Laatst bijgewerkt: 23-09-2021

Als je alles wilt weten over het gebruik van je website, is Google Analytics het perfecte hulpmiddel voor jou. De gegevens over het gebruik van je website vormen de basis voor je marketingactiviteiten. Deze gegevens worden verstrekt door webanalyse-instrumenten zoals deze. Zo’n hulpmiddel helpt je om te zien hoe gebruikers zich op je website gedragen, waar ze vandaan komen en hoe lang ze op je website blijven.

In dit artikel leer je alles over Google Analytics in 2021. We vertellen je wat Google Analytics is, welke voordelen het heeft en welke functies en hulpmiddelen het je biedt.




Belangrijk om te weten

  • Google Analytics geeft je informatie over hoe gebruikers met je website omgaan, hoe lang ze op je website blijven en hoe vaak afzonderlijke producten worden opgeroepen
  • Je krijgt ook informatie over bestellingen, bounce rate en de geografische locatie van de gebruikers.
  • Dit web analytics tool omvat gebruiksvriendelijke dashboards, maar ook zinvolle rapporten die je aan je behoeften kunt aanpassen en dan kunt afdrukken of verzenden.

Woordenlijst item: De term Google Analytics in detail uitgelegd

Hieronder hebben we de belangrijkste feiten over Google Analytics samengevat en uitgelegd. We hebben ook alle functies en hulpmiddelen voorbereid die Google Analytics je biedt, en ook alle voordelen, zodat je snel een overzicht krijgt.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een webanalyse-instrument waarmee je het gedrag van je gebruikers kunt volgen. Het is een opsporingshulpmiddel van de Amerikaanse firma Google LLC, dat gebruikt wordt om het verkeer van websites te analyseren. De dienst onderzoekt de herkomst van bezoekers, de tijd die ze op afzonderlijke pagina’s doorbrengen en het gebruik van zoekmachines.

Met Google Analytics kun je de ontwikkeling van je website steeds in de gaten houden.

Het dient als basis om het succes van reclamecampagnes beter te kunnen volgen en kan je enorm helpen om je marketingmaatregelen te verbeteren.

Google Analytics is sinds november 2005 een belangrijk product in de Google productfamilie. Voorbeelden van andere producten die Google al heeft zijn Google Ads, Google AdSense, Google Maps, Googlemail of Google+. Google heeft nu meer dan 80 producten, waarvan Google Analytics er een van de belangrijkste 20 is.

Google Analytics is een waardevol webanalyse-instrument met verschillende functies. Met behulp van dit hulpmiddel kun je veel informatie krijgen over het gedrag van je gebruikers op je website. (Image source: Myriam Jessier / unspash)

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics verzamelt gegevens over bezoekers van een website. Dus hoe vond hij de website? Hoe lang stond hij op de website? Waar klikte hij op? Al deze vragen kunnen snel beantwoord worden met Google Analytics.

De kern van de Google Analytics functie is een code die op elke pagina in de HTML code wordt ingevoegd. Zodra een gebruiker de pagina oproept, wordt deze code geladen en stuurt dan Google Analytics het gedrag van de gebruiker door. Het gaat hier vooral om het gedrag van de gebruiker op de pagina.

Welke functies en hulpmiddelen biedt Google Analytics me?

Google Analytics biedt je vele functies waarmee je je klanten beter kunt leren kennen en meer te weten kunt komen over het gedrag van de gebruikers op je website.

  • Tel bezoekers: Google Analytics telt natuurlijk hoeveel bezoekers je website bezocht hebben. Je kunt ook een gewenste tijdsperiode instellen, zodat je de bezoekersaantallen met elkaar kunt vergelijken. Dit maakt het gemakkelijk om vragen te beantwoorden als op welke dagen van de week en op welke tijden je de meeste gebruikers hebt.
  • Kwantitatief gebruikersgedrag: Kortom, niet alle gebruikers zijn hetzelfde. Deze methode laat je zien welke gebruikers je site maar kort bekijken en dan meteen weer vertrekken en welke langer blijven. Dit levert de gemiddelde gebruiksduur van je pagina op, het aantal bezochte sub-pagina’s en het aantal bezoekers dat duidelijk op je website was.
  • Kwalitatief gebruikersgedrag: Het gaat er hier vooral om welke sub-pagina’s hoe vaak bekeken worden. Je ontdekt ook hoe lang ze op deze sub-pagina bleven en hoe hoog het bounce percentage daar is. Hier kun je zien welke pagina’s verbeterd moeten worden, zodat gebruikers je website vaker en langer bezoeken.
  • Gedragsstroom: Hier analyseert Google correlaties. Bijvoorbeeld de volgorde waarin gebruikers de pagina bekijken of hoeveel er van de ene pagina naar de andere klikten.
  • Bezoekersdetails: Dit hulpmiddel analyseert gebruikers naar herkomst, taal of demografie. Via het IP adres van een computer kan Google de locatie bepalen, waaruit je kunt afleiden of je je doelgroep bereikt hebt of dat je je op een andere doelgroep moet richten.
  • Technische details: De laadtijd van de pagina is ook goed om te weten, want perfecte websites moeten aan bepaalde technische normen voldoen. Google Analytics toont je hoe lang het gemiddeld duurt voor je pagina geladen is of hoeveel bezoekers je website oproepen met welke browser, welk besturingssysteem en welk eindtoestel.
  • Trefwoorden: De beste website is van geen nut als hij niet gevonden kan worden. Daarom is er ook een hulpmiddel met een overzicht van de kanalen via welke je gebruikers op je site gekomen zijn. Of het nu rechtstreeks via de URL inzending is, via sociale netwerken of via links van andere sites. Dan moet je analyseren welke zoektermen hen naar je site leidden.

Met al deze functies kun je veel meer in detail treden en er zijn ook veel andere hulpmiddelen die je een nog dieper inzicht in je website kunnen geven. Bovendien kunnen de meeste gegevens die ik via deze hulpmiddelen en functies ontvang grafisch verwerkt worden, waardoor je een nog beter overzicht krijgt.

Welke gegevens verzamelt Google Analytics vooral?

Google Analytics verzamelt een heleboel gegevens over de gebruikers van je website, waarvan voorbeelden zijn:

  • Duur van de sessie
  • Bestellingen
  • Stuitertempo
  • Contactgegevens bekijken
  • Beoordelingen bekijken
  • Bijwerken van de site
  • Inhoud delen
  • Analyse van de herkomst van de gebruiker
  • Sub-pagina’s bekijken
  • Aantal bezoekers
  • Technische gegevens

In het algemeen worden de belangrijkste functies en hulpmiddelen één punt hierboven in detail uitgelegd. Natuurlijk zijn er behalve deze nog veel andere functies die goed gebruikt kunnen worden. Men zou er echter een boek over kunnen schrijven, wat het bestek van dit artikel te buiten zou gaan.

In welke mate respecteert Google Analytics de gegevensbescherming?

Google Analytics wordt gebruikt door naar schatting 50-80% van alle websites, maar net als andere webanalyse programma’s is het problematisch en controversieel vanuit het oogpunt van gegevensbescherming.

Google kan dit analyse-instrument gebruiken om een uitgebreid gebruikersprofiel van bezoekers aan een website te maken. Als bezoekers een Google dienst gebruiken waarvoor registratie nodig is, kan dit gebruikersprofiel zelfs aan specifieke personen worden toegewezen. Bovendien is de opslag van gegevens, die minder waarde hecht aan gegevensbescherming, problematisch.

In het privacybeleid van Google staat echter:

“Wanneer je Google diensten gebruikt, registreren onze servers automatisch gegevens die je browser verstuurt wanneer je een website bezoekt. Deze serverlogbestanden kunnen uw webverzoek, IP adres, browsertype, browsertaal, de datum en tijd van uw verzoek, en een of meer cookies bevatten die uw browser uniek kunnen identificeren”

Zoals gezegd is privacy in verband met Google Analytics dus een omstreden en problematisch onderwerp.

Wat zijn de alternatieven voor Google Analytics?

Natuurlijk zijn er veel andere webanalyse programma’s als Google Analytics. Voorbeelden zijn Matomo, Mint, Clicky, Etracker, Open Web Analytics en Adobe Analytics.

Deze sites moeten ook een tracking code in hun homepage opnemen voor de analysefunctie, vergelijkbaar met Google Analytics.

Welke voordelen heeft Google Analytics voor mij?

Google Analytics heeft veel voordelen. Je kunt de verzamelde gegevens bijvoorbeeld exporteren, wat betekent dat je ze kunt afdrukken of verzenden. Je kunt sociale netwerken integreren en de laadtijd van de website meten. Het is ook mogelijk om te koppelen met Google Ads. Ook individuele doelen kunnen gedefinieerd en gemeten worden.

Zoals al gezegd heeft Google Analytics veel functies en hulpmiddelen waarmee je meer informatie kunt krijgen over de manier waarop je klanten op je website reageren.

Dit kan je helpen je website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken, wat meer “verkeer” naar je site kan genereren. Dit kan op zijn beurt leiden tot meer verkoop en het werven van nieuwe klanten.

Waarom zou je Google Analytics gebruiken?

Google Analytics geeft je waardevolle informatie over het gedrag van je gebruikers. Deze gegevens dienen meestal als basis om het succes van marketingmaatregelen te vergroten.

Is Google Analytics gratis?

Vaak rijst de vraag of Google Analytics gratis is. Kortom: Ja, Google Analytics is gratis, maar waarom biedt Google zo’n krachtig hulpmiddel gratis aan? Google Analytics geeft bedrijven veel informatie over de interactie van gebruikers op hun website.

Zo kunnen ze hun website verbeteren en gebruiksvriendelijker maken. Daardoor krijgen gebruikers verbeterde, gebruiksvriendelijker websites, winnen website-eigenaars door hogere verkoopcijfers en ROI (return on investment), en wint Google het meest. Dit komt in de vorm van tevreden gebruikers, verhoogde relevantie in de reclame-industrie en de grote kans op meer verkoop bij klanten die via Google Analytics optimalisaties hebben doorgevoerd. Daarom is Google Analytics gratis, want het is eigenlijk alleen maar een zogenaamde win-win situatie.

Sinds 2011 is er echter ook een betaalde versie, Google Analytics Premium. Deze betaalde versie is echter bedoeld voor de zeer weinige maar zeer grote websites, d.w.z. voor wie het zich kan veroorloven.

Welke cursussen of mogelijkheden zijn er om beter vertrouwd te raken met Google Analytics?

Behalve talrijke blogartikelen en YouTube video’s zijn er natuurlijk ook cursussen bij Wifi. Een voorbeeld is de cursus “Leer Zoekmachine Optimalisatie (SEO)”.

In deze cursus leren de deelnemers welke SEO methoden ze kunnen gebruiken. Om dit te doen behandelen ze de basis SEO termen en ook vragen als: Hoe analyseer ik mijn website? Welke technische SEO maatregelen zijn er? Hoe kan ik op de hoogte blijven? enzovoort. Je leert ook over GoogleAds en Google Analytics.

Ik zou echter vooraf voor de alternatieven met de blog artikelen en de YouTube video’s gaan, want het wordt in sommige video’s heel goed uitgelegd en de cursussen bij Wifi zijn erg kostbaar.

Conclusie

Je wilt te weten komen waar je gebruikers vandaan komen, welk pad ze op je site afleggen en welke uitdagingen ze tegenkomen? Dan is Google Analytics het perfecte hulpmiddel voor je.

Met Google Analytics kun je je klanten beter leren kennen. Met de hulp van diverse deskundigen kun je dan heel eenvoudige stappen zetten om je website te optimaliseren en gebruiksvriendelijker te maken.

Beeldbron: pixabay / PhotoMIX-Company

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies