Je hebt vast en zeker gehoord van de geweldige werking van chia zaad om je cholesterol te verlagen en dat het bovendien gezond is voor je hart

Je hebt vast en zeker gehoord van de geweldige werking van chia zaad om je cholesterol te verlagen en dat het bovendien gezond is voor je hart. Maar, ken je alle gezonde werkingen van chia zaad en weet je op welke manier je het kunt gebruiken zodat je optimaal kunt profiteren van de voedingswaarde?

Ken je bijvoorbeeld de werking van chia zaad op het gebied van gewichtsverlies, het reguleren van de darmfunctie, het verlagen van de bloeddruk en het tegengaan van veroudering? Als je dat wilt weten, lees dan onze gids over de superfood chia zaad!

Belangrijk om te weten

  • Chia zaad staat bekend om de omega 3 en omega 6, voedingsvezels en proteïne die bronnen van onmisbare aminozuren zijn. Bovendien is het een bron van mineralen: kalium, calcium, ijzer, zink, fosfor, magnesium en koper.
  • Je kunt chia zaad innemen naar behoefte en voorkeur in de vorm van zaadjes, poeder, meel, capsules of chia zaadolie.
  • Chia zaad is een natuurlijk product waar je gezondheid baat bij kan hebben. De volgende werkingen zijn wetenschappelijk bewezen; verlaging van de bloeddruk, verlaging risico op een hartaanval en beroerte, en verbeterde sportprestaties.

Onze selectie: De beste chia zaad producten op de markt

Op de markt zijn er veel verschillende producten met chia zaad te vinden. Niet alleen verschillen ze in de vorm (olie, capsule, poeder of zaad), maar ook in het voedingswaardeprofiel en de therapeutische werking. Wij hebben een aantal beste producten op een rij gezet, zodat je eenvoudig een keuze kunt maken.

De beste hele chia zaden

Deze chia zaden zijn natuurlijk, niet genetisch gemanipuleerd en klaar om ofwel geroosterd, geweld, gepoft gebruikt te worden bij het ontbijt, in desserts, over de salade of in bakproducten. Ze zullen je met hun waardevolle eiwitten, beschermende oxidanten, omega 3 & 6 vetzuren een overgezonde energieboost geven. Geschikt voor vegetariërs en vegans. Bovendien krijgen de Zuid-Amerikaanse telers een faire prijs.

De beste chia zaad olie

Deze 100% pure en gecertificeerde biologische chia zaad olie is bedoeld om je huid te laten stralen. De olie trekt snel in je huid en is een bron van aminozuren, B-vitamines en mineralen, waaronder zink, die ervoor zorgen dat je huid bij gebruik onmiddellijk stralender wordt. Deze olie is rijk aan essentiële vetzuren. De omega-3-vetzuren en B-vitamines werken als ontstekingsremmer. De samenstelling van antioxidanten en aminozuren maakt het een goed antiverouderingsmiddel.

De beste chia zaad capsules

Chia zaad capsules zijn een erg makkelijke manier om alle gezonde voedingsstoffen die chia zaden te bieden hebben eenvoudig binnen te krijgen. De capsules hebben een gel omhulsel zodat ze zonder problemen met wat water ingenomen kunnen worden. Let wel op dat de capsules wat gelatine bevatten waardoor ze voor vegetariërs en vegans niet geschikt zijn.

De beste chia zaad poeder in een makkelijke mix

Dit is een werkelijk handige en gezonde ochtend mix met onder andere chia zaad poeder. De mix bestaat uiteraard uit chia zaad poeder, maar bevat ook haver, quinoa en amandelen. Bovendien zit er een krachtige mix van algen, spinazie, alfalfa en maca-wortels, evenals natuurlijke vitamines B6 en B12 voor een uitgebreid aanbod van vitamines, mineralen en sporenelementen. Doordat deze mix langzame koolhydraten bevat, vormt het een optimaal ontbijt vol voedingswaarden om je dag gezond te beginnen. De mix is geschikt voor vegetariërs en vegans en heeft een vanille matcha smaak.

Shopgids: Alles wat je moet weten over chia zaad

In dit gedeelte kun je al de informatie vinden die je zoekt over de voordelen van chia zaad. Daardoor kun jij afwegen of een supplement het meest geschikte is voor jouw behoeftes en welke voordelen het heeft voor jouw gezondheid.

Chia zaad staat bekend om de omega 3 en omega 6, voedingsvezels en proteïne die bronnen van onmisbare aminozuren zijn.

Hele chia zaden behouden alle voedingswaarden omdat ze niet bewerkt zijn.
(Bron: Arzamasova: 43881357/ 123rf.com)

Wat is chia zaad precies?

Chia zaad (Salvia hispanica) is een eeuwenoud voedingsmiddel die al door de Azteken en Maya’s werd gebruikt om de hoge voedings- en medicinale waarde. Deze zaadjes zijn heel klein, hebben een ovale vorm en een bruin-grijze kleur.

Gemiddeld bevat 100 gram:

  • 550 calorieën
  • 12-16 gram complexe koolhydraten die langzaam worden opgenomen
  • 28-32 gram vezels
  • 20 gram proteïne
  • 34 gram vet (Omega 3 en Omega 6)
  • Geen cholesterol
  • Mineralen: calcium, ijzer, zink, kalium, magnesium, koper, fosfor
  • Antioxidanten: flavonoïden, chlorogeenzuur en cafeïnezuur

Op grond van de voedingsstoffen die er in chia zaad zitten, zijn er allerlei producten ontwikkeld om bepaalde gezondheidseffecten te verkrijgen.

Wat zijn de voordelen van het dagelijks gebruik van chia?

Chia zaad ontzettend gezond en heeft de positieve invloed op de volgende organen en processen van het lichaam:

  • Hart: lager risico op hartaanvallen en hartritmestoornissen.
  • Bloedvaten: verlaagt bloeddruk, bloedsuikers en cholesterol. Te hoge waarden van deze vormen een risicofactor in het ontwikkelen van hart- en hersenaandoeningen, net als problemen in de bloedsomloop (zoals spataderen, cellulitis, trombose).
  • Hersenen: vermindert de kans op hersenbloedingen en ziektes zoals Alzheimer. Verbetert de cognitieve functies.
  • Huid: vertraagt de veroudering van de huid, vermindert rimpels en verbetert de huid.
  • Darmen: helpt tegen verstopping en werkt als probiotica, voedt de normale en gezonde bacteriële flora in de darmen.
  • Maag: blijft lange tijd in de maag en neemt veel plaats daarin in, waardoor je een voller gevoel hebt en minder trek.
  • Botten en gewrichten: werkt bij de calciumopname om de botten te versterken en mineralisatie van de botten te bevorderen. Omega 3 heeft ontstekingsremmende eigenschappen en vermindert gewrichtspijn.
  • Lever: voorkomt en werkt bij de behandeling van niet-alcoholische leververvetting.
  • Afvallen: Chia zaad bevat een oplosbare vezel die water vast kan houden en een soort gel wordt in de maag. Dit vertraagt de spijsvertering en maakt dat je je vol voelt gedurende een aantal uren. Daarbij is het belangrijk om veel water in te nemen tijdens het eten van chia zaad, zodat de gelvorming op gang komt.
Bovendien is het een bron van mineralen: kalium, calcium, ijzer, zink, fosfor, magnesium en koper.

Chia kun je in vier verschillende manieren consumeren.
(Bron: Hofacker: 20328369/ 123rf.om)

Waar moet je bij het gebruik van chia zaad op letten?

Er zijn een aantal dingen waar je bij het gebruik van chia zaad op moet letten:

  • Personen die snel verzadigd zijn: bijvoorbeeld personen die een maagverkleining hebben ondergaan kunnen beter de consumptie van gehele chia zaden vermijden, omdat chia zaad, wanneer het in contact met water komt, uit gaat zetten. Chia zaadcapsules zijn een goed alternatief.
  • In gevallen van diverticulitis: personen die ontstoken diverstikels in de darmwand kunnen beter chia zaad en chia-poeder vermijden, zij kunnen wel olie en capsules gebruiken.
  • In gevallen van diverticulose: het gebruik van chia zaad en chia-poeder is veilig. Tot niet zo lang geleden bestond het idee dat de zaadjes konden blijven ‘steken’ en een infectie veroorzaken, maar dat idee heeft geen enkele wetenschappelijke basis.
  • Personen die lijden aan geïrriteerde darmen: deze personen zouden chia zaad en poeder moeten vermijden tijdens periodes van aanvallen.
  • Personen met diabetes: het gebruik van gehele chia zaden werken bij het verminderen van de impact van bloedsuikers van een maaltijd die rijk is aan koolhydraten (zoals pasta, rijst en aardappelen).

Dat komt omdat de vezels die aanwezig is in chia zaad de vertering en de suikeropname van koolhydratenrijk voedsel, zoals brood, rijst, aardappels of pasta, vertragen.

Alhoewel dit effect erg positief is, is het aan te raden dat personen die insuline gebruiken, hun arts raadplegen om de medicatie af te stemmen op het gebruik van chia zaad. Anders zouden ze last kunnen krijgen van hypoglykemie.

Je kunt chia zaad innemen naar behoefte en voorkeur in de vorm van zaadjes, poeder, meel, capsules of chia zaadolie.

Chia zaad is ideaal om voedingswaarde toe te voegen aan je recepten.
(Bron: Schweitzer: 56152467/ 123rf.com)

  • Personen die lijden aan stoornissen in de bloedstolling of antistollingsmiddelen gebruiken: deze personen zouden medisch advies moeten inwinnen over chia zaadgebruik. Vooral capsules en olie zouden problemen kunnen opleveren, aangezien omega 3 een sterke antistollende werking heeft die samen met medicatie vervelende werkingen kunnen hebben.
  • Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven: hun wordt aangeraden om de chia zaad te gebruiken en geen capsules of oliën. Er bestaan geen wetenschappelijke studies die de veiligheid van omega 3 supplementen garanderen gedurende de zwangerschap of borstvoeding.

Er wordt aangeraden om dagelijks niet meer dan 20 gram chia zaad of poeder te gebruiken in het geval van volwassenen. Kinderen ouder dan 2 jaar kunnen chia gebruiken, maar dagelijks niet meer dan 5 gram.

Welke soorten chia producten bestaan er en welke is voor mij het meest geschikt?

Je kunt chia zaad op vier verschillende manieren consumeren, we hebben die voor je op een rijtje gezet:

  • Hele chia zaden
  • Chia zaad poeder
  • Chia zaad capsules
  • Chia zaad olie

View this post on Instagram

L U N C H —> Chiapuddingsmoothiebowl💛🖤😍. . Dit gerechtje lijkt wel een stipjesfeest🎊Weer een fris en fruitig lunch receptje🤩 (kan natuurlijk ook als ontbijt😉) Let op: Deel 1 maak je de avond van te voren, deel 2 maak je voordat je wilt lunchen👩🏼‍🍳 En yes er is alweer een passievrucht te spotten, I just can’t help it😌 . . Ingrediënten: – Ongezoete sojamelk (200 ml, 75 voor deel 1 en 125 voor deel 2) – Chiazaad (12 gram) – Mango bevroren stukjes (90 gram) – Passievrucht bevroren (65 gram) – Passievrucht (1) – Gebroken lijnzaad (10 gram) Bereidingswijze👩🏼‍🍳: Deel 1 (avond van te voren) 1. Giet 75 ml sojamelk in een glas en roer hier al de chiazaden doorheen. 2. Roer dit na vijf minuten nog eens door en zet het glas met de chiazaden een nacht in de koelkast Deel 2: de volgende dag 3. Doe de stukjes diepvries mango en passievrucht in een blender, samen met de rest van de sojamelk en mix het 4. Leg het gele mengsel in een kom 5. Verdeel de chiapudding van deel 1 over een kant van het schaaltje 6. Maak met het lijnzaad een scheidslijn en leg de verse passievrucht erbij ter decoratie. Smullen maaaar😍💛🖤 . . #gezondereceptjes #ontbijtrecept #gezondeten #gezonderecepten #gezond #ontbijt #gezondontbijt #lunch #gezondelunch #healthy #smoothiebowl #chiapudding #chiazaad #mango #passievrucht #lijnzaad #nietongezond #foodie #foodblogger #recepten

A post shared by Niet Ongezond (@nietongezond) on

 

Hele chia zaden Poedervorm Capsules Olie
Prijs Voordelig Gemiddeld Gemiddeld Prijziger
Smaak Smaakloos, onmerkbaar Licht bitter Neutraal Zacht
Consumptie Gemengd met water, andere vloeistoffen of vaste substanties. Ze moeten eerst bevochtigd worden om de werking te verkrijgen Gemengd met water, andere vloeistoffen of meelsoorten om gebakken producten te maken Ze worden ingenomen met wat water Ze kunnen direct worden ingenomen met een lepel, of gemengd worden met kwark of yoghurt
Dagelijkse dosis 15-20 gram 5-20 gram 1 tot 3 capsules 1 eetlepel
Proteïne (per portie) 4,58 gram 7,2 gram Geen Geen
Vezel (per portie) 6,6 gram 4,9 gram Geen Geen
Omega 3 en omega 6 (per portie) 4,98 gram 1,08 gram Van 500 tot 800 milligram afhankelijk van de dosis 8 gram

Sporters, kinderen ouder dan 2 jaar en zwangere vrouwen kunnen het beste chia zaad of poeder gebruiken.

Vorm Situaties waarin deze vorm wordt aanbevolen
Hele chia zaden Overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk, verstopping, diverticulose (let op, niet in het geval van diverticulitis), licht verhoogde cholesterol. Gezonde volwassenen, ouderen, zwangere vrouwen en kinderen (vanaf 2 jaar)
Poeder Net als voor de eerdergenoemde gevallen en voor sporters, aangezien de vertering en opname sneller is, maar de voedingswaarde hetzelfde is als bij chia zaad.
Capsules van chia-olie Hartaandoeningen (hartritmestoornissen, geschiedenis van hartproblemen, beroertes). Hoog cholesterol. Artritis, artrose. Niet-alcoholische leververvetting. Personen die chia zaad of poeder niet verdragen (bij wie de vertering in de darmen te snel gaat of bij wie chia zaad diarree, zwellingen of pijn veroorzaakt). Prikkelbare darmsyndroom.
Chia-olie In dezelfde gevallen als die genoemd zijn voor de capsules. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur of je olie of capsules gebruikt, want de effecten zijn hetzelfde.

Waarom is chia-poeder aan te bevelen voor vegan sporters?

Chia is, gezien de voedingswaardes, een zeer compleet voedingsmiddel. Chia bevat namelijk complexe koolhydraten, proteïnes, gezonde vetten en verschillende mineralen, zoals kalium en magnesium die goed voor de spieren zijn.

Aangezien vegans de proteïne Whey niet gebruiken, wordt chia zaad vaak gebruikt in smoothies door vegan sporters, als snack voor of na de training. In deze gevallen is het beter om poeder te gebruiken, aangezien het sneller wordt opgenomen dan hele chia zaad.

foco

Wist je dat de schrijver Cristopher McDougall dat een lepel chia zaad per dag ontzettend gezond is? In zijn boek “Born to Run” verwijst hij naar een groep inheemse Mexicanen die bekend staan als ongelofelijk goede lange afstandrenners en die veel chia in hun dieet gebruiken.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

In dit gedeelte beschrijven we waar je op moet letten voordat je een chia zaadproduct aanschaft. Alle vormen hebben hun voor- en nadelen, daarom is het belangrijk om de vorm te kiezen die het best bij jouw behoeftes en leefstijl past.

Huidige gezondheid

In de tabel aan het begin van deze gids hebben we op een rijtje gezet wat de verschillende gezondheidssituaties en de beste vorm van chia zaad daarvoor is. Zo kun je het beste kiezen wat bij jouw situatie past.

Als je bijvoorbeeld graag je cholesterol wilt verlagen, kun je elk van de vier vormen kiezen, maar als je hoge waardes hebt, werken capsules of oliën die pure omega 3 en 6 het best. Als je doel af te vallen is, is het beter om chia zaad of poeder te gebruiken.

Innamegemak

Capsules zijn de makkelijkste manier om chia in te nemen en je kunt ze gemakkelijk overal naartoe nemen. Olie is ook handig, aangezien je de aanbevolen hoeveelheid met je ontbijt kunt innemen voordat je van huis vertrekt en je hoeft het tot de volgende dag niet meer in te nemen.

Smaak

Chia zaad heeft een onopvallende smaak, maar wat wel opvalt is de textuur. Chiapoeder heeft een lichtbittere smaak, wanneer je het met water drinkt, maar gemengd met andere dranken zal je het bijna niet proeven.

De olie is heel zacht van smaak en de capsules hebben een neutrale smaak.

Gecertificeerd glutenvrij

Als je coeliakie hebt, is het cruciaal dat je apart verpakte chia zaad en poeder koopt en niet bijvoorbeeld in bulk, aangezien het besmet kan zijn met glutensporen. Bij alle chiaproducten is het erg belangrijk om te kijken of het een glutenvrij label heeft.

Samenvatting

Zoals je hebt ontdekt in deze gids, is chia zaad ontzettend gezond en helpt het bijvoorbeeld bij de verlaging van de cholesterol en bescherming van het hart. Het is één van de meest geweldige voedingssupplementen die er bestaan en bijna iedere persoon kan dit aan zijn dieet toevoegen om van de gezondheidsvoordelen gebruik te maken.

Als je wilt helpen bij het verspreiden van de kennis over de voordelen van chia zaad, deel dit artikel dan met je vrienden en volgers.

(Bron van de uitgelichte afbeelding: Frey: 29617462/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

De schrijvers en redacteurs van ADVIESJAGERS.nl schrijven informatieve kwaliteitsartikelen over de beste producten op de Nederlandse markt.