Laatst bijgewerkt: 23-09-2021

Sinds een paar jaar is het woord hashtag niet meer weg te denken uit ons vocabulaire. Je leest er overal over, je ziet ze in alle berichten op sociale media en soms worden hashtags ook in advertenties gebruikt. Maar wat is een hashtag eigenlijk? En hoe gebruik je een hashtag correct?

In ons artikel Hashtag: Definitie en Uitleg 2022 vind je alle belangrijke informatie over het fenomeen hashtag en hoe je het correct op sociale media kunt gebruiken. We leggen uit wat een hashtag is, hoe je hem gebruikt, waar je hem voor gebruikt en hoe hij werkt. Je leert ook het verschil tussen hashtags en tags en hoe je hashtags kunt gebruiken om onderwerpen uit te filteren die op dat moment trending zijn op de sociale media. Daarna zou je alles moeten weten over hashtags en heel vertrouwd moeten zijn met het onderwerp.




Belangrijk om te weten

  • De term hashtag is samengesteld uit de twee Engelse woorden “hash” en “tag” en betekent zoiets als gemarkeerde ruit.
  • Een hashtag werd voor het eerst gebruikt in het sociale netwerk Twitter in 2009 en werd kort daarna ingevoerd als zoekfunctie en onderwerpsfilter.
  • Hashtags worden ook gebruikt bij de verslaggeving van grote media-evenementen. Onder de hashtag kun je dan veel verschillende en actuele bijdragen en berichten vinden.

Woordenlijst item: De term hashtag in detail uitgelegd

Hieronder hebben we de belangrijkste feiten over hashtags samengevat en uitgelegd. We leggen ook uit hoe je een hashtag in verschillende sociale netwerken kunt gebruiken en waar je vooral op moet letten.

Wat is een hashtag?

De term hashtag is samengesteld uit de twee Engelse woorden “hash” en “tag”. Hieruit kunnen we al afleiden wat een hashtag eigenlijk is: een trefwoord dat met een hash gemarkeerd wordt.

Hashtags worden vooral gebruikt voor belangrijke gebeurtenissen, belangrijke mediagebeurtenissen en actueel nieuws. Op deze manier kunnen berichten over dit onderwerp sneller doorzocht en gefilterd worden en kunnen gebruikers commentaar geven op berichten over dit onderwerp.

Een hashtag is een gemarkeerd trefwoord met een hash teken.

Hashtags kunnen ook gebruikt worden om een bepaalde toestand uit te drukken zonder naar een onderwerp te verwijzen, maar alleen om bepaalde eigenschappen kracht bij te zetten.

Hashtags worden sinds 2009 actief gebruikt op sociale netwerken, voor het eerst op Twitter, en hebben andere tagging methoden en zoekfuncties vervangen.

Hashtags werden voor het eerst geïntroduceerd en gebruikt op Twitter in 2009, op Google+ in 2011, op LinkedIn in 2013, en op Facebook, Instagram en Pinterest in 2013.

Coca Cola gebruikte #pride voor een advertentie op Picadilly Circus in Londen om solidariteit te tonen tegenover alle mensen, ongeacht geslacht of seksuele geaardheid. (Image source: John Cameron / unsplash)

Hoe werkt een hashtag?

Hashtags helpen om alle berichten te zoeken en te filteren op de getagde term. Zo kunnen andere gebruikers dan naar de post verwijzen en over hetzelfde onderwerp schrijven.

Hashtags helpen om naar een bepaald onderwerp te zoeken en dienen als filter.

Een hashtag is dus niets meer dan een trefwoord dat gemarkeerd wordt door er het hash teken voor te zetten. Zo wordt het trefwoord gemarkeerd en kan het gebruikt worden bij het zoeken naar trefwoorden. Op die manier kan verwezen worden naar een specifieke post die een hashtag gebruikt en kunnen thematisch overlappende posts aan elkaar gekoppeld worden.

Waarvoor worden hashtags gebruikt?

Hashtags kunnen voor verschillende functies gebruikt worden

  • Als onderwerp filter
  • Om snel informatie te vinden
  • Voor het archiveren van berichten
  • Om informatie af te korten
  • De verschillende functies worden hieronder nader toegelicht.

Hashtag als onderwerpfilter

Hashtags kunnen gebruikt worden om te analyseren welke onderwerpen momenteel populair zijn, vooral op Twitter. Om dit te doen moet je gewoon opzoeken welke trefwoorden op dit moment het meest gebruikt en getagd worden. Dit is te vinden op de homepage onder de rubriek “Trending Topics”.

Om berichten over een bepaald onderwerp te vinden, kun je bovendien eenvoudig de juiste hashtag als filter gebruiken. Hashtags bieden ook een hogere kwaliteit dan, bijvoorbeeld, een automatische zoekactie in een netwerk, want de hashtags worden door de gebruiker zelf gemaakt.

Hashtag om informatie te vinden

Hashtags stellen gebruikers in staat om sneller informatie te vinden. Typ eenvoudig het gewenste trefwoord als een hashtag in de zoekfunctie van een sociaal netwerk en het algoritme filtert alle berichten, bijdragen en artikelen die met deze hashtag getagd zijn.

Dit is vooral praktisch voor grote evenementen en actueel nieuws, want het zoeken met een hashtag gaat veel sneller en geeft meer berichten weer dan een gewone zoekactie op het Internet met een trefwoord.

Hashtag voor archiveren

De belangrijkste reden waarom de archieffunctie gebruikt wordt is om de berichten van andere gebruikers op te slaan en ze dan in de hashtag zoekactie te laten verschijnen. Op deze manier kunnen gebruikers door andere gebruikers gevonden worden en volgers en bereik krijgen. Gebruikers kunnen dan reageren op het bericht en er commentaar op geven.

Door hashtags worden andere gebruikers zich bewust van je foto’s en kunnen ze door andere gebruikers gevonden worden.

Deze functie wordt natuurlijk door veel influencers gebruikt, maar ook door particulieren die met hun bericht willen laten zien wat ze doen en meemaken en waar ze op dat moment zijn.

Hashtag om informatie in te korten

Hashtags zijn ook uiterst praktisch om informatie in te korten en af te korten. Op deze manier kunnen emotionele toestanden of meningen kort en compact uitgedrukt worden. Populaire hashtags op dit moment zijn bijvoorbeeld #leavenoonebehind, een verklaring die solidariteit betuigt met de vluchtelingen op Moria.

De hashtag #leavenoonebehind wordt veel gebruikt en gedeeld op de sociale media om solidariteit te tonen met de vluchtelingen op Moria. Tegelijk dient de hashtag ook als een politieke oproep om deze situatie te veranderen en er iets aan te doen. (Image source: Randy Tarampi / unspalsh)

Als de hashtag #happy gebruikt wordt, is het ook duidelijk dat de persoon gewoon gelukkig is en dat er niets meer gezegd hoeft te worden.

Woorden worden ook gedeeltelijk afgekort door hashtags. Throwback Thursday is een fenomeen op Instagram waarbij op donderdag foto’s uit de kindertijd of van vervlogen jaren worden gepost. Op Instgaram wordt hiervoor de hashtag #tbt gebruikt.

Hoe gebruik je hashtags?

Om een hashtag te gebruiken, kies je eerst de hashtag en schrijf er dan je gewenste trefwoord direct achter, zonder spaties. De hashtag herkent automatisch je trefwoord en linkt er als hashtag naar als het gepubliceerd wordt.

Spaties kunnen niet in hashtags gebruikt worden. Als je een hashtag van meerdere woorden wilt maken, scheidt dan de afzonderlijke woorden met underscores.

Zorg er bij het gebruik van hashtags altijd voor dat je de meest actuele en populaire hashtag gebruikt. Vooral bij grote gebeurtenissen en het laatste nieuws kan het gebeuren dat er meerdere hashtags over het onderwerp zijn. Kies in dit geval de hashtag die het vaakst gebruikt wordt.

Wat zijn de verschillen tussen hashtags en tags?

“Tag” is het Engelse woord voor markering en/of bewegwijzering. Op internet kunnen berichten of artikelen van tags voorzien worden. Tags zijn niets meer dan categorieën die de post toewijzen. Als gebruiker kun je, door op het label te klikken, andere artikelen ontdekken over hetzelfde onderwerp, maar meestal van dezelfde auteur. Tags moeten alleen gebruikt worden als je andere artikelen over het onderwerp kunt schrijven of als er al andere artikelen op de website over het onderwerp staan. Anders heeft het gebruik van tags geen zin en is het nutteloos. Tags worden vooral veel gebruikt in WordPress blogs en op je eigen websites.

Een hashtag, daarentegen, wordt vooral gebruikt in sociale netwerken zoals Twitter, Instagram, Facebook en co. Je herkent ze aan de voorafgaande hashtag. Als je op de hashtag klikt, krijg je alle berichten over het onderwerp in het hele netwerk te zien. Deze kunnen ook door andere gebruikers gemaakt worden. Of in andere talen.

tag/hashtag:

  • Lokale links op de website: Linken door het hele sociale netwerk
  • Bij klik: doorverwijzing naar artikelen met hetzelfde onderwerp van dezelfde auteur: Bij klik: Weergave van talrijke berichten en bijdragen van verschillende gebruikers
  • Onderwerp filter functie: Onderwerp filter functie, archiveren van berichten, snel terugvinden van informatie, enz.

Samengevat fungeren tags alleen als onderwerpfilters en hebben ze alleen een plaatselijke gebruiksfunctie voor een website. Hashtags, daarentegen, worden internationaal en wereldwijd in een netwerk gebruikt en hebben naast de onderwerpsfilterfunctie nog andere functies, zoals snel informatie vinden, berichten archiveren en informatie verkorten.

Hoe gebruik ik hashtags in verschillende sociale netwerken?

In het volgende worden de verschillende manieren om hashtags in verschillende sociale netwerken te gebruiken beschreven en nader toegelicht.

Om een hashtag te vinden, moet je in alle sociale netwerken het gewenste trefwoord in het zoekvenster invoeren. Het zoekveld staat altijd bovenaan de pagina.

Door hashtekens voor een trefwoord te plaatsen, wordt dit woord gecategoriseerd, gemarkeerd en getagd. Klikken op het label start automatisch het zoeken naar de hashtag en berichten en artikelen met dezelfde gebruikte hashtag worden geladen en opgesomd.

Twitter

In 2009 was Twitter het eerste netwerk dat het gebruik van hashtags als zoek- en filterfunctie gebruikte en introduceerde. Klikken op een hashtag brengt je naar de overzichtspagina van het onderwerp, die chronologisch alle actuele berichten met de gebruikte hashtag weergeeft. Daar vind je ook tweets die ook met de hashtag getagd zijn. Dit betekent dat hashtags hier als onderwerpfilter gebruikt kunnen worden.

Instagram

Net als bij Twitter zijn ook op Instagram hashtags erg populair. Door het gebruik van hashtags worden foto’s gecategoriseerd en ingedeeld in interesses.

De populairste hashtag op Instagram is #love.

Je kunt niet alleen gebruikers volgen op Instagram, maar je kunt nu ook hashtags volgen. Instagram heeft er ook toe geleid dat bepaalde hashtags, zoals #selfie, #instafood, #sunrise, erg populair zijn geworden.

Facebook

Hashtags kunnen nu ook op Facebook gebruikt worden, maar ze zijn daar niet bijzonder populair. Dit levert weinig meerwaarde op bij het zoeken met hashtags, want berichten worden ook niet vaak van een hashtag voorzien.

Google+

De hashtag functie op Google+ is duidelijk beperkt in vergelijking met andere sociale netwerken. Alleen als hashtags erg populair zijn op Twitter worden ze ook op Google+ gebruikt.

Pinterest

Op Pinterest worden hashtags ook gebruikt om afbeeldingen die door gebruikers op het netwerk zijn geplaatst te categoriseren, wat dan bij het zoeken naar hashtags resulteert in afbeeldingen met hetzelfde label.

Hoe kan ik hashtags gebruiken om trends te volgen?
Veel sociale netwerken hebben een rubriek of functie waarmee je hashtags kunt opzoeken die op dit moment bijzonder populair zijn en dienovereenkomstig “trending” zijn.

Op Twitter bijvoorbeeld zijn er zogenaamde grafieken waar je de trends kunt bekijken. Als een hashtag heel vaak gebruikt wordt, klimt hij naar de top van de trends.

Dit gebeurt vooral tijdens grote media-evenementen, zoals voetbalwedstrijden, of wereldwijd nieuws. Zo kun je zien welke onderwerpen op dit moment erg populair zijn en over welke veel gediscussieerd wordt.

Conclusie

Een hashtag is niets anders dan een trefwoord gemarkeerd met een hash teken. Hashtags hebben verschillende functies en kunnen gebruikt worden als onderwerpfilters, je helpen sneller informatie te vinden, berichten te archiveren en informatie in te korten en af te korten.

Voor gebruikers in sociale netwerken zijn hashtags een goede manier om bereik en nieuwe volgers te krijgen. Vooral als je populaire en momenteel populaire hashtags gebruikt, krijgen gebruikers veel aandacht.

Beeldbron: 123rf / Mathias Rosenthal

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies