Creatine monohydraat is een natuurlijke stof die in verschillende voedingsmiddelen voorkomt, vooral in rood vlees. Het heeft verschillende eigenschappen, die door sporters zeer belangrijk worden gevonden. Als je van al deze voordelen wilt profiteren, is het noodzakelijk om de juiste hoeveelheid in te nemen. Om dit mogelijk te maken, is er niets beter dan een supplement van creatine monohydraat.

Belangrijk om te weten

  • Creatine monohydraat verhoogt de spiermassa en verbetert de spierkracht.
  • Deze supplementen zijn verantwoordelijk voor het verhogen van het uithoudingsvermogen en geven de sporter extra energie, bovendien verkorten ze de hersteltijd na het trainen.
  • Dit supplement is niet alleen zeer effectief, het is ook volkomen veilig en legaal. Een ander voordeel ervan is dat het geen grote bijwerkingen heeft. Het is dus perfect voor alle atleten die hun prestaties willen verbeteren.

Onze Selectie: De beste creatine monohydraat supplementen op de markt

In dit segment hebben we een selectie van de 5 beste creatine monohydraat supplementen voor je uitgezocht die er op de Nederlandse markt te koop zijn. Bovendien worden de belangrijkste kenmerken van elk product vermeld. Op deze manier hopen we je te kunnen helpen om een keus te maken voor je je aankoop doet. Dit maakt het uitkiezen van het perfecte supplement een stuk eenvoudiger.

ESN Ultrapure Creatine Monohydraat (Poeder)

Dit ultrapure creatine monohydraatpoeder van ESN (Elite Sports Nutrients, gemaakt in Duitsland) is een hoogwaardig supplement. Het product heeft een optimale opname, evenals een zeer hoge zuiverheid. Het supplement is van geselecteerde grondstoffen vervaardigd, van premium kwaliteit en niet van dierlijke oorsprong.

De aanbevolen dagelijkse dosering is 3 gram, opgelost in 100 ml water (1 theelepel). Op de verpakking van het supplement wordt gewaarschuwd dat je gewicht kan toenemen bij het gebruik ervan. Er zijn geen andere stoffen toegevoegd aan het product, het is geschikt voor vegetariërs en veganisten en heeft een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Inhoud: 500 gram.

Gym Nutrition Creapure Creatine Monohydraat (Poeder)

Dit merk kondigt aan dat dit het puurste creatine monohydraat is dat beschikbaar is. Dankzij de hoge biologische beschikbaarheid wordt het zeer fijne poeder bijzonder goed door je lichaam opgenomen. Het poeder is ideaal in combinatie met sappen, water of muesli. De aanbevolen dosering is 3,4 g (1 afgestreken doseerlepel) creatine poeder gemengd met genoeg vloeistof in te nemen.

Alle Supplement van Gym Nutrition worden onder strenge controle en veiligheidsnormen (GMP, ISO9001, haccp) gemaakt en verpakt.  Het supplement is lactose- en glutenvrij. Bovendien is het 100% veganistisch, kosher en halal. Ook bevat het product geen toegevoegde stoffen. Inhoud van de verpakking: 500 gram.

Weider Pure Creatine (Capsules)

Pure Creatine is een 100% zuivere creatine monohydraat dat uitsluitend in Duitsland wordt geproduceerd. Let op het Creapure-logo. Een speciaal productieproces zorgt voor ultrafijn creatinepoeder met een uitstekende oplosbaarheid. Al is het bij dit product verwerkt in capsulevorm voor mensen die dat handiger vinden.

De aanbevolen dosering van het supplement is 3 capsules voor de training. Op dagen dat er niet getraint wordt, kunnen de 3 capsules verdeeld over de dag ingenomen worden. Gedurende 6 weken innemen, daarna 2-4 weken rusten (niet innemen). Het product kan sporen van lactose, gluten, ei of soya bevatten. Inhoud: 200 capsules (66 porties).

Olimp Creatine Hydraat (Poeder)

Dit supplement van Olimp is een geavanceerde, zuiver originele creatinemonohydraat Creapure in poedervorm. Door het enorm hoge micronisatieniveau lost het zeer snel op en biedt het een uitstekende farmaceutische kwaliteit en zuiverheid. De werking werd in talrijke klinische en sportstudies bewezen.

Aangeraden wordt om het supplement alleen bij topsport of competitiesporten te gebruiken, niet voor kinderen of adolescenten. Het kan een gewichtstoename veroorzaken. De aanbevolen hoeveelheid is 3 gram per dag, gedurende 2-3 maanden, daarna 1-2 maanden rusten (niet gebruiken). Inhoud van de verpakking is 1 kilo.

7 Star Nutrition Creatine Monohydraat (Capsules)

Evenals de vorige supplementen is dit produkt in Duitsland vervaardigd. De capsules hebben een hoge dosering van 3,2 gram en moet ongeveer 1 uur voor de training met voldoende vloeistof gebruikt worden. Dagelijks kunnen er 4 capusules ingenomen worden. De capsules bevatten geen toegevoegde stoffen, kleurstoffen, etc.

7 Star Nutrition garandeert dat alleen geselecteerde grondstoffen van de hoogste kwaliteit worden gebruikt in hun producten, en dat alles voor een redelijke prijs. De inhoud van de verpakking van dit creatine supplement is 60 capsules. Al met al heeft het supplement een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Buiten bereik van kinderen bewaren.

Shopgids: Alles wat je moet weten over creatine monohydraat

In dit segment hebben we een selectie voor je gemaakt van de 5 beste creatine monohydraat supplementen die er op de Nederlandse markt te koop zijn. Bovendien worden de belangrijkste kenmerken van elk product vermeld. Op deze manier hopen we je te kunnen helpen om een keus te maken voor je je aankoop doet. Dit maakt het kopen van het ideale supplement een stuk eenvoudiger.

Fisicoculturista preparando su batido

Creatine is ideaal voor sporters en bodybuilders.
(Bron: Dolgachov: 53634760/ 123rf.com)

Creatine is een natuurlijke stof die in de lever wordt aangemaakt uit drie aminozuren: arginine, glycine en methionine. Het wordt door het bloed naar de spiervezels gevoerd. Daarna wordt het opgeslagen tot het wordt gebruikt. Wanneer er een intense fysieke inspanning wordt geleverd, komt er creatine vrij in de vorm van energie.

Creatine is van vitaal belang voor sporters. Het probleem is dat hoe evenwichtig het dieet ook is, het bijna onmogelijk is om de benodigde hoeveelheid te produceren. Het is noodzakelijk om een extra bijdrage te leveren aan de inspanning die het trainen met een hoge intensiteit vereist.

Met een supplement van creatinemonohydraat kan je intensiever sporten. Dit is een perfect voedingssupplement voor degenen die trainingen uitvoeren die een hoge intensiteit combineren met een korte duur. Het is één van de meest populaire supplementen bij sporters.

Waarom is creatine monohydraat de beste optie?

Het is een feit dat er verschillende supplementen op basis van creatine op de markt zijn. De meeste sporters kiezen echter voor creatine monohydraat. Waarom? HIeronder leggen we je hier alles over uit. Maar laten we eerst een beetje terug in de tijd gaan.

Wanneer werd creatine monohydraat voor het eerst gebruikt?

Creatine monohydraat werd in de jaren negentig van de vorige eeuw in gebruik genomen. Het werd al snel erg populair. Het was het perfecte moment, want er waren geen gezonde alternatieven. Sommige sporters riskeerden hun carrière en hun gezondheid door het gebruik van illegale stoffen met verschillende bijwerkingen.

Creatine monohydraat heeft professionele sporters ertoe aangezet hun spieren te ontwikkelen zonder hun professionele toekomst in gevaar te brengen. Tegenwoordig is creatine monohydraat beschikbaar voor alle soorten sporters, zowel voor professionele als amateursporters.

foco

Wist je dat in 1996 bijna alle atleten die deelnamen aan de Olympische Spelen in Atlanta dit supplement gebruikten om betere resultaten te behalen?

Hoe werkt creatine monohydraat?

Het is wetenschappelijk bewezen dat een supplement van creatine monohydraat de aanwezigheid van deze stof in de spieren bevordert. Vooral bij het uitvoeren van anaerobe activiteiten. Dit soort oefeningen zijn van korte duur en op kracht gebaseerd. Bijvoorbeeld, gewichtsheffen of korte runs. Het levert een grote hoeveelheid energie in zeer korte tijd.

Mujer realizando ejercicio para fortalecer zona media del cuerpo

De creatine geeft energie aan mensen die regelmatig sporten.
(Bron: Ammentorp: 45175361/ 123rf.com)

Hoe zorgt creatine monohydraat voor meer energie?

Adenosinetrifosfaat, ATP, is een molecuul dat deel uitmaakt van alle levende wezens. Het is de grootste energiebron die cellen kunnen gebruiken om hun verschillende activiteiten uit te voeren. Het is verantwoordelijk voor het leveren van de energie die nodig is om fysieke activiteiten uit te voeren.

Wanneer er een teveel aan ATP in de spiercellen aanwezig is, kan deze stof zich binden aan creatine. De combinatie vergemakkelijkt het creëren van een energiereservoir, dat kan worden bespaard voor gebruik bij het sporten.

Door een creatine monohydraat-supplement toe te voegen, kan je intensiever sporten. Daarom is het een perfect voedingssupplement voor degenen die oefeningen uitvoeren die een hoge intensiteit combineren met een korte duur.

Hoe wordt het ATP versterkt?

Als een adenosinetrifosfaat-molecuul een fosfaatmolecuul verliest, ontleedt het in ADP. Wanneer dit gebeurt, komt er energie vrij die de cellen tijdens het sporten versterkt. Zodra de ATP-reserves uitgeput zijn, zal de atleet merken dat zijn prestaties achteruitgaan.

Het creatinefosfaat dient ter versterking van het ATP, waardoor de sporter de energie krijgt die hij nodig heeft.

Creatine monohydraatsupplementen zorgen ervoor dat je op een veilige manier betere prestaties kunt bereiken.

MEN’S HEALTHTijdschrijft voor mannen

“Ondanks dat creatine bij kinderen met spierdystrofie (ziekte waarbij het spierweefsel wordt afgebroken) die niet sporten zorgt voor een kleine verbetering in de spieren, zal jij weinig verandering in je spiermassa zien als je creatinegebruik niet combineert met een regelmatige krachttraining.”

Hoe moet ik creatine monohydraat innemen?

Hier is een tabel met algemene aanbevelingen voor de hoeveelheid creatine monohydraat die je moet innemen. Het is verdeeld in drie fasen. De oplaadfase duurt een week. Het is facultatief, omdat het tot doel heeft om de spiermassa sneller op te bouwen. Zo krijg je sneller resultaten.

Dan is er nog de onderhoudsfase, die ook de eerste kan zijn, waarin de resultaten worden verzekerd. En een derde fase van recycling.

De hoeveelheden in de tabel zijn slechts indicatief. Veel deskundigen raden een persoonlijke inname aan, die in de onderhoudsfase 0,1 gram per kilo lichaamsgewicht per dag zou bedragen, een hoeveelheid die verdeeld moet worden over de in de tabel vermelde innames.

In de tabel kun je ook zien op welk tijdstip van de dag het aan te raden is om creatine te nemen.

Oplaadfase Onderhoudsfase Recycling fase
5-7 dagen 3-4 weken 2 weken
4 doses per dag 3 doses per dag —–
5 gram per keer 3 gram per keer —–
Bij het ontbijt, voor en na het trainen, en voor het slapen. Voor en na het trainen, en voor het slapengaan. —–

Heeft creatine bijwerkingen?

In het algemeen is het innemen van creatine monohydraat veilig. Neveneffecten komen meestal niet voor en als dat wel het geval is, is dat in de oplaadfase. De meest voorkomende hebben met de spijsvertering te maken en zijn onder meer buikpijn, krampen, diarree of darmkrampen.

Als je direct met de onderhoudsfase begint, wordt de kans op bijwerkingen tot een minimum beperkt.

Afgezien van het bovenstaande kan het gebruik van creatine geen kwaad. Uiteraard moeten alle aanbevelingen met betrekking tot het gebruik ervan worden opgevolgd. Professioneel advies is het beste. Op deze manier wordt de inname constant gecontroleerd.

Lo recomendado son 2gr

Creatine verbetert de sportprestaties.
(Bron: NejroN: 41847413/ 123rf.com)

Voor wie is creatine monohydraat geschikt?

Creatine is een veilig supplement voor zowel gezonde mannen als vrouwen. In het geval dat je aan een ziekte lijdt is het uiteraard noodzakelijk om een arts te raadplegen over het al of niet innemen van dit supplement.

Kun je stoppen met het gebruik van creatine?

Zelfs als je stopt met het innemen van creatine, zal je lichaam het blijven aanmaken. Maar het valt niet te ontkennen dat er niet dezelfde effecten zullen worden bereikt. Je merkt misschien minder uithoudingsvermogen en een langzamer herstel. Bovenal is het mogelijk om de explosiviteit die met het gebruik ervan hoort, te verliezen.

Het is aan te raden om elke dag creatine in te nemen, zelfs als je niet traint. Het kan echter raadzaam zijn om de hoeveelheid op die dagen te halveren.

Is creatine monohydraat alleen voor sporters?

Als het doel is om de prestaties te verbeteren of de spiermassa te vergroten, dan is dat inderdaad het geval. Maar het heeft andere toepassingen die verband houden met het functioneren van de hersenen en de cognitieve ontwikkeling. Het kan ook helpen bij de behandeling van depressie en ziekten zoals diabetes.

In deze gevallen moet het echter altijd onder strikt medisch toezicht worden gebruikt.

Waarom is creatine belangrijk voor ons organisme?

Dit zijn de voor- en nadelen van creatine monohydraat, die we in een schema samenvatten:

Voordelen
  • Verhoogt de spiermassa
  • Verhoogt het uithoudingsvermogen
  • Verhoogde explosieve kracht
Nadelen
  • Je moet er op letten dat de inname voldoende is
  • Kan maagklachten veroorzaken
  • Je moet aan de innames denken

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Met de basisbegrippen in gedachten, is de volgende stap bij het kopen van een creatine monohydraat supplement om rekening te houden met bepaalde aankoopcriteria. Om het supplement te vinden dat het beste bij je past, is het essentieel om bepaalde aspecten te overwegen. Hieronder vind je de belangrijkste factoren die je helpen bij het kiezen van het product dat je nodig hebt: 

  • Prijs
  • Gemak
  • Service
  • Alergenen
  • Zuiverheid

Prijs

Het is normaal om te proberen geld te besparen bij het kopen, maar dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het product. Anders zal het gezegde “Goedkoop is duurkoop” werkelijkheid worden. Het is noodzakelijk dat je controleert of het supplement vervaardigd is volgens de normen van de Europese Unie.

Gemak

De meeste creatinesupplementen worden verkocht in poedervorm. Het doel ervan is dat je ze kunt mengen met water, met sappen of met de eiwitshake, bijvoorbeeld. Maar het is ook mogelijk om deze stof in capsules te kopen. In sommige gevallen kan het gemakkelijker zijn.

Service

Het is belangrijk dat je vertrouwt op een leverancier die garandeert dat je altijd op tijd over het product beschikt dat je nodig heeft. Houd in de gaten of je in Nederland of in het buitenland koopt. In dit tweede geval kunnen de levertijden veel langer zijn.

Alergenen

Als je allergieën hebt, is het erg belangrijk dat je controleert of de creatine vrij is van allergenen. Sommige kunnen sporen van bepaalde voedingsmiddelen bevatten. Andere kunnen met of zonder gluten, of met of zonder lactose zijn.

Zuiverheid

Controleer of de creatine die je koopt 100% zuiver is en geen enkel additief bevat. Natuurlijk krijg je betere resultaten als je een kwaliteitsproduct kiest.

Samenvatting

Zoals je hebt gezien, kan een supplement van creatine monohydraat je enorm helpen om je spiermassa te vergroten. Je lichamelijk uithoudingsvermogen wordt versterkt en je krijgt meer spierkracht en je hebt een kortere hersteltijd tijdens het sporten nodig.

Het is een product dat al tientallen jaren wordt gebruikt en dat de prestaties van alle soorten sporters heeft verbeterd. Zorg er altijd voor dat je de dosering neemt die je nodig hebt, en analyseer de resultaten die je behaalt.

Als je het meeste uit creatine monohydraat wilt halen, vraag dan altijd professioneel advies. Met dit supplement behaal je echt verrassende resultaten.

Vond je ons artikel over creatine monohydraat interessant? Laat dan hieronder je reactie achter of deel het artikel met je vrienden en familie op social media, zodat ook zij het perfecte supplement kunnen vinden. 

(Bron van de header afbeelding: Trojanowski: 88972458/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

ADVIESJAGERS
ADVIESJAGERS