Laatst bijgewerkt: 23-09-2021

Een bedrijf leeft van zijn klantenbestand en is voortdurend geïnteresseerd in het behouden van bestaande klanten en tegelijk in het aantrekken van nieuwe klanten, om zijn omzet voortdurend te maximaliseren. Door middel van growth hacking kunnen deze doelen nagestreefd en bereikt worden via een grote verscheidenheid aan methoden.

Of het nu gaat om e-mail marketing, zoekmachine optimalisatie, inhoud in de sociale media of andere gerichte reclamecampagnes, zolang niet alleen de belangstelling van de klant voor het bedrijf gewekt wordt, maar tegelijk een echte behoefte wordt gecreëerd, staat niets de groei in de weg.

In dit artikel leer je alles wat relevant is over growth hacking 2021. We presenteren de populairste strategieën en methoden, maar verduidelijken ook de meest gestelde vragen over dit onderwerp, zodat je je bedrijf op de best mogelijke manier kunt laten groeien.




Belangrijk om te weten

  • Growth hacking staat voor tips en trucs om de bekendheid en daarmee de omzet van een bedrijf te vergroten.
  • Growth hacking volgt vaak de strategie van de growth hacking trechter. Dit beschrijft de hele weg van het verwerven van nieuwe klanten, beginnend met de eerste aandacht en eindigend met het ontvangen van geld van deze klant.
  • Er zijn veel verschillende methoden voor growth hacking. De bekendste zijn e-mail en sociale media marketing, zoekmachine optimalisatie en inhoudsmarketing.

Woordenlijst item: De term growth hacking in detail uitgelegd

Om je zo goed mogelijk voor te lichten en te informeren over growth hacking, hebben we de meest gestelde vragen over dit onderwerp onderzocht en beantwoord in de volgende paragrafen.

Wat is growth hacking?

Growth hacking is een marketingmethode, meer specifiek in online marketing, om de verkoop en de algemene bekendheid van het bedrijf op een creatieve en analytische manier te verhogen. De belangrijkste bronnen hiervoor zijn in de eerste plaats alle sociale media kanalen, om op de eenvoudigst mogelijke manier een zo groot mogelijk aantal gebruikers aan te spreken.

Met succesvol growth hacking kun je je bedrijf zelf laten groeien vanachter de computer. De basis hiervoor is creatief en analytisch denken (Image source: Austin Distel / unsplash)

Groeihackers streven vooral naar het minimaliseren van kosten en tegelijk het verhogen van omzet en bekendheid. Dit moet worden bereikt door gebruik te maken van alternatieve reclamemedia, d.w.z. weg van de klassieke gedrukte media, om een reclame-omgeving te scheppen waarin groeihacks met de eenvoudigste middelen kunnen worden gepland, uitgevoerd en gemeten. Growth hacking is erg populair bij start-ups, vooral omdat het de kosten tot een minimum beperkt.

“Growth” staat voor groei, de term “hack” komt uit de IT en beschrijft een truc of tip. Bij growth hacking gaat het dus om bepaalde trucs en foefjes om groei te genereren.

Growth hackers worden gezien als een mengeling van marketeers en programmeurs die voortdurend gericht zijn op schaalbare groei, of het nu om verkoop of bekendheid van het bedrijf gaat, binnen het kader van de aangeboden technologie, en reclame- en marketingmethoden dienovereenkomstig genereren en meten.

Hoe werkt Growth Hacking?

Growth Hacking is fundamenteel gebaseerd op het klassieke AIDA model van marketing. Dit bestaat uit:

  • stadium/uitleg
  • Aandacht: De klant wordt op de hoogte gebracht van het bedrijf en vindt de eerste contactpunten.
  • Interesse: Via verschillende methoden wordt de belangstelling van de klant voor het bedrijf gewekt en raakt hij er wat meer bij betrokken.
  • Verlangen: Er ontstaat een behoefte. De klant wordt een expliciet rationeel of sociaal voordeel van het product beloofd.
  • Actie: De klant onderneemt de actie die het bedrijf wil dat hij onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop of een registratie zijn.

Dit model beschrijft de weg van klantenwerving. Ze worden eerst attent gemaakt op het product of de dienst en dan wordt hun belangstelling gewekt.

Nadat de belangstelling met succes gewekt is, ontstaat er een verlangen naar wat aangeboden wordt. Door middel van rationele, emotionele of cognitieve boodschappen moet de klant het gevoel krijgen dat hij door het product een rationeel voordeel of een sociale of maatschappelijke erkenning krijgt. Als conclusie wordt de actie, d.w.z. een handeling, nagestreefd. In deze context betekent dat meestal een aankoop, registratie of abonnement.

Vooral bij growth hacking wordt een uitgebreid model, de growth hacking trechter, gedefinieerd als algemene doelen en strategieën. De methoden die gebruikt worden om deze doelen na te streven zijn afhankelijk van de creativiteit van de onderneming.

Wat is de Growth Hacking trechter?

De Growth Hacking trechter is, als het ware, een uitbreiding van het AIDA model, speciaal aangepast voor growth hacking. Het bestaat uit zes stadia die voortbouwen op het AIDA model en het uitbreiden.

De stadia van de Growth Hacking trechter worden hieronder kort beschreven.

  • Bekendheid: De klant moet op de hoogte worden gebracht van de website, het product of de dienst. Om als bedrijf te groeien, moet een maximale bekendheid worden gecreëerd.
  • Acquisitie: In growth hacking staat acquisitie voor het verzamelen van belangrijke gegevens over klanten. In deze stap worden opgegeven gegevens of adressen die de klant op de website of in de nieuwsbrief identificeren, gegenereerd en verwerkt.
  • Activering: Activering staat voor een actie die de potentiële klant op de website onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld zijn: je aanmelden voor een proefmaand of je inschrijven voor een nieuwsbrief. Dit maakt het heel gemakkelijk om de behoeften van de klant te bepalen en advertenties te plaatsen.
  • Retentie: Retentie staat voor het vasthouden van klanten. Gebruikers moeten zo lang mogelijk op de site gehouden worden door middel van inhoud, want het is veel moeilijker nieuwe klanten te genereren dan bestaande klanten te behouden. Mogelijkheden hiervoor zijn, bijvoorbeeld, regelmatige nieuwsbrieven over nieuwe producten.
  • Doorverwijzing: Doorverwijzing is een belangrijke stap om het bestaande klantenbestand gemakkelijk uit te breiden. Actieve klanten moeten als het ware als merkambassadeurs fungeren om nieuwe klanten te werven. Voorbeelden hiervan zijn mond-tot-mond propaganda of beloningen voor aanbeveling.
  • Opbrengsten: Opbrengsten beschrijven de inkomsten die overblijven na aftrek van de verwervingskosten, of het nu om reclame, promotie of verkoop gaat. Het is het beslissende punt of de acquisitie van nieuwe klanten vruchten heeft afgeworpen en de onderneming met meer kapitaal kan groeien.

Er zijn nog veel meer verschillende strategieën bij growth hacking, afhankelijk van de doelen die parallel aan groei worden nagestreefd.

Welke methoden zijn er voor growth hacking?

De keuze aan methoden waarmee de doelen en bedoelingen van growth hacking bereikt en uitgevoerd kunnen worden lijkt eindeloos. Voorwaarde is creatief en analytisch denken om de methode te plannen, en dan het nodige technische inzicht om ze uit te voeren.

In de volgende paragrafen hebben we vijf veel voorkomende en populaire groei hacking methoden onderzocht en kort beschreven.

  • Content marketing: Content marketing betekent eenvoudigweg het genereren van een klantenkring door middel van inhoud. Of het nu gaat om informatieve, adviserende of onderhoudende artikelen, inhoudsmarketing kan gebruikt worden om specifieke doelgroepen aan te spreken en hen als klanten te winnen. Voorbeelden hiervan zijn gidsen, blogberichten of spelletjes.
  • Sociale media marketing: Met de extreme populariteit van sociale netwerken als Facebook, Instagram, Twitter, enz. is sociale media marketing steeds belangrijker geworden voor het groei-hacken van een bedrijf. Door samenwerkingen met beïnvloeders of regelmatige inhoud op de eigen profielen van het bedrijf, wordt de consument bij het gebruik van sociale media voortdurend met het bedrijf geconfronteerd en aangesproken.
  • SEO: SEO, of zoekmachine optimalisatie, beschrijft het doelbewust aanpassen van de website om zo hoog mogelijk in de resultaten van een Google zoekactie te scoren. Google bepaalt talrijke factoren voor een goede rangschikking, of het nu gaat om trefwoorden, backlinks, kwalitatieve inhoud of laadsnelheid van de pagina. Met de hoogst mogelijke rangschikking van de pagina wordt veel verkeer gegenereerd en neemt de populariteit van de website toe.
  • E-mail marketing: E-mail marketing is een onderdeel van online marketing waarbij klanten via e-mail adressen worden benaderd met informatie en verleidelijke aanbiedingen. Deze mails zijn meestal verbonden met een call-to-action. Dit betekent dat de inhoud van de mail direct naar de pagina linkt en zo een eenvoudig en hoog verkeer op de pagina genereert.
  • WOW effect: Het WOW effect dient, zoals de naam al zegt, om de klant te verbazen en zo de koopbereidheid te vergroten. Dit effect kan bereikt worden, bijvoorbeeld door grote, dure campagnes en evenementen, maar ook door bewust provocerende, geestige, memorabele of emotionele reclame. Het is echter belangrijk niet alleen een vermoeide belangstelling, maar ook een aandachtige verwondering bij de klant op te wekken.

Wat zijn de voor- en nadelen van growth hacking?

Growth hacking biedt een bedrijf de mogelijkheid om via gerichte campagnes en methoden grote bekendheid te genereren en zo, in de meeste gevallen, een aanzienlijke stijging van de verkoop te noteren.

Hoewel de methoden ingewikkeld zijn, zijn ze meestal kosteneffectief. De consument wordt digitaal aangesproken en bewust gemaakt via verschillende kanalen en inhoud. Het is niet nodig om veel geld uit te geven aan grote evenementen en reclamecampagnes en toch het verkeer aanzienlijk te verhogen.

De niet te stuiten technische vooruitgang is een ander voordeel dat het mogelijk maakt om bijna elk idee digitaal uit te voeren. De gegeven vrijheden zijn groot en nemen dagelijks toe.

Voordelen

  • vaak kosteneffectief
  • groot bewustzijn
  • technische vooruitgang
  • hoog bereik
  • stijgende omzet

Nadelen

  • hoog risico op mislukking
  • gedeeltelijk duur
  • grote know-how is belangrijk

Eén risico dat elke vorm van marketing en reclame met zich meebrengt is het mislukken van de campagne en de daarmee gepaard gaande hoge kosten zonder groot rendement. Bij marketingcampagnes komt altijd veel analytisch en strategisch werk kijken om de doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken. Dit lukt echter niet altijd, zodat er veel campagnes zijn die geen noemenswaardige toegevoegde waarde of verkoop opleveren.

Een bekwaam team met veel know-how is essentieel voor een goede en veelbelovende campagne. Zonder de nodige kennis zal elke methode het moeilijk hebben om doelgericht en met succes toegepast te worden. Maar gekwalificeerd personeel is duur, en de schade als de campagnes mislukken is nog groter. Je kunt nooit zeker zijn of reclame zal werken of niet, maar met een bekwaam team is dit risico aanzienlijk kleiner.

Is growth hacking legaal?

De term “hacking” heeft in deze context niets te maken met het uit films en televisie bekende kraken van servers, computers en firewalls. Het staat eerder voor de hacks, zogezegd, tips en methodes die gebruikt worden om bekendheid te genereren.

De naam Growth Hacking suggereert illegale activiteiten. De methodes zijn echter volkomen legaal en wijdverbreid. (Image source: Inactive_account_ID_249 / pixabay)

Het doel is met kwalitatieve inhoud aandacht op het internet te scheppen en zo de bekendheid van het bedrijf en de verkoop te verhogen. Er worden geen illegale maatregelen of hacks gebruikt om de consument en zijn of haar digitale leven te beïnvloeden, maar wel om de gebruiker op een legale en informatieve manier van het bedrijf te overtuigen.

Natuurlijk zijn er, zelfs met wettelijke maatregelen, gevallen van buitensporig gebruik die in een juridisch grijs gebied kunnen afdwalen. Zo mag de campagne geen illegale of kritische afbeeldingen en slogans bevatten – vooral rond de thema’s racisme, seksisme en vluchtelingenbeleid – want dat zou niet alleen tot grote sociale opschudding kunnen leiden, maar ook tot juridische geschillen. Zolang de reclame binnen de grenzen blijft van wat redelijk en legaal is, zou groeihacking geen problemen mogen opleveren.

Conclusie

Growth hacking is een moderne, legale en effectieve manier om je bedrijf en de bekendheid ervan aanzienlijk te vergroten. Door bepaalde trucs wordt de consument digitaal bespeeld met de inhoud die je gemaakt hebt, om er in het beste geval je klantenkring mee uit te breiden en zo het bedrijf gestaag te laten groeien.

Er zijn verschillende strategieën en methoden om growth hacking toe te passen. Door goede inhoud en voldoende activiteit op talrijke sociale media kanalen is het betrekkelijk gemakkelijk en snel om een trouwe klantenkring met hoge omloopsnelheid te krijgen. Hoe deze methoden precies worden toegepast, is echter aan de creativiteit van het bedrijf. De technische grondslagen zijn gelegd, wat ermee gedaan wordt is aan jou.

Beeldbron: pixabay / mohamed_hassan

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies