Laatst bijgewerkt: 03-08-2021

Onze selectiecriteria

4Onderzochte producten

45Bestede uren

13Beoordeelde onderzoeken

215Verzamelde opmerkingen

Heb je het gevoel dat fietsen de laatste tijd steeds inspannender wordt? Dit kan komen doordat je banden na verloop van tijd lucht verliezen. Dit betekent dat je veel meer kracht nodig hebt om vooruit te komen. Als je gemakkelijk en comfortabel over de weg, heuvel en dal wilt rollen, is het tijd om je banden weer op te pompen. De gemakkelijkste manier om dit te doen is met een fietspomp.

Omdat er een ruime keuze aan fietspompen is, willen we je een overzicht geven en je keuze gemakkelijker maken in onze grote fietspomp test 2021.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Wees je bewust van waar en wanneer je je fietspomp wilt gebruiken. Terwijl vloerpompen en voetpompen geschikt zijn voor thuisgebruik, zijn handpompen of minipompen een betere keuze voor onderweg.
  • Als je een fietspomp koopt, let er dan op dat je een model kiest met het juiste ventielhulpstuk voor je banden. De verschillende fietsventielen zijn het Sclaveran ventiel (Frans ventiel), het Dunlop ventiel en het Schrader ventiel (Schrader ventiel)
  • Kies je een fietspomp met een manometer, dan kun je naast het pompen ook de bandenspanning meten. Zo kun je een optimale druk verzekeren en de aanbevolen specificaties van de fabrikant volgen.

Fietspomp: Onze selectie

Criteria voor het kopen en beoordelen van een fietspomp

Voordat je een fietspomp koopt, raden we je aan je vooraf te informeren over de belangrijkste verschillen tussen fietspompen. Daarom hebben we 4 verschillende criteria voor je vastgesteld, die je kunt gebruiken om de afzonderlijke modellen gemakkelijk te vergelijken:

Type

fietspomp De eerste vraag is wanneer en waar je de fietspomp wilt gebruiken. Vind je het belangrijk om je bandenspanning te controleren voor je van huis vertrekt en hem zo nodig bij te stellen? Of heb je liever dat je onderweg altijd een fietspomp bij de hand hebt? Of misschien allebei? Als je deze vragen van tevoren beantwoordt, zul je je fietspomp veel preciezer, sneller en doelgerichter kunnen vinden.

Als je antwoord een fietspomp voor thuisgebruik is, raden we je aan een vloerpomp te kiezen. Deze is betrouwbaar, het pompen gaat snel en je kunt tegelijk de bandenspanning controleren. Je kunt het na gebruik het beste in de kelder of garage bewaren.

Als je flexibel en altijd aan de veilige kant wilt zijn als je onderweg bent, raden we je een handpomp of minifietspomp aan. Ze zijn licht, nemen weinig plaats in en sommige kunnen zelfs aan je fiets bevestigd worden.

Grootte en gewicht

In het algemeen hangen zowel het gewicht als de grootte af van het type fietspomp. Een op de vloer gemonteerde handpomp of voetpomp kan wat zwaarder zijn om een zekere stabiliteit te verzekeren. In de regel zijn ze even groot en wegen ze gemiddeld tussen 900 – 2000 gram.

Lichte en handige (mini) handpompen hebben een gewicht van 100 – 300 gram.

Kleine handpompen of mini fietspompen daarentegen moeten zo licht mogelijk zijn en liefst ook klein en handzaam. Bedenk dat je anders extra ballast op je fiets moet dragen. Zoek kleine en handige fietspompjes die bijvoorbeeld aan het fietsframe bevestigd kunnen worden. Zo blijf je flexibel en kun je je fietspomp gemakkelijk naar je ideeën vervoeren.

Pomp – volume

Als je een fietspomp koopt, let er dan op dat de prestaties overeenkomen met je verwachtingen. Voor fietspompen wordt dit uitgedrukt in de vorm van het pompvolume. Hoe groter het pompvolume, hoe meer lucht je met één duw in de band krijgt. Als je van plan bent de fietspomp vooral thuis te gebruiken, is het niet aan te bevelen een kleine handpomp te kopen.

Je doet er veel langer over en het pompen kan erg vermoeiend zijn. Zorg er in elk geval voor dat je de op de band aanbevolen maximum spanning niet overschrijdt.

Met handpompen kun je meestal een druk tot 5 bar bereiken en met hoogwaardige vloerpompen zelfs meer dan 12 bar. Let bij het kopen van een fietspomp op de bandenspanning die voor je banden nodig is. Hier is een klein overzicht van de bandenspanning voor alle fietsklassen:

Fietstype Bandenbreedte Bandenspanning in bar Bandenspanning in psi
Racefiets 25 mm 7,0 100
Trekkingfiets 35mm 4,5 6
Racefiets 28 mm 6,0 87

Materiaal

In de regel zijn de meeste fietspompen ofwel van metaal ofwel van kunststof. Een fietspomp van metaal heeft het voordeel dat hij heel stevig en stabiel is. Dit spreekt voor langdurige bruikbaarheid en hoge kwaliteit, maar vloerpompen van metaal zijn vaak beduidend zwaarder.

Maar omdat dit type fietspomp vooral voor thuisgebruik bedoeld is, is het gewicht niet de belangrijkste factor.

Mobiele metalen handpompen, daarentegen, zijn meestal van aluminium en doen qua gewicht in niets onder voor kunststof producten.

Besluit: Welke soorten fietspompen zijn er en welke is de juiste voor mij?

Als je een fietspomp koopt, zorg er dan voor dat je een model kiest dat aan je behoeften voldoet. Afhankelijk van wat voor jou belangrijk is, zijn bepaalde soorten fietspompen meer of minder geschikt. We willen je daarom een overzicht geven van de verschillende soorten fietspompen.

Vloerpomp

Vloerpompen zijn gemaakt voor thuisgebruik. Hier volgt een kort overzicht van de voor- en nadelen:

Voordelen
  • Groot pompvolume
  • Robuust
Nadelen
  • Onhandig
  • Hoger gewicht

Een vloerpomp is de krachtigste en stabielste vorm van fietspomp. Hij is misschien wat groter en omvangrijker, maar hij maakt het oppompen snel en gemakkelijk. Als je dit type fietspomp kiest, raden we je aan een model te kiezen met een duidelijke manometer. Zo kun je gemakkelijk de vereiste bandenspanning bepalen en instellen.

Voetpomp

Voetpompen zijn ook bedoeld voor thuisgebruik. Hier zijn de voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen
  • Efficiënt
  • Pompen is niet inspannend
Nadelen
  • Onhandig formaat

Met een voetpomp kun je je banden snel en effectief oppompen. De vereiste inspanning is gering, want de meeste kracht komt uit de benen. Het voordeel is een gemakkelijke hantering en een snel en productief resultaat. Voetpompen zijn echter meestal veel zwaarder en onbeweeglijker. Door hun meestal logge afmetingen en verhoudingsgewijs hoge gewicht zijn voetpompen minder geschikt voor op reis en meer voor gebruik thuis.

Mini – Pomp

Deze modellen zijn klein en handig. Ze zijn bedoeld voor noodgevallen onderweg of voor occasioneel gebruik.

Voordelen
  • Klein en handzaam
  • Heel licht
Nadelen
  • Laag pompvolume
  • Pompen is inspannender
Bij minihandpompen is het pompvolume laag. Je zult langer pompen en het is inspannender.

Onderweg zijn mini-fietspompen ideaal, die vaak aan het fietsframe bevestigd kunnen worden. Omdat de meeste producten gemaakt zijn van aluminium, carbon of kunststof, zijn ze heel licht en geen overbodige ballast op de tocht. Er zijn nu zelfs minipompen die een ingebouwde manometer hebben. Het is ten zeerste aan te bevelen dat je altijd je bandenspanning controleert als je onderweg bent. Hiermee kun je de door de fabrikant aanbevolen bandenspanning instellen en aanpassen aan de toestand van de weg.

Framepomp

De framepompen zijn iets langer dan de minipompen.

Voordelen
  • Kan aan het fietsframe bevestigd worden
  • Groter pompvolume dan minipompen
Nadelen
  • Kleiner pompvolume dan vloerpompen
  • Extra gewicht (relevant voor racefietsen)

Vergeleken met minipompen hebben ze een iets grotere slag. Dit betekent dat je onderweg minder tijd, energie en geduld nodig hebt om je banden op te pompen. Sommige race- en toerfietsen zijn zelfs standaard uitgerust met een framepomp. Let er wel op dat de fietspomp geschikt is voor de ventielen van je banden.

Schokpomp / shockpump

Veel mountainbikes zijn uitgerust met luchtschokdempers en/of een luchtgeveerde voorvork. Je hebt een schokbrekerpomp of een schokbrekerpomp nodig omdat er na verloop van tijd lucht uit de schokbrekers ontsnapt. Hiermee kun je de verende elementen precies afstemmen op je gewicht en extra bagage. Dit maakt je rit heel comfortabel en licht als een veertje.

Co2 pomp

Met Co2 pompen gaat het oppompen automatisch.

Voordelen
  • Snel oppompen
  • Geen spierinspanning
Nadelen
  • Extra gewicht
  • Patronen moeten apart gekocht worden

Een Co2 pomp maakt het mogelijk je fietsbanden op te pompen zonder spierinspanning. Bevestig hem eenvoudig op het ventiel, open de patroon en laat het samengeperste kooldioxide in de band stromen. Deze methode is vooral populair bij wegfietsers, want het proces gaat bliksemsnel en er gaat nauwelijks tijd verloren. Het is een uiterst handige en ongecompliceerde manier om een fietsband op te pompen. Kleine Co2 pompen kunnen echter alleen een band met lucht vullen en moeten altijd apart gekocht worden.

Hybride pomp

Deze fietspompen zijn een combinatie van een minipomp en een Co2 pomp.

Voordelen
  • Flexibel
  • Gemakkelijk te hanteren
Nadelen
  • Extra gewicht
  • Cartridges moeten apart gekocht worden

Afhankelijk van je voorkeur kun je een Co2 cartridge of spierkracht gebruiken om op te blazen. Dit is vooral praktisch als je geen Co2 patronen bij de hand hebt. Dit geeft je flexibiliteit en je hebt altijd de keuze tussen handmatig pompen en “laten pompen”.

Tubeless pump

Tubeless pompen zijn ontworpen voor banden zonder binnenband. Onmiddellijke hoge druk Gegarandeerd succesvol oppompen Vergelijkbaar hoge prijs Speciale tubeless pompen leveren bliksemsnelle en hoge druk die een “gewone” fietspomp niet kan bereiken.

Bij tubeless banden wordt geen binnenband met lucht gevuld. In plaats daarvan wordt de fietsbehuizing direct gemonteerd met velglint, afdichtingsmelk en speciale ventielen. De aanschaf is een stuk duurder dan die van de andere soorten pompen. Maar de kans op een lekke band wordt met tubeless banden tot een minimum beperkt.

Gids: Veel gestelde vragen over fietspompen uitvoerig beantwoord

In het volgende willen we de vragen beantwoorden die het vaakst voorkomen in verband met fietspompen.

Wat moet ik weten over kleppen?

Ongeacht welke fietspomp je kiest, raden we je sterk aan je te informeren over het ventiel van je fietsband. Dit helpt je te voorkomen dat je de verkeerde aankoop doet en zorgt voor een vlot koopproces.

Vergeet niet je bandenspanning altijd aan te passen aan de overeenkomstige ondergrond. Als vuistregel geldt: houd hem zo laag mogelijk, maar zo hoog als nodig. Om je te helpen de juiste fietspomp voor je fietsventiel te vinden, willen we hieronder de verschillende ventielen voorstellen en kort uitleggen.

  • Sclaverand ventiel (Frans ventiel of Presta ventiel)
  • Dunlop ventiel
  • Schrader ventiel (autoventiel)

Sclaverand ventiel

Het Franse ventiel is ontworpen voor hoge druk en garandeert dus een optimale rolweerstand. Het wordt daarom vooral gebruikt bij wegwielrennen en op mountainbikes.

Fahrradpumpe-2

Vul je banden met iets minder lucht voor erg oneffen sporen zoals in bossen. Dit verbetert je grip, geeft je een comfortabele vering en beschermt je banden en velgen. (Image source: Aziz Acharki on unsplash)

Let er bij het Presta ventiel op dat je na het losdraaien van het ventieldopje ook het ventiel zelf opent. Zorg er ook voor dat je tijdens het oppompen niet van het ventiel wegglijdt. De Franse ventielen zijn erg gevoelig en gevoeliger voor beschadiging door buigen of iets dergelijks. Zorg er daarom voor dat de luchtpomp altijd recht op het ventiel rust en met druk vastgezet wordt.

Dunlop ventiel

Het Dunlop ventiel (DV) is het klassieke fietsventiel en zit vooral op stads- en toerfietsen. Het is gemakkelijk te hanteren en kan heel snel en zonder gereedschap vervangen worden. Het is echter ook vatbaarder voor sabotage.

In de regel zijn de meeste ventielen ontworpen voor maximaal 6 bar. Deze druk kun je meestal bereiken met een willekeurige fietspomp.

Om je banden goed op te pompen, bevestig je de fietspomp aan het ventiel en sluit je de hendel van de pompkop. Dit garandeert een luchtdichte opblazing en je kunt je concentreren op het pompen in plaats van de verbinding bij het ventiel vast te houden.

Schrader ventiel (autoventiel)

Het Schrader ventiel wordt ook wel autoventiel genoemd omdat het in de meeste auto’s gebruikt wordt. Dit betekent dat je het kunt gebruiken om je banden op te pompen bij benzinestations als je geen fietspomp bij je hebt.

Als je een Schrader ventiel hebt, zorg er dan voor dat de pompkop van de fietspomp die je gekozen hebt daarvoor omgebouwd kan worden of dat hij compatibel is met autoventielen.

Hoe pomp ik een fietsband correct op met een fietspomp?

Hoe zou je het vinden om meer te weten te komen over het oppompen van een fietsband? Als algemene samenvatting hebben we de belangrijkste stappen kort voor je op een rijtje gezet

  1. Het eerste wat je moet doen is het ventieldopje losschroeven. Als het verloren gaat, werkt het bandensysteem nog steeds.
  2. Draai de sclaverandkleppen tegen de klok in. Auto en Dunlop ventielen kunnen gebruikt worden zonder losschroeven.
  3. Zorg ervoor dat je fietspomp het juiste hulpstuk heeft voor het ventiel.
  4. Als je een hendel hebt om te openen en te sluiten, plaats die dan op het ventiel in de toegepaste stand. Zet dan de hendel in de rechte stand, zodat de hendel van de pomp af wijst.
  5. Nu is een luchtdichte verbinding tot stand gebracht en kun je beginnen met pompen.
  6. Met een vloerpomp merk je al na een paar keer duwen een aanzienlijke verandering in luchtdruk, met minipompen en handpompen duurt dat vaak langer.
  7. Controleer de luchtdruk met de manometer. Als je pomp er geen heeft, controleer dan de luchtdruk door met je hand in de band te knijpen.

Als je een universele pomp met verschillende ventielkoppen hebt, is de adapter met de smallere opening voor Sclaverand en Dunlop ventielen, de bredere opening is voor Schrader ventielen (autoventielen).

Hoeveel kost een fietspomp?

Als je een fiets bezit, behoort een fietspomp tot je basisuitrusting. Afhankelijk van het comfort dat je hierbij wilt genieten, kun je kiezen uit 3 prijscategorieën. Hieronder volgt een kort overzicht:

Prijsklasse Prijsklasse Buisloze pompen
Laaggeprijsde modellen vanaf €5 €50 – €60
Alledaagse modellen €10 – €30 €60 – €70
Luxe modellen vanaf €40 en meer tot €160
  • Er zijnheel goedkope (mini) fietspompen verkrijgbaar voor maar €5. Verwacht er echter niet te veel van. De nadruk ligt bij deze modellen veeleer op het zo goedkoop mogelijk oppompen van je banden. Vaak wordt niet veel belang gehecht aan een aangenaam en comfortabel kolfproces.
  • De meeste fietspompen zijn geprijsd tussen 10 en 30 €. Deze modellen zijn vaak prima geschikt voor dagelijks gebruik.
  • Wie de voorkeur geeft aan producten van hoge kwaliteit kan 40 € enmeer investeren voor een fietspomp. De verschillen ten opzichte van de goedkopere modellen zijn vaak comfortabeler kolven, hoge beweeglijkheid en kwaliteit, en praktische functies en adapters.
  • Tubeless pompen zijn weer een andere speciale variant en zijn met 50 tot 160 € erg duur. Het is niet mogelijk je fietsbanden op te pompen met een gewone fietspomp, want daarvoor is een plotselinge en zeer hoge druk nodig.

Wat is een manometer en waar is hij nuttig voor?

Een manometer is een drukmeetinstrument voor fietspompen dat je de actuele luchtdruk in je banden toont.

Fahrradpumpe-3

We raden je aan je bandenspanning regelmatig te controleren om slijtage van je banden en velgen tot een minimum te beperken. Met een ideale bandenspanning kun je ook veel gemakkelijker en minder inspannend rijden, want de rolweerstand is lager.
(Image source: Tom Wheatley on unsplash)

Als je de keuze hebt tussen een fietspomp met of zonder manometer, raden we je aan de versie met manometer te kiezen. Hiermee kun je de door de fabrikant aanbevolen druk precies instellen en hem op elk moment controleren.

Welke alternatieven zijn er voor een fietspomp?

Het meest gebruikelijke alternatief voor een fietspomp is een compressor. Zo kun je de gewenste druk van tevoren instellen. Het pompen vindt dan plaats en eindigt automatisch. Het voordeel hier is een zeer gemakkelijke hantering en minimale inspanning.

Mobiele compressoren op batterijen kunnen gemakkelijk vervoerd worden, maar zijn vaak niet al te krachtig. Stationaire compressoren daarentegen zijn krachtig en pompen zoveel als je wilt, maar ze zijn gebonden aan een plaats met een stopcontact. Als je een lekke band hebt en geen fietspomp bij je hebt, raden we je aan naar een benzinestation te rijden.

Fahrradpumpe-4

Als je banden een autoventiel hebben, kun je ze gewoon oppompen in het voor auto’s bestemde luchtstation. Als je een ander ventiel op je band hebt, heb je een verloopstuk nodig. Als je er geen hebt, vraag het dan aan de pompbediende van het benzinestation.
(Image source: Julien Gaud on unsplash)

Let er bij het oppompen met een handcompressor op dat de band niet barst. De compressors zijn erg krachtig, dus je moet ze met een beetje gevoeligheid benaderen.

[/kb_faq]

Beeldbron: roboriginal/ 123rf.com

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies