prensadepiernas-0-Wavebreak-Media-Ltd-30983742_l-scaled.jpg
Laatst bijgewerkt: 12-03-2020

Onze selectiecriteria

14Onderzochte producten

27Bestede uren

4Beoordeelde onderzoeken

66Verzamelde opmerkingen

De leg press is één van de meest gebruikte machines door bodybuilders en fitness-liefhebbers, misschien zelfs wel de beste machine. Het versterken van bilspieren, hamstrings en abductors kan je helpen om betere prestaties te leveren bij andere sporten zoals tennis, fietsen, hardlopen of zwemmen. In deze gevallen wordt de legpress gebruikt als een aanvullende training.

Behalve squats is dit apparaat één van de meest complete oefeningen die er bestaan om het onderlichaam te trainen. Als je geen tijd hebt om naar de sportschool te gaan, is de legpress een zeer goede optie om thuis te trainen. Goede voeding en rust completeren je routine optimaal.




Belangrijk om te weten

  • Met de legpress kan je zowel de spieren als de gewrichten van de benen trainen, wat het risico op blessures aanzienlijk vermindert.
  • Er zijn drie soorten legpress apparaten: de verticale, de horizontale en de 45 graden legpress.
  • De maximale belastbaarheid, het soort weerstand en de oefening die je wilt doen, evenals de prijs en de kwaliteit van de machine, zijn aspecten die je niet moet vergeten voordat je je aankoop doet.

Onze selectie: De beste legpress machines op de markt

In dit segment hebben we een selectie voor je gemaakt van de beste legpress machines die er op de Nederlandse markt te koop zijn. Bovendien worden de belangrijkste kenmerken van elk product vermeld. Op deze manier hopen we je te kunnen helpen om een keus te maken voor je je aankoop doet. Dit maakt het kopen van de perfecte legpress een stuk eenvoudiger.

De beste verticale legpress

De PVLP156X legpress van Body Solid is perfect voor je training thuis. Door het ruimtebesparende ontwerp past de legpress in elke trainingsruimte. Verschillende voetposities of drukvarianten maken een training van het hele onderlichaam mogelijk.

Bovendien kan de start/stop-positie individueel worden ingesteld dankzij de 3-voudig in hoogte verstelbare plank. De robuuste 5 x 5 cm, 4-zijdig gelaste stalen frameconstructie in combinatie met de antislip voetplaat garandeert een stabiele en vooral veilige training.

De beste “3-in-1” 45 graden legpress

Met slechts één apparaat kun je met de Body Solid GLPH1100 drie verschillende spiergroepen trainen. De rugsteun van de 45 graden legpress is meervoudig verstelbaar, zodat altijd een optimale trainingspositie is gewaarborgd. Daardoor kunnen alle spiergroepen van de beenspieren apart en op effectieve wijze worden getraind.

Dankzij de Easy-Click-verstelling kan het apparaat met slechts één of twee handelingen snel en comfortabel worden ingesteld. Drie vergrendelposities voor de gewichtsslede en een antislip ruitenplatform van speciaal gehard staal garanderen een veilige en frictievrije training.

De beste legpress met applicatie

De extra zwaar belastbare Powertec Leg Press is geschikt voor intensief gebruik. Deze beentrainer is te gebruiken tot 450 kg aan halterschijven. Powertec beschikt over de gratis applicatie POWERTRAINER. Met deze handige applicatie krijg je een inzicht over alles op het gebied van krachttraining.

Als je de applicatie opstart kun je aangeven welk apparaat van Powertec je gaat gebruiken. Vervolgens kun je de spiergroepen selecteren welke je wilt gaan trainen. De 8 draaischijven zorgen voor het ultieme trainingsplezier. De ijzersterke leg press is voorzien van een veiligheidssysteem.

De beste legpress met gewichtsstapel

De GLP-STK Leg Press is voorzien van 2:1 ratio. De legpress is voorzien van een dubbel frame waardoor je de belasting op de enkel vermindert en je een constante weerstand ervaart tijdens de gehele oefening. De drukplaat roteert zowel naar voren als naar achter zo dat je je training op de dijen, hamstrings en/of gluteus maximus kunt concentreren.

De extra grote en brede drukplaat is voorzien van anti-slip laag van rubber en is geschikt voor zowel beginners als zeer gevorderde gebruikers. De hendels aan de zijkanten voorzien je van de mogelijkheid om het gewicht vast te zetten.

De beste legpress voor de Autark 6000

De Finnlo Autark legpress zorgt voor een uitgebreide training van het onderlichaam en is voorzien van een zwaar basisframe met extra grote voetplaat. Door extra aandacht te schenken aan het onderlichaam (bovenbenen en kuiten) krijg je niet alleen een betere fysiek met meer verhouding tussen de spiergroepen.

Je bevordert ook de stimulatie van spieropbouw in het volledige lichaam (het lichaam zoekt een balans tussen onder en bovenlichaam). Maak je training (en je fysiek) compleet! Deze Finnlo legpress is specifiek bedoeld voor aansluiting op de Autark 6000.

Shopgids: Alles wat je moet weten over de legpress

Het is van groot belang dat je voordat je een legpress koopt, alle belangrijkste aspecten van dit product leert kennen. Hieronder hebben we de voornaamste factoren voor je op een rijtje gezet om je te helpen bij je aankoop. Bovendien beantwoorden we de meest voorkomende vragen van de gebruikers.

prensadepiernas-1-xalanx-27660318_s-768x512.jpg

De verticale legpress is misschien wel de meest voorkomende die je in de sportscholen tegenkomt.
(Bron: xalanx: 27660318/ 123rf.com)

Wat is een legpress precies?

De legpress is één van de meest effectieve machines, omdat het zowel spieren als gewrichten versterkt. Omdat het een zeer complete training van het onderlichaam is, gebruiken fietsers, hardlopers, tennissers en zwemmers het als een aanvullende training om de beste resultaten te bereiken.

Met de legpress kan de gebruiker zijn lichaam stabiliseren en een gerichte beweging uitvoeren die zijn onderrug beschermt tegen mogelijke blessures. De routine is niet altijd hetzelfde, want afhankelijk van de plaats waar je je voeten op het platform zet, wordt er aan de bilspieren, de quadriceps, de hamstrings of de abductors gewerkt.

Nick FennemaBewegingswetenschapper en personal coach

“Na een legday waarin je 20 setjes aan zware squats, lunges, leg presses en leg extensions hebt gedaan zul je echt wel een paar dagen moeten herstellen. Heb je slechts een paar setjes lateral raises en dumbell curls gedaan, dan kun je de volgende dag waarschijnlijk weer vol aan de bak.”

Welke soorten legpress apparaten zijn er?

Het versterken van de romp en het voorkomen van lage rugpijn zijn enkele van de voordelen die met training van de benen gepaard gaan. Daarom moet je niet denken dat het trainen van je onderlichaam niet zo belangrijk is. De legpress zal je daarbij helpen. Dit zijn enkele van de beschikbare types:

  • De verticale legpress: Dit is misschien wel de meest voorkomende op alle sportscholen. Met dit apparaat til je het gewicht van beneden naar boven. Om dit te doen, moet je je rug op de vloer ondersteunen met je benen omhoog. In deze machine is de activiteit van de quadriceps lager dan die van de gluteus en de hamstrings. De verticale legpress is meestal minder duur.
  • De horizontale variant: Dit is de minder frequente soort, waarbij het werk zittend wordt gedaan. Deze positie helpt je om veel meer kracht te gebruiken in je oefeningen, hoewel de beenafstand beperkt is door de romp. Met dit apparaat worden vooral de hamstring en de quadriceps aangepakt, terwijl de gluteos en de kuitspieren bijna niet gebruikt worden.
  • De 45 graden legpress: Deze is het meest compleet, omdat hij alle spieren en gewrichten van de benen activeert. De hellende positie maakt deze press het meest gecompliceerd, omdat de slag langer is en de spanning dus ook toeneemt. Dit lijkt het meest op squats. Je moet er op letten dat je het bekken niet naar achteren beweegt.
Type legpress Vereiste positie Welke spieren worden aangepakt
Verticale legpress Rug op de grond. Benen omhoog. Quadriceps.
Horizontale legpress Zittend (beperkte afstand). Hamstrings en quadriceps.
45 graden legpress Hellend. Heup op 90 graden. Hamstrings, quadriceps, bilspieren en abductoren.

Waarvoor dient de legpress met hydraulische weerstand?

Legpress machines met deze vorm van resistentie zijn aangewezen voor spierrevalidatie. Ook gericht op groepscircuits bieden ze een veel lagere intensiteit, zodat ze aangepast kunnen worden aan alle soorten mensen. Dit apparaat oefent alle beenspieren, maar als je op zoek bent naar een intensievere training moet je kiezen voor een ander type legpress.

prensadepiernas-2-Sasa-Mihajlovic-63276181_s-768x512.jpg

Apparaten met deze vorm van weerstand zijn aangewezen voor spierrevalidatie.
(Bron: Mihajlovic: 63276181/ 123rf.com)

Welke spieren worden bewerkt met de legpress met betrekking tot de stand van de voeten?

Bilspieren, quadriceps, abductoren en hamstrings zijn de belangrijkste spieren die met elk type legpress worden getraind. Daarnaast versterkt de machine het dijbeen, scheenbeen en kuitbeen en activeert het de core (buikspieren) en de knie- en heupgewrichten. Afhankelijk van welke spieren je wilt trainen, hoef je alleen maar de positie van je voeten op het platform te variëren.

Op deze manier zal je je bilspieren en de hamstrings trainen als je je voeten op het bovenste gedeelte plaatst. Als je ze daarentegen op het onderste gedeelte en op schouderhoogte plaatst, dan werk je aan je quadriceps. Als je de abductoren wilt trainen, moet je je voeten met de tenen naar buiten plaatsen, breder dan je schouders.

foco

Wist je dat je spieren 40% van je lichaamsgewicht uitmaken?

Wat is de core die je met de legpress traint?

De term “core stability” wordt steeds vaker gebruikt in de sportwereld. Core betekent letterlijk romp, dus simpel gezegd gaat het hier om je lichaam min armen en benen. Het gaat dus om je buikspieren, rugspieren en bilspieren, maar ook dieperliggende spieren zoals middenrifspieren en bekkenbodemspieren.

prensadepiernas-3-Pavel-Biryukov-118785122_s-768x432.jpg

De voordelen van het gebruik van dit type machine zijn vooral de versteviging en de opbouw van het onderlichaam.
(Bron: Biryukov: 118785122/ 123rf.com)

Hoe moet je thuis de legpress gebruiken?

Ongeacht het type legpress dat je gaat gebruiken, is het raadzaam om rekening te houden met bepaalde aspecten die het risico op blessure verminderen en je helpen om de beste resultaten te behalen. Deze omvatten volledige ondersteuning van de rugleuning en het vasthouden van de handgrepen aan de zijkant van de machine.

Welke legpress je ook gebruikt, het is niet raadzaam om de benen volledig te strekken, omdat ze dichter bij de borst moeten worden gebracht, maar nooit meer dan 90 graden van flexie. Daarom moet je je benen iets gebogen hebben om de kniegewrichten te beschermen. De routine moet worden uitgevoerd met langzame en ononderbroken bewegingen.

Wat zijn de verschillen tussen squats en de legpress?

Zowel de squats als de legpress werken intensief aan ons onderlichaam. Maar hoewel je zou denken dat beide oefeningen vergelijkbaar zijn, hebben ze een aantal verschillen waar je rekening mee moet houden in je routines. Hieronder laten we in detail de voor- en nadelen van beide oefeningen zien:

  • De squat is in feite een full body-oefening, terwijl je met de leg press alleen de ‘onderkant’ traint. Je kunt de oefeningen dus niet één-op-één vergelijken.
  • De stabiliteit van de legpress maakt het werk van de buikspieren en de lumbale zone beter dan bij squats.
  • De oefening van de beenspieren is veel groter met de legpress omdat het een gecontroleerde verhoging van de belasting mogelijk maakt.
  • De legpress, die de positie van de gebruiker veilig stelt, brengt een lager risico op blessure met zich mee.
  • Squats kunnen overal worden gedaan zonder dat er apparaten nodig zijn, hoewel er veel meer techniek nodig is om blessures te voorkomen.
  • In beide gevallen kunnen bepaalde spieren worden getraind, die afhankelijk van de stand van de voeten kunnen variëren.

Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van de legpress thuis?

De voordelen van het gebruik van dit type machine zijn onder andere de toning en de opbouw van het onderlichaam. De legpress moet echter wel goed worden gebruikt, anders kan je last krijgen van rug- en kniepijn. Hieronder laten we je alle voor- en nadelen van het gebruik van dit type apparaat zien:

Voordelen
  • Begeleide beweging.
  • Gewichtsbalans.
  • Coördinatie van de benen.
  • Bewegingsbeperking die voorkomt dat er (overmatig) gewicht op je valt.
  • Beperkt het risico op rugletsel.
Nadelen
  • Overmatige druk op de rug en de knieën bij teveel gewicht.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Met de basisbegrippen in gedachten, is de volgende stap bij het kopen van een legpress om rekening te houden met bepaalde aankoopcriteria. Om het product te vinden dat het beste bij je past, is het essentieel om bepaalde aspecten te overwegen. Hieronder vind je de belangrijkste factoren die je helpen bij het kiezen van de legpress die je nodig hebt:

Doelstellingen

De legpress maakt de training van het onderlichaam mogelijk. De training van deze spieren is een belangrijke doelstelling voor zowel bodybuilders als sporters van andere disciplines. Dus, als je streefdoelen onder meer krachttraining, spierontwikkeling, toning en gewichtsverlies zijn, dan is dit dé machine voor jou!

Spieren

Hoewel alle soorten legpress machines goed zijn voor het trainen van je benen, moet je je ervan bewust zijn dat sommige apparaten een groter effect hebben op sommige spieren dan andere. De meest complete is de 45 graden legpress, hoewel het ook de meest gecompliceerde is en meer spanning genereert door zijn langere traject.

Type legpress

Het type legpress, dat verticaal, horizontaal en 45 graden kan zijn, zal afhangen van je doelstellingen en de spieren die je wilt versterken. De verticale press is geschikt voor het trainen van de quadriceps, terwijl de horizontale pers ook de hamstrings bewerkt. De 45 graden press voegt aan de twee laatst genoemde spieren de training van de bilspieren en de abductoren toe.

Soort resistentie

De hydraulische weerstand zorgt voor een lagere intensiteit van de training die voor elk type persoon wordt aanbevolen. Dit type van weerstand is ideaal voor het werken in circuits en revalidatie. De conventionele press, met een intensievere training, richt zich op toning en bodybuilding van het onderlichaam.

Gewicht

Je moet rekening houden met het maximale gewicht dat door elke machine wordt ondersteund. Daarom raden we je aan de specificaties van elke machine te raadplegen, hoewel dit meestal rond de 150 kg ligt. Je moet ook rekening houden met het gewicht dat je wilt tillen en of het apparaat al dan niet de weegschijven omvat. Sommige press machines bieden de mogelijkheid om olympische halterschijven toe te voegen.

Ruimte

Je moet rekening houden met de beschikbare ruimte die je in je huis hebt voor je nieuwe apparaat. De afmetingen kunnen je na de installatie verrassen, dus het is het beste om de ruimte te meten waar je de legpress wilt plaatsen om onaangename verrassingen te voorkomen. Het terugsturen van dit type machine is vaak ingewikkeld.

Prijs en kwaliteit

De prijs hangt nauw samen met de kwaliteit van de machine. De duurzaamheid van de legpress zal de prijs ervan verhogen. Hierbij moet je rekening houden met de gebruiksfrequentie. Als je van 3 tot 7 uur per week gaat trainen, wordt de training als sporadisch beschouwd. Als je training een groter aantal uren in beslag neemt, kies dan voor een kwalitatief hoogwaardige machine die een lange levensduur garandeert.

Samenvatting

De legpress is de meest aanbevolen machine om een complete training van je onderlichaam uit te voeren. De bodybuilding en toning van je benen is afhankelijk van dit apparaat, dat met een gecontroleerde beweging het risico op letsel tot een minimum beperkt. Afhankelijk van de positie van je voeten, kan je sommige spieren meer trainen dan andere.

Je kunt kiezen uit verticale, horizontale en 45 graden legpress machines voor het uitvoeren van je routine. Hamstrings, quadriceps, bilspieren en abductoren zijn de spieren die met deze machine worden geoefend. Voor revalidatieoefeningen zijn legpress apparaten met hydraulische weerstand het meest aan te raden.

Vond je ons artikel over legpress machines interessant? Laat dan hieronder je reactie achter of deel het artikel met je vrienden en familie op social media, zodat ook zij de perfecte legpress kunnen vinden.

(Bron van de header afbeelding: Media Ltd: 30983742/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Femke Oosterman Redactrice & cultuurliefhebster
Talenfreak, reisgek en cultuurliefhebber. Al deze eigenschappen maken deel uit van mijn werk als redacteur en vertaler.Ik ben altijd online op zoek naar de nieuwste fitnessgadgets en naar de laatste snufjes voor in en om het huis. Met zoveel nieuwe mogelijkheden die constant op de markt verschijnen, hoop ik dat mijn artikelen je van pas zijn gekomen bij het ontdekken van de nieuwste producten.