Laatst bijgewerkt: 21-09-2021

Veel mensen dromen ervan hun baan op te zeggen en hun eigen bedrijf te beginnen. Een manier om dit te doen is door een online winkel te openen. Hier is het mogelijk een klassieke online winkel op te zetten met warehousing of dropshipping te gebruiken.

Dropshipping heeft enkele voordelen boven gewone e-commerce, maar ook enkele aspecten die het overwegen waard zijn. We stellen deze verzendingsoptie in detail voor.




Belangrijk om te weten

  • Je hebt bijna geen kapitaal nodig en geen opslagruimte.
  • Je besteedt een groot deel van het werk uit aan de geselecteerde fabrikant of groothandelaar.
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de goede werking van de online winkel en moet die voortdurend optimaliseren of belangrijke aanpassingen doen.

Definitie: Wat is dropshipping?

Dropshipping is een vorm van distributie waarbij de in een online winkel aangeboden goederen niet in de winkel worden opgeslagen, maar bij de fabrikant of groothandelaar. De fabrikant of groothandelaar verzendt de goederen dan rechtstreeks naar de klant.

Onlineshop

Dropshipping is een populaire methode voor online winkels. Als winkelier hoef je geen magazijn te onderhouden, maar kun je de producten oproepen precies zoals ze besteld zijn. (Image source: unsplash.com / Brooke Lark)

Achtergrond: Wat je moet weten over dropshipping

Dropshipping is vooral interessant voor wie nieuw is in de e-commerce industrie, omdat de initiële investering beperkt is. In theorie heb je alleen een internetverbinding en een laptop, tablet of smartphone nodig, en ook een website en efficiënte software om online te gaan verkopen.

Hoe werkt dropshipping in de praktijk?

Bij dropshipping zijn deze drie partijen betrokken: de eindklant de dropshipping aanbieder (fabrikant of groothandelaar) de verkoper.

De eindklant koopt het product in een online winkel en komt er niet achter of de levering dropshipped is of niet. Hij komt er niet achter wie de groothandelaar is, want er is alleen contact met de tussenhandelaar (verkoper). De verkoper zet op zijn beurt de website op en beheert dan de winkel.

Hij probeert de aandacht te trekken van veel potentiële klanten. Als hij een bestelling ontvangt, neemt hij contact op met de groothandelaar en geeft hem de gegevens van de bestelling. De groothandelaar ontvangt ook de adresgegevens van de klant. De winst van de verkoper is het verschil tussen de prijs die de groothandelaar of fabrikant aanrekent en het bedrag dat aan de klant in rekening wordt gebracht.

De dropshipping aanbieder, op zijn beurt, neemt de bestelling aan, verpakt de goederen en stuurt ze direct naar de eindklant. Meestal staat er geen verwijzing naar de groothandelaar op de verpakking, alleen het merk van de online winkel. Alle formaliteiten in verband met de verzending, en ook de douane- en distributiekosten, worden door de dropshipping aanbieder geregeld.

Hoeveel kapitaal heb ik nodig om met dropshipping te beginnen?

Een van de grote verschillen met brick-and-mortar retail en klassieke e-commerce is dat dropshipping heel weinig kapitaal vergt. Je zult thuis waarschijnlijk een computer en een werkplek hebben. Nu heb je een goede dropshipper nodig, heel goede software en natuurlijk een website voor je online winkel.

Natuurlijk is het zinvol een monster te bestellen van elk product dat je in je winkel wilt opnemen, zodat je het grondig kunt testen en efficiënt kunt reageren op vragen van klanten. Inclusief meubilair, kosten voor de grafische en IT ontwerper, de software, enz. zullen de initiële kosten waarschijnlijk in het drie- of viercijferige bereik liggen. Natuurlijk moet je ook reclame maken voor je winkel, SEO-geoptimaliseerde productbeschrijvingen maken (of laten maken), en ook advertenties plaatsen.

Dan zijn er nog de kosten voor de eerste bestelde artikelen, want zodra de bestelling door de groothandelaar ontvangen is, moet je voor de goederen betalen. Natuurlijk is het het beste als je in je winkel betaling via PayPal, automatische incasso, GiroPay, onmiddellijke bankoverschrijving, Klarna aankoop op rekening, enz. aanbiedt en het geld onmiddellijk ontvangt.

Wat is het verschil met traditionele online detailhandel?

In de klassieke online kleinhandel is de online winkel zelf verantwoordelijk voor de inkoop van goederen bij groothandelaren. Als de artikelen niet zo goed gaan, moet hij op een gegeven moment proberen ze tegen een lagere prijs van de hand te doen. Bovendien worden in de traditionele handel de producten in het pakhuis bewaard. Dit is anders bij dropshipping.

Hier is de groothandelaar of fabrikant verantwoordelijk voor de levering van goederen en de opslag. In beide gevallen presenteert de verkoper zijn producten in de online winkel of op de e-commerce marktplaats, waar de eindgebruiker ze ook koopt. In de klassieke on-linedetailhandel moet de verkoper de goederen in het pakhuis verpakken en zelf de verzending organiseren.

Bij dropshipping zorgt de groothandelaar voor beide. De eindklant ontvangt dan de goederen. Als hij niet tevreden is over de levering, stuurt hij het terug naar de groothandelaar of fabrikant. Daartoe kan de klant de terugzending in de online winkel initiëren en een passend verzendlabel uitprinten. De adresgegevens van het retourcentrum worden dan op dit etiket genoteerd.

Waar kan dropshipping gebruikt worden?

Dropshipping kan zowel gebruikt worden voor je eigen online handel als voor het gebruik van e-marktplaatsen, waartoe eBay, Rakuten, Hood en de Amazon Marktplaats behoren. Je zet je eigen winkel op hun website op, waar klanten dan rechtstreeks bestellen.

Onlineshop

Je kunt je eigen online winkel opzetten of gebruik maken van bestaande e-marktplaatsen. (Image source: unsplash.com / Brooke Cagle)

Dropshipping kan zelfs interessant zijn voor gewone winkeliers. Als winkelier heb je maar één monster in voorraad en bestel je de goederen bij de groothandelaar, die ze dan naar je winkel of rechtstreeks naar de klant stuurt. Dit bespaart je aanzienlijke kosten voor het magazijn en je zit niet opgescheept met producten waar weinig vraag naar is. Dit brengt ons bij de voordelen van dropshipping.

Wat zijn de voordelen van dropshipping?

Het grootste voordeel van dropshipping is zeker dat je geen goederen hoeft te bestellen en in voorraad hoeft te houden. Dit is vooral voordelig voor producten die momenteel in de mode zijn. Bovendien kun je een veel grotere variëteit aan producten aanbieden, zodat de klant verschillende artikelen tegelijk kan bestellen.

Je bent ook niet verantwoordelijk voor de verzending, die wordt door de groothandelaar of fabrikant gedaan. Je kunt ook financiële risico’s beperken. Door de verzending niet zelf te hoeven doen, bespaar je zowel tijd als financiële middelen, want verpakkingsmateriaal kost ook geld.

Zijn er ook risico’s aan dropshipping verbonden?

Je hebt weinig invloed op de tevredenheid van de klant. Als de groothandelaar of fabrikant de bestelling niet op tijd verzendt, er te veel tijd verstrijkt tot de levering, het pakket beschadigd is of de zending helemaal niet aankomt, ben jij de contactpersoon van de klant.

Als de groothandelaar/fabrikant niet te bereiken is en je niet weet waar de goederen zijn, moet je een manier vinden om je klant tevreden te stellen. Dit kan bijvoorbeeld de terugbetaling van de aankoopprijs zijn of het opnieuw leveren van de goederen. Maar zulke problemen moeten je niet afschrikken om te beginnen, want deze of soortgelijke problemen bestaan ook in de klassieke e-commerce.

Als je goederen van verschillende groothandelaars of fabrikanten aanbiedt, kunnen de verzendkosten oplopen als een klant meerdere artikelen bestelt. Natuurlijk zou je hem hogere verzendkosten kunnen aanrekenen, maar dan ben je hem waarschijnlijk meteen kwijt. Het is beter om de verhoogde verzendkosten zelf te betalen, ook al vermindert dat je winst.

Dropshipping: Hoe zet je je eigen dropshipping bedrijf op

Nu hebben we al zoveel theorie geschreven over dropshipping en het klinkt je misschien al in de oren. Toch zijn er nog enkele belangrijke vragen die je moet beantwoorden voor je je online winkel begint of op het dropshipping systeem overschakelt.

Wat wil je verkopen?

Vraag je eerst af wat je wilt verkopen. Wat zijn je sterke punten, op welke gebieden ben je bijzonder goed? Je zou dit ook voor je online winkel moeten gebruiken. Zorg ervoor dat het auteursrecht niet geschonden wordt, d.w.z. dat je echt merkproducten verkoopt en geen imitaties. Dan moet je op zoek naar een geschikte groothandel of fabrikant die deze producten aanbiedt en dropshipping toepast.

Regel de formaliteiten

Voordat je je online winkel opent, moet je een bedrijf bij je gemeente laten registreren. De plaatselijke overheid zal dan ook het belastingkantoor inlichten. Om er zeker van te zijn dat je van meet af aan geen belastingfouten maakt, raden we je aan van meet af aan een belastingadviseur in de arm te nemen.

Computer

Je moet bij dropshipping ook de belastingformaliteiten in acht nemen. Het kan de moeite waard zijn een belastingadviseur in de arm te nemen. (Image source: pexels.com / Serpstat)

In de eerste paar maanden zullen je inkomsten niet al te hoog zijn. Daarom moet je van tevoren een financiële buffer opbouwen om deze periode zonder problemen te overbruggen. Omdat je waarschijnlijk niet meer onder de kleine-ondernemersregeling valt, zul je omzetbelasting of BTW moeten betalen. Je belastingadviseur of de medewerkers van het belastingkantoor kunnen je hier meer over vertellen.

Zoek je leverancier

Natuurlijk kun je op het internet onderzoeken welke bedrijven of groothandelaars dropshippers zijn en met hen contact opnemen via e-mail, bijvoorbeeld. Het is echter veel gemakkelijker om speciale portaalsites te gebruiken waar ze vermeld staan. Hiertoe behoren Wholesale Central, DropShipping, SaleHoo, Worldwide Brands en BigBuy.

Sommige van deze portalen vragen een vergoeding voor het gebruik ervan. Een andere mogelijkheid is rond te kijken op beurzen en congressen en rechtstreeks met fabrikanten te praten. Misschien bieden ze al de mogelijkheid van dropshipping of kunnen ze van deze optie overtuigd worden.

Optimaliseer je processen

Omdat je niet verantwoordelijk bent voor het verzenden van de goederen, kun je de tijd gebruiken om te investeren in het optimaliseren van je processen. Dit betekent onder andere dat je efficiënte software gebruikt en die voortdurend bijwerkt. Je moet ook regelmatig je assortiment controleren en artikelen verwijderen die het niet goed doen. Je kunt ook je telefonische orderopname en klantenservice optimaliseren. Zorg ervoor dat je medewerkers volledig in het systeem opgeleid zijn.

Marketing en klantenzorg

Uitgebreide marketing is een van de belangrijkste factoren voor het succes van je online winkel. Je online winkel moet op verschillende sociale netwerken vertegenwoordigd zijn, maar ook – afhankelijk van het onderwerp – online en offline advertenties plaatsen.

Je webwinkel moet minstens op de eerste pagina van de Google ranglijst verschijnen door verschillende maatregelen (zoekmachine optimalisatie, integratie van video’s, waardevolle backlinks, interne linking, enz.)

Een andere interessante marketingmogelijkheid is het versturen van nieuwsbrieven. Hier kun je je klanten informeren over nieuwe producten en aanbiedingen. Als je een blog aan je online winkel toevoegt, kun je een grote verscheidenheid aan artikelen publiceren die het aanbod nog interessanter maken. Je kunt de blogberichten delen in de sociale netwerken en zo het bereik van de winkel vergroten.

Je kunt direct reageren op vragen en opmerkingen van belangstellenden of klanten. Jij of je marketingvertegenwoordiger moeten heel zelfverzekerd zijn, maar zeker niet arrogant, en de bezorgdheid van belangstellenden serieus nemen.

Conclusie

Je eigen online winkel openen is een interessante manier om je eigen bedrijf te beginnen, vooral met dropshipping. Je hebt nauwelijks eigen kapitaal nodig. Maar misschien wil je toch een partner zoeken met wie je het project samen kunt aanpakken.

Boven alles moet je investeren in een actuele online aanwezigheid. De website moet op hoge snelheid gebouwd worden en voor alle apparaten geoptimaliseerd zijn. Je kunt het beste een webontwerper, graficus of IT specialist opdracht geven om je ideeën en wensen uit te voeren.

We hopen dat dit artikel je wat waardevolle informatie heeft gegeven, zodat je met succes je eigen zaak met een online winkel kunt beginnen.

Beeldbron: pexels.com / bruce mars

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies