Laatst bijgewerkt: 19-03-2023

Ben je geïnteresseerd in marketing en heb je al gehoord over het advertentieformaat Carousel Ads? Sinds sociale media platforms zoals Facebook of Instagram een integraal deel van ons dagelijks leven zijn geworden, zijn carrousel advertenties ook een belangrijk en effectief advertentieformaat geworden. Maar hoe zien deze advertenties er eigenlijk uit en welk doel dienen ze?

In dit artikel zullen we al je vragen over carrousel advertenties ophelderen. Je leert niet alleen waar ze voor gebruikt worden, maar ook hoe effectief ze zijn en welke toepassingen sociale media reclame heeft.




Belangrijk om te weten

  • Carrouseladvertenties zijn een vorm van reclame die vooral gebruikt wordt in de sociale media sector, zoals op Facebook of Instagram. Bedrijven kunnen verschillende afbeeldingen of video’s in één bericht combineren.
  • Rechts-klikken of naar links vegen brengt je naar het volgende beeld in de post. De carrousel advertenties kunnen uit maximaal 10 afbeeldingen of video’s bestaan.
  • Deze vorm van reclame is betrekkelijk goedkoop en doeltreffend. Er zijn veel toepassingen, waaronder zelfpromotie, verhalen vertellen en stap-voor-stap handleidingen.

Woordenlijst item: De term carrousel advertenties in detail uitgelegd

In het volgende hebben we de meest belangrijke vragen over carrousel advertenties samengevat. Bovendien kun je snel een overzicht krijgen van de verschillende mogelijke toepassingen van carrousel advertenties.

Wat zijn carrousel advertenties?

Carrousel advertenties zijn een variant van advertenties. Met dit soort advertentie kan de kijker door verschillende plaatjes klikken, maximaal 10 in aantal.

De beelden gaan vaak vergezeld van informatieve teksten of verdere links naar het betreffende afgebeelde product. Als de gebruiker op een van de plaatjes klikt, wordt hij naar verschillende pagina’s omgeleid. Door het succes te meten, kunnen reclame-uitingen effectiever worden gemaakt.

Dit type advertentie wordt vooral gebruikt in de sociale media sector.

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

De term werd bedacht door Instagram en sinds 2014 is deze vorm van reclame ook te vinden op Facebook.

Waarvoor worden carrousel advertenties gebruikt?

Het meest basale doel van een marketeer is om verschillende manieren te vinden om de belangstelling en aandacht van potentiële klanten te trekken. Carrousel advertenties zijn in dit opzicht bijzonder nuttig voor marketeers.

In één advertentie kunnen verschillende producten en diensten tegelijk geadverteerd worden. Op deze manier wordt de aandacht gevestigd op een hele productenportefeuille of worden verschillende diensten van een app gepresenteerd.

Reclame in de sociale media is de laatste jaren een gevestigd marketinginstrument geworden. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van veel mensen en hebben een navenant groot bereik. (Image source: unsplash / Austin Distel)

Deze vorm van reclame vergroot de kans dat je tegemoet komt aan de specifieke belangstelling van potentiële klanten. Er kan reclame gemaakt worden voor maximaal tien verschillende producten of eigenschappen.

Gallery posts bevatten productbeschrijvingen, prijzen en oproepen tot actie, waardoor het voor de klant veel gemakkelijker wordt om een aankoopbeslissing te nemen.

Hoeveel kosten Carrousel Advertenties?

De kosten van je Carrousel Advertenties zijn niet voor elk platform hetzelfde. De biedstrategie geldt echter zowel voor Facebook als voor Instagram.

De biedprijs is de doorslaggevende factor. Bij handmatig bieden ontvangt Instagram het door jou ingestelde bodbedrag.

De automatische bod-instelling zorgt ervoor dat het platform een passend bod voor je advertentie kiest en dat de kosten voor je advertentie individueel berekend worden.

Tip: Relevante Instagram advertenties krijgen meer punten en krijgen voor rang.

De uiteindelijke kosten van je advertentie hangen af van de factureringswijze. Bij zowel Facebook als Instagram kun je kiezen voor verschillende varianten.

  • CPC (Cost per click): Kosten worden gemaakt voor elke afzonderlijke klik (ca. 56-72 cent)
  • CPM (Cost per Mille): Kosten worden gemaakt per 1000 reclame-impressies (ca. 5-6 euro)
  • CPA (Cost per action): Kosten worden gemaakt voor verschillende gebruikersacties, zoals het liken van een bericht

Voor het reclamebudget moeten andere beslissingen genomen worden. Zo zijn de kosten voor je Carrousel Advertentie opgebouwd uit verschillende factoren. Het resultaat is een individuele bijdrage.

In principe kun je veel meer potentiële kopers bereiken met een veel kleiner budget dan met andere reclamemaatregelen. Bovendien is de werkdruk lager en kun je snel visueel aantrekkelijke advertenties maken.

Zijn carrousel advertenties effectief?

Carrousel advertenties trekken niet alleen klanten aan, maar ook marketeers. Deze vorm van advertentieplaatsing is sinds zijn ontstaan effectief gebleken in het verhogen van de verkoop.

Een carrousel-advertentie kan beter presteren dan een gewone Facebook-advertentie. Ze kunnen in drie maanden tijd tien keer meer verkeer opleveren dan andere financieel ondersteunde berichten.

Het eerste beeld van de advertentie moet altijd een blikvanger zijn.

Campagnes met Carrousel Ads hebben 30-50% lagere conversiekosten op Facebook en 20-30% lagere kosten per klik dan advertenties met losse afbeeldingen. Tegelijkertijd bereiken carrousel advertenties bijna universeel hogere click-through rates.

Carrousel advertenties bereiken hun doeltreffendheid door het gebruiksvriendelijke ontwerp en de duidelijkheid van de advertentie. De advertentie brengt de gebruikers niet in verwarring, maar wekt belangstelling door extra beelden en video’s.

Het is een heel eenvoudige vorm van reclame, maar kan bijzonder effectief zijn als aantrekkelijke beelden en video’s worden gebruikt, samen met bijpassende inhoud.

Hoe maak je carrousel advertenties?

Carrousel advertenties kun je gemakkelijk en intuïtief maken via de advertentiemanager. Er zijn overeenkomstige websites voor de verschillende sociale media platforms.

  • Facebook: Je kunt advertenties in carrousel-formaat maken via je Facebook pagina of in de advertentiemanager.
  • Instagram: Voorwaarde voor een Instagram Carrousel Ad is een bedrijfsaccount op Instagram én een Facebook bedrijfspagina. Gebruikers en bedrijven kunnen tot 10 afbeeldingen of video’s aan hun bericht toevoegen en afbeeldingen afzonderlijk bewerken.
  • Linkedin: Op Linkedin is het videoformaat niet mogelijk voor Carrousel Ads. Hier kunnen alleen verschillende beelden achter elkaar getoond worden. Bovendien moet je toestemming hebben om Direct Gesponsorde Content te publiceren. Een carrousel advertentie kan dan stap voor stap gemaakt worden in Linkedin’s campagne manager.

Om de beste kansen op succes te hebben, moet je een paar tips voor carrousel advertenties volgen. Het belangrijkste zijn de graphics. Vooral Instagram maar ook Facebook zijn visuele platforms. Probeer ervoor te zorgen dat je alleen afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruikt.

Als je een aanhang wilt opbouwen, moet je behalve aan de afbeeldingen ook aandacht besteden aan de bijschriften en hashtags. Ook regelmatig posten is belangrijk voor het Instagram algoritme.

Wat zijn voorbeelden van carrousel advertenties?

De multi-image posts zijn er in veel verschillende vormen. Het is belangrijk dat je een creatieve en gemakkelijk te begrijpen boodschap op de kijker overbrengt.

Hier volgt een korte inleiding tot bekende ontwerpen:

  • Zelfpromotie: Bedrijven gebruiken carrousel-advertenties om zichzelf te promoten. Het is niet nodig om meerdere berichten over één onderwerp te delen, in plaats daarvan kunnen onderwerp-specifieke beelden in één bericht gecombineerd worden. Disney gebruikte Carousel Ads om meerdere posterversies van Star Wars te delen.
  • Stap-voor-stap handleidingen: Een andere manier om carrousel advertenties te gebruiken zijn stap-voor-stap handleidingen. Zo zijn de kooktutorials van Buzzfeed Tasty bijzonder populair. Hier worden meestal eenvoudige kookrecepten getoond en naar links vegen brengt je naar de volgende kookstap.
  • Storytelling: Een bijzonder creatieve aanpak is het vertellen van verhalen. Hierbij wordt een tekst of verhaal onder het bericht ingevoegd. Met de getoonde plaatjes wordt de inhoud geïllustreerd en kunnen de gebruikers beter onthouden wat ze gelezen hebben.
  • Introductie van nieuwe producten: Bij nieuwe productlanceringen, bijvoorbeeld in de modesector, zoals Forever 21, kan het zinvol zijn om de nieuwe kledingstukken in één bericht samen te vatten. Dit geeft een goed overzicht en minder verwarring.
  • Achter de schermen: Een carrousel advertentie is een goede manier om een kijkje achter de schermen te geven. Op deze manier kunnen onderwerp- of situatiespecifieke momenten in één bericht verzameld worden.
  • Moppen vertellen: Carrousel advertenties zijn ook een goede manier om grappen met beelden te vertellen zonder meteen de clou weg te geven. Op Instagram bijvoorbeeld vertelt de eerste foto het eerste deel van de grap en pas door te swipen kan de clou gelezen worden. Dit schept meer spanning.

Carrousel advertenties kunnen op allerlei manieren gebruikt worden en met een beetje creativiteit kunnen steeds nieuwe ideeën ontstaan. Andere mogelijke toepassingen zijn om memes te delen, om te informeren, om een product vanuit verschillende perspectieven te laten zien, enzovoort.

Conclusie

Carrousel advertenties zijn een populair hulpmiddel bij social media marketing. Vergeleken met andere soorten advertenties brengen carrousel advertenties enkele voordelen met zich mee. Hoge interactiepercentages en de promotie van verschillende producten tegelijk leiden tot lagere kosten per klik. Carrousel advertenties presteren dus beter dan veel alternatieve advertentieformaten in sociale mediakanalen.

Er zijn geen grenzen aan het reclameformaat door de steeds nieuwe en creatieve toepassingsmogelijkheden en ontwerpen. Door de lage kosten en tegelijk hoge effectiviteit zijn carrousel advertenties bijna onmisbaar in de sociale media sector. Als je dit artikel aandachtig gelezen hebt, kun ook jij een spannende en creatieve carrousel advertentie maken.

Image source: Taras Shypka / unsplash

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies