Semilla que ayuda a la absorción de vitaminas

Lijnzaad of vlaszaad is een geconcentreerde bron van belangrijke voedingsstoffen voor de gezondheid: omega-3, magnesium, voedingsvezels en vitamine E. Heb je dit supplement wel eens geproefd? Weet je welke voordelen het heeft? De meeste mensen gebruiken lijnzaad voor een betere stoelgang, maar deze superfood biedt veel meer.

Gezonde vetten uit lijnzaad voorkomen hart- en vaatziekten, verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en verminderen het risico op trombose (vorming van bloedstolsels). Bovendien normaliseert lijnzaad, dankzij het slijmgehalte, de bloedsuikerspiegel (glykemie) en verlicht het natuurlijk ook verstopping.

Belangrijk om te weten

  • Lijnzaad is een eenvoudige, goedkope en effectieve manier om de gezondheid van je hart, darmen en hersenen te verbeteren.
  • Het voedingsprofiel van lijnzaad is zeer compleet. Het bevat gezonde vetten, eiwitten van zeer hoge biologische waarde, oplosbare en onoplosbare vezels, vitamine E en magnesium.
  • Lijnzaad kan in zijn geheel, gebroken of in de vorm van meel worden gebruikt. Lijnzaadolie en lijnzaadcapsules worden ook op de markt gebracht.

Onze selectie: De beste lijnzaad supplementen op de markt

In dit segment hebben we een selectie voor je gemaakt van de beste lijnzaad supplementen die er op de Nederlandse markt te koop zijn. Bovendien worden de belangrijkste kenmerken van elk product vermeld. Op deze manier hopen we je te kunnen helpen om een keus te maken voor je je aankoop doet. Dit maakt het kopen van het beste supplement een stuk eenvoudiger.

Het beste “hele” lijnzaad

Dit bruine Bio-lijnzaad van Alnatura heeft een licht nootachtige smaak en kan gebruikt worden voor het bakken, muesli of yoghurt, maar ook voor kwark en groentegerechten. Aangezien lijnzaad een hoog zwellend vermogen heeft, moet een hoge mate van hydratatie worden gewaarborgd. Er wordt vermeld dat er sporen van gluten in het product kunnen worden aangetroffen. Het product beschikt over de EG-Eco-verordening en is vegan-gecertificeerd. Een 7-pack product.

Het beste lijnzaadmeel

Het geselecteerde lijnzaad van dit lijnzaadmeel van bioKontor is afkomstig van gecontroleerde biologische teelt. Het product bevat weinig koolhydraten (ca. 6%) en is rijk aan plantaardige eiwitten (ca. 28%). Het heeft een veelzijdig gebruik in de keuken: voor het bakken van brood en pannekoeken, als aanvulling op eiwitshakes, smoothies of in muesli, voor het indikken van sauzen. Bevat omega-3-vetzuren  als gevolg van het residu van lijnolie. Bio-gecertificeerd. Inhoud: 2 x 500 gram.

Het beste gebroken lijnzaad

Dit gebroken lijnzaad van Schapfenmühle is beter verteerdbaar dan heel lijnzaad.  Het product zit vol met omega-3 vetzuren en cholesterolverlagende vezels en is daarom goed voor de gezondheid en als je wilt afslanken. Lijnzaad heeft een milde nootachtige smaak en is naast de bekende toepassing op brood ook goed te gebruiken in gerechten zoals muesli, salades, yoghurt en dergelijke. Als je eerder nog geen lijnzaad hebt gegeten, is het aan te raden om te beginnen met gebroken lijnzaad. Verpakking 11 x  200 gram.

De beste lijnzaadolie

De Bio lijnzaadolie van Manako wordt verkregen door koude persing van rijpe lijnzaad. Het gebeurt bij een lage temperatuur waardoor de waardevolle eigenschappen worden bewaard. De kennis over de gezonde werking van deze olie gaat ver terug in de tijd van het de Romeinse Rijk. Lijnzaadolie is een zeer waardevolle bron van vetzuren die ons lichaam van buitenaf moet krijgen zoals de essentiële vetzuren van Omega groep. Bovendien bevat lijnzaadolie grote hoeveelheden vitamine E bekend om zijn antioxiderende werking. Bio-gecertificeerd. Inhoud: 2 x 250 ml.

Shopgids: Alles wat je moet weten over lijnzaad

Het is van groot belang dat je voordat je een lijnzaad supplement koopt, alle belangrijkste aspecten van dit product leert kennen. Hieronder hebben we de voornaamste factoren voor je op een rijtje gezet om je te helpen bij je aankoop. Bovendien beantwoorden we de meest voorkomende vragen van de gebruikers.

Las semillas de lino se obtienen de la planta Linum usitatissimum. Son pequeñas, ovaladas y planas

Het toevoegen van lijnzaad aan je ontbijt is een ideale manier om vezels te gebruiken.
(Bron: Puhha: 45859342/ 123rf.com)

Wat is lijnzaad precies?

Lijnzaad wordt verkregen uit de plant Linum usitatissimum. Ze zijn klein, ovaal en plat. Hun kleur kan variëren van donkerbruin (bruin) tot lichtgeel. Sommige soorten goudlijnzaad hebben weinig alfa-linoleenzuur (omega 3) in vergelijking met die van de bruine.

Wat zijn de voordelen van lijnzaad?

Lijnzaad en producten die ervan gemaakt zijn, hebben nutraceutische eigenschappen. Dit betekent dat ze, naast het aanbieden van essentiële voedingsstoffen voor ons lichaam, de mogelijkheid hebben om bij te dragen aan de behandeling van bepaalde aandoeningen en/of ziekten te voorkomen. Lijnzaad biedt de volgende voordelen:

Actúa como cardioprotector

Lijnzaad- en lijnzaadmeel moet worden gemengd met andere voedingsmiddelen of dranken om te kunnen worden geconsumeerd.
(Bron: Geografika: 34736706/ 123rf.com)

  • Het beschermt het hart tegen ziekten en houdt het gezond en goed functionerend.
  • Voorkomt ischemie en beroertes.
  • Verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed.
  • Het vermindert het risico van atherosclerose en vertraagt de progressie van de ziekte wanneer deze zich al heeft ontwikkeld. Atherosclerose is de opeenhoping van vette plaques (en andere stoffen) in de slagaders. Het vermindert de bloedtoevoer en kan leiden tot totale verstopping van het bloedvat.
  • Houdt het bloedglucosegehalte stabiel en vermindert bij toevoeging aan een maaltijd de bloedglucose.
  • Verlaagt de bloeddruk bij mensen met een hoge bloeddruk.
  • Vermindert het risico op trombose, dat wil zeggen bloedstolsels die een hartaanval of beroerte kunnen veroorzaken.
  • Bestrijdt ontstekingen en verlicht gewrichtspijn.
  • Beperkt de demineralisatie van het bot in verband met de menopauze en beschermt tegen osteoporose.
  • Het verrijkt salades, yoghurts, pannenkoeken, brood, smoothies en soepen met eiwitten, vezels en vetten van uitstekende kwaliteit.
  • Ze geven een verzadigd gevoel.
  • Ze zijn nuttig voor de behandeling van constipatie en dragen bij tot het evenwicht van de darmflora.

Waarom is lijnzaad goed voor je hart?

Lijnzaad heeft een hartbeschermende werking omdat het de risicofactoren voor het ontstaan van hartaandoeningen vermindert. Bovendien bevat het ontstekingsremmende en antioxiderende stoffen die het hart en de bloedvaten beschermen. Omega-3, vezels, magnesium, flavonoïden en vitamine E verbeteren de gezondheid van het hart.

Lignan in lijnzaad is een antioxidant die beschermt tegen oxidatieve schade door hartaandoeningen. Omega 3 verlaagt het cholesterolgehalte en voorkomt de vorming van plaque in de slagaders. Het vermindert ook ontstekingen, een mechanisme dat betrokken is bij hart- en vaatziekten.

 

Vitamine E heeft net als lignan een antioxiderende werking. Aan de andere kant helpen oplosbare vezels ook om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen, omdat het de eliminatie van cholesterol uit voedsel via de onlasting bevordert en de absorptie ervan vermindert. Magnesium is een belangrijk mineraal voor de goede werking van het hart.

Monique van der Vloed(natuur)voedingsdeskundige, gewichtsconsulent, voedingscoach en auteur

“Wil je lijnzaadolie gaan gebruiken en slik je medicijnen? Overleg dan eerst met de huisarts. Medicijnen waarop lijnzaadolie invloed hebben zijn o.a bloeddrukverlagende medicijnen, medicatie die de bloedglucose reguleren, en bloedverdunners.”
Gemalen lijnzaad

Lijnzaad is er in twee formaten, in zaadjes en gemalen.
(Bron: Ildipapp: 64425001/ 123rf.com)

Waarom helpt lijnzaad de darmwerking te reguleren?

Lijnzaad bevat beide soorten voedingsvezels: oplosbaar en onoplosbaar. Oplosbare vezels (slijmstoffen) absorberen water en gels, waardoor fecaliën meer volume en vocht krijgen. Onoplosbare vezels stimuleren de darmperistaltiek (contracties) en verminderen de darm doorlooptijd.

Samen bevorderen de oplosbare en onoplosbare vezels de darmevacuatie zonder pijn, ongemak of kolieken te veroorzaken. Om verstopping te behandelen of te voorkomen, moet het lijnzaad gemalen worden gegeten en vergezeld gaan van veel vloeistof (water, milkshake, melk, plantaardige dranken).

foco

Vergeet niet dat lijnzaad zonder vloeistof geen zachte laxerende werking heeft.

Voor wie zijn lijnzaad supplementen aanbevolen?

Het wordt aanbevolen om dagelijks lijnzaad te consumeren in geval van constipatie en wanneer er een voorgeschiedenis van osteoporose of diabetes bestaat. De olie en de capsules zijn bedoeld voor mensen die baat zouden hebben bij een supplementatie met omega-3, omega-9 en vitamine E. Dat is het geval bij:

  • Hartaandoeningen of een familiegeschiedenis van hartziektes.
  • Artritis (ziekte die leidt tot ontsteking van de gewrichten) en artrose (verslechtering van het gewrichtskraakbeen).
  • Hypercholesterolemie (bloedcholesterolemie boven de normale cholesterolspiegel)
  • Atherosclerose.
Monique van der Vloed(natuur)voedingsdeskundige, gewichtsconsulent, voedingscoach en auteur

“Om te profiteren van de omega 3 vetzuren zijn de hele zaadjes het beste. Deze zijn nog niet geoxideerd. Bij kneuzing van de zaadjes begint het oxidatieproces. Gebroken en gemalen lijnzaad bevat daarom altijd minder omega 3 ( ALA). De hoeveelheid schadelijke verbindingen die wordt opgenomen door het lichaam, is groter naarmate de lijnzaad fijner wordt gemalen.”

Zijn er contra-indicaties voor lijnzaad supplementen?

Schadelijke effecten na een gemiddelde lijnzaadconsumptie zijn zeldzaam. Een overmaat kan leiden tot spijsverteringsproblemen (winderigheid, zwelling of koliek). Bovendien moeten mensen met diabetes die insuline of insulinesensibilisatoren (bijv. metformine) gebruiken, niet teveel lijnzaad gebruiken om hypoglykemie te voorkomen.

Geen enkel supplement is vrijgesteld van contra-indicaties en lijnzaad is geen uitzondering. Net zoals ze zeer nuttig kunnen zijn bij het voorkomen van bepaalde ziekten, kunnen ze andere aandoeningen verergeren. Lijnzaad supplementen zijn meestal veilig voor de algemene bevolking, maar worden niet aanbevolen in gevallen van:

  • Darmziekte die leidt tot diarree, bijvoorbeeld prikkelbare dikke darm. Jarenlang werd afgeraden dat mensen met diverticulose (aanwezigheid van diverticula in de dikke darm) zaden consumeerden omdat ze de aandoening konden verergeren. Dit is onjuist.
  • Diverticulitis: Wanneer diverticula ontstoken raken en er een bloeding optreedt, moet vezelrijk voedsel, waaronder lijnzaad, worden vermeden.
  • Mensen die chronische medicatie nemen: omdat de gels die lijnzaad in de maag en darm vormen, de absorptie van het medicijn kunnen verminderen. Een goede maatregel is om lijnzaad 2 tot 3 uur na inname van de medicatie te consumeren.
  • Kinderen, zwangere en zogende vrouwen: er zijn geen studies die aantonen dat lijnzaad supplementen in deze stadia veilig zijn.
  • Mensen die lijden aan borst-, prostaat- of andere kankers. Lignan, wat in lijnzaad zit, heeft een hormonale werking die het verloop van de ziekte en de behandeling kan verstoren.
Lijnzaad en olie

Lijnzaadolie voorkomt hart- en vaatziekten.
(Bron: Opule: 55245855/ 123rf.com)

Welke soorten lijnzaad supplementen zijn er en welke zijn geschikt voor mij?

Zoals we al gezien hebben, zijn er verschillende lijnzaad producten en elk van hen heeft verschillende toepassingen en eigenschappen. Zelfs als een supplement van uitstekende kwaliteit is, is het misschien niet geschikt voor jouw behoeften. Bij de aankoop van een lijnzaadsupplement moet je kiezen tussen:

  • Heel lijnzaad
  • Gebroken lijnzaad
  • Lijnzaadmeel
  • Lijnzaadolie
  • Lijnzaad capsules

Heel lijnzaad

Heel lijnzaad is een bron van eiwitten (20%), vezels (28%) en omega-3, 6 en 9 vetten (40%). Als het niet fijngestampt of gehydrateerd wordt voor consumptie, zal het slechts als laxeermiddel werken en zal je niet profiteren van de belangrijkste voedingsstoffen: lignanen, slijmstoffen, vitamine E, magnesium, eiwitten en gezonde vetten.

Gebroken lijnzaad

Gemalen lijnzaad bevat 20% eiwit, 40% vet en 26% vezels. Bij het pletten van het zaad gaat een kleine hoeveelheid vezels verloren. Gemalen lijnzaad is echter zeer goed verteerbaar, vooral wanneer het in water wordt gedrenkt (ontkiemd). Op deze manier kun je profiteren van alle voedingsstoffen die in het zaad aanwezig zijn.

Vlasbloem

Gemalen lijnzaad is ideaal om toe te voegen aan shakes en smoothies.
(Bron: Serova: 53083984/ 123rf.com)

Lijnzaadmeel

Na het persen van het lijnzaad om de olie te onttrekken, wordt een droge massa verkregen die, na het malen, zal resulteren in lijnzaadmeel. Daarom is het meel meer geconcentreerd in eiwitten (38%) en vezels (35%) dan het zaad, en lager in vet (23%). Het wordt aanbevolen om lijnzaadmeel gemengd met ander meel te gebruiken.

Lijnzaadolie

Lijnzaadolie bestaat voornamelijk uit pure omega 3, 6 en 9. Om de uitstekende kwaliteit van de vetten in het lijnzaad te behouden, is het belangrijk dat de olie wordt verkregen door koude persing. Hoge temperaturen veranderen de kwaliteit van de vetzuren in de olie en het verliest zijn eigenschappen.

Lijnzaad capsules

Lijnzaadcapsules bestaan uit lijnolie, omgeven door een plantaardige component die hydroxypropylmethylcellulose wordt genoemd en die geschikt is voor veganisten. Net als lijnzaadolie leveren ze geen vezels of eiwitten, maar alleen omega-3, 6 en 9 vetten, en vitamine E.

foco

De omega-concentratie is variabel bij de verschillende merken van deze capsules.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Met de basisbegrippen in gedachten, is de volgende stap bij het kopen van een lijnzaad supplement om rekening te houden met bepaalde aankoopcriteria. Om het supplement te vinden dat het beste bij je past, is het essentieel om bepaalde aspecten te overwegen. Hieronder vind je de belangrijkste factoren die je helpen bij het kiezen van het lijnzaad supplement dat je nodig hebt:

  • Smaak
  • Vorm van consumptie
  • Bewaren
  • Gebruik
  • Certificaten/Alergenen

Smaak

Lijnzaad heeft een milde, nootachtige smaak. Lijnzaadmeel behoudt ook deze smaak, waarmee rekening moet worden gehouden bij de bereiding van brood en pannenkoeken. Lijnzaadolie is intenser dan zonnebloemolie, maar als het bitter smaakt kan het ranzig zijn. De capsules hebben een neutrale smaak.

Vorm van consumptie

Lijnzaad en lijnzaadmeel moet worden gemengd met andere voedingsmiddelen of dranken om te kunnen worden geconsumeerd. De zaden moeten worden gemalen om te profiteren van hun voedingsstoffen. De olie kan gebruikt worden als ingrediënt of als dressing, maar het kan ook alleen genomen worden. De capsules zijn gemakkelijk in te nemen, gewoon met een slokje water.

Bewaren

Alle producten op basis van lijnzaad moeten worden bewaard op een koele, donkere plaats met weinig ventilatie. Zuurstof, licht en hoge temperaturen kunnen de vetzuren aantasten zodat ze ranzig worden. Dit zorgt voor een zeer onaangename geur en smaak. De capsules zitten in een fles en moeten daarin bewaard worden.

Gebruik

Lijnzaad en lijnzaad supplementen zijn zeer gezond. Elk soort supplement moet echter voor bepaalde gezondheids- of ziektesituaties worden gebruikt. Het is bijvoorbeeld nutteloos om lijnolie te gebruiken als je de bloedglucose in het bloed wilt normaliseren of constipatie wilt behandelen. De onderstaande tabel geeft een overzicht van het gebruik van elk supplement.

Lijnzaad in zijn geheel Gemalen lijnzaad Lijnzaadmeel Lijnzaadolie Lijnzaad capsules
Smaak Zacht, nootachtig Zacht, nootachtig Zacht, nootachtig Mild, maar intenser dan zonnebloemolie. Neutraal
Vetpercentage 40-41% 40-41% 23% 100% 100%
Aanwezigheid van slijmstoffen en lignines (vezels) Ja Ja Ja Nee Nee
Aanbevolen gebruik Als het niet fijngestampt is, is het alleen nuttig voor obstipatie. Om gerechten te verrijken. Constipatie. Controle en preventie van diabetes. Hetzelfde gebruik als gemalen lijnzaad. Verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed, vermindert ontstekingen en verzacht gewrichtspijn. Hetzelfde als lijnzaadolie.

Certificaten/Allergenen

Wie alleen biologische producten consumeert, moet op het voedingswaarde-etiket kijken naar het certificaat dat de afwezigheid van landbouwchemicaliën en kunstmatige additieven garandeert. Veganisten moeten op de ingrediëntenlijst controleren of er geen ingrediënten van dierlijke oorsprong in zitten. Coeliakiepatiënten mogen alleen producten consumeren die glutenvrij zijn gecertificeerd.

Samenvatting

Lijnzaad en lijnzaadsupplementen hebben belangrijke voordelen voor de gezondheid, vooral voor mensen die last hebben van constipatie, een hoog cholesterolgehalte of een cardiovasculair verleden. Regelmatige inname van lijnzaad kan ook een positief effect hebben op diabetici, mensen met een hoge bloeddruk en mensen met overgewicht.

Lijnzaad is zeer veelzijdig en kan voor verschillende recepten gebruikt worden. Het heeft een aangename smaak en het is niet duur. Daarom is dit product een waardevol supplement om de voedingstoestand van zowel kinderen als volwassenen te verbeteren, zonder dat dit grote veranderingen in het budget of eetgewoonten met zich meebrengt.

Vond je ons artikel over lijnzaad interessant? Laat dan hieronder je reactie achter of deel het artikel met je vrienden en familie op social media, zodat ook zij het perfecte supplement kunnen vinden

(Bron van de header afbeelding: Opule: 55245855/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

ADVIESJAGERS
ADVIESJAGERS

Beoordeel dit artikel

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
0 0