Laatst bijgewerkt: 22-09-2021

Zodra er geld bij betrokken is, kunnen er veel misverstanden of onoplosbare conflicten ontstaan tussen mensen of bedrijven. Wil je je bedrijf of start-up verkopen? Dan moet je gehoord hebben van de term exit. Maar wat betekent deze term? Om welke redenen wordt de uitgang in de eerste plaats uitgevoerd? En wat zijn de verschillende soorten?

In ons artikel over de term exit vind je alle belangrijke informatie over de verkoop van een bedrijf. We leggen uit waarom het zinvol is een bedrijf te verkopen en hoe het proces verloopt. Je leert ook over de verschillende soorten uitgangen. Zo ben je goed voorbereid op een eventuele bedrijfsverkoop.




Belangrijk om te weten

  • Exit – de uitgang. Je eigen bedrijf verkopen klinkt velen als falen in de oren. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Je eigen bedrijf verkopen kan een goede en belangrijke stap zijn.
  • Een bedrijf verkopen is een ingewikkeld en langdurig proces. Normaal duurt de uitstap minstens zes maanden, maar hij kan zich ook verscheidene jaren voortslepen.
  • Bij de verkoop van een bedrijf kunnen zich veel moeilijkheden voordoen, die het proces kunnen vertragen. Je moet veel tijd investeren in de voorbereiding, het verzamelen van belangrijke gegevens en rapporten.

Woordenlijst ingang: De term exit in detail uitgelegd

Om je uitgebreide informatie over exits te geven, hebben we alle belangrijke en meest gestelde vragen over dit onderwerp verzameld en beantwoord. Zo ben en blijf je goed geïnformeerd als het om de verkoop van een bedrijf gaat.

Wat is een uitgang?

In het bedrijfsleven heeft exit echter een andere betekenis – de verkoop van een bedrijf. Bij een exit verlaten de oprichters van het bedrijf of de betrokken investeerders het bedrijf. Daarbij nemen ze de hoogst mogelijke winst mee.

Exit betekent letterlijk “uitgang”. In de zakenwereld zit er een veel grotere betekenis achter (Image source: Michael Jasmund / unsplash).

Een exit komt bijzonder vaak voor bij startende ondernemingen en markeert het voorlopige hoogtepunt van een succesvolle stichting. Dit komt omdat startende ondernemingen onder bijzondere omstandigheden bijzonder snel kunnen groeien en de waarde van de onderneming in korte tijd kunnen doen toenemen.

In de meeste gevallen wordt de start-up opgekocht door een aanzienlijk grotere onderneming in de bedrijfstak. De start-up is een doorn in het oog van gevestigde bedrijven omdat hij concurrentie vertegenwoordigt. Daarom brengt de verkoop meestal grote bedragen op.

Welke soorten uitgangen zijn er?

De verkoop van een bedrijf kan in verschillende vormen en om verschillende redenen gebeuren.

#1: Trade Sale: De verkoop van een bedrijf aan een investeerder. De investeerder koopt (delen van) de onderneming of activa. De koper is meestal zelf een bedrijf en verwacht een extra voordeel uit de aankoop te halen.

  • Concurrentie: Als je een bedrijf aan een investeerder verkoopt, zijn er meestal verschillende belangstellenden. De uiteindelijke koper zal dus alle andere investeerders overconcurreren. Bovendien worden alle vorige aandeelhouders uitbetaald met geld, aandelen of aandelen in de onderneming.
  • Marktuitbreiding: Een handelsverkoop kan tot marktuitbreiding leiden. Dit gebeurt wanneer een bedrijf wordt overgenomen dat actief is op slecht gedekte markten.
  • Werknemers: Als een bedrijf wordt overgenomen, worden in de meeste gevallen ook de werknemers overgenomen. Dit biedt de belegger veel nieuwe mogelijkheden.
    Verticale expansie: Toegevoegde waarde wordt gecreëerd door nieuwe leveranciers of klanten te integreren.
  • Horizontale expansie: De investeerder kan door de overname van een bedrijf nieuwe werkterreinen overnemen. Dit stelt hem in staat zijn eigen assortiment uit te breiden en te diversifiëren.
  • Technologie: Octrooien en technische ervaring worden ook overgenomen als een bedrijf verkocht wordt.

#2: Terugkoop: De terugkoop van een bedrijf door de vorige eigenaar. Een zeldzaam type exit, want de vroegere eigenaar heeft vaak geen grote financiële middelen. Vaak wordt deze optie gekozen als de verkoopprijs lager is dan bij de eerste verkoop. Soms is de terugkoop de laatste mogelijkheid voor de belegger om een totaal verlies te vermijden.

#3: Secundaire aankoop: De verkoop van de aandelen van een bedrijf aan een private equity maatschappij of aan een financieel georiënteerde investeerder. Het nieuwe, externe management neemt actief de leiding over en heeft een aandeel in de onderneming.

#4: Going Public: De eerste openbare aanbieding (IPO) van een bedrijf. Een voorheen particuliere onderneming wordt naar de beurs gebracht. Meestal worden hoge opbrengsten gerealiseerd. De aandelen zijn wijd verspreid onder institutionele en particuliere beleggers. Voordelen van een IPO zijn:

Voordelen

  • Uitbreiding van de financieringsmogelijkheden
  • Uitbreiding van de aandeelhoudersstructuur
  • Mensen met een investeringshorizon op korte termijn kunnen bijdragen tot financiering op lange termijn
  • Grote doorzichtigheid
  • Vergroting van het bewustzijn

Nadelen

  • De onderneming moet aan bepaalde eisen voldoen wat betreft omvang, rijpheid en
  • Continuïteit
  • Uitdagingen van transparantie, controle en groei
  • Hoge kosten
  • Risico van een vijandige overname

Wat zijn de redenen voor een exit?

Bij een exit verlaten de oprichters of investeerders het bedrijf. Daar zijn echter veel redenen voor. Er zijn zelfs enkele oprichters die oprichtten met de bedoeling hun start-up te verkopen.

Redenen

  • Een goed aanbod: Het bedrijfsidee is zo goed en veelbelovend dat een groot bedrijf of zelfs een concurrent een aanbod doet om het te kopen. In dit geval kan het een heel goed aanbod zijn, dat een geweldige kans is voor de oprichters van het bedrijf en voor de investeerders.
  • De volgende grote stap: Elke start-up begint klein. Als het goed gaat met het jonge bedrijf dat al een merk gevestigd heeft en het product verder ontwikkeld heeft, is op een gegeven moment de volgende stap aan de beurt, waarvoor nieuwe investeerders nodig zijn. Via de exit worden onderdelen verkocht aan nieuwe investeerders om het bedrijf vooruit te helpen.
  • Nieuw project: Sommige oprichters hebben na een tijdje gewoon genoeg van hun bedrijf. De beginfase is meestal het spannendst. Sommigen willen weer een nieuwe taak. In het beste geval levert de verkoop van het bedrijf een grote som geld op voor het volgende project.

Waar moet ik rekening mee houden bij het verlaten van de wijk?

Om alles goed te doen met de uitgang, spelen een paar factoren een belangrijke rol. Ten eerste moet de start-up een bepaalde omvang bereikt hebben om interessant te zijn voor investeerders of andere bedrijven. Bovendien moet er een sterke economische groei zijn die aanhoudt.

De uitstap duurt gewoonlijk tussen zes en twaalf maanden.

De juiste timing speelt ook een grote rol bij het uitstappen. In deze tijd is er een dubbele last. Het bedrijf moet worden voortgezet, de aandelenprijs moet worden gehandhaafd en het tijdrovende uitstapproces wordt uitgevoerd.

Voor de uitgang moet voldoende tijd ingepland worden. De onderneming moet zich presenteren met samenhangende documenten die de groeiverwachting realistisch voorstellen. De hele ontwikkeling sinds de oprichting moet in detail gedocumenteerd worden. Alle huidige bedrijfswaarden moeten met cijfers onderbouwd worden.

Alle documenten moeten klaargemaakt worden voor presentatie. Dit omvat financiële en bedrijfsplannen, maar ook contracten, alle evaluaties en mededelingen aan investeerders. De koper moet kunnen beoordelen of de onderneming aantrekkelijk voor hem is. Daarom mag informatie over zakenpartners en klanten niet ontbreken.

Hoe voer ik een exit uit?

De verkoop van een bedrijf is een heel lang proces. Om het wat duidelijker te maken, hebben we de uitgang in zes verschillende fasen verdeeld.

  1. Voorbereiding: Als je je bedrijf wilt verkopen, zijn er verschillende benaderingen. In elk geval moet de uitgang goed gepland zijn. Als je om wat voor reden dan ook gedwongen bent je bedrijf te verkopen en onder tijdsdruk staat, moet je je beperken tot de belangrijke dingen van de voorbereiding.
  2. Zoek een koper: Bij de eerste stap heb je al nagedacht over waarom je in de eerste plaats wilt verkopen. Nu is het tijd om de juiste koper te vinden. Hoe meer kenmerken je voor jezelf definieert, hoe beter je je zoektocht kunt richten.
  3. Praat met potentiële kopers: Nadat je de belangrijkste feiten en cijfers aan potentiële kopers hebt gepresenteerd, moet je de investeerder motiveren om het project aan te pakken. Telefoongesprekken worden meestal gevolgd door een persoonlijk gesprek en een bezichtiging.
  4. Inspectie: Als de investeerder tot nu toe geïnteresseerd is, wordt het spannend. De belangstellende zal alles over je bedrijf willen weten. Hier loont grondig voorwerk de moeite. Financiën, markt- en concurrentieaspecten, personeel, wetgeving en belastingen worden uitvoerig onderzocht.
  5. Onderhandeling: Na bestudering van de informatie wordt een bedrijfswaardering uitgevoerd. Nu begint de eigenlijke onderhandeling. Onderhandelingsvaardigheden bepalen de uiteindelijke prijs, zoals bij elke zakendeal.
  6. Sluiting: Idealiter eindigt de onderhandeling met de ondertekening van het contract. Het kan even duren voor de lening wordt toegekend en het geld wordt overgemaakt.
    Een bedrijf verkopen is een heel langdurig proces dat verscheidene jaren kan duren. Om er het beste uit te halen is het raadzaam om professionele hulp in te schakelen. Er zijn genoeg deskundigen op dit gebied.

Wat zijn de moeilijkheden van een exit?

Het maakt niet uit waarom je je bedrijf wilt verkopen, een bedrijf verkopen is een grote uitdaging en een lang proces. Tijdens het proces doen zich vaak moeilijkheden voor.

Een van de meest gemaakte fouten is bij de voorbereiding van de verkoop van het bedrijf. Als je je bedrijf wilt verkopen, is het aan jou om potentiële investeerders te overtuigen. Om dit te doen moet je de aspirant-koper verschillende documenten en rapporten geven. Zorgvuldige documentatie verhoogt niet alleen de kans op een verkoop, maar ook de waarde van het bedrijf.

Een exit is een langdurig proces dat verscheidene jaren kan duren. Je moet al vroeg in gesprek gaan met potentiële kopers. In de bloei van zijn bestaan is je bedrijf het meest waard.

Veel bedrijven aarzelen ook om professionele hulp te zoeken bij de verkoop van hun bedrijf. Een expert kent alle fijne kneepjes van het verkopen van een bedrijf en kan je adviseren. In het beste geval kan hij of zij een veel hogere som krijgen dan je alleen zou gelukt zijn.

Er kunnen ook moeilijkheden ontstaan bij het vinden van de juiste koper. Vaak hebben de managers al een beeld in hun hoofd van aan wie ze hun bedrijf willen nalaten. Houd een open geest tot het contract getekend is en sluit je ogen niet direct voor verschillende belangstellenden.

Een andere fout ligt in onrealistische prijsverwachtingen. Vooral bedrijven die hun levenswerk willen verkopen vinden het uiteindelijk erg moeilijk om los te laten. Je moet niet te veel gewicht toekennen aan uitspraken als “vier keer de jaaromzet” of “acht jaarlijkse overschotten”. Ze dienen als referentiepunt, maar kunnen een professionele bedrijfswaardering niet vervangen.

Bij de verkoop van een bedrijf kunnen een aantal fouten gemaakt worden. Om die zo veel mogelijk te vermijden, moet je tijdig besluiten je bedrijf te verkopen, zodat je niet onder druk komt te staan.

Conclusie

De uitgang is een heel ingewikkeld en langdurig proces. Er zijn verschillende redenen waarom het de moeite waard is je bedrijf te verkopen. Er zijn ook verschillende manieren om een bedrijf te verkopen. Dit artikel heeft je een overzicht gegeven van de stappen die je moet nemen.

Als je je bedrijf wilt verkopen en zoveel mogelijk geld wilt krijgen, moet je niet bang zijn om professionele hulp in te schakelen. Er zijn veel moeilijkheden die kunnen ontstaan. Een expert weet precies wat deze valkuilen zijn en kan je helpen. Bovenal moet je voldoende tijd investeren in de voorbereiding en verwerking van diverse gegevens en rapporten.

Beeldbron: pixabay / Mediamodifier

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies