Cholestyramine, voor de behandeling van cholesterol
  • Orlistat, een afslankmiddel
  • Verteporfin, voor de behandeling van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie
  • Vitamine A (supplement)
  • Luteïne (supplement)

Houd je aan de aanbevolen dosis: Een overmatig gebruik van alfa- en bètacaroteen-supplementen kan leiden tot vergiftigingsverschijnselen en andere vervelende symptomen zoals vermoeidheid, misselijkheid, haarverlies en, in ernstige gevallen, leverschade. Het overschrijden van de aanbevolen dosis lycopeen kan huiduitslag veroorzaken.

Gebruik het supplement niet te lang achter elkaar: Als je een gezonde hoeveelheid caroteen inneemt, vermindert dit het risico op bepaalde soorten kanker (zoals borstkanker) en verbetert het onze algehele gezondheid. Als je echter een jaar of langer dagelijks het supplement inneemt, kan dit het risico op tumoren juist vergroten. Om deze reden wordt een langdurig gebruik van het supplement afgeraden.

Caroteensupplementen zijn niet geschikt voor rokers: Er zijn studies die duiden op een verhoogd risico op longkanker bij rokers die caroteensupplementen gebruiken. Deze relatie bestaat alleen met voedingssupplementen en niet met caroteen uit voeding. Als je rookt, wordt het daarom aanbevolen de antioxidanten uitsluitend via voedsel te verkrijgen.

Wees voorzichtig met alcohol: Alcohol is een krachtig oxidatiemiddel dat de organen van ons lichaam kan beschadigen. Mensen met een lever die beschadigd is door een overmatig alcoholgebruik, worden aangeraden de consumptie van caroteensupplementen te vermijden. De stoffen kunnen namelijk de leverschade die is veroorzaakt door alcohol nog meer vergroten.

Carotenemie duidt op overmatige consumptie: Als je teveel binnen krijgt van voedingsmiddelen of supplementen die rijk zijn aan caroteen zal dit de huid een karakteristieke geelachtige of oranje tint geven. Deze aandoening staat bekend als carotenemie. Hoewel het op zichzelf niet gevaarlijk is, geeft dit aan dat je teveel caroteen binnenkrijgt.

Onthoud tot slot dat de inname van supplementen bij kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven te allen tijde onder toezicht van een arts of andere expert moet gebeuren.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

We hebben in deze shopgids alle geheimen van caroteen onthuld. Het belang van het kiezen van een goed supplement is erg groot. Daar komt bij dat er vandaag de dag nog steeds veel discussie over de werking van caroteen bestaat. Het is daarom erg belangrijk dat je weet waar je op moet letten als je een caroteensupplement wilt kopen. Hieronder vind je een lijstje met de belangrijkste aankoopcriteria. Ze helpen je het supplement te vinden dat het beste bij je past:

Allergieën en intoleranties

Er zijn mensen die een intolerantie voor caroteen kunnen ontwikkelen. Met name mensen met een wortelallergie worden afgeraden deze supplementen te gebruiken. Als er bij gebruik van deze producten huidirritatie, ademnood of misselijkheid optreedt, is er een grote kans dat het om een allergische reactie gaat. Zoek in dat geval meteen contact met een medisch expert zoals je huisarts.

Melissa PiliangArts

“[Vertaald uit het Engels] Het eten van veel caroteenrijk voedsel kan je huid een oranje kleur geven. Carotenemie komt niet vaak voor, er zijn waarschijnlijk 1 of 2 gevallen per jaar.”

Veganistische en vegetarische voeding

Caroteen is een verzameling van pigmenten van plantaardige oorsprong, waardoor caroteensupplementen over het algemeen producten zijn die geschikt zijn voor veganisten. De moleculen kunnen echter ook worden verkregen uit het lichaam van dieren die planten consumeren die rijk zijn aan caroteen. Zoek daarom altijd de bijbehorende certificering voordat je een product koopt om er zeker van te zijn dat het supplement ook echt geschikt is voor veganisten en vegetariërs.

Andere ingrediënten

In sommige producten wordt caroteen gecombineerd met andere verbindingen, zoals vitamines, mineralen en plantenextracten. Als je de antioxiderende eigenschappen van caroteen optimaal wilt benutten, raden we aan een product te zoeken dat de stof combineert met vitamine E. Studies bewijzen dat de werking van deze stoffen elkaar aan kunnen vullen en elkaars anti-verouderingseffecten verbeteren.

Samenvatting

Caroteen is een verzameling van antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze, in de juiste hoeveelheid, een belangrijke functie als pro-vitamine A hebben die een rol spelen bij het afweersysteem en in de celcommunicatie. Caroteen beschermt bovendien de huid tegen UV-schade. Toch is het gebruik van het supplement nog controversieel. Of het supplement bij je past, moet worden beoordeeld op basis van de individuele behoeften van elke gebruiker. In deze shopgids helpen we je ontdekken of een caroteensupplement bij je past.

Vond je onze shopgids over caroteen interessant? Laat dan hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media met je vrienden en familie, zodat zij ook ontdekken welk caroteensupplement het beste bij hen past.

(Bron van de header afbeelding: Microgen: 120510060/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Danielle Rietberg Expert in voedingssupplementen
Daniëlle heeft zich gespecialiseerd in medische journalistiek en schrijft niet alleen over het menselijk lichaam, maar is ook gespecialiseerd in voedingssupplementen. Door haar studie sportwetenschappen heeft ze een gedegen theoretische achtergrondkennis over dit onderwerp.