Laatst bijgewerkt: 21-09-2021

Je wilt graag reclame maken voor je product, maar weet niet hoe? Een van de vele mogelijkheden zou display reclame zijn. In de begindagen van het internet was banner reclame de overheersende vorm van marketing. Je bent deze vorm van reclame waarschijnlijk al ontelbare keren tegengekomen, maar wat is display advertising nu precies? En is dit marketingmiddel nog steeds de moeite waard?

In dit artikel leer je alles over display reclame. De betekenis van de term, het doel, de voordelen en nadelen, en alles wat met financiering te maken heeft.




Belangrijk om te weten

  • Display reclame, ook wel banner reclame genoemd, is een vorm van online marketing. Deze vorm van reclame berust op grafische reclamedragers zoals banners, buttons, video’s, animaties of beelden en is dus te onderscheiden van tekstadvertenties (bv. Google’s AdWords).
  • Vergeleken met zoekmachinemarketing heeft display reclame het voordeel dat de aandacht van de klanten heel snel kan worden getrokken door de picturale presentatie. Het is ook mogelijk de gewenste doelgroep rechtstreeks aan te spreken.
  • Er zijn twee verschillende financieringsmodellen. De financiering gebeurt ofwel in de vorm van een prijs per duizend contacten (CPM), ofwel in de vorm van een op succes gebaseerd model.

Woordenlijst item: De term display advertising in detail uitgelegd

We hebben de belangrijkste vragen over display advertising opgepakt en beantwoord. De samenvatting van de belangrijkste feiten over display reclame is bedoeld om je een snel overzicht te geven en je te helpen de term juist in te delen.

Wat is display reclame?

Display reclame is een vorm van reclame op het Internet. De term omvat alle vormen van on-linereclame die gebruik maken van grafische reclamemedia zoals video’s, animaties of beelden.

Deze vorm van reclame berust dus op grafische reclamedragers zoals banners, buttons, video’s, animaties of beelden en onderscheidt zich dus vooral van tekstadvertenties (bv. Google’s AdWords).

Deze online banners zijn er in verschillende maten en formaten. De advertentie kan in een afgebakend deel van de website geplaatst worden of als pop-up getoond worden. Meestal worden de banner advertenties aan de zijkant of boven een website geplaatst. Meestal zijn de display advertenties voorzien van een hyperlink die naar het bijbehorende aanbod of naar de pagina van de adverteerder leidt.

Het principe werkt dus als volgt: Adverteerders kunnen de gewenste omgevingen reserveren op voor hen relevante websites om er hun reclame te kunnen plaatsen in de vorm van banners of dergelijke. De banner moet zijn boodschap kort, bondig en geloofwaardig overbrengen, want het oog van de gebruiker besteedt gemiddeld maar ongeveer 1,5 seconden aan een reclamebanner.

Wat is het doel van display reclame?

Het doel van display reclame is hetzelfde als dat van elke andere soort reclame: de aandacht op een product vestigen. Bezoekers van de website moeten bijvoorbeeld op de hoogte raken van een actuele aanbieding van de adverteerder.

De strijd om aandacht is echter nog nooit zo hevig geweest, nu de consument sneller dan ooit toegang heeft tot meer inhoud op meer apparaten.

De vormgeving van banners moet consequent doordacht zijn volgens het individuele reclamedoel. Banners zijn geschikt voor een grote verscheidenheid aan reclame: voor imagocampagnes, branding en naamsbekendheid, en ook voor directe oproepen tot actie.

Wat zijn de voor- en nadelen van display reclame?

Toen banner reclame voor het eerst op Internet geïntroduceerd werd, kon het door zijn nieuwigheid nog veel hogere aantallen kliks opleveren dan nadat het op het WWW wijdverbreid was geraakt.

Uit gegevens van een studie uit 2018 blijkt een aandachtsspanne van slechts 0,3 seconden voor online reclame. Zoals hierboven vermeld, is de strijd om aandacht op het WWW van vandaag een hele zware.

Het hof maken van de aandacht wordt steeds heviger, vooral op het internet, omdat de concurrentie groot is en de aandachtsspanne van de gebruikers klein. Je kunt het je voorstellen als Times Square in New York. (Image source: Robertoleecortes / Pixabay)

Toch biedt display reclame ook enkele voordelen. Vergeleken met zoekmachinemarketing heeft display reclame het voordeel dat de aandacht van de klanten heel snel kan worden getrokken door de picturale presentatie.

Het is ook mogelijk om de gewenste doelgroep rechtstreeks aan te spreken. Het plaatsen van banner advertenties op portaalsites met een groot bereik, die ook precies bij de producten of diensten van het bedrijf passen, kan de perceptie van het merk bevorderen, evenals de interactie met potentiële klanten.

Flexibele factureringsmodellen zijn ook mogelijk bij het plaatsen van banner advertenties, afhankelijk van de eisen.

Helaas is de meetbaarheid van voordeel of succes vaak onnauwkeurig. Onopzettelijke gebruikersklikken, bijvoorbeeld, kunnen niet onderscheiden worden van opzettelijke.

Omdat veel gebruikers banneradvertenties vervelend vinden, wordt vaak een adblocker geïnstalleerd. Dit is de reden waarom veel banner advertenties niet eens op hun scherm verschijnen. Bovendien is er het verschijnsel van een korte aandachtsspanne, dat nog versterkt wordt door de zogenaamde “banner blindheid”. Dit laatste verwijst naar het verschijnsel dat gebruikers banneradvertenties onbewust gewoon laten vervagen en over het hoofd zien.

Voordelen:

  • maakt het mogelijk de doelgroep rechtstreeks aan te spreken
  • gerichte plaatsing op geschikte websites
  • flexibele factureringsmodellen mogelijk

Nadelen:

  • AdBlocker wordt vaak geïnstalleerd
  • “Banner-Blindness”
  • niet altijd mogelijk om de voordelen betrouwbaar te meten

Welke soorten display reclame zijn er?

In principe wordt er onderscheid gemaakt tussen in-page advertenties, in-page video advertenties en tandem advertenties. De afzonderlijke soorten worden hieronder nader beschreven:

  • In-page advertenties: reclamebanners binnen de website, de posities verschillen tussen lineair (uitgevoerd op verschillende punten van de inhoud) en niet-lineair (parallel gespeeld, overlappende inhoud)
  • In-page video advertenties: reclame voor video binnen de website
  • Tandem advertenties: combineren de in-page advertenties en in-page video advertenties, bv. aan het eind van een webvideo kan een prompt getoond worden zo kan aan het eind van een webvideo een “klik hier” verzoek verschijnen om doorgestuurd te worden naar het bijbehorende aanbod

Banneradvertenties die als een langwerpige banner aan de rechter- of linkerkant worden geplaatst, worden skyscrapers genoemd. Zogenaamde superbanners, daarentegen, nemen het bovenste deel van een website in beslag.

Hoe werkt de financiering van display reclame?

Er zijn verschillende manieren om display reclame te financieren. Een veel voorkomende is het partnerprogramma van zogenaamde affilliate netwerken. Dit is een soort uitwisselingsprogramma waarin vooral kleinere websites elkaars gebruikers kunnen doorverwijzen om zo hun bezoekersaantallen te verhogen.

“Als je een dollar in je bedrijf wilt stoppen, moet je een ander klaar hebben staan om het bekend te maken” – Henry Ford

Grotere websites of bedrijven vertrouwen op de marketing van hun goed bezochte advertentieruimte. Hoe hoger het aantal bezoekers, hoe groter de bedragen die voor de bijbehorende advertentieruimte betaald moeten worden. De financiering gebeurt dan ofwel in de vorm van de duizend-contactprijs (CPM) of via een op succes gebaseerd model.

De duizend-contactprijs bepaalt hoe hoog de kosten zijn per duizend bereikte klanten. Het voordeel is dat de adverteerder bij het begin de prijs kent en verschillende aanbiedingen kan vergelijken.

In het op succes gebaseerde model daarentegen wordt alleen betaald voor wat effect heeft. Alleen wanneer een gebruiker op de banner klikt (kosten-per-klik) of wanneer de gebruiker vervolgens een bepaalde actie uitvoert (kosten-per-lead), moet de adverteerder betalen voor de geslaagde banner reclame. Deze variant is bijzonder interessant omdat er alleen betaald wordt voor succesvolle reclame.

Ook de kosten voor het maken van de banners mogen niet verwaarloosd worden.

Welke alternatieven zijn er voor display reclame?

Er zijn nu ontelbare vormen van online marketing. Display reclame is er slechts één van.

Hieronder noemen we enkele alternatieven voor display advertising:

  • Website
  • Zoekmachine marketing (SEM)
  • Content marketing
  • E-mail marketing
  • Influencer marketing
  • Affiliate marketing
  • Social media marketing

Werkt display advertising ondanks ad blockers?

Helaas zijn ad blockers vaak de ondergang van display reclame. Ongeveer een derde van alle gebruikers surft alleen met een ingeschakelde ad blocker. Op het eerste gezicht lijkt het paradoxaal dat zelfs Google’s Chrome browser met een geïntegreerde advertentieblokker komt.

Maar Google is er vooral op uit de richtlijnen van de “Coalition for Better Ads” consequent uit te voeren. Ze bepalen bijvoorbeeld dat bekende elementen, zoals de “x” om een reclame te sluiten, geen link toegewezen mogen krijgen.

Ad blockers zijn dus een verschrikking voor adverteerders, die ook niet tegen te houden zijn.

Er zijn echter manieren om zulke ad blockers te omzeilen:

  • onopvallende reclame: Veel ad blockers werken volgens de regels van de “Coalition for Better Ads”. Ze filteren advertenties weg die niet aan deze normen voldoen. Dus wie onopvallend reclame maakt, wint.
  • Beleefd verzoek: Gebruikers met ad blockers kunnen herkend worden. De website kan de gebruiker met een kleine pop-up laten weten dat hij de inhoud gratis mag consumeren. De gebruiker kan dan beleefd gevraagd worden de ad blocker voor deze website uit te schakelen. Dit stelt de gebruiker in staat een beslissing te nemen.
  • Uitsluiten van ad-block gebruikers: Ad-block gebruikers kan ook de toegang helemaal geweigerd worden. De vraag is of kleine sites die van elke gebruiker afhankelijk zijn zich zulk gedrag kunnen veroorloven.

Conclusie

Display reclame kan je helpen om de aandacht van gebruikers op je bedrijf, je aanbod te vestigen. Een groot voordeel van banner reclame is dat de gewenste doelgroep direct aangesproken kan worden met de juiste keuze van de website. Zowel de perceptie van het merk als de interactie met de klanten kunnen zo bevorderd worden.

Helaas kan banner reclame ook nadelen hebben waarvan men zich bewust moet zijn. Gebruikers voelen zich vaak geïrriteerd door de grote aanwezigheid van zulke advertenties. Het gebruik van ad blockers kan hen helpen, maar het kan ook een eind maken aan je reclame.

Beeldbron: unsplash / Tony Lee

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies