Laatst bijgewerkt: 23-09-2021

Voor een bedrijf is de klant koning. Bovenal zijn de belangrijkste klanten – de belangrijkste en invloedrijkste klanten van de onderneming – van enorm belang. Ze zorgen voor de omzet van een bedrijf en als de klant tevreden is, krijgt het bedrijf goede referenties, waardoor het op zijn beurt nieuwe klanten kan winnen. Maar hoe komt een bedrijf bij zijn klanten en lukt het om relaties met hen te onderhouden en te cultiveren? Dit alles hoort bij het werk van een key account manager.

In ons artikel over de key account manager 2022 vind je alle belangrijke informatie over de taken en vaardigheden van een key account manager. We leggen uit welk salaris je in zo’n baan kunt verwachten en welke toekomstperspectieven en mogelijkheden voor bijscholing de baan biedt. Je bent dus goed geïnformeerd als je er al een tijdje over denkt om als key account manager aan de slag te gaan.




Belangrijk om te weten

  • Key account managers zijn verantwoordelijk voor de zorg voor belangrijke klanten. Ze winnen klanten voor zich en proberen de relatie met hen in stand te houden.
  • Het salaris van een key account manager heeft veel beïnvloedende factoren. Het hangt er bijvoorbeeld van af of men een graad of opleiding heeft gevolgd. Maar ook de grootte van het bedrijf is doorslaggevend.
  • Key account manager is een beroep met toekomst. Als je op de hoogte blijft van seminars en andere bijscholingen, heb je een goede kans om bij de top te horen.

Woordenlijst inzending: De term Key Account Manager in detail uitgelegd

Om er zeker van te zijn dat je helemaal op de hoogte bent, hebben we in de volgende rubrieken de belangrijkste vragen over Key Account Managers behandeld. Zo weet je wat belangrijk is en zul je een expert zijn als het gaat om klantenservice in een bedrijf.

Wat is een key account manager?

Een key account manager maakt deel uit van het klantenbeheer en is verantwoordelijk voor de zorg voor key accounts, de belangrijkste klanten. Belangrijke klanten zijn de belangrijkste klanten, vrijwel de belangrijkste klanten van een onderneming. Ze zijn zo belangrijk omdat de firma er een hoge omzet door haalt en ook goede referenties krijgt. Op deze manier kunnen ook nieuwe klanten worden geworven.

Hij/zij is verantwoordelijk voor het behartigen van de zorgen en belangen van de klanten. Contact met de klanten is daarom van het grootste belang. Men kan zeggen dat de key account manager de interface is tussen een bedrijf en de klant, en ervoor zorgt dat de eisen van de klant binnen het bedrijf vertegenwoordigd zijn.

Als key account manager moet je voortdurend in contact staan met de klanten van het bedrijf. Zo kan vertrouwen opgebouwd worden en een goed gecultiveerde relatie ontstaan.(Image source: Cytonn Photography / unsplash)

Om de klant(en) deskundig te kunnen adviseren, moet een key account manager de onderneming goed kennen en over bepaalde specialistische kennis beschikken. Evenzo moeten relaties met klanten in de loop der jaren gecultiveerd worden, zodat een langdurige samenwerking kan ontstaan.

In internationaal opererende bedrijven wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen globale en nationale key account managers. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn globale managers over de hele wereld actief en zijn ze meestal superieur aan globale managers.

Wat zijn de taken van een key account manager?

In de eerste plaats behartigt een key account manager, zoals reeds gezegd, de belangen en zorgen van belangrijke klanten. Het is belangrijk de relatie met de klanten te onderhouden en een zeker vertrouwen in de respectieve onderneming op te bouwen.

De belangrijkste taak van een key account manager is om klanten te winnen en de relatie met hen te onderhouden door ze te cultiveren.

Het doel van een key account manager is de omzet van een bedrijf te verhogen. Dit is mogelijk door klantgerichtheid. Nieuwe klanten worden geworven en bestaande klanten blijven verzorgd worden. Een key account manager is dus de contactpersoon van een bedrijf voor (belangrijke) klanten.

Om de relatie tussen de onderneming en de belangrijkste klanten in stand te houden en te koesteren, moet een key account manager de respectieve klanten tegemoet komen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat bepaalde aanbiedingen aan de doelstellingen van de klant worden aangepast. Of ook de klant informeren over de producten en ontwikkelingen van de onderneming. In het algemeen is het de moeite waard als bepaalde strategieën aan de individuele klanten worden aangepast.

Samengevat is een key account manager verantwoordelijk voor klantenwerving. Als de klanten eenmaal verworven zijn, moet hij/zij proberen vertrouwen op te bouwen. Dit kun je het beste doen door de klanten te analyseren en voor hen afzonderlijk verschillende concepten te bedenken. Na succesvolle klantenwerving begint de key account manager dan advies en ondersteuning te geven en probeert hij uit te vinden wat de klant werkelijk nodig heeft.

Hoeveel verdient een Key Account Manager?

Het salaris van een key account manager hangt van veel verschillende factoren af. Het kan door bepaalde kenmerken afwijken van het gemiddelde loon.

Factoren die het salaris van een key account manager kunnen beïnvloeden zijn:

  • Graad
  • Industrie
  • Omvang en plaats
  • Staat

Hieronder hebben we de verschillende salarissen duidelijk voor je op een rijtje gezet in tabellen.

Graad: In de regel wordt van een key account manager verwacht dat hij een universitair diploma heeft. Het salaris (bruto/jaar) hangt af van of je een Bachelor of Master graad hebt.

Je verdient verschillende bedragen in verschillende sectoren. Zelfs als je uiteindelijk hetzelfde werk doet. Ook de grootte van de onderneming speelt een belangrijke rol. In het algemeen geldt: hoe groter het bedrijf, hoe groter de kansen om een goed salaris te verdienen.

De federale staat waarin de onderneming gevestigd is, is ook bepalend voor het salaris als key account manager. Vooral in Hessen en Baden-Württemberg heb je goede kansen om een hoog salaris te verdienen.

Hoe word je een Key Account Manager?

Als je key account manager wilt worden, is het meestal zinvol om een graad in de economie te hebben. Studierichtingen zoals bedrijfskunde, economie of verkoopmanagement zijn geschikt. Industrieel ingenieurs zijn bijzonder populair. Ze hebben zowel commerciële kennis als technische expertise.

Een afgeronde graad/opleiding is een van de vereisten voor een key account manager.

Het is echter ook mogelijk om Key Account Manager te worden met een afgeronde commerciële opleiding. Om dit te doen kun je aan je opleiding tot key account manager een bijscholing toevoegen. Er is geen klassieke opleiding om key account manager te worden.

Een paar jaar beroepservaring zijn ook een voordeel. Maar heel weinig mensen worden na hun studie of opleiding direct aangenomen als key account manager. De verantwoordelijkheid is daarvoor te groot. De meeste key account managers groeien in de loop van de tijd in hun beroep.

Behalve een graad of opleiding moet de sollicitant ook nog andere kwalificaties hebben. Deze worden in het volgende punt meer in detail genoemd.

Welke kwaliteiten en vaardigheden moet een goede key account manager hebben?

Zoals reeds gezegd moet een key account manager naast een graad of opleiding ook andere vaardigheden hebben.

Hiertoe behoren een goed inlevingsvermogen en het vermogen om te luisteren. Je moet ook oplettend zijn en in staat om vertrouwen op te bouwen bij de klanten. Verder moet je altijd beleefd en discreet blijven.

Een goed geheugen is ook een voordeel. Zo kun je ook de relatie met de klant onderhouden, want je kunt ook (spontaan) punten in je concepten opnemen die de klant lang geleden noemde. Een key account manager moet ook over zachte vaardigheden beschikken, zoals overtuigingskracht, empathie en besluitvaardigheid. Goede communicatieve vaardigheden zijn van het grootste belang.

Uitstekende communicatieve vaardigheden zijn erg belangrijk voor de baan als key account manager. Zowel met de telefoon als in persoon moet men in staat zijn met de klant te communiceren en het bedrijf te vertegenwoordigen.(Image source: NordWood themes / unsplash)

Behalve intermenselijke vaardigheden is het even belangrijk dat de key account manager het bedrijf kent. Dit houdt in dat hij/zij de producten en de onderneming kent en begrijpt, en ze aan de klant kan overbrengen.

Strategisch denken, kennis van logistiek en productplaatsing en ook bepaalde industrie- en marktkennis maken een goede key account manager. Het succes van een key account manager wordt afgemeten aan de omzet in een bepaalde periode en aan de klanttevredenheid. Een bepaalde prestatie maakt een goede key account manager.

Welke ontwikkelingsmogelijkheden / toekomstperspectieven heeft een key account manager?

In de loop van de digitale transformatie worden key account managers steeds belangrijker. De reden hiervoor is dat de relatie met de klant voor bedrijven steeds centraler komt te staan. Als key account manager hoef je dus niet bang te zijn voor de toekomst: de baan blijkt duurzaam en verantwoordelijk te zijn.

Door de verschillende vaardigheden die men als key account manager moet bezitten, bijvoorbeeld ondernemend denken, kunnen key account managers niet alleen een verkoopafdeling leiden. Ze zijn dus zelfs voorbestemd voor promotie naar het management.

Omdat het salaris in de verkoop sterk prestatiegericht is, kunnen key account managers naast hun salaris ook bonussen ontvangen. Op die manier bereiken ze een bovengemiddeld inkomen.

Om ook in de toekomst de toon te kunnen blijven zetten, is het echter ook van enorm belang dat managers van sleutelaccounts steeds op de hoogte blijven en zich persoonlijk en zelfstandig blijven bijscholen. Het is dus zinvol om je kennis op peil te houden of, zo nodig, op te frissen door middel van seminars, bijvoorbeeld. Men moet ook een algemeen overzicht van de markt hebben. Managers van belangrijke klanten moeten de verkooptechnieken van de onderneming regelmatig bekijken en overdenken en ze aan de klanten aanpassen.

Om voor internationale klanten bereikbaar te zijn, is kennis van vreemde talen belangrijk. Om bij de tijd te blijven en in de toekomst goede kansen te hebben, is het zinvol je kennis ook op dit gebied voortdurend te verbeteren.

Conclusie

Als key account manager ben je verantwoordelijk voor de zorg voor de klanten van een bedrijf. Men is verantwoordelijk voor het werven van klanten en vervolgens, in het verdere verloop, voor het cultiveren en onderhouden van de relatie met de klanten. Bovenal zijn belangrijke klanten belangrijk voor de onderneming, want het is via hen dat een bedrijf zijn omzet behaalt. Het is dus logisch dat het succes of de prestaties van een key account manager afgemeten kunnen worden aan de omzet van een bedrijf.

Key account manager is een beroep met toekomst. Door de digitalisering verliezen veel beroepen aan belang, maar niet dat van de key account manager. In feite wordt deze baan steeds belangrijker. Door persoonlijke training met seminars of dergelijke op de verschillende gebieden, is het mogelijk om bij de tijd te blijven en zo voorop te lopen. Als key account manager heb je ook goede kansen op promotie.

Image source: 123rf / Dmitrii Shironosov

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies