Laatst bijgewerkt: 05-08-2021

Onze selectiecriteria

15Onderzochte producten

28Bestede uren

11Beoordeelde onderzoeken

93Verzamelde opmerkingen

Een hometrainer maakt flexibele oefentijden en spontane trainingen mogelijk. Niet iedereen heeft zin om naar een overvolle sportschool te gaan of buiten in de wind en regen te sporten. De eenmalige aanschafkosten lijken misschien hoog voor de eerste keer, maar het bezit van een hometrainer gaat meestal tientallen jaren mee. Voor wie liever in het comfort van zijn eigen huis sport zonder zich te schamen voor zijn rode hoofd, is een hometrainer de juiste keuze.

We hebben uitgebreid onderzoek voor je gedaan en onze hometrainer test 2021 zal je helpen beslissen welke hometrainer geschikt is voor jou. In het volgende vind je, onder andere, de verschillende soorten hometrainers, enkele alternatieven met voor- en nadelen, en antwoorden op veel gestelde vragen over dit onderwerp.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Met de term “hometrainer” wordt meestal de “fiets-hometrainer” bedoeld. Er zijn echter ook machines zoals de loopband, roeimachine of crosstrainer die ook thuis gebruikt kunnen worden.
  • De hometrainer is ideaal voor een mengsel van cardio- en spierversterkende training. Je gebruikt er zo’n beetje alle spieren van de billen naar beneden voor.
  • Oefenen op de hometrainer is absoluut gemakkelijk voor de gewrichten. Je kunt de hometrainer zelfs gebruiken als je knie- of heupproblemen hebt.

Hometrainer: Onze selectie

Hometrainers: koop- en beoordelingscriteria

In het volgende gedeelte stellen we de belangrijkste criteria voor waar je op moet letten als je een hometrainer koopt. Als je met deze vijf dingen rekening houdt, wordt je aankoopbeslissing veel gemakkelijker:

In de volgende paragrafen lichten we de afzonderlijke criteria meer in detail toe.

Afmetingen

Als je besluit een hometrainer te kopen, wil je waarschijnlijk niet dat hij permanent in je huiskamer staat. Als je geen eigen fitnessruimte hebt, zul je blij zijn als je je hometrainer af en toe kunt wegzetten. Afhankelijk van de ruimte in je flat of huis, moet je daarom beslist naar het gewicht en de afmetingen van de hometrainer kijken.

Het gewicht van een hometrainer varieert van 6 kilo tot 50 kilo. In het algemeen wijst een gewicht van 30 kilo of meer op een hogere weerstand. De aanbevolen maat hangt af van je beschikbare ruimte en het type hometrainer. Er zijn kleine hometrainers van 35 x 35 x 30 cm, of grotere hometrainers van 1700 x 650 x 1200 cm.

Sommige hometrainers kunnen opgevouwen worden en met wieltjes gemakkelijk in de hoek gezet worden. Je moet daarom ook letten op bijkomende kenmerken zoals de opvouwbaarheid of de beschikbaarheid van zwenkwieltjes van de hometrainers.

Draaggewicht

Hometrainers verschillen vaak in de categorie draaggewicht of maximaal lichaamsgewicht. Terwijl sommige hometrainers tot 180 kilo kunnen dragen, hebben andere een maximum gewicht van 100 kilo.

Het maximale draaggewicht is niet alleen belangrijk voor optimaal gebruik, maar geeft ook de kwaliteit van de hometrainer aan.

Als je een hometrainer van hoge kwaliteit zoekt, moet je op zoek gaan naar een draaggewicht van minstens 130 kilo. Dit wijst erop dat de hometrainer van betere materialen gemaakt is.

Schommelafmetingen

Een ander criterium zijn de schommelafmetingen. Deze term slaat op het gewicht van het vliegwiel, dat de weerstand van je krachtbeweging bepaalt. Hoe hoger de weerstand, hoe meer kracht je moet uitoefenen om de wielen van je hometrainer in beweging te zetten.

Je hometrainer moet een vliegwielgewicht van minstens 6 kilo hebben, zodat de stroom van de beweging niet hakerig lijkt. Als je een hometrainer van hoge kwaliteit zoekt, moet de massa van het vliegwiel minstens 14 kilo zijn, maar niet hoger dan 20 kilo.

Meten

Afhankelijk van je belangstelling kun je ook nagaan wat en of de hometrainer meet. Sommige hometrainers kunnen o.a. tijd, snelheid, afstand, verbrande calorieën, cadans of hartslag meten.

Terwijl de meeste modellen een ingebouwd scherm hebben zodat je de metingen kunt aflezen, kun je bij andere modellen ook je mobiele telefoon via een app met de hometrainer verbinden. De hometrainer heeft hiervoor echter een WiFi-interface nodig.

Hometrainer: Veel gestelde vragen en antwoorden

Hieronder beantwoorden we de belangrijkste vragen over hometrainers. We houden onze antwoorden kort en bondig, zodat je al je vragen zo snel mogelijk beantwoord krijgt.

Voor wie is een hometrainer geschikt?

Oefenen op een hometrainer is in principe geschikt voor iedereen. Het maakt niet uit wat je fitnessniveau is of hoe oud je bent. In het algemeen is een hometrainer vooral geschikt voor wie graag thuis sport en zijn training niet wil laten afhangen van de openingsuren van de sportschool of van de weersomstandigheden.
Oefenen

op een hometrainer is gemakkelijk voor de gewrichten.

Zelfs bij knie- of heupproblemen of na een operatie kan de hometrainer gebruikt worden om voorzichtig weer aan lichaamsbeweging te doen. Natuurlijk moet je dit zeker eerst met je arts of fysiotherapeut bespreken.

Heimtrainer

Met de hometrainer kun je comfortabel thuis trainen. (Image source: Shin Enn Yapp / Unsplash)

Welke soorten hometrainers zijn er?

Een hometrainer is in principe een fiets-hometrainer. Terwijl er hier mensen zijn die zeggen dat elke sport die je vanuit huis doet een hometrainer is. We houden ons echter aan de traditionele betekenis van hometrainers.

Er zijn verschillende soorten hometrainers. In het volgende stellen we ze aan je voor en beschrijven we hun voor- en nadelen.

Type Voordelen Nadelen
Fiets hometrainer Intensieve training met gewichtsvermindering als doel mogelijk Armen, buik- en rugspieren worden niet getraind
Ligfiets hometrainer Geschikt voor mensen met een beperkte conditie (knieën, rug, heupen), gemakkelijk op te stappen, ontlast de rug, comfortabel om op te zitten Niet voor training van het uithoudingsvermogen, neemt veel plaats in
Mini hometrainer Trainen aan de zijkant, Ook armen kunnen getraind worden, klein en plaatsbesparend, in verhouding goedkoop geen intensieve training mogelijk, geen metingen
Opvouwbare hometrainers plaatsbesparend minder stabiliteit

Natuurlijk zijn er voor- en nadelen die voor alle vier de soorten hometrainers gelden, zoals het feit dat het een training is die gemakkelijk is voor de gewrichten of dat de spieren van het bovenlichaam nauwelijks gebruikt worden met een hometrainer.

Wat kost een hometrainer?

Er zijn grote prijsverschillen, afhankelijk van het merk, de functie en het type hometrainer. Terwijl sommige hometrainers verkrijgbaar zijn voor minder dan 100 euro, zijn er andere die enkele duizenden euro’s kosten. De mini hometrainer is het goedkoopst en de ligfiets het duurst.

Art Prijsklasse
Fiets hometrainer circa 100 tot 2000 euro
Ligfiets hometrainer circa 150 tot 3000 euro
Mini hometrainer circa 40 tot 300 euro
Opvouwbare hometrainer circa 100 tot 350 euro

Natuurlijk is het belangrijk hier op de prijs-kwaliteitverhouding te letten.

Bij goedkopere modellen kunnen comfort en duurzaamheid eronder lijden.

We vinden dat je minstens 500 euro moet neertellen voor een hometrainer van zeer hoge kwaliteit, maar je kunt ook een bevredigend model vinden voor 200 euro. Je vindt een goede middenweg in onze testwinnaar in de categorie “de beste hometrainer waar voor je geld”.

Welke spiergroepen worden getraind op een hometrainer?

Vrijwel alle spieren van de billen naar beneden worden met de hometrainer getraind. Dit omvat de gluteus maximus, de hamstring- en dijbeenspieren, de adductor- en abductorspieren, en de kuit- en scheenbeenspieren.

Behalve dat je je spieren traint, train je tijdens je hometrainer training ook je uithoudingsvermogen en versterk je je hartspieren. Het is een 2-in-1 training, zogezegd.

Hoeveel calorieën worden er gemiddeld verbrand met de hometrainer?

Natuurlijk varieert het calorieverbruik tijdens inspanning meestal van persoon tot persoon, afhankelijk van lichaamsgewicht, leeftijd of geslacht. Gemiddeld worden echter iets minder dan 600 calorieën verbrand tijdens een trainingssessie van 60 minuten met de hometrainer.

De intensiteit van de training beïnvloedt ook het calorieverbruik. Je kunt met een intensievere training bijna twee keer zoveel calorieën verbranden dan wanneer je maar een beetje kracht gebruikt.

Wat zijn de alternatieven voor een hometrainer?

Een hometrainer is in principe een fiets-hometrainer. Er zijn echter ook andere apparaten die thuis gebruikt kunnen worden. Deze machines trainen meestal verschillende spieren.

Heimtrainer

Er zijn verschillende alternatieve toestellen voor de hometrainer. (Image source: Ryan Doka / Pixabay)

We stellen enkele alternatieven voor de hometrainer voor, en hun voor- en nadelen. In het volgende vind je de vier populairste toestellen voor thuisgebruik naast de hometrainer.

Alternatieven Beschrijving
Crosstrainer Behalve de been- en bilspieren traint de crosstrainer ook intensief de arm-, rug- en borstspieren. Het gemiddelde calorieverbruik van 600 calorieën per uur is ongeveer hetzelfde als bij fietstraining. De crosstrainer neemt echter veel plaats in en, in tegenstelling tot de fiets, zijn er geen modellen die opgevouwen kunnen worden. Bovendien moet je rekenen op minstens 1.000 euro voor een goede crosstrainer.
Treadmill Met de loopband kun je binnenshuis joggen zonder naar buiten te hoeven. Hoewel de loopband, in tegenstelling tot de fiets, een intensievere cardio-workout vereist, is hij allesbehalve gemakkelijk voor de gewrichten. Evenzo moet je bereid zijn meer te betalen om een loopband te kopen dan een hometrainer.
roeier Met de roeier doe je praktisch een volledige lichaamsworkout, want je gebruikt ongeveer 80% van de spieren in je lichaam. Dit klinkt veelbelovend, maar je moet wel bereid zijn veel geld uit te geven aan een roeimachine van hoge kwaliteit. Bovendien neemt de roeimachine veel meer plaats in dan de hometrainer.
Fietsergometer De ergometer en de fietsoefenfiets verschillen nauwelijks van elkaar in uiterlijk. Het verschil is dat de ergometer voorzien is van een magnetische rem en dat de weerstand, die zich aanpast aan je cadans, heel precies in Watt ingesteld kan worden. Dit in tegenstelling tot de geleidelijke afstelling van de hometrainer. De ergometer is minder geschikt voor beginners en meer voor mensen die op een prestatiegerichte manier willen trainen.

Hoewel alle drie de alternatieven een goede training voor thuis geven, biedt de hometrainer nog steeds een goedkopere spier- en cardio-training.

Conclusie

Een hometrainer is geweldig als je graag alleen sport en je conditie op een zachte manier wilt verhogen. In tegenstelling tot andere apparatuur is de hometrainer goedkoper en neemt hij veel minder plaats in. Je kunt kiezen uit vier verschillende soorten hometrainers: Fiets, ligfiets, mini en opvouwbare hometrainers.

Trainen op een hometrainer is gemakkelijk voor de gewrichten. Vooral de ligfiets is perfect voor mensen met beperkte mobiliteit. De opvouwbare versie is ruimtebesparend, maar heeft niet altijd dezelfde standaard van stabiliteit als een hometrainer.

Met de mini hometrainer kun je jezelf bezig houden met werken of andere dingen ernaast doen, maar helaas is het niet genoeg voor een intensieve training. Met deze verschillende soorten hometrainers vind je zeker iets geschikts, zodat niets je spier- en cardiotraining vanuit huis in de weg staat.

Beeldbron: Wavebreak Media Ltd / 123rf

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies