Laatst bijgewerkt: 22-09-2021

Ken je de term hyperlink en wat het betekent? Dan heb je waarschijnlijk wel gehoord van deep links, die een van de twee subcategorieën van hyperlinks zijn. Als je echter niet helemaal zeker weet wat dit betekent en wat de concrete functies van diepe links zijn, willen we je hier graag helpen.

In dit artikel leggen we het onderwerp deep links uit en vertellen we je over het wettelijk kader en de belangrijkste voor- en nadelen van dit type hyperlink in het jaar 2021. Na het lezen van dit artikel ben je weer helemaal bij de tijd. Na het lezen van dit artikel ben je helemaal op de hoogte en goed vertrouwd met het onderwerp deep links.




Belangrijk om te weten

  • Een deep link is een van de twee subcategorieën van hyperlinks. Kenmerkend is dat ze niet alleen naar de startpagina van een website verwijzen, maar naar een dieper gelegen sub-pagina van een domein.
  • Diepe links worden vaak gebruikt, vooral op het gebied van online marketing en zoekmachine optimalisatie. Dit komt omdat diepe links bijdragen tot sterkere omzettingspercentages, klantenwerving en grotere stimulansen om te kopen.
  • Vanuit juridisch oogpunt is het gebruik van deep links veilig, maar ze bevinden zich nog steeds in een zeker grijs gebied wat wel en wat niet mag. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je altijd binnen het wettelijke kader blijft wat auteursrecht betreft, anders loop je het risico dat je veel geld moet betalen.

Woordenlijst: De term deeplink in detail uitgelegd

In het volgende hebben we de belangrijkste feiten over deeplinks samengevat en uitgelegd. We hebben ook onderzoek gedaan naar de juridische randvoorwaarden die hier een rol spelen, zodat je een overzicht krijgt.

Wat is een diepe link?

In principe kan een deep link gecategoriseerd worden als een subgroep van zogenaamde hyperlinks. Deze hyperlinks worden onderverdeeld in deep links en surfacelinks. In hun functie verwijzen de laatste alleen naar de beginpagina van een aanwezigheid op Internet, d.w.z. een website, bijvoorbeeld.

Diepe links wijzen meestal naar de onderste pagina van een website.

Als je vertrouwd bent met hyperlinks, zul je ook weten hoe je een diepe link in tekst of dergelijke kunt herkennen. In het geval van deze specifieke hyperlink is zijn bestaansreden direct in de naam te vinden, want zoals dit al onthult, linkt hij direct diep naar een sub-topic van een website. Dit bespaart je een aantal keren doorklikken tot je werkelijk bij dat onderwerp bent.

Een diepe link, bijvoorbeeld, wordt als waardevoller beschouwd omdat hij meestal een sterkere aanbeveling oplevert. Diepe links kunnen onderscheiden worden door het feit of ze een externe link bevatten of dat ze een interne link zijn die naar een dieper gelegen sub-pagina van een website verwijst.

Hoe werken deep links?

In het algemeen werken deep links volgens het principe van een hyperlink, namelijk dat er een link op een pagina wordt geplaatst die, wanneer erop geklikt wordt, je op zijn beurt naar een andere pagina doorverwijst. De bedoeling van dit proces is dat gebruikers niet verschillende keren op een website hoeven te surfen om op de gewenste pagina te komen, maar er direct heen geleid worden.

Een deep link werkt dus door middel van een verwijzing naar een andere pagina. Het is niet van tevoren duidelijk waar precies naar verwezen wordt, want het kan een tekst zijn, een video, een afbeelding of een open map. Het gebruik van diepe links kan om verschillende redenen gebeuren, maar winstgevende functies staan vaak op de voorgrond, waardoor de diepe link een zekere populariteit krijgt.

In online marketing en zoekmachine-optimalisatie zijn deep links een populair middel om websites te versterken. (Image source: Glenn Carstens-Peters / unsplash)

De belangrijkste functie van een deep link is dus om dieper in een website door te linken en niet alleen naar de startpagina, ongeacht waarnaar hij precies linkt. Op het gebied van online marketing, bijvoorbeeld, vervult de deep link de functie van het helpen aantrekken van klanten.

Als het gebruik van diepe links strategisch wordt toegepast, kan de omzettingsgraad van een website worden verbeterd. Vanuit SEO oogpunt zijn deep links ook een nuttig hulpmiddel dat helpt om de inhoud van een website te versterken.

Welk wettelijk kader moet ik in acht nemen voor een deep link?

Bepaalde deep links kunnen juridische problemen opleveren. Zo kunnen hyperlinks als deep links die naar auteursrechtelijk beschermde werken leiden tot juridische gevolgen leiden voor de exploitant van de homepage wegens “inbreuk op de rechten van openbaarheid”. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als iemand financieel voordeel haalt uit de inhoud van zijn website.

Om misbruik te voorkomen heeft hij daarom bepaalde beschermingsmechanismen ingesteld, zodat niemand de link gratis kan openen. Men kan echter bepaalde technieken gebruiken om zulke blokkades te omzeilen. Dit kan echter in strijd zijn met het recht om inhoud alleen tegen betaling aan het publiek beschikbaar te stellen.

In verwante rechtszaken is verduidelijkt dat betaalde deep links niet door andere gebruikers geladen mogen worden en gratis gebruikt blijven worden. Links en hun inhoud zijn onderhevig aan copyright onder bepaalde voorwaarden. Daarom hebben we hieronder de belangrijkste punten samengevat waarmee je rekening moet houden als je deep links gebruikt:

  • Gebruik op de juiste manier: De bedoeling van zoekmachine-optimalisatie is om bepaalde inhoud te verbeteren door middel van diepe links. Bij gebruik van deze methode bestaat echter het gevaar dat zulke links op subpagina’s ook als manipulatiepogingen kunnen worden aangemerkt. Om deze situatie te vermijden is het belangrijk ervoor te zorgen dat de verhouding tussen backlinks naar de startpagina en diepe links naar subpagina’s juist is en binnen de regelmatigheden valt.
  • Grijs gebied van diepe links: Het gebruik van deep links is controversieel omdat speciale links gebruikt kunnen worden om afzonderlijke websites of media, zoals foto’s, van het aanbod te scheiden. Als het totale aanbod niet op zulke afzonderlijke pagina’s wordt vermeld, kunnen kwaadwillende gebruikers de informatie die erop staat als de hunne doen doorgaan.
  • Zoekmachines: Bij gebruik van zoekmachines moet je opmerken dat ze gewoonlijk direct naar de relevante sub-pagina van het produkt linken waar de gekozen zoekterm in de pagina-inhoud is opgenomen. Als de overeenkomstige pagina een kader gebruikt, kan het conceptgedeelte met extra informatie verloren gaan, wat weer illegaal zou zijn.

De doorslaggevende factor is niet of diepe links effectief beschermd zijn, maar of dat überhaupt zo is. Er moet een duidelijke bereidheid zijn om beschermde inhoud alleen onder bepaalde voorwaarden te publiceren. In dit geval is het een verplichting om te betalen.

Omdat deep links zich in een juridisch grijs gebied bevinden, moet er bij het gebruik ervan steeds op gelet worden dat ze binnen het wettelijke kader blijven. (Image source: Tingey Injury Law Firm / unsplash)

De fijne kneepjes van het auteursrecht zijn maar voor weinigen toegankelijk, en inhoud op het internet wordt meestal als openbaar beschouwd en iedereen kan er vrij gebruik van maken. Zo’n misverstand kan je uiteindelijk veel geld kosten. Inbreuk op het auteursrecht is geen leedvermaak en moet zo mogelijk koste wat kost vermeden worden.

In principe oordeelde het Federale Hof van Justitie al in 2003 dat het plaatsen van deep links of het direct doorlinken naar sub-pagina’s niet illegaal is. Toch moet je bij het plaatsen van dit soort links altijd rekening houden met auteursrechten.

Wat zijn de voor- en nadelen van een diepe link?

Misschien wel het grootste voordeel van deep links is hun gebruiksvriendelijkheid. Wanneer potentiële klanten in een zoekmachine naar producten zoeken, worden ze direct naar verschillende pagina’s geleid waar ze geschikte producten of diensten kunnen kopen. Op deze manier vermijden klanten langdurig zoeken op de website van de aanbieder.

Diverse studies hebben aangetoond dat de kans op aankoop groot is als de klant direct naar het product wordt gebracht. Een ander voordeel van diepe links is dat ze de rangschikking in zoekmachines kunnen verbeteren. De volgende voorwaarden zijn van toepassing: Hoe meer sub-pagina’s en producten met diepe links men op het Internet plaatst, hoe hoger de rangschikking in zoekmachines, wat uiteindelijk leidt tot een hogere verkoop van producten. (1, 4)

Voordelen:

  • dragen bij tot klantenwerving
  • creëren een meerwaarde voor websitebeheerders
  • sterker conversiepercentage
  • meer stimulans om te kopen

Nadelen:

  • vertegenwoordigen een grijs gebied in de wet
  • kunnen tot juridische problemen leiden

Deeplinks kunnen ook helpen om commissies van agentschappen te genereren. Voor zakelijke relaties tussen leden bevat de hyperlink naar de subpagina met producten een extra code, zodat het lid met de handelaar geïdentificeerd kan worden. De verkoper kan de partner identificatie gebruiken om te bepalen waar de gebruiker naar een bepaalde sub-pagina geleid moet worden.

Afhankelijk van de succesvolle omzetting kunnen verschillende commissie-inkomsten worden gegenereerd. Deeplinks zijn een hulpmiddel bij klantenwerving en hun strategie verhoogt de kans op een aankoop (Image source: Rupixen.com / unsplash) De nadelen van deeplinks blijven eigenlijk beperkt tot de juridische consequenties die gepaard kunnen gaan met een verkeerd gebruik van deeplinks. Als je hier echter op let en je vooraf voldoende informeert over alles wat in acht genomen moet worden om binnen het wettelijk kader te blijven, kun je een diepe link in een voordeel omzetten.

Hoe kun je zelf een deep link maken?

Om te beginnen moet je jezelf vragen stellen over de juiste zoekwoorden. Je eigen zoekmachine marketing hangt nauw samen met deze trefwoorden. Zonder de juiste informatie loop je al snel het risico dat de zoekwoorden die je gekozen hebt aanvankelijk zinvol lijken, maar voor de eigenlijke doelgroep volkomen nieuw zijn. De inhoud moet altijd relevant zijn voor de gebruiker.

  1. Bij het begin moet je nadenken over de juiste trefwoorden en ze juist kiezen, want ze zullen later het succes van je diepe link beïnvloeden.
  2. Informeer je vooraf over de Internet basisprincipes of URL structuren en doe de belangrijkste kennis op deze gebieden op, om met de verschillende besturingssystemen overweg te kunnen. Het is ook uiterst belangrijk dat de relevantie van je inhoud steeds op de voorgrond staat, want dat zorgt ervoor dat gebruikers zich aangesproken voelen en vervolgens op je deep links zullen klikken.

Als je bijvoorbeeld een zoekmachine gebruikt en hier de naam van het bedrijf intikt, is de aanbeveling meestal de startpagina die van het bedrijf is. Gekwalificeerde zoekmachinemarketing is hier al in werking: als je naar een relevant bedrijf zoekt, wordt na enig vooronderzoek meteen de relevante sub-pagina gesuggereerd, zoals het bedrijf of de verleende dienst.

Navigeren naar je eigen website is een belangrijke regel voor slimme links in inhoud.

Als je echter naar een bepaald product zoekt, kun je de fabrikant vinden in de eerste suggestie. Klikken op deze deeplink brengt je direct naar de relevante sub-pagina met productinformatie. De aspirant-klant kan de producten voor zich plaatsen zonder op de subcategorie van het aanbod te klikken en ze direct in het winkelwagentje leggen. Je zult zien dat deze navigatie heel gewoon is op het web en op het internet. Door diepe links op te zetten kun je meestal ook het doorklikpercentage van je website aanzienlijk verhogen, want gebruikers blijven langer op je website door de verschillende soorten navigatie. Ze willen alleen maar meer te weten komen over de inhoud. Daarom klikken ze op de diepe link om meer informatie te krijgen.

Conclusie

Deeplinks zijn dus een uitstekende keuze om websites te versterken, het potentiële klanten gemakkelijker te maken naar de gewenste pagina’s te navigeren en zo klantentevredenheid te stimuleren en nuttige aankoopstimulansen te bevorderen. Vaak wordt hier ook een mix van verschillende soorten links, zoals surfacelinks en deeplinks, ten zeerste aanbevolen, want dit bevordert bovendien een goede ranking.

Als je maar van tevoren goed weet wat je precies met het gebruik van deep links wilt bereiken en je doelen duidelijk omschrijft, zal dat ook een positief effect hebben op de reacties van de mensen die met je links in aanraking komen. Zolang je bij het maken van je deep links binnen het wettelijk kader blijft, staat niets je in de weg.

Beeldbron: Markus Spiske / unsplash

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies