elliptical machine and dumbells
Laatst bijgewerkt: 05-02-2020

Onze selectiecriteria

19Onderzochte producten

25Bestede uren

5Beoordeelde onderzoeken

79Verzamelde opmerkingen

We worden ons steeds meer bewust van het krijgen van voldoende lichaamsbeweging en een goede conditie. Een optie is dan om je in te schrijven bij een sportschool. Helaas komt het vaak voor dat wel al na een paar weken na onze inschrijving, moe worden van ons drukke schema en het heen en weer rijden naar de sportschool. Als je druk bent is een home gym daarom een interessant alternatief. Een home gym, of krachtstation, is een trainingsapparaat waarmee je thuis kunt fitnessen.

Veel mensen zeggen dat ze vanwege tijdgebrek niet sporten. De verplichtingen op het werk en thuis maken dat ze hun eigen gezondheid verwaarlozen. Maar wat als je 30 minuten eerder in de ochtend wakker wordt en thuis een dagelijkse routine kunt uitvoeren? Met een krachtstation in huis kun je tijd en geld besparen, terwijl je tegelijkertijd je fysieke en mentale conditie verbetert. In deze shopgids lees je alles wat je over krachtstations moet weten, om zo het beste model te vinden.



Belangrijk om te weten

  • Een krachtstation, ook wel bekend als home gym, is gericht op zowel sporters die af en toe sporten als sporters die dagelijks trainen.
  • Met een krachtstation kun je veel verschillende spiergroepen trainen. De juiste afmetingen van het krachtstation zijn afhankelijk van de ruimte die je thuis beschikbaar hebt.
  • Als je een krachtstation wilt kopen, is het belangrijk om van tevoren na te denken over de manier waarop en hoe vaak je het station wilt gebruiken, evenals het budget waarover je beschikt.

Onze selectie: De beste krachtstations op de markt

Als je een abonnement op de sportschool hebt, maar eigenlijk nooit gaat, is dat zonde van je geld. Gelukkig zijn hier oplossingen voor. Een krachtstation is een trainingsapparaat waarmee je thuis kunt fitnessen. Om je te helpen het apparaat te vinden dat het beste bij je past, vind je hieronder een selectie met onze favoriete krachtstations op de Nederlandse markt.

Het beste multifunctionele krachtstations

Het krachtstation van HS Hop-Sport is een multifunctioneel apparaat waarmee je al je spieren kunt trainen en versterken, van de rug tot de buik en benen. Het trainingsapparaat is geschikt voor alle leeftijdsgroepen. De vele functies maken het mogelijk om met verschillende intensiteiten te trainen. De belasting kan individueel worden aangepast door eenvoudig de veiligheidspin te veranderen.

Het meest robuuste krachtstation

Met het krachtstation van Sportstech is je training nooit meer saai. Je kunt je training samenstellen uit meer dan 45 trainingsopties. Er zijn met deze home gym geen grenzen aan de fitnesstraining bij jouw thuis. Train je hele lichaam met slechts één trainingsapparaat. Versterk je biceps, rug, benen, buik, schouders en billen. Je kunt ook aan je conditie werken, bijvoorbeeld met een training op het steps-apparaat.

Het meest uitgebreide krachtstation

Het multifunctionele krachtstation van Finnlo heeft niet alleen een heel stevig en ergonomisch ontwerp, maar biedt ook nog eens alle trainingsvariaties die je nodig hebt. Dankzij de comfortabele bekleding inclusief verticale verstelmogelijkheden pas je het apparaat eenvoudig aan je lichaam aan. Met dit apparaat train je al je spiergroepen, net als in een professionele sportschool. Het station is zowel veelzijdig als compact en daarom ook ideaal voor kleinere ruimtes.

Het beste opvouwbare krachtstation

Als je niet veel ruimte thuis hebt en het krachtstation het liefst opruimt wanneer je deze niet gebruikt, is de opvouwbare halterbank van HS Hop-Sport misschien iets voor jou. De bank wordt inclusief halterstangen en schijven geleverd. Je vouwt de stalen constructie eenvoudig op, zodat je veel ruimte kunt besparen tussen de trainingen door. Met dit apparaat kun je je borst, schouder, triceps, onderarmen, been- en bovenrugspieren trainen.

Shopgids: Alles wat je moet weten over krachtstations

Als je naar een sportschool gaat, vind je talloze machines om elke spier in je lichaam afzonderlijk te trainen. Om tijd en geld te besparen kun je er ook voor kiezen om thuis te trainen. Als je thuis traint, zul je de ruimte maximaal willen optimaliseren door alleen de apparaten te plaatsen die je ook echt nodig hebt voor je training. Een krachtstation kan je hierbij helpen. Om te ontdekken welk soort krachtstation het beste bij je past, vind je hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen over dit apparaat.

Fitness woman doing push ups exercise with dumbbells

Met een krachtstation maak je optimaal gebruik van de ruimte bij jou thuis, door alleen de apparaten te plaatsen die je ook echt nodig hebt voor je training.
(Bron: Ammentorp: 44400056/ 123rf.com)

Wat is een krachtstation precies?

Een krachtstation, ook wel bekend als home gym, is een fitnessapparaat dat speciaal ontworpen is voor het beoefenen van verschillende soorten fysieke activiteiten bij jou thuis. Het apparaat kan uit verschillende onderdelen en sportartikelen bestaan. Krachtstations bieden de gebruiker een flexibele en gepersonaliseerde sportbeoefening, waarbij je het apparaat volledig aanpast aan je eigen lichaam en behoeften.

Rafael NadalSpaanse tennisser

“Train elke dag alsof je leven ervan afhangt.”

Waar moet ik het krachtstation plaatsen?

Als je weinig ruimte hebt, maar toch graag thuis een fitnessapparaat plaatst, geef dan niet op! In deze shopgids geven we je een aantal tips die je hierbij helpen. Je kunt bijvoorbeeld altijd voor een bodybuilding-set kiezen, waarmee je talloze oefeningen kunt uitvoeren zonder dat het je veel ruimte hoeft te kosten.

Je hebt niet veel nodig om een sportschool bij jou thuis op te zetten. Het enige dat je nodig hebt is een kamer die je kunt gebruiken, zelfs als deze klein is. Het is in ieder geval belangrijk dat je in deze ruimte vrij kunt bewegen en dat de kamer goed geventileerd is.

Home Gym Workout Area

Een krachtstation is een fitnessapparaat dat speciaal bedoeld is voor het thuis beoefenen van verschillende soorten fysieke activiteiten.
(Bron: Billy Burdette: 60548320/ 123rf.com)

Het is onhandig als er tafels of andere meubels in de ruimte staan, omdat ze je kunnen aanmoedigen om een langere tijd uit te rusten. Als je toch meubels in de kamer wilt plaatsen, kies dan voor meubels die je aan de muur kunt bevestigen of in elkaar kunt klappen, zodat ze minder ruimte innemen.

Welke oefeningen mogen niet in mijn krachtstation ontbreken?

Het grote voordeel van een krachtstation is dat je veel verschillende oefeningen kunt uitoefenen met één apparaat. Sterker nog, met één apparaat kun je een full body work-out doen. Hieronder laten we je 3 belangrijke oefeningen zien die je met een home gym kunt uitvoeren. Al deze oefeningen bieden je veel voordelen en dragen bij aan een optimale spiergroei.

We hebben het over het uitvoeren van squats, deadlifts en bankdrukken, oftewel bench presses. Ze hebben allemaal betrekking op een groot deel van de lichaamsspieren waarmee je zowel je kracht als spiermassa kunt vergroten. Je hebt alleen een bank, een halter en gewichtsschijven nodig om deze oefeningen uit te voeren die bekend staan als ‘de Grote Drie’.

Soort oefening Gebruikte spieren
Squats Quadriceps, billen, buikspieren, onderrug, kuiten en hamstrings.
Deadlifts Quadriceps, billen, hamstrings, hele rug, buik, schouders en onderarmen.
Bankdrukken Borstspieren, triceps, schouders en kern (gevormd door o.a. de buik-, bekken-, bil- en rugspieren).

Welke squatoefeningen kan ik met een krachtstation doen?

Als je squats wilt doen, moet je de oefening staand beginnen, met je rug rechtop en je benen onder je schouders geplaatst. Op je schouders kun je nu een balk laten rusten, eventueel met gewichten eraan. Zodra je in de goede houding staat, moet je je knieën buigen totdat je billen op één lijn boven je voeten liggen. Vergeet niet om niet verder te buigen dan een hoek van 90 graden.

Het meest raadzame is om je voeten recht vooruit te laten kijken, recht onder je schouders. Als je deze afstand vergroot, zal de oefening voor je quadriceps nog intenser zijn.

Hoe doe ik deadlifts met een krachtstation?

Dit is de meest technische oefening. Het brengt daarom ook een groter risico op mogelijk letsel met zich mee. Het belangrijkste is dat je je rug helemaal recht houdt. Op die manier blokeer je je schouderbladen. Vervolgens til je de gewichten op, tot je bijna rechtop staat.

Net als bij squats moeten de benen net zo breed als je schouders worden geplaatst. Til de stang op tot je stabiel bent en houd je knieën recht. Zodra je bijna recht staat, wacht je even voordat je weer naar beneden gaat en de beweging herhaalt. De hoeveelheid nodige herhalingen is afhankelijk van de training die je volgt.

Edward StanleyEngelse politicus, 3 keer premier van het Verenigd Koninkrijk

“Degenen die denken dat ze geen tijd hebben om te sporten, zullen vroeg of laat tijd vinden om ziek te zijn.”

Hoe kan ik bankdrukken met een krachtstation?

Bankdrukken, of bench press, is een oefening waarbij een bepaalde weerstand, een gewicht, moet worden overwonnen, liggende op een speciale bank. Plaats jezelf in een positie waarmee je je ogen net onder de halter kunt houden. Je benen plaats je wederom op schouderhoogte. Houd je rug recht. Op het moment dat je de halter van de houder optilt, blaas je de lucht uit je longen en laat je de stang met een gecontroleerde beweging naar je borst zakken.

Wanneer je bijna je borst aanraakt, til je de halter weer omhoog. Houd je ellebogen stevig en naar beneden gericht. Wacht enkele seconden. Adem in en laat de halter weer zakken. Het gewicht en de hoeveelheid herhalingen zijn weer afhankelijk van je conditie. Over het algemeen geldt dat hoe groter het gewicht, des te minder herhalingen.

Man lifting weights in gym

Je hebt niet veel nodig om thuis je eigen sportschool op te zetten. Het enige dat je nodig hebt is een kamer die je kunt gebruiken, zelfs als deze klein is.
(Bron: Andor Bujdoso: 90133671/ 123rf.com)

Hoe volg ik een optimale training met een krachtstation?

Hieronder geven we je een aantal tips die helpen om je training succesvol te maken, zodat je niet na 2 dagen al opgeeft. Met deze nuttige tips zal het een stuk eenvoudiger zijn om je trainingsprogramma met plezier vol te houden.  Met een eigen krachtstation in huis bepaal je zelf je eigen work-out. Dat is een van de grootste voordelen, vergeet dat niet!

  • Warm ten minste 10 minuten op voordat je met je routine begint. Sluit af met een cooling-down.
  • Plan je trainingen en neem voldoende tijd voor de oefeningen.
  • Als je niet veel tijd hebt, train dan in ieder geval ‘de Grote Drie’, zoals we je eerder in deze shopgids vertelden. Je wint daarmee zowel in spiermassa als kracht.
  • Probeer niet teveel gewicht te tillen, je kunt jezelf pijn doen. Alles komt op zijn tijd.
  • Als je wilt afvallen, neem dan gewichten op in je cardio-training.
  • Spieren herstellen tijdens de slaapuren. Slaap gemiddeld 7-8 uur per dag en sla in ieder geval 2 dagen per week het sporten over.
  • Stop niet langer dan 3 dagen achter elkaar met trainen.
  • Drink de hele dag door water, ook tijdens je trainingen.

Wat zijn de voor- en nadelen van krachtstations?

Wil je thuis aan je kracht en spiermassa werken en niet afhankelijk zijn van een sportschool? Maar ben je op zoek naar iets anders dan een standaard crosstrainer? Dan is een krachtstation de oplossing. Echter, zoals veel dingen in het leven, heeft ook het hebben van een home gym zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je een handig overzicht met de belangrijkste pro’s en contra’s. Dit kan je helpen bij het maken van een definitieve keuze:

Voordelen
  • Dankzij de veelzijdigheid en het formaat maak je optimaal gebruik van de ruimte
  • Je bespaart kosten op de lange termijn
  • Je hoeft niet op andere mensen te wachten als je een apparaat wilt gebruiken
  • Je bespaart tijd omdat je niet naar de sportschool hoeft af te reizen
  • Je bepaalt zelf wanneer je wilt trainen
  • Je past de machine volledig aan aan je eigen lichaam, conditie en behoeften
Nadelen
  • Behoorlijke investering
  • Het is aan te raden advies van een expert in te winnen
  • Je moet een van je kamers thuis voor het sporten gebruiken
  • Een goede ventilatie is noodzakelijk

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Krachtstations zijn altijd multifunctioneel, zodat je met dit ene apparaat veel verschillende oefeningen kunt uitvoeren. Als je een krachtstation wilt kopen, moet je hier in eerste instantie het nodige bedrag in investeren. Het is dan belangrijk om er zeker van te zijn dat je een model kiest dat bij je past. Om je hierbij te helpen, vind je hieronder een lijst met de belangrijkste aankoopcriteria voor bij de aanschaf van een krachtstation:

Sport

Welk krachtstation je nodig hebt, hangt onder andere af van het soort sporter dat je bent. Als je bijvoorbeeld veel naar de sportschool gaat, zal je hier zeker de vruchten van plukken. Iemand die gewend is veel te fitnessen, zal een krachtstation sneller onder de knie krijgen dan iemand die slechts af en toe sport. Echter, als je eenmaal een krachtstation in huis hebt, zul je niet langer een excuus hebben om niet te sporten.

dumbells

Als je wilt afvallen, raden we je aan ook gewichten op te nemen in je cardio-training.
(Bron: Warawoot Nanta: 58150667/ 123rf.com)

Ruimte

De grootte van je huis is bepalend voor de ruimte die je kunt gebruiken voor de home gym. Gelukkig zijn krachtstations dankzij hun veelzijdigheid en compacte formaat over het algemeen ook geschikt voor kleinere ruimten. De gekozen ruimte moet in ieder geval goed geventileerd zijn. Om niet te snel afgeleid te raken, is het bovendien aan te raden het krachtstation niet in de woonkamer te plaatsen.

Begeleiding

Voordat je begint met het gebruik van het krachtstation, is het aan te raden om advies van een expert in te winnen die kan helpen de doelstellingen te definiëren die je wilt bereiken. Heb je begeleiding nodig tijdens je krachttrainingsoefeningen? Laat je ook in dat geval leiden door een expert en ontdek talrijke mogelijkheden om in alle veiligheid te trainen.

Soorten machines

Als je niet veel ruimte hebt, zijn multifunctionele power towers misschien wel de beste optie. Met de gewichten kun je eindeloos veel oefeningen doen, waaronder squats, deadlifts en bench presses. Met deze oefeningen kun je een groot aantal spieren oefenen en tegelijkertijd de beschikbare ruimte optimaal benutten.

Muscular man doing pushup exercise with dumbbell in a crossfit workout

Warm ten minste 10 minuten op voordat je met je routine begint en sluit af met een cooling-down.
(Bron: Zamuruev: 84430825/ 123rf.com)

Samenvatting

Je kent het wel, steeds vaker zeggen we dat we naar de sportschool willen. Echter, als je druk bent en bijna niet gaat, is dit natuurlijk zonde van je sportabonnement. Gelukkig zijn daar oplossingen voor. Met een krachtstation in je huis kun je tijd en geld besparen, terwijl je tegelijkertijd je fysieke en mentale conditie verbetert.

Hoe weet je nou welk soort krachtstation je echt nodig hebt? Dit hangt af van het soort training dat je volgt en wat precies je doelen zijn. Als je je doelen duidelijk hebt, kun je aan de slag. Met een homegym heb je geen excuus meer. Het apparaat biedt je volledige flexibiliteit, je bepaalt zelf wanneer en hoe vaak je kunt trainen. Bovendien kun je de machines volledig op je eigen lichaam, conditie en behoeften aanpassen. Wat wil je nog meer?

Vond je onze shopgids over krachtstations interessant? Laat dan hieronder een reactie achter, of deel het artikel met je vrienden en familie op social media.

(Bron van de header afbeelding: Iriana88w: 61776420/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Linda Van der Kroon Freelance schrijfster & onderzoekster
Afgestuurd in Bedrijfscommunicatie en Interculturele Communicatie, specialiseer ik me op dit moment als freelancer in online marketing en vertaalwerk. Voor adviesjagers.nl gebruik ik mijn kennis op het gebied van o.a. technologie, beauty- en fitnessproducten en onderzoek ik de markt tot in detail, om jou het beste advies te kunnen geven.