Laatst bijgewerkt: 21-09-2021

Wil je je bedrijf online presenteren met een website? Of je reis rond de wereld in een blog documenteren? Dan heb je een domein nodig om jezelf toegankelijk te maken voor het internet. Maar je weet niet precies wat dat is? We willen je hier uitleggen wat het is, hoe je er een kunt krijgen en wat de wettelijke randvoorwaarden zijn.

In ons artikel over de term domein 2021 informeren we je over de domeinstructuur, de registratie van een domein en de juridische achtergrond ervan. We willen je helpen met je aanwezigheid op Internet, zodat je je idee met succes kunt lanceren.




Belangrijk om te weten

  • Een domein is een Internet adres dat gemakkelijker te begrijpen en te onthouden is gemaakt door de alfabetische methode te gebruiken in plaats van de cijfercode.
  • Een domein bestaat uit verschillende componenten die weer onderverdeeld kunnen worden in verdere subdomeinen:
    • Root label, top-level domain, second-level domain, third-level domain, enz.
    • Een domein kan “gekocht” worden, of liever gehuurd, van domein-aanbieders voor bepaalde perioden.
  • Technische voorschriften en wettelijke bepalingen moeten in acht genomen worden.

Woordenlijst item: De term “domein” in detail uitgelegd

Je hebt de term “domein” al verschillende keren gehoord, maar je weet niet precies wat het betekent? We willen de term graag aan je uitleggen en de meest gestelde vragen over dit onderwerp beantwoorden.

Wat is een domein?

Bovenaan je website staat een balk met de URL (= Uniform Resource Locator). Om je website te kunnen bezoeken heb je dit unieke webadres nodig. In principe is een website te bereiken met een cijfercode. Maar omdat de numerieke code moeilijk te onthouden is, wordt hij door naamservers omgezet in een alfabetische methode.

Zogenaamde premium domeinen bieden gewilde termen voor domeinnamen, maar hebben ook hogere prijzen.

Het domein maakt deel uit van een URL. Het geeft de hiërarchische structuur van een bron binnen het Domain Name System (DNS) aan. Het Domain Name System zet de domeinnaam om in een overeenkomstig IP adres en omgekeerd. Informatie hierover kun je vinden op de naamservers.

Een domein kan geregistreerd worden voor je eigen website, een e-mailadres, een doorstuurdienst, voor de verkoop, een blog, een cloud-opslagplaats, enz.

Hoe is een domein gestructureerd?

Een volledig gekwalificeerde domeinnaam (FQDN) specificeert een exact adres van een doelcomputer in de boomhiërarchie van het Domain Name System. In de naamserver wordt via ingangen een verbinding tot stand gebracht tussen de volledig gekwalificeerde domeinnaam en de werkelijke plaats van het voorwerp. Deze wijzen naar een IP adres van een server.

Een domein wordt van rechts naar links gelezen, waarbij het element uiterst rechts aan het hoogste niveau van de boomhiërarchie wordt toegewezen. Aan een domein kunnen nog meer subdomeinen of labels toegevoegd worden.

De top-level domeinen zijn onderverdeeld in gesponsorde en landspecifieke domeinen. Nieuwe topleveldomeinen zijn sinds 2013 beschikbaar. (Image source: 123rf / deniskot)

Een subdomein bevindt zich onder een ander domein in de DNS hiërarchie. Zo is het second-level domain het subdomain van het top-level domain. Het domein van het derde niveau is op zijn beurt het subdomein onder het domein van het tweede niveau, enz.

Op het hoogste niveau staat het worteldomein (root of nullabel). Dit heeft lege kettingtekens. Eén niveau lager is het top-level domein (TLD). Deze omvatten .com, .org, .de. Direct onder het TLD staat het domein van het tweede niveau. In ons voorbeeld zou dat .example zijn. Direct daaronder staat het derde-niveau domein www.

De secties worden gescheiden door punten. Elke rubriek mag maximaal 63 tekens lang zijn. De totale lengte van een volledige domeinnaam mag niet meer dan 255 tekens bedragen.

In de volgende paragrafen willen we nu de afzonderlijke domeingedeelten meer in detail illustreren.
Top-level domain

(TLD)

Top-level domains kunnen staan voor bepaalde landen of steden, commercieel zijn of informatieve doeleinden dienen. Ze staan voor meer vertrouwen van de klant en snelle herkenning.

Top-level domains zijn het hoogste niveau van naamresolutie. Ze worden beheerd door registrars (NIC = Network Information Centre). Deze zijn verantwoordelijk voor de werking van naamservers en de toewijzing van second-level domains.

In principe zijn er twee soorten top-level domeinen: generieke domeinen enerzijds en landcodedomeinen anderzijds. Generieke top-level domeinen worden op hun beurt onderverdeeld in gesponsorde (sTLD) en niet-gesponsorde (uTLD). (2)

  • Gesponsorde topleveldomeinen, waaronder .edu (educatief), .gov (overheid), .int (internationaal), worden door onafhankelijke organisaties beheerd.
  • Niet-gesponsorde topleveldomeinen staan onder controle van de ICANN en de Internet Society.
  • Ze bestaan uit ten minste drie tekens en staan voor een bepaalde term. Deze omvatten .com (commercieel), .info (informatie), .net (netwerk), .org (organisatie).

Country codetop-level domains (ccTLDs) bestaan uit een code van twee letters: .de staat voor Duitsland, .es voor Spanje, .at voor Oostenrijk. Er zijn echter uitzonderingen: Het Verenigd Koninkrijk gebruikt .uk in plaats van het gereserveerde .gb. De Europese Unie gebruikt .eu, hoewel het geen onafhankelijke staat is.

Sinds 2013 worden door ICANN (= Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) nieuwe domeinextensies vrijgegeven. (3) Deze nieuwe topleveldomeinen (nTLD’s) zijn specifieker en maken een ruimere keuze aan domeinen mogelijk (.berlin, .shop, .business, sport, .travel, .music, .yoga, .blog, .online, .web).

Second-level domain (SLD)

Het second-level domain is de eigenlijke domeinnaam. Het kan onder bepaalde regels vrij gekozen worden. De regels kunnen verschillen tussen de registrars van de respectieve top-level domeinen. Alle domeinnamen die eindigen op .de worden beheerd, geregistreerd en gecontroleerd door DENIC. (4)

Er zijn echter beperkingen of bijzondere gevallen waarin het domein van het tweede niveau al opgegeven is en alleen het domein van het derde niveau vrij gekozen kan worden. In Oostenrijk is dit bijvoorbeeld het geval met universiteiten (ac.at) en overheidsdiensten (gv.at). In Australië is het domein van het tweede niveau meestal vast (com.au). (2)

In het geval van speciale of pseudo-domeinen en namen die voor specifieke doeleinden gereserveerd zijn (.bit, .example, .test), is het niet mogelijk een top- of second-level domein op te zetten.

We geven je graag wat tips voor het maken van je perfecte domeinnaam:

  • De domeinnaam moet kort en memorabel zijn.
  • Domeinnamen met trefwoorden worden door Google niet gerangschikt, maar trekken toch bezoekersaan.
  • Er moet een geschikt top-level domein (generiek, nieuw of landspecifiek) gevonden worden.
  • Een domein kan met of zonder koppelteken geregistreerd worden.
  • Als er meer dan twee woorden zijn, is een koppelteken aan te bevelen voor meer duidelijkheid.
  • Domeinnamen kunnen ook met umlauten geschreven worden.
  • Maar vooral voor e-mail correspondentie moeten de umlauten worden uitgeschreven. Over het algemeen zijn umlauten en cijfers in internationale context moeilijker te begrijpen en moeten ze daarom vermeden worden.
  • Voor een bedrijf is het voordelig om de exacte bedrijfsnaam in het domein te gebruiken.
  • Zo weet de bezoeker wat hij kan verwachten.
  • Speciale tekens zoals vraagtekens, punten of schuine strepen mogen niet gebruikt worden.

Derde-niveau domein

Een veel voorkomende aanduiding van het derde-niveau domein is www. Het is niet de standaard en kan veranderd of zelfs weggelaten worden.

Een domein van het derde niveau kan verschillende functies vervullen:

  • Scheiding van diensten: Binnen een organisatie zijn verschillende diensten toegankelijk. Traditionele subdomeinen zijn, bijvoorbeeld, www. voor webservers, m. voor mobiele toestellen of mail. voor mailservers. Deze domeinen van het derde niveau zijn slechts conventioneel en niet voorgedefinieerd.
  • Logische structuur: Het domein van het derde niveau kan ook worden toegewezen aan verdeelde filialen of afdelingen van een bedrijf (personal.example.com), onafhankelijke webpresentaties of verschillende taalversies (en.example.com).
  • Redirections kunnen ingesteld worden en doorgestuurd worden naar besta ande subdomeinen.
  • Toegang: Domeinen van het derde niveau kunnen ook gebruikt worden als toegangs-URL’s voor landingspagina’s of specifieke subpagina’s.
  • Dit maakt het gemakkelijk om lange links in te korten. Daardoor lijken ze aantrekkelijker en zijn ze gemakkelijker te onthouden.

Hoe werkt de registratie van een domein?

Bij het registreren van een domein moet je de volgende stappen volgen:

  1. Domeincontrole: Voordat je een domein registreert, moet je een domeincontrole doen. Dit wordt meestal door domeinaanbieders op hun websites verstrekt. Zo kun je meteen zien welke domeinnamen nog beschikbaar zijn. Als het domein al bezet is, kunnen andere eindes meestal een goede oplossing zijn. Niettemin kun je ook contact opnemen met de huidige houder en over een verkoopprijs onderhandelen.
  2. Domeinnaam: Je moet een naam kiezen die bij jou, je activiteit of je bedrijf past.
  3. Je kunt niet ver mis gaan met een combinatie van naam, functiebeschrijving en plaats.
  4. Registratie: Je hebt het juiste domein gevonden? Nu kun je het tegen betaling registreren. Als je jezelf als eigenaar van het domein registreert, word je er ook eigenaar van. Je moet de rekening meteen bij het begin betalen. Het domein moet voor het einde van het contract vernieuwd worden, anders wordt het domein ingetrokken.
  5. Conclusie: De registratie wordt dan doorgestuurd naar de verantwoordelijke registrar
  6. Afhankelijk van de plaats kan dit van een paar minuten tot enkele dagen duren. De website is wereldwijd binnen 48 uur beschikbaar.

In dit opzicht kan men niet van een koop spreken, want de rechten worden slechts voor een beperkte tijd overgedragen en niet voor altijd. Afhankelijk van de respectieve registrar, kun je een domein voor 1-10 jaar registreren.

Waar kan ik me registreren voor een domein?

Er zijn verschillende domeinaanbieders. Ze sluiten contracten met registrars en verkopen ofwel een breed gamma ofwel alleen een aantal exclusieve top-level domeinen. De prijs kan van aanbieder tot aanbieder verschillen, omdat over contracten met registrars verschillend onderhandeld wordt.

Er zijn verschillende providers bij wie je je domein kunt registreren. (Image source: unsplash / Stephen Phillips)

Domeinaanbieders adverteren met een breed scala aan diensten en ondersteuning, van domeinverlenging en -annulering tot domeincontrole en -reservering. Sommige providers bieden ook extra diensten aan, zoals een hosting omgeving, opslagruimte, bouwpakketten voor startpagina’s, SEO en marketing tools, e-mail boxen en ondersteuning bij een domeinverandering of -verhuizing.

Welk juridisch kader moet ik in acht nemen bij de registratie van een domein?

Allereerst moeten de formele regels van het betreffende register in acht genomen worden. Deze domeinregistrars zijn verantwoordelijk voor de toewijzing en coördinatie van een of meer specifieke top-level domeinen. Er moet o.a. een bewijs van verblijf in het betreffende land worden voorgelegd, of documenten zoals een kopie van een identiteitskaart.

ICANN is de hoogste autoriteit bij de toewijzing van domeinen. Het is verantwoordelijk voor de coördinatie en toewijzing van namen en adressen op het Internet.

Vooral bij de naamgeving van domeinen moet je goed letten op handelsmerk-, naam- en concurrentierechten. We hebben hier een paar rechten opgesomd die je in acht moet nemen.

  • Het is wettelijk niet toegestaan om de merken en namen van andere bedrijven voor een domein te gebruiken om zo meer bezoekers te trekken. Maar als je toch de naam van een merk van een ander wilt gebruiken, moet je de rechthebbende om toestemming vragen, liefst met een schriftelijke bevestiging.
  • Particuliere voor- en achternamen, ook die van beroemdheden, vallen onder de bescherming van de wet op de namen (§12 BGB).
  • Titels van boeken, tijdschriften, films, TV programma’s, software enz. vallen onder de titelbescherming.
  • Daarom moet je ook voorzichtig zijn met het aanmaken van fan pages.
  • Je moet ook plaatsnamen, kentekennummers van auto’s, autoriteiten of namen van staatsinstellingen uit je domein weglaten.
  • Domeinen met opzettelijke tikfouten van bekende domeinen zijn overtredingen van de wet op de bescherming van handelsmerken, namen of titels.

Dienovereenkomstig moet je geen blinde registratie uitvoeren. Je kunt je domeinnaam in de zoekmachine invoeren of een advocaat een juridische check laten doen.

Het is ook aan te raden een onderzoek naar handelsmerken te doen. Of door middel van een gelijkenisonderzoek met een gespecialiseerde advocaat naar gelijkluidende woordmerken en gelijkend uitziende beeldmerken.

Verder moet je je website juridisch in orde maken (opdruk, algemene voorwaarden, enz.).

Om te vermijden dat inbreuk gemaakt wordt op de rechten van derden, moet een advocaat geraadpleegd worden bij het creëren van een domein voor een bedrijf of in geval van onduidelijkheden!

Conclusie

Een domein dat zo kort en memorabel mogelijk is helpt jou of je bedrijf om herinnerd te worden. Vooral nieuwe top-level domeinen in combinatie met second-level domeinen kunnen creatieve domeinnamen opleveren en zo een hoge herkenningswaarde bereiken. Landspecifieke en gesponsorde top-level domeinen zijn een traditionele keuze om je website op het Internet te plaatsen.

Bij verschillende domeinaanbieders kun je vaak naast de registratie ook een domeincontrole doen. In de meeste gevallen zijn ook andere diensten en extra voordelen inbegrepen. In elk geval moet je er bij de keuze van je domeinnaam op letten dat die geen inbreuk maakt op de rechten van derden.

Beeldbron: unsplash / Kevin Bhagat

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies