Laatst bijgewerkt: 20-07-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Goed werkende verlichting is belangrijk voor veilig rijden op donkere wegen. Dit wordt vaak geboden door H4 lampen in voertuigen van allerlei types. Het bijzondere van H4 lampen is hun compacte vormgeving. In tegenstelling tot andere soorten halogeenlampen, zoals H1 of H7, zijn dimlicht en grootlicht in één lamp gecombineerd.

Met de juiste H4 lamp krijg je helder licht, zelfs als de ruimte beperkt is. Om je te helpen de juiste H4 lamp voor je auto te vinden, hebben we onze H4 lamp test 2021 samengesteld. We hebben verschillende modellen en alternatieven vergeleken.

We hebben verschillende modellen en alternatieven vergeleken en de respectieve voor- en nadelen gepresenteerd om je keuze te vergemakkelijken. Zo kun je je weer bezighouden met de leukste bezigheid met je voertuig – autorijden.




De belangrijkste feiten in het kort

  • H4 lampen zijn, net als H7 en H1 lampen, halogeenlampen. In tegenstelling tot deze bestaan ze echter uit twee filamenten. Een voor het groot licht en een voor het dimlicht. Daarom hebben hun bases drie polen.
  • Veel licht betekent ook veel warmte. H4 lampen hebben een vaste levensduur door de hoge temperaturen die bij de gloeidraden ontstaan en moeten regelmatig gecontroleerd worden.
  • Door hun vormgeving zijn H4 lampen verkrijgbaar voor een groot aantal voertuigtypes.

H4 Lamp: Onze selectie

Het aanbod van H4 lampen op de markt is zeer groot. Maar niet alle H4 lampen bieden het beste licht of een goede afwerking. We hebben hier de beste voor je samengesteld.

H4 lampen: aankoop- en evaluatiecriteria

Hier tonen we je de belangrijkste criteria waarmee je H4 lampen kunt onderscheiden. Deze criteria, die je kunt gebruiken om te beslissen, zijn:

In de volgende paragrafen laten we je zien wat je bij elk criterium moet zoeken.

Helderheid

Als een lamp te donker is, is ze nutteloos. Als het te helder is, d.w.z. te veel licht uitstraalt, bestaat het gevaar dat andere weggebruikers verblind worden. De helderheid van H4 lampen mag daarom volgens de wet alleen binnen een bepaald bereik liggen.

De helderheid, d.w.z. de hoeveelheid licht die lampen uitstralen, wordt meestal gemeten in lumen. Een H4 lamp moet 1000 lumen produceren.

Hij mag maximaal 15% naar boven of naar beneden van deze waarde afwijken bij dimlicht. Voor het groot licht zijn waarden tussen 1402 en 1809 lumen (afgekort tot lm) toelaatbaar. Omdat koplampen niet rondom schijnen, maar gericht, wordt de helderheid van de lichtbundel gemeten in candela (afgekort tot cd).

Dit beperken is belangrijk om enerzijds voldoende te kunnen zien, maar anderzijds andere weggebruikers niet te verblinden. Daarom mag deze waarde in het verlichte veld slechts 625 cd zijn.

Range

Zelfs de grootste lichtopbrengst is van geen nut als niet genoeg licht het gewenste punt bereikt. Het verlichte veld wordt met meetpunten zo afgetekend dat aan de randen 1 cd overheerst.

Het bereik wordt vooral gegeven als percentage ten opzichte van de wettelijk vereiste norm, omdat verschillende koplampen van voertuigen variëren in vorm en hoogte en daarom allemaal verschillende testresultaten geven. Er is dus geen exacte meterwaarde alleen voor jouw voertuigmodel.

Lichte kleur

Volgens de verkeersregels moeten dimlichten wit zijn. De lichtkleur wordt gegeven in graden Kelvin. Lagere waarden worden ook wel warm wit genoemd, omdat ze een groter aandeel roodachtige lichtgolven bevatten.

Dit is prettig voor gezellige verlichting in privé kamers, maar ongeschikt voor het wegverkeer. Te koud licht is ook storend, want het maakt witte wegmarkeringen onduidelijker. Hier is het aandeel van blauwe lichtgolven overheersend. Neutraal wit met waarden tussen 3500° en 6000° Kelvin is ideaal.

Dit komt het dichtst bij natuurlijk daglicht. Zo zijn verkeersborden gemakkelijker te herkennen door sterkere contrasten. Bovendien melden veel chauffeurs dat hun ogen op langere ritten minder snel moe worden door het meer natuurlijke licht.

Levensduur

De levensduur van een H4 lamp is ook belangrijk. Vooral de spanningspieken bij het in- en uitschakelen vertegenwoordigen een hoge belasting.

Een voldoende lange levensduur staat niet alleen voor goed vakmanschap, maar ook voor een langere onderhoudsvrije gebruiksperiode van je auto.

Want rijden zonder werkende verlichting is niet alleen gevaarlijk, maar ook kostbaar. Als je overdag bij slecht zicht, door mist of regen, de stad uitrijdt zonder werkende dimlichten, riskeer je een punt in Flensburg en een boete van € 60. (Bron: bussgeldkatalog.org)

Door het ontwerp staan helderheid en levensduur helaas op gespannen voet met elkaar. Een grotere lichtopbrengst wordt vaak bereikt door dunnere filamenten en meer vulgasdruk. Deze verhoogde materiaalspanning vermindert de levensduur. De fabrikanten vermelden de gemiddelde gebruiksduur in uren. In werkelijkheid kan de gebruiksduur echter afwijken van de gemiddelde waarde door veranderende weers- en temperatuuromstandigheden.

H4 lampen: veel gestelde vragen en antwoorden

De volgende vragen over H4 lampen komen steeds weer naar voren. We hebben ze voor je gebundeld en beantwoord, zodat je alles weet wat je over deze lichtbron moet weten.

Wat is een H4 lamp?

Zoals reeds beschreven zijn H4 lampen halogeenlampen voor voertuigen waarin de functies dimlicht en grootlicht in één lamp gecombineerd zijn met behulp van de twee gloeidraden in de lamp.

Behalve aan de twee gloeidraden en het gedompelde bundelschild zijn ze ook te herkennen aan hun driepolige stekkers. Met dit ontwerp hebben koplampen voor H4 lampen maar één enkele reflector nodig, wat ze goedkoop en plaatsbesparend maakt.

Hoe werken H4 lampen?

H4 lampen behoren tot de groep van de halogeenlampen. De naam komt van de elementengroep van gassen waarmee deze lampen gevuld zijn, namelijk de halogenen. Dit zijn de halogeengassen broom of jodium.

Behalve deze halogeengassen bevatten lampen een mengsel van de edelgassen argon, krypton en xenon, en ook stikstof, dat van nature voorkomt in de lucht die we inademen. De edelgassen zijn bedoeld om de warmtestraling van de gloeidraad te verminderen en zo meer licht te produceren.

Gewone gloeilampen en halogeenlampen zijn temperatuurstralers. Dit betekent dat ze zowel warmte als licht uitstralen door de filamenten die ze bevatten. Daarom moet de lamplamp van kwartsglas bestand zijn tegen temperaturen van ongeveer 300° C en de gloeidraad van wolfraamdraad tegen nog hogere temperaturen van meer dan 3000° C.

Zelfs overdag kan het donker zijn. Met goed werkende verlichting ben je op alle omstandigheden voorbereid. (Beeldbron: Yousef Espanioly / unsplash)

In tegenstelling tot gewone gloeilampen helpen de halogeengassen samen met de warmte om de levensduur en de helderheid van halogeenlampen te verlengen. Dit heet de halogeencyclus. Het werkt als volgt: De aan de gloeidraad toegevoerde stroom verhit hem tot ongeveer 3400 °C, dicht bij het smeltpunt van het wolfraam.

Deze hitte doet afzonderlijke deeltjes oplossen en, in het geval van gewone gloeilampen, een zwartachtig laagje vormen op de koelere glazen bol. Het halogeengas dat erin zit voorkomt beslaan door zich aan de wolfraamdeeltjes te binden en ze gasvormig te houden.

Dit resulterende wolfraamhalogenide nadert de gloeidraad weer door thermische processen. De aanwezige hitte zorgt ervoor dat de halogeen- en wolfraamdeeltjes zich weer van elkaar scheiden. De vrije wolfraamdeeltjes zetten zich af op de koelere delen van de gloeidraad. Voor de halogeendeeltjes begint de cyclus opnieuw.

Voor welke voertuigen heb ik een H4 lamp nodig?

De H4 lamp werd wijd verbreid in de jaren 1970. Maar de gecombineerde vormgeving maakt ze ook nu nog aantrekkelijk voor gebruik in motorfietsen, campers of goedkope automodellen met halogeenverlichting. Welke lamp je nodig hebt, kun je vinden in de gebruiksaanwijzing van je auto of bij je plaatselijke gespecialiseerde garage.

De Mercedes SL was het eerste voertuig met standaard H4 lampen. Dit type verlichting is nu nog in gebruik. (Image source: Jasper Geys / unsplash)

Sommige fabrikanten bieden ook online een zoekfunctie aan waar je kunt zien welke lampen je nodig hebt. Dit maakt langer zoeken gemakkelijker.

Welke soorten H4 lampen zijn er?

Er zijn twee verschillende soorten H4 lampen. H4 halogeenlampen en H4 retrofit LED lampen. We hebben de respectieve voor- en nadelen hier kort samengevat in een tabel.

Type Voordelen Nadelen
Halogeen H4 lampen Groot bereik Gevoelig voor invloeden van buitenaf
LED Retrofit H4 lampen Zeer helder, lange levensduur Niet goedgekeurd voor weggebruik in Duitsland, het rijbewijs van het voertuig vervalt

De voordelen van H4 LED retrofitlampen zijn duidelijk: LED’s gaan veel langer mee, zijn energiezuiniger en helderder dan H4 halogeenlampen. De oude H4 lampen kunnen zonder ombouw vervangen worden door de LED versies.

Deze nieuwe lampen zijn echter nog niet goedgekeurd voor gebruik op de weg in Duitsland. Als ze gebruikt worden, vervalt de bedrijfsvergunning van het voertuig, wat betekent dat de verzekeringsdekking niet meer van toepassing kan zijn.

Wat kost een H4 lamp?

Er is een groot prijsverschil tussen verschillende fabrikanten en handelaars. Vaak worden de lampen aangeboden in een dubbelpakket, waardoor de afzonderlijke prijs wat lager wordt.

Type Prijsklasse
Eenverpakking H4 lamp 1.50 tot 20 EURO

H4 lampen hoeven niet duur te zijn. In originele uitrustingskwaliteit kun je ze krijgen voor ongeveer 4 EURO per paar. Ze bieden echter alleen standaardwaarden, d.w.z. niet de ideale verlichting of het ideale bereik.

Welke alternatieven zijn er voor H4 lampen?

Zoals beschreven zijn H4 lampen al heel lang op de markt, maar intussen zijn modernere lichtbronnen wijdverbreid geraakt. Zoek hier uit of een verbouwing de moeite waard is.

Alternatief Beschrijving Voordeel Inspanning
Ombouw van de lampvoeten naar H7 vervanging van de lampvoeten met behulp van ombouwsets of vervanging van de hele koplamp hoger lichtrendement dan met H4 afhankelijk van het voertuig, mogelijk gepaard gaande met hogere kosten
Ombouw tot xenon koplampen vervanging van de hele koplamp nog hogere lichtopbrengst aanzienlijk ingewikkelder en duurder vanwege de nodige aanbouwdelen zoals koplampreiniging en automatische hoogteverstelling, en vanwege de TÜV goedkeuring

Samengevat is het in principe mogelijk om de H4 verlichting van je auto om te bouwen naar modernere lampen. Dit brengt echter veel inspanning met zich mee. Als je meer licht wilt zonder veel extra werk, zijn H4 lampen nog steeds de juiste keuze. Daarom raden we aan over te schakelen op H4 lampen met een beter lichtrendement en bereik dan de standaard versie.

Hoe kan ik zien of een H4 lamp goedgekeurd is voor het wegverkeer?

Je kunt het zien aan de afdruk op de lamp zelf. Hierop staan de fabrikant, het nominale vermogen, het keurmerk, het zogenaamde E-nummer en het goedkeuringsmerk. Het toelaatbare nominale vermogen van halogeenlampen is 55 watt.

Het E-nummer geeft het EU-land aan waarin de lamp getest en goedgekeurd is. E1 staat bijvoorbeeld voor Duitsland.

Het rendement van halogeenlampen is maar ongeveer 10%. Dit betekent dat slechts ongeveer 10% van de toegevoerde elektriciteit in licht wordt omgezet. De rest straalt uit als warmte-energie. Verhoging van het vermogen levert dus meer warmte dan licht op en kan, in het ergste geval, zowel de lamp zelf als de koplamp beschadigen.

Ook H4 lampen die te blauw zijn zijn wettelijk niet toegestaan, want het licht moet wit zijn. Sommige lampen zijn voorzien van blauwfilter opzetstukken of beschilderd, die blauw licht geven maar ook veel licht absorberen. Het gevolg is dat te weinig licht het einde van de lichtkegel bereikt.

Hoe controleer ik of een H4 lamp nog goed is?

Je kunt het zien aan het lichtpatroon en de optiek van de lamp zelf. Als de lichtkegel niet zo ver reikt als gewoonlijk of de randen van het verlichte veld niet meer helder zijn, is het tijd om de lamp te vervangen.

Ook als je krassen of ingebrande plekken op het glas van de lamp ziet, is het een goed idee om de lamp te vervangen. Door de snelle temperatuurwisselingen bij het opwarmen en afkoelen van het glas kunnen scheuren ontstaan.

Hoe verwissel ik H4 lampen op de juiste manier?

Als je H4 lampen vervangt, moet je zo mogelijk beide lampen vervangen. Als een van de gloeilampen niet meer werkt of verzwakt, zal de andere gloeilamp dat vaak binnen afzienbare tijd ook doen.

Zo bespaar je tijd en moeite en krijg je een gelijkmatiger licht. Bovendien kun je er zeker van zijn dat je voorlopig met een gerust hart je voertuigverlichting kunt gebruiken.

Bij sommige voertuigen kan een visuele inspectie uitgevoerd worden zonder de lamp te verwijderen. (Beeldbron: Alex Carmichael / unsplash)

De drie stekkers van H4 lampen zijn van verschillende breedte en kunnen alleen op deze manier in de fitting gestoken of uitgetrokken worden. We raden aan bij de installatie handschoenen te dragen om vervuiling of andere beschadiging van de lamp te voorkomen.

De precieze procedure voor het vervangen van de verlichting van je auto staat beschreven in het instructieboekje. Maar afhankelijk van het voertuig en de ervaring van de monteur kan het soms moeilijk zijn het lampje te vervangen door de krappe ruimte of de constructie van het voertuig.

Dit geldt vooral voor sommige oudere modellen, waar soms delen van de voorkant of de wielkasten moeten worden verwijderd. Als je moeilijkheden ondervindt of niet zeker bent, raden we je aan je plaatselijke werkplaats te bezoeken. Het gespecialiseerde personeel zal je graag helpen.

Sinds oktober 2006 is supplement 07 op de EU-Richtlijn ECE 48 van kracht, volgens hetwelk de lampen in nieuwe voertuigen zo geïnstalleerd moeten zijn dat zelfs leken ze zelf kunnen vervangen met behulp van de gebruiksaanwijzing en het boordgereedschap.

Let er bij het zelf verwisselen van de lamp op dat je niet het glas aanraakt, maar alleen de voet. Dit voorkomt onbedoelde druk of vuil op het glas. Het is het beste om het nodige gereedschap en reservelampen binnen handbereik te hebben. Herinner je hoe je de beschadigde lamp eruit haalde om het makkelijker te maken de nieuwe erin te zetten.

Zelfs als je alles nauwkeurig geïnstalleerd hebt, kan de positie of plaats van de filamenten veranderd zijn ten opzichte van voorheen. Na het vervangen van je koplampen moet je ze laten controleren om er zeker van te zijn dat ze goed afgesteld zijn en andere weggebruikers niet verblinden. Veel garages bieden deze service aan.

Hoe verwijder ik beschadigde H4 lampen?

Beschadigde H4 gloeilampen kunnen met het huisvuil worden weggegooid of bij een recyclingcentrum, omdat ze geen milieubelastende stoffen bevatten. Het glas zelf kan al gebarsten zijn. Wees daarom voorzichtig en raak de beschadigde lamp alleen aan de onderkant en met handschoenen aan om het risico op verwondingen te verkleinen.

Conclusie

H4 lampen zorgen voor verlichting van de weg op je voertuig in het donker. Je kunt kiezen tussen H4 halogeen- en LED lampen. Tot nu toe zijn echter alleen H4 halogeenlampen goedgekeurd. Helaas geldt dit nog niet voor de helderdere en veel langer blijvende H4 LED retrofit lampen.

Sommige fabrikanten bieden al goedgekeurde H7 LED retrofitlampen aan; dit kan in de toekomst ook gevolgen hebben voor het aanbod van goedgekeurde H4 LED retrofitlampen. H4 lampen moeten met grote precisie en zorg vervaardigd en behandeld worden.

Ze combineren grootlicht en dimlicht in één. Wat licht betreft, staan de criteria van levensduur en bereik of helderheid tegenover elkaar. Zoals zo vaak het geval is, wordt hier gestreefd naar een evenwichtig compromis. Met de juiste H4 lamp ben je veiliger op donkere wegen en bij slecht zicht door weersomstandigheden. Foto bron: dimarik16/ 123rf.com

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies