dumbell
Laatst bijgewerkt: 23-03-2020

Onze selectiecriteria

18Onderzochte producten

25Bestede uren

4Beoordeelde onderzoeken

97Verzamelde opmerkingen

Wil je fit worden, afvallen of gewoon lekker sporten? Maar heb je weinig tijd en geen zin om je aan te passen aan het schema van de sportschool? Gelukkig is daar een oplossing voor. Met de juiste middelen kun je gewoon thuis trainen, in je eigen tempo.

Voor een goede work-out thuis kun je gebruik maken van halterschijven. Halterschijven helpen je om spiergroei op te bouwen en je fitnessdoelen te realiseren. Ze zijn geschikt voor iedere soort sporter: van de professional, die persoonlijke records probeert te verbeteren, tot de beginner die net de voordelen van krachttraining heeft ontdekt. In deze shopgids vind je alle informatie die je nodig hebt om de halterschijven te vinden die het beste bij je passen.




Belangrijk om te weten

  • Halterschijven helpen je om spiergroei op te bouwen en je persoonlijke fitnessdoelen te behalen. Je zet de schijven gemakkelijk op een halterstang. Het gebruik van een halterstang met -schijven, zorgt ervoor dat je niet langer de deur uithoeft om fit te worden en er goed uit te zien. Aangezien er verschillende formaten en gewichten verkrijgbaar zijn, moet je van tevoren goed nadenken over het soort training dat je wilt volgen.
  • Halterschijven kunnen verschillende gewichten hebben en van verschillende materialen zijn gemaakt, hoewel de meeste van metaal of rubber zijn gemaakt. In het midden zit een gat met een diameter van ongeveer 50 mm.
  • Als je halterschijven wilt kopen, is het belangrijk om op een aantal factoren te letten, zoals het gewicht en de grootte van de schijven, de compatibiliteit met de stang, het materiaal en de diameter van de opening. In deze shopgids vertellen we je alles wat je moet weten om de halterschijven te vinden die het beste bij je passen.

Onze selectie: De beste halterschijven op de markt

Ben je op zoek naar de beste halterschijven voor bij jou in de home gym? We helpen je graag. Hieronder vind je een selectie met onze favoriete modellen die op de markt verkrijgbaar zijn. Zo leer je de belangrijkste aspecten kennen waar je rekening mee moet houden bij de aankoop van gewichtsschijven, zodat je zoveel mogelijk uit je aankoop haalt. Van ieder product vind je een korte beschrijving met de belangrijkste kenmerken en voordelen. Lees de beschrijvingen door, vergelijk de producten met elkaar en vind zo de halterschijven die het beste bij je passen.

De beste duurzame halterschijven

De Dumbellset RS 2×20 kg is ideaal voor een gevarieerde training. Omdat je kunt trainen met twee gewichten van 2 tot 20 kg bepaal je zelf de intensiteit van je training, ook zorgt het ervoor dat je al je spiergroepen met een aangepast gewicht kunt trainen. Daarnaast biedt de Dumbellset RS 2×20 kg de mogelijkheid om je training langzaam op te bouwen. Dit maakt deze set geschikt voor zowel de beginnende, als de gevorderde trainer. De set is gemaakt van een hoge kwaliteit gietijzer, dit is erg belangrijk voor de duurzaamheid van het product.

De beste halterschijven met rubberen coating

Body-Solid Rubberen olympische grip halterschijven. De grip maakt het mogelijk om de schijf ook te gebruiken voor losse oefeningen. De schijven zijn vervaardigd van duurzaam metaal met een rubberen coating. Deze coating zorgt voor meer comfort, minder slijtage en minder geluidsoverlast. De rubber coating is zo samengesteld dat je fitnessruimte niet naar rubber gaat ruiken. De diameter is 51mm, “Olympisch”. De halterschijven zijn van 1,25 tot 25,1 kilo verkrijgbaar.

De meest complete halterset

Deze veelzijdige halterset is perfect voor het trainen van de borstspieren, biceps, armen, triceps en rugspieren. Hij bevat twee schijven à 15 kg, twee schijven à 10 kg, twee schijven à 7,5 kg, vier schijven à 5 kg, zes schijven à 2,5 kg, zes schijven à 1,25 kg, twee halterstangen en twee dumbbell halters. Hij heeft een totaal gewicht van ongeveer 120 kg. Met deze set kan de gebruiker zelf kiezen hoeveel gewicht hij wil tillen voor verschillende oefeningen. De schijven zijn gemaakt van cement met een kunststof huls.

De beste verstelbare dumbbell set

Om te trainen met verschillende gewichten hoef je niet meerdere dumbbells te kopen. Het enige dat je nodig hebt is de Tunturi Selector Dumbbell. Hiermee train je met gewichten van 2,5 tot 12,5 kilo met een en dezelfde dumbbell. Met vijf instelbare gewichten is de dumbbell geschikt voor elk niveau. Het wisselen van de gewichten gaat tot acht keer sneller dan bij een gewone dumbbell. Ideaal dus als je verschillende oefeningen achter elkaar wilt doen zonder lange tussenpozen voor het wisselen.

Shopgids: Alles wat je moet weten over halterschijven

Krachttraining is populairder dan ooit, zowel in de sportscholen als bij de mensen thuis. Halterschijven helpen je om aan je kracht en uithoudingsvermogen te werken. Na een niet al te lange tijd zie je al grote fysieke voordelen die de krachttraining met zich meebrengt. Hieronder geven we antwoord op de meest gestelde vragen over dit product. Zo hopen we je te helpen de halterschijven te vinden die het beste bij je passen.

lifting weight

Halterschijven zet je gemakkelijk op een halterstang, zolang deze de juiste maat heeft.
(Bron: Hxdbzxy: 35414292/ 123rf.com)

Wat zijn halterschijven?

Halterschijven zijn schijven die je aan het uiteinde van een halterstang plaatst. Je gebruikt een halterstang voor gewichtheffen, een krachtsport waarbij de beoefenaars zware gewichten omhoog tillen. Bij het inrichten van een homegym is een halterstang met genoeg schijven onmisbaar. Deze wordt gebruikt voor tal van routines, van het klassieke gewichtheffen tot olympische gewichthefoefeningen en Crossfit. Het is belangrijk om voorafgaand aan de aankoop te bedenken welke soort halterschijven het beste bij jouw sportprogramma passen.

Waar kun je halterschijven voor gebruiken?

Hoewel trainen met een halterstang en -schijven je work-out compleet maakt, heeft ook het trainen met alleen de schijven veel voordelen. Afhankelijk van het gewicht van de schijf waar je voor kiest, kun je verschillende oefeningen doen en zo je hele lichaam trainen. Hieronder vind je de belangrijkste manieren waarop je halterschijven kunt gebruiken:

  • Als gewicht: Door de schijf in je handen te leggen, kun je deze gebruiken om te bankdrukken. Bankdrukken, of bench press, is een oefening waarbij een bepaalde weerstand, een gewicht, moet worden overwonnen, liggende op een speciale bank, zoals een halterbank. Het is ook mogelijk om je armen om de schijf te slaan en deze voor je bovenlichaam te houden, en omhoog te komen met je romp, om de training voor je buikspieren te intensiveren. Een andere optie is om de halterschijf vast te houden tijdens het oefenen van squads, om zo je onderlichaam te trainen.
  • Ter ondersteuning: Als we een reeks gewichtsschijven op elkaar stapelt, kun je er een bank mee vormen waar je bijvoorbeeld push-ups tegenaan kunt doen om je lichaam te trainen. Je kunt de schijven ook gebruiken voor het beoefenen van de “box jump”, door erop en -af te springen.
Matt LeemanPersonal trainer en professioneel triatleet

“In tegenstelling tot een halter kun je met gewichthefschijven een breed scala aan vrije bewegingen maken, zoals de Kettlebell swing, squats of deadlifts.”

Welke soorten halterschijven zijn er?

Maar welke halterschijven moet je dan kiezen? In deze shopgids leggen we uit wat de belangrijkste eigenschappen van halterschijven zijn. Als we de halterschijven in categorieën willen verdelen, moeten we rekening houden met  2 factoren: enerzijds het gewicht en de diameter van de schijven en anderzijds het gebruik van de schijven en het materiaal waar ze van gemaakt zijn. Hieronder vind je de verschillende soorten die er op basis van deze verdeling te onderscheiden zijn.

Gewicht en afmeting (diameter)

Halterschijven zijn er in verschillende vormen en maten:

  • Standaard olympische schijven: De diameter van de grootste schijf mag niet groter zijn dan 45 cm. De dikte is variabel, hoewel ze dikker zijn dan die van wedstrijdsoorten.
  • Intermediaire Olympische schijven: Het gewicht is minder dan 10 kg en de diameter minder dan 45 cm.
  • Technische schijven: Het gewicht is gelijk aan of minder dan 5 kg. De schijven zijn bedoeld voor technische verbeteringen. Ze zijn meestal wit of rood en zijn gemaakt van ijzer.

Materiaal

Er zijn ruwweg 2 verschillende typen halterschijven te onderscheiden, die vervolgens weer in kleinere groepen te verdelen zijn.

Metaal: Deze schijven worden gebruikt voor powerlifting, de standaard krachttraining. Hierbij valt de balk niet op de grond, zodat het niet nodig is om rubber op de schijven te gebruiken. Hieronder vind je de meest voorkomende soorten:

  • Gietijzer: Het meest voorkomend, worden veel gebruikt in home gyms.
  • Machinaal bewerkt gietijzer: Hebben een preciezer gewicht maar ook een hogere prijs.
  • Rubber coated schijven: Worden in de meeste sportscholen gebruikt om lawaai te voorkomen als de stang valt. Gaan over het algemeen erg lang mee.
  • Wedstrijdschijven: Schijven voor wedstrijdsport houden zich aan een officiële kleurcodering. Ze zijn geel, blauw of rood.

Bumper plates: Zijn volledig gemaakt van rubber waardoor je ze van grote hoogte kunt laten vallen en ze dus geschikt zijn voor Olympisch gewichtheffen en CrossFit. Net als metalen schijven kunnen we verschillende soorten op de markt vinden. Deze zijn verdeeld in de volgende groepen:

  • Basic: Tussenliggende hardheid, waardoor ze een beetje stuiteren.
  • Hi-Temp: Lagere hardheid dan standaardschijven. De bouncecapaciteit is groter dan van de wedstrijdschijven.
  • Wedstrijdsoort: Hebben een grotere hardheid en een beperktere bouncecapaciteit.
Olympic weight disk

Welke spiergroep je ook wilt aanpakken, een halter met halterschijven is een must-have. 
(Bron: Jasper Aggergaard: KcPmKh9cWlk/ Unsplash.com)

Welke oefeningen kun je met halterschijven doen?

Welke spiergroep je ook wilt aanpakken, een halter met halterschijven is een must-have. Vanwege de variëteit in grootte en gewicht is een gewichtsschijf het ideale element om elk lichaamsdeel te trainen: je kunt het optillen, lanceren of gebruiken om de intensiteit van oefeningen voor bijvoorbeeld je buikspieren of squats te vergroten. Het uitvoeren van trainingsroutines met een schijf is erg effectief. Hieronder vind je een reeks met oefeningen die je met halterschijven kunt doen:

  • Til de schijf omhoog. Houd de armen uitgestrekt en til de schijf op totdat deze boven je hoofd komt.
  • Laat de schijf vervolgens langzaam zakken. Je kunt 3 sets van 20 herhalingen uitvoeren.
  • Draai met de schijf. Houd de schijf aan de zijkanten en op borsthoogte vast. Draai de schijf opzij, totdat een hand bovenop zit, en de andere aan de onderkant. Doe ongeveer 20 herhalingen aan elke kant.
  • Train je triceps. Buig je onderarmen, zodat de schijf zich achter je hoofd bevindt en je ellebogen naar boven wijzen. Til de schijf omhoog. Herhaal de oefening 3 keer in herhalingen van 12.
  • Intensiveer squad-oefeningen terwijl je de schijf vasthoudt. Zet een stap vooruit met één voet en blijf in deze positie staan. Laat ondertussen de andere knie bijna in contact komen met de grond. Houd de beginpositie minimaal één seconde vast. Doe vervolgens hetzelfde met je andere been. Neem 10 stappen met elk been.

Hoe voorkom je dat de halterschijven stinken?

Misschien heb je wel eens gehoord dat rubberen halterschijven stinken. Dit komt door de geur van het rubber. Als je bang bent dat de halterschijven stinken, kun je daarom het beste voor gietijzeren schijven kiezen. Bovendien zijn halterschijven van hoogwaardig gietijzer bijzonder duurzaam.

Halterschijven

Er zijn 2 soorten bevestigingssystemen om de halterschijven op de stang te plaatsen: regulerend en niet-regulerend.
(Bron: Katarzina Bialasiewicz: 45608036/ 123rf.com)

Hoe bevestig ik de halterschijven op de stang?

Er zijn 2 soorten bevestigingssystemen om de schijven op de stang te plaatsen: regulerend en niet-regulerend. De eerste soort is over het algemeen niet de moeite waard om aan te beginnen, tenzij je je gaat wijden aan de officiële competitie, aangezien deze een vrij hoge prijs hebben. Niet-regulerende sluitingen zijn het meest raadzaam. We leggen het verschil verder uit in de onderstaande tabel.

Niet-regulerende sluitingen Voordelen Nadelen
Metalen pincet Zijn een stuk goedkoper dan andere soorten. Onpraktisch om schijven te verwisselen.

Niet erg duurzaam. Omdat ze metaalachtig zijn, roesten ze snel.

Ze kunnen vlekken op de stang veroorzaken.

Snelsluiting Door de minimale stijfheid kunnen schijven snel worden verwisseld.

Erg duurzaam, gaan lang mee.

Meer opvallende ontwerpen.

Dit is de duurste variant.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Hieronder vind je een praktische lijst van de belangrijkste aankoopcriteria waar je op moet letten als je nieuwe halterschijven wilt kopen. We hopen je zo te helpen de schijven te vinden die het beste bij je passen en zoveel mogelijk uit de schijven te halen. Zo kun je de beste keuze maken voor jouw doeleinden.

Gewicht en formaat

De eerste keuze die je moet maken, is met hoeveel gewicht je wilt trainen en of je kiest voor stangen en schijven met een boring van 30mm, of 50mm. Voordat je halterschijven koopt, moet je bedenken met wat voor gewicht je wilt gaan trainen. Er zijn schijven van verschillende grootte en de keuze voor een bepaald formaat hangt af van de oefening die je gaat uitvoeren. Bovendien is het belangrijk dat de schijven aan beide kanten even groot zijn, zodat de stang zich op gelijke hoogte bevindt bij het heffen.

girl and her trainer

Je kunt het beste voor gietijzeren schijven kiezen, als je wilt dat de gewichten niet stinken.
(Bron: Dolgachov: 35115904/ 123rf.com)

Maat van de halterstang

Wil je je nieuwe halterschijven combineren met een halterstang of halterset, kijk dan goed naar de maten van de set. Dit is een essentieel aankoopcriterium, omdat niet alle schijven op iedere stang passen. Daarom moet je van tevoren goed controleren of de schijven die je kiest perfect op de balk passen, zodat de gewichten niet bewegen terwijl je de oefeningen doet.

Materiaal

De halterschijven zijn meestal gemaakt van gietijzer. Het grote voordeel van gietijzeren schijven is dat ze vaak het goedkoopste zijn. Een ander voordeel is dat gietijzer een zwaar materiaal is, waardoor deze schijven compact zijn en weinig ruimte innemen. Andere schijven hebben een rubberen coatingslaag, om de vloer tegen stoten te beschermen en het geluid te dempen als de balk op de vloer valt. Er zijn ook schijven die gemaakt zijn van polyurethaan. Deze zijn duurder en vooral bedoeld voor officiële wedstrijden.

foco

Wist je dat de evolutie van krachttrainingsapparatuur plaatsvond in de 2e helft van de 19e eeuw? Op dat moment begonnen bedrijven de ongemakkelijke ballen van massief ijzer die aan stangen hingen, te vervangen door holle bollen. Deze bollen werden vervolgens verder ontwikkeld, totdat de eerste halterschijven werden gebruikt.

Diameter

De standaard halterschijven hebben meestal een openingsdiameter van 25-30 mm. Deze kunnen worden aangepast aan standaard halterstangen. Voordat je halterschijven koopt, is het belangrijk om naar de diameter van de schijven te kijken die door de fabrikant op de verpakking of in de beschrijving wordt aangegeven. Als de opening is bedekt met gepolijst staal, is dat een pluspunt. Dit vermindert namelijk de wrijving en vergemakkelijkt de plaatsing van de schijven.

Samenvatting

Wil je fit worden, afvallen of gewoon lekker sporten? Maar heb je weinig tijd en geen zin om je aan te passen aan het schema van de sportschool? Met de juiste middelen kun je gewoon thuis trainen, in je eigen tempo. Halterschijven helpen je om spiergroei op te bouwen en je persoonlijke fitnessdoelen te behalen.

In deze shopgids vind je een praktische lijst met de belangrijkste aankoopcriteria waar je op moet letten als je nieuwe halterschijven wilt kopen. Zo moet je bij de aankoop letten op de diameter, het materiaal en het gewicht van de schijven. Ook is het belangrijk om te controleren of de schijven op de halterstang passen.

Vond je onze shopgids over halterschijven interessant? Laat hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media.

(Bron van de header afbeelding: Alexsey Kurguzov: 57995845/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Linda Van der Kroon Freelance schrijfster & onderzoekster
Afgestuurd in Bedrijfscommunicatie en Interculturele Communicatie, specialiseer ik me op dit moment als freelancer in online marketing en vertaalwerk. Voor adviesjagers.nl gebruik ik mijn kennis op het gebied van o.a. technologie, beauty- en fitnessproducten en onderzoek ik de markt tot in detail, om jou het beste advies te kunnen geven.