empty bench press with barbell
Laatst bijgewerkt: 14-02-2020

Onze selectiecriteria

17Onderzochte producten

21Bestede uren

5Beoordeelde onderzoeken

38Verzamelde opmerkingen

Wil je thuis bodybuilding-oefeningen beoefenen of heb je besloten een sportschool in je eigen huis op te zetten? Dan mag de halterbank niet ontbreken. Met een halterbank, ook wel gewichtsbank genoemd, train je spiergroepen zoals je quadriceps, schouders, biceps, hamstrings of borst. Een halterbank is voor veel sporters hét apparaat waarmee je je kunt onderscheiden van anderen. Door zelf een halterbank aan te schaffen, train je eenvoudig thuis wanneer het jou uitkomt!

Om je te helpen de halterbank te vinden die het beste bij je past, vind je in deze shopgids de nodige tips en aankoopcriteria waar je op moet letten bij de aanschaf van het apparaat. Voor een optimaal trainingsresultaat is het belangrijk dat je de training op een veelzijdige manier vormgeeft. Factoren zoals het soort oefening dat je wilt doen en de hoeveelheid ruimte die je thuis hebt zijn doorslaggevend voor je keuze.




Belangrijk om te weten

  • Een van de belangrijkste dingen bij het kopen van een halterbank is dat de hoogte geschikt is om je voeten op de juiste manier op de grond te laten rusten. Zo krijg je stabiliteit. Als dit niet het geval is, moet je een systeem gebruiken waarmee je je voeten omhoog kunt tillen, zodat ze alsnog in de juiste stand staan.
  • Als je de halterbank gaat gebruiken om sit-ups en gewichten te heffen, en je hebt niet veel ruimte, raden we aan om voor een opvouwbaar model te kiezen. Maak je geen zorgen over het gewicht, want de meeste opvouwbare modellen zijn licht genoeg om ze te kunnen verplaatsen.
  • Voordat je een halterbank koopt, moet je rekening houden met een aantal factoren, zoals de vulling, de hellingsposities, de hoogte, het gewicht en de druk die het ondersteunt, de afstand en de structuur van de rekken, en of je wel of geen uitbreidingen kunt toevoegen. In deze shopgids vertellen we je alles wat je moet weten over halterbanken.

Onze selectie: De beste halterbanken op de markt

Met behulp van een trainingsbank kun je de meest verschillende spieren van je lichaam trainen. Hieronder vind je een selectie met onze favoriete halterbanken die op de markt verkrijgbaar zijn. Met deze lijst zul je al snel ontdekken met welke aspecten je rekening moet houden bij het kopen van een halterbank, zodat je het model vindt dat het beste bij je past. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

De beste halterbank met dumbbell set

Deze set van Trend 24 biedt alles wat een goede fitness set moet bezitten. Deze set bestaat uit een luxe fitness bank en dumbells 30 kg. Gewicht oefeningen voor een gezond lichaam, met gewicht bankje en halters is ideaal voor een uitgebreid sportprogramma. De gewichtsbank is uitgerust met een comfortabele rugleuning en beenheffer, zitting en de rugleuning kunnen individueel worden aangepast. Alle gewichten zijn voorzien van een vloerbeschermend kunststof, zodat de woonkamer kan worden omgezet in een training tussenruimte.

De beste goedkope halterbank

Met deze trainingsbank van TecTake blijf je fit binnen je eigen vier muren. Oefeningen voor de buik-, rug-, heup, – en bilspieren kunnen met deze verstelbare trainingsbank optimaal aangepast en efficiënt worden beoefend. Inbegrepen in de levering zijn twee halters van 1,5 kg per stuk en een 2 bands expander waarmee ook oefeningen voor de borst en armen mogelijk zijn. Het robuuste stalen frame zorgt ervoor dat de bank goed vaststaat, en het is instelbaar voor een optimaal trainingssucces.

De beste multifunctionele halterbank

Deze Tunturi UB 90 Pro Utility Bench vormt een uitstekende basis voor diverse fitnessoefeningen. De rugleuning en het zitgedeelte zijn in verschillende standen te zetten, waardoor je allerlei trainingshoudingen kunt aannemen. Werk bijvoorbeeld aan je buikspieren door het uitvoeren van sit-ups en crunches. Bankdrukken op de fitnessbank kan ook uitstekend met een barbell en een haltersteun. Of pak een set dumbbells en ga aan de slag met fly’s, curls of extensions. Kortom, genoeg keuze als het gaat om oefeningen met deze verstelbare halterbank!

De beste ruimtebesparende halterbank

Het Nederlandse fitnessmerk VirtuFit staat garant voor uitstekende kwaliteit.De VirtuFit Verstelbare Halterbank Compact is een ruimte besparend toestel dat je na het sporten opklapt zodat hij nooit in de weg staat. Deze stabiele halterbank garandeert je veiligheid met een stevige stalen constructie die tot 200 kg belastbaar is. De 5 cm dikke kussens houden je training comfortabel. De halterbank is 126 x 50 x 90 – 110 cm groot en afgewerkt met een stijlvolle zwarte poedercoating. Hij is snel en gemakkelijk te monteren.

Shopgids: Alles wat je moet weten over halterbanken

Halterbanken bieden je de mogelijkheid om thuis krachttrainings-oefeningen te doen. Er zijn veel verschillende modellen op de markt. Als je thuis veel ruimte hebt voor het apparaat, hoef je bijvoorbeeld niet zozeer op de afmetingen te letten. Maar als je een klein huis hebt, is het formaat van het apparaat juist een van de belangrijkste factoren. Om de halterbank te vinden die het beste bij je past, vind je hieronder de meest gestelde vragen rondom dit product.

girl doing some exercise

Halterbanken, ook wel drukbanken of gewichtsbanken genoemd, zijn fitnessapparaten die dienen om verschillende spiergroepen te trainen.
(Bron: Yossundara: 94667253/ 123rf.com)

Wat is een halterbank precies?

Halterbanken, ook wel drukbanken of gewichtsbanken genoemd, zijn fitnessapparaten die dienen om verschillende spiergroepen te trainen, te versterken en te ontwikkelen. Het is een bank waarop sporters, voornamelijk uit de krachtsport, kunnen bankdrukken. De meeste modellen zijn voorzien van steunen om een barbell op te leggen. Halterbanken zijn geweldige bondgenoten voor als je thuis wilt trainen, omdat je aan al je spiergebieden kunt werken zonder naar de sportschool te gaan.

Welke verschillende halterbanken zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten gewichtsbanken. Hieronder vind je een handige tabel met informatie  over de populairste soorten die er zijn. Kies je het liefst voor een vaste of juist een opvouwbare bank? Inclusief dumbbell, of koop je die liever los? Met de volgende tabel vergelijk je de verschillende modellen eenvoudig met elkaar, zodat je ontdekt welke soort het beste bij je past:

Soort Welke spierengroep train je? Liggend? Vast?
Vaste vlakbank Lage bank. Met een horizontale vaste bank werk je met gewichten in een liggende positie. Met een verticale bank train je vooral je buikspieren. Ja Ja
Verstelbare trainingsbank Hiermee kun je oefeningen doen, zowel met je eigen lichaam als met de gewichten, vanuit verschillende posities. Je kunt het apparaat kantelen, afhankelijk van de training die je gaat uitvoeren. Verschillende verstelposities mogelijk.
Halterbank met rekken Het apparaat wordt met de verschillende rekken geleverd waarin de halters worden geplaatst die je gebruikt voor het gewichtheffen. Je kunt het apparaat kantelen, afhankelijk van de training die je uitvoert. Verschillende aanpassingsposities mogelijk.
Krachtstation Hiermee kun je oefeningen uitvoeren die zijn gericht op alle spiergroepen. Volledig achterover leunen. Verschillende aanpassingsposities mogelijk.

Wat zijn de voordelen van een halterbank?

Halterbanken zijn zeer veelzijdige apparaten, die eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken zijn. Het is weer eens wat anders dan een uurtje lopen op de crosstrainer. Maar dat is niet het enige voordeel van een van deze banken. Met een halterbank werk je aan al je spiergroepen, waaronder je quadriceps, schouders, biceps, triceps, hamstrings en borstspieren. Hieronder vind je een handig overzicht van deze en nog veel meer voordelen van halterbanken:

  • Met een halterbank kun je allerlei gewichten optillen, van halters tot staven en schijven.
  • Halterbanken zijn zeer compleet, omdat je al je spiergroepen ermee kunt trainen, zoals je boven- en onderlichaam en je core (buik, bekken, billen en diepe ruggenmergspieren).
  • De risico’s van letsel door met een halterbank te trainen zijn minimaal.
  • Je kunt het apparaat volledig aanpassen aan je eigen behoefte, ongeacht je lichaamsbouw of lengte.
  • Thuis trainen met een gewichtsbank is een perfecte methode om doelen te bereiken en resultaten te meten. Je zult niet langer een excuus hebben om je dagelijkse oefeningen niet te doen.
Young man sitting on a bench at the gym

Halterbanken zijn zeer veelzijdige apparaten, die eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken zijn.
(Bron: Diaz: 53101665/ 123rf.com)

Welke oefeningen kun je met een halterbank doen?

Met een gewichtsbank kun je verschillende trainingsprogramma’s volgen, met de bijzonderheid dat je al die oefeningen kunt doen zonder het huis te verlaten. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste oefeningen die je op een halterbank kunt doen. Wist je eigenlijk al dat dit apparaat zo veelzijdig was?

  • Triceps: Om triceps-oefeningen uit te voeren, moet je een stang met gewichten pakken en uitgerekt op de bank gaan liggen. Vervolgens, met je voeten plat op de vloer, breng je de stang achter je hoofd en begin je met liften.
  • Billen: Om je bilspieren te versterken, moet je op de bank gaan liggen en je bekken en heupen omhoog brengen, terwijl je je bilspieren stevig aangespannen houdt. Als je ervaring hebt met deze oefening, kun je een schijf op je buik leggen en de oefening daarmee zwaarder maken.
  • Biceps: In deze training vervangen we de halterstang met een dumbbell. Ga op de bank zitten en lift de dumbbell, één met elke hand, met je elleboog gebogen.

Hoeveel gewicht ondersteunt een gewichtsbank?

Een halterbank wordt ook wel een drukbank genoemd, en is eigenlijk een bank waarop sporters, voornamelijk uit de krachtsport, kunnen bankdrukken. Bij bankdrukken, of bench press, moet je een bepaalde weerstand, een gewicht, overwinnen, liggend op een speciale bank. Het is een oefening waarbij veel gewicht wordt gedragen. Het is daarom belangrijk om te weten hoeveel gewicht de desbetreffende bank kan dragen.

Het maximale gewicht dat de apparaten ondersteunen is zeer variabel, maar ligt meestal rond de 150 kg. Dat lijkt misschien veel. Vergeet echter niet dat het niet alleen om het gewicht van de halters gaat, maar ook om je eigen gewicht. Dat wil zeggen dat als je 90 kg weegt en 100 kg kunt liften, de door jou gekozen gewichtsbank ten minste 200 kg moet kunnen dragen.

young man doing bench press workout in gym

Vaak kun je zowel de rugleuning als de zitting van een halterbank verstellen.
(Bron: Starus: 27283859/ 123rf.com)

Wat is het beste halterbank merk?

Als je een halterbank koopt, is het belangrijk dat het merk waar je voor kiest een goede garantie biedt en een professionele achtergrond heeft. Dit staat namelijk synoniem voor een goede investering, die je verzekert van een product met een lange levensduur. Hieronder vertellen we je wat op dit moment de 3 belangrijkste merken van gewichtsbanken zijn:

  • Profihantel: Begon in maart 2012 als een kleine online winkel. Het idee was oorspronkelijk om iedereen die geïnteresseerd is in fitness te voorzien van informatie en tips over training thuis. Van het trainingsplan, voedingstips, video’s tot de juiste producten, iedereen moet hier vinden wat hij of zij zoekt. Tegenwoordig is het merk bovendien bekend vanwege de enorme online shop, met talloze producten, waaronder halterbanken.
  • JX Fitness: Maakt zeer complete en praktische gewichtstrainingsbanken. Als je een bank van dit merk koopt, ben je zeker van een functionele training en een lange levensduur van het product.
  • HS Hop-Sport: Is sinds 2003 op de sportmarkt aanwezig. Sinds 2002 maakt het bedrijf deel uit van de bestaande Hegen-groep met dochterondernemingen in Polen, Tsjechië, Duitsland, Slowakije, Frankrijk en Oekraïne.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Als je overweegt een nieuwe gewichtsbank te kopen maar nog niet zo goed weet op welke factoren je moet letten, ben je in deze shopgids op de juiste plek beland. Hieronder vind je een handig overzicht met de belangrijkste aspecten die een rol spelen bij de aanschaf van een halterbank. Met dit lijstje ontdek je al snel welk model het beste bij je past.

Vulling van het zitvlak

Als je een nieuwe halterbank gaat kopen, is een van de eerste dingen die je moet controleren of de opvulling van de bank stevig en voldoende gevuld is. Alleen zo bereik je een comfortabele training zonder dat de ijzeren basis van de halterbank je hindert. Bovendien zal een bank zonder stevige vulling een vroege verslechtering van het apparaat veroorzaken.

Verstelbaar

Meestal kun je zowel de rugleuning als de zitting van een halterbank verstellen. Maar een bank met meer kantelposities hoeft niet synoniem te staan voor een betere bank. Afhankelijk van de training die je wilt volgen, moet je een apparaat met meer of juist minder posities kopen. Ook kun je voor een vaste bank kiezen, afhankelijk van wat je behoeften zijn.

Hoogte

Ook de hoogte van de gewichtsbank is erg belangrijk. De bank moet hoog genoeg zijn om de oefeningen comfortabel uit te kunnen voeren. Let erop dat je de oefeningen kunt uitvoeren met je voeten plat op de vloer. Dit is essentieel zodat de trainingen veilig zijn en je geen blessures oploopt.

Maximale gewicht

Het is essentieel dat de halterbank sterk genoeg is om het gewicht en de nodige druk van je trainingsprogramma te ondersteunen. Als je gewichten wilt heffen, komt alle druk namelijk op het apparaat te liggen. Het is daarom heel belangrijk dat de bank voldoende stabiel en stevig is.

Afstand en framestructuur

Er zijn 2 factoren waar we rekening mee moeten houden als we het over het frame van het apparaat hebben, namelijk de structuur en de afstand tussen de verschillende onderdelen. De structuur van het frame moet sterk genoeg zijn om alle druk van de trainingen te weerstaan. Hoe steviger de structuur, hoe langer de halterbank meegaat.

De afstand tussen de verschillende onderdelen moet groot genoeg zijn om de trainingen comfortabel te kunnen uitvoeren. Deze afstand heeft te maken met je lengte en spanwijdte. Vergeet daarom niet om rekening te houden met deze 2 factoren als je een nieuwe gewichtsbank gaat kopen.

Lidia ValentínEuropees kampioene gewichtheffen

“Het bereiken van je doelen met gewichten is het resultaat van veel werk, trainingsuren en het vermogen om te willen verbeteren. Het enthousiasme voor wat je doet is hierbij de sleutel.”

Uitbreidingen

Het is handig als de halterbank een optie heeft om deze uit te breiden. De uitbreidingen helpen om bepaalde spieren te ontwikkelen, zoals je quadriceps, biceps of triceps. Ze zijn ook erg handig om de hamstrings te trainen. Het is belangrijk dat de uitbreidingen van goede kwaliteit en bestendig zijn om onze trainingsdoelen te ondersteunen.

Samenvatting

Het eerste waar je aan moet denken als je een halterbank wilt kopen, is je trainingsdoel. Het is uiteraard niet hetzelfde als je je buikspieren wilt oefenen of alleen maar gewichten wilt heffen. Er zijn veel verschillende soorten halterbanken verkrijgbaar. Iedere soort legt de focus op een andere spierengroep. Afhankelijk van je behoeften, zul je dus voor het een of juist het andere model kiezen.

Als je een sterk persoon bent en zware gewichten wilt heffen, moet je een sterke en veerkrachtige bank kopen. In dat geval is een opvouwbare of verstelbare bank misschien niet de beste optie. Een bank met een veiligheidsversterking is dan wel een goed idee. Mocht je niet van plan zijn veel gewichten te tillen en maar een klein huis hebben, dan raden we je aan juist wel voor een opvouwbaar model te gaan.

Vond je onze shopgids over halterbanken interessant? Laat dan hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media met je vrienden en familie!

(Bron van de header afbeelding: Pavelbalanenko: 87858300/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Sophie Bakker Journaliste
Ik ben een journaliste met vijftien jaar ervaring op verschillende gebieden: mode, beauty, kinderen, maatschappij en natuurlijk fitness. Mijn grote passie is sport en ik heb het geluk dat ik van deze hobby kan genieten als indoor cycling instructeur en diverse groepsactiviteiten. Ik probeer vanaf deze website al mijn kennis over deze discipline over te brengen. Ben je klaar voor deze sportieve uitdaging?