Laatst bijgewerkt: 23-09-2021

Google Ads is een programma waarmee je advertenties kunt plaatsen voor bepaalde zoektermen. Deze advertenties verschijnen dan boven of onder de organische zoekresultaten van Google, maar ze zijn duidelijk gemarkeerd als advertenties. Niettemin is in de bovenste rijen van een Google zoekopdracht verschijnen een heel waardevolle manier om je dienst of producten te promoten.

Je hebt ook de mogelijkheid om deze advertenties in Google’s vertonings- of zoeknetwerk te plaatsen. Het zoeknetwerk omvat vele partnersites van Google zoals Ebay en het vertoningsnetwerk bestaat uit meer dan 2 miljoen websites. Voor de advertenties wordt alleen betaald als de klant erop klikt. Toegegeven, dit klinkt op het eerste gezicht allemaal erg ingewikkeld, en daarom hebben we dit glossarium voor je geschreven om je duidelijkheid te verschaffen. Idealiter weet je dan of Google Ads voor jou de moeite waard zijn of niet.




Belangrijk om te weten

  • Google Ads is een modern advertentiesysteem van Alphabet Inc. om advertenties voor bepaalde trefwoorden in de Google zoekresultaten te tonen.
  • Bovendien kunnen de advertenties ook in het Google zoeknetwerk en in het Google display netwerk geplaatst worden om het bereik te vergroten.
  • Je betaalt alleen voor de advertentie als er ook werkelijk op geklikt wordt. Dit systeem heet CPC en staat voor Cost per Click.

Woordenlijst item: De term Google Ads in detail uitgelegd

In de volgende paragrafen leggen we uit wat Google Ads eigenlijk zijn. Na deze uitleg zou je een duidelijk beeld moeten hebben van hoe Google Ads werken en waar ze voor gebruikt kunnen worden.

Meer dan 80% van alle internetsessies begint met een zoekactie op Google, advertenties zijn de moeite waard omdat een ongelooflijk aantal mensen de zoekmachine gebruikt. (Image source: unsplash.com/Pawel Czerwinski)

Misschien is het plaatsen van advertenties ook nuttig voor je bedrijf. Met de juiste trefwoorden kun je veel nieuwe klanten bereiken.

Wat is Google Ads?

Google Ads is een onderdeel van het bedrijf Aphabet Inc. en beschrijft een modern advertentiesysteem. Tegen betaling worden korte advertenties voor bepaalde trefwoorden, inclusief links, in de Google zoekresultaten geplaatst. Dit is een bijzonder effectieve vorm van reclame, want de bovenste rangen van Google zijn zeer begeerd. Dit is ook gebleken uit verschillende eye-tracking studies.

De methode om met Google Ads te adverteren heet trefwoordadvertenties.

Dit zorgt voor een zeer hoge vindbaarheid voor het gekochte trefwoord. Als een gebruiker het overeenkomstige trefwoord Googelt, staan de advertenties boven en onder de organische zoekresultaten. Natuurlijk zijn deze duidelijk als reclame gemarkeerd.

Toch kunnen zulke advertenties zeer effectief zijn, omdat ze idealiter perfect afgestemd zijn op de trefwoorden van de consument. Een goede advertentietekst bevat altijd een oproep tot actie en een landingspagina die speciaal voor deze reclamecampagne is gemaakt.

Hoe plaats je advertenties op Google Ads?

Om advertenties op Google Ads te kunnen plaatsen, heb je een Ads account nodig of een Google account dat toegang heeft tot Google Ads. Als je al een algemeen Google account hebt, kun je je zoals gewoonlijk aanmelden met je Google referenties. De Ads account is verdeeld in drie niveaus, dit zijn: Account, Campagne, Ad groep.

In het account gedeelte moet je je email adres en je betalingsgegevens invoeren, in het campagne gedeelte kun je een budget bepalen en waar je advertenties moeten verschijnen. Het advertentiegroep gedeelte bevat verschillende advertenties en een lijst van trefwoorden. Er zijn ook hulpmiddelen in Ads zoals de Keyword Planner en Ads Editor.

In principe moet je je Ads account per campagne structureren, want alleen zo kun je er zeker van zijn dat je klanten de juiste advertenties te zien krijgen. Het is ook gemakkelijker om het succes van de afzonderlijke reclameactiviteiten te meten. Om een advertentie te maken, moet je naar “Nieuwe tekstadvertentie” gaan in het Ads account. Zo’n advertentie bestaat uit een uiteindelijke URL die naar de landingspagina leidt, drie mogelijke advertentietitels, twee mogelijke beschrijvingen en een fictief pad naar de doelpagina.

De advertentietitel linkt naar je website, dus moet hij goed doordacht zijn en naar het trefwoord verwijzen. In de beschrijving moet je je product of dienst meer in detail beschrijven. De laatste regel bevat de URL van de geadverteerde website. De gebruiker moet een goed idee hebben van wat hij op de landingspagina kan verwachten. Als je al deze velden hebt ingevuld, kun je de advertentie plaatsen.

Waar kunnen Google Ads geplaatst worden?

Advertenties kunnen niet alleen op Google zelf geplaatst worden, ze kunnen zowel op het Google zoeknetwerk als op het Google display netwerk geplaatst worden. Het zoeknetwerk omvat partnersites van Google die hun zoekresultaten leveren. Hiertoe behoren Ebay, Ebay Classifieds en vele andere platforms met een zoekfunctie. Google maakt echter niet precies bekend welke sites tot de partnersites behoren.

Het vertoningsnetwerk omvat partnersites die aan het Ad-Sense programma deelnemen.

Dit kunnen kleinere blogs zijn maar ook grote nieuwssites, dit netwerk omvat meer dan 2 miljoen websites, dus er is hier werkelijk van alles te vinden. Bovendien behoren de Google diensten ook tot het display netwerk, het zijn bekende portals zoals YouTube of Gmail.

Volgens Google wordt 90% van alle internetgebruikers wereldwijd bereikt in vele talen en in meer dan 100 landen. Dit enorme bereik wordt gegenereerd door websitebeheerders die advertenties op hun pagina’s tonen. Google zorgt ervoor dat advertenties alleen op hoogwaardige websites getoond worden.

Hoeveel kost het om advertenties op Google Ads te plaatsen?

Het maken van de hierboven beschreven campagnes is gratis, je betaalt alleen als iemand op de geplaatste advertentie klikt. Dit heet “kosten per klik” (CPC). Deze CPC hangt af van de advertentiepositie, het trefwoord en de advertentiekwaliteit.

De kosten voor deze klik zijn echter niet altijd gelijk; ze variëren naar gelang de bedrijfstak en de zoekopdracht. De wisselwerking van deze en vele andere factoren levert dan de uiteindelijke prijs op. Dit maakt het ongelooflijk moeilijk om exacte bedragen te noemen die met Google Ads kunnen worden gegenereerd. De prijzen komen tot stand tijdens een veiling voor de respectieve trefwoorden en advertenties.

Je kunt de klikprijzen echter berekenen met een eenvoudige formule, die als volgt luidt:

CPC= CPC van de volgende laagste advertentierang gedeeld door je eigen Kwaliteitsscore + 0.01 Euro

De drie factoren nog eens kort voor je uitgelegd

  1. Maximale klikprijs: Voor elke campagne moet je het maximale bedrag opgeven dat je aan je advertentie wilt besteden. Dit is je maximale klikprijs, en Google zal je nooit meer dan dit bedrag aanrekenen.
  2. Devolgende laagste advertentierang: De volgende laagste advertentierang is gewoon de positie na jou, als je op rang 2 staat, dan is de volgende laagste rang de derde.
  3. Kwaliteitsscore: Als je advertentie erg relevant is voor de doelgroep, verlaagt Google de kosten. De Quality Score staat op een schaal van 1 tot 10. Factoren om de score te bepalen zijn zoekopdracht, advertentietekst en de overeenkomst met de landingspagina.

Nu heb je een goed overzicht van hoe de prijzen voor de advertenties tot stand komen.

Wat zijn de voordelen en nadelen van Google Ads?

De voordelen van Google Ads wegen duidelijk op tegen de nadelen, anders zouden zo veel klanten deze reclame-dienst niet zo intensief gebruiken als ze doen. We hebben de voor- en nadelen hier samengevat:

De voordelen op eenrijtje

  • Flexibiliteit: trefwoorden worden door de gebruiker bepaald
  • Campagnes: voor verschillende producten kan afzonderlijk reclame gemaakt worden
  • Kostenbeheersing: Het budget wordt bepaald door de klant
  • Meetbaarheid: Clicks, impressies en andere factoren maken het gemakkelijk om succes te meten

De nadelen opeen rijtje

  • CPC: Elke klik kost geld
  • Dure trefwoorden: sommige termen zijn erg duur
  • Gebrek aan transparantie: Gegevens van concurrenten ontbreken, zodat geen analyse kan worden uitgevoerd

De grote kracht van Google Ads is zijn flexibiliteit en bereik, je zult met geen enkel ander medium zo gericht en tegelijk zo effectief kunnen adverteren.

Conclusie

Samengevat is Google Ads een geweldige manier om reclame te maken voor je producten op het internet. De bovenste rangen van Google zijn erg begeerd, en alleen bedrijven die over een lange periode veel geld in hun SEO geïnvesteerd hebben, komen daar meestal terecht. Google Ads bieden de mogelijkheid om met de advertentie heel hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Als de advertentie en de landingspagina optimaal ontworpen zijn, dan is een conversie niet ver weg.

Toch is het plaatsen van zulke advertenties geen gemakkelijke onderneming; als je de weg niet goed kent, is het heel goed mogelijk dat je je geld verkwist. Campagnes moeten altijd door getrainde professionals worden geleid om de best mogelijke resultaten te krijgen. Vooral bij sterk concurrerende sleutelwoorden is voldoende know-how essentieel.

Naar onze mening is Google Ads het perfecte medium voor bedrijven van allerlei slag die hun omzet willen verhogen en nieuwe klanten willen winnen. De uitbreiding tot het Google zoeknetwerk en het Google display netwerk vergroten het bereik enorm. Vooral via het display netwerk kan bijzonder goed reclame gemaakt worden voor niche producten, want veel klanten zitten op blogs om zich over hun interesses te informeren.

Beeldbron: unsplash.com / Nathana Rebouças

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies