Laatst bijgewerkt: 09-08-2021

Onze selectiecriteria

21Onderzochte producten

83Bestede uren

46Beoordeelde onderzoeken

154Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote hardloopschoenen test 2021. Hier stellen we alle loopschoenen die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste loopschoenen voor je te vinden. Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Bovendien vind je op deze pagina enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je hardloopschoenen koopt.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Of je nu een professionele loper bent of een hobby jogger, de juiste loopschoenen zijn essentieel. Hardlopen belast je voeten het meest en ze hebben de best mogelijke steun nodig. Wees je bewust van welk type loper je bent.
  • Je loopschoenen zijn net zo individueel als je voeten. Informeer je van tevoren en laat je adviseren door een speciaalzaak. Vooral bij orthopedische misvormingen en zwakke voetspieren geven we goede raad.
  • Trends komen en gaan ook in de wereld van de loopschoenen. Vermijd het kopen van trendy schoenen en baseer je beslissing niet alleen op het uiterlijk. Aan de mooiste en coolste schoenen heb je niets als ze niet bij je voeten passen.

Loopschoenen: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je hardloopschoenen koopt

Hoe vind ik de juiste hardloopschoenen?

Of je nu een beginner bent of een professional – de juiste hardloopschoenen zijn van cruciaal belang voor een zuivere en pijnvrije hardloopervaring. Als je hardloopt heb je alleen jezelf en je schoenen nodig. Daarom moeten ze perfect aan jou en je loopgewoonten aangepast zijn. Het assortiment strekt zich uit van zogenaamde neutrale schoenen, stabiliteitsschoenen, trail running schoenen tot natural running schoenen.

Elk van deze soorten heeft zijn eigen kenmerken en voldoet aan verschillende criteria. Het is belangrijk om eerst te bepalen wat voor soort loopschoen je bent. Hierop komen we in de volgende hoofdstukken terug.

Welk hardlooptype je bent bepaalt welke hardloopschoen ideaal voor je is. Het profiel zegt al veel over de eigenaar. (Image source: unsplash.com / Stage 7 Photography)

Ben je onzeker en verdwaald in de enorme keuze? Word je ook geplaagd door zwakke voetspieren of misvormingen? Dan is een speciaalzaak de beste plaats voor jou. Met de beste adviezen, waaronder een loopbandanalyse, ben je er zeker van dat je de perfecte schoenen vindt.

Wat is de juiste maat voor mijn loopschoenen?

Eén ding mogen je loopschoenen nooit zijn – te groot! In tegenstelling tot gewone schoenen hebben je voeten meer ruimte nodig om te rollen. Als je staat, moet er nog een duimbreedte ruimte zijn voor de grote tenen. De breedte van je loopschoenen is ook van cruciaal belang – niet te krap en niet te luchtig. Omdat vrouwen vaak erg smalle voeten hebben, zijn er ook dames loopschoenen die extra smal gesneden zijn.

Het is het beste om je loopschoenen ‘s avonds te kopen. Je voeten zwellen op in de loop van de dag. Voor volwassenen kan dit tot een centimeter zijn, afhankelijk van of je veel bewogen hebt.

Als je een beginnende loper bent, kies dan iets kleinere schoenen die je meer contact en zekerheid geven. Voor gevorderde lopers geldt: hoe langer de afstand, hoe groter de loopschoenen.

Vergeet je loopsokken niet of koop er tegelijk een paar. De maat van je loopschoenen wordt altijd bepaald door je sokken. Je loopt meestal niet zonder sokken. Hetzelfde geldt voor orthopedische inlegzolen, als je die hebt.

Welke joggingschoenen voor welke pronatie?

Om de meest comfortabele loopschoen voor je te vinden, is het begrip pronatie van cruciaal belang. Dit is de binnenwaartse draaiing van de voet. Het is een van de natuurlijke bewegingen van het lichaam. Om de juiste loopschoenen te vinden, moet je de pronatie van je voet kennen. Onze tabel verklaart de twee subtypes van pronatie en hun kenmerken.

Pronatie Kenmerken
Onderpronatie (naar buiten) Vereist hoge demping
Overpronatie (naar binnen) Ondersteunende of gestructureerde demping
Neutraal Verscheidenheid aan schoenen mogelijk

Laat een deskundige je pronatiepatroon analyseren. Dit zal je helpen een loopschoen te vinden die optimale steun en demping biedt. Heb je thuis oude hardloopschoenen liggen? Neem ze mee naar je loopadviseur. Ze zullen je belangrijke informatie over je loopstijl kunnen vertellen uit de slijtage.

Hoeveel kosten loopschoenen?

Goede hardloopschoenen beginnen bij 100 euro. Dure schoenen van hoogwaardige materialen en met meer demping kosten rond de 200 euro. Als je investeert in loopschoenen van hoge kwaliteit, investeer je ook in je gezondheid. Je voorkomt blessures.

Je kunt hardloopschoenen voor weinig geld krijgen, maar je moet wel zorgen voor een goed voetbed als je regelmatig hardloopt. (Image source: unsplash.com / 7 Stage Photography)

Beknibbel niet op goede loopschoenen, ze behoren tot de basisuitrusting voor het hardlopen. Als je wilt, spaar je op je joggingoutfit – je legging en topjes. Je kunt in de winkels altijd leuke koopjes vinden voor functionele kleding.

Besluit: Welke soorten loopschoenen zijn er en welke is geschikt voor jou?

Hardloopschoenen overspoelen nu de schappen van sportwinkels. Behalve trends die komen en gaan, zijn er ook een heleboel verschillende soorten joggingschoenen. Na uitgebreid onderzoek zijn de volgende soorten naar voren gekomen

  • Neutrale schoenen
  • Stijlschoenen
  • Loopschoenen voor trails
  • Natuurlijke loopschoenen

Met behulp van het volgende gedeelte willen we je aankoopbeslissing gemakkelijker maken. Verdere aankoopcriteria volgen in het volgende hoofdstuk.

Wat onderscheidt neutrale schoenen en wat zijn de voordelen en nadelen?

Neutrale schoenen worden gekenmerkt door hun universele functie. Ze maken een natuurlijke rolbeweging en flexibiliteit mogelijk. Ze zijn in principe geschikt voor veel lopers, maar niet voor lopers met overgewicht of voor asfaltlopers. Heb je gezonde en onproblematische voeten? Dan zijn neutrale schoenen je eerste keus.

Voordelen
  • Geschikt voor veel lopers
  • Natuurlijk afrollen
  • Natuurlijk loopgevoel
Nadelen
  • Meer belasting van de voetspieren
  • Zwakke demping
  • Niet voor lange afstanden op asfalt

Ze zijn goed geschikt voor lopers met een regelmatige voetstoot. Neutrale schoenen ondersteunen de training van de voeten optimaal en laten de voeten lekker werken tijdens het joggen. De minder geprononceerde dempingselementen maken een beter gevoel voor de loopbaan mogelijk en dus een natuurlijker loopervaring.

De soepele, gedempte zool beschermt de gewrichten nog steeds goed. De voetspieren, ligamenten en pezen worden meer belast, maar ook beter getraind.

Wat zijn de kenmerken van stabiliteitsschoenen en wat zijn de voor- en nadelen?

Stabilisatieschoenen – of stabilisatieschoenen – beschermen tegen overmatig knikken dankzij pronatiesteunen en geven steun. Stabiele loopschoenen zijn vooral belangrijk voor wie een kromme of platvoetige voet heeft. Deze stabiliteit wordt bereikt dankzij een geprononceerde middenzool, demping en een verstevigde hielcup.

Stabiliteitsschoenen zijn ook nuttig voor lopers die een pronatiepatroon hebben. Typische kenmerken zijn lichte tot middelzware pronatiesteun aan de binnenkant van de loopschoen.

Voordelen
  • Stabiliteit en steun
  • Geschikt voor overpronatie
  • Natuurlijk loopgevoel
Nadelen
  • Inflexibel en zwaar
  • Niet voor neutrale lopers
  • Kan tot overbelasting leiden

Als je de voorkeur geeft aan lange en gelijkmatige hak-teen loopjes, zijn stabiliteitsschoenen de juiste keuze. Merk echter op dat er verschillende niveaus van ondersteuning en demping zijn. Een loopanalyse en advies zijn hier ook heilzaam.

Wat onderscheidt trail running schoenen en wat zijn de voor- en nadelen?

Trail loopschoenen zijn ideaal voor off-road hardlopen. Buiten de gebaande paden, door bossen en struiken, moeten je voeten bijzonder goed beschermd zijn. Dankzij het vuilafstotende en meestal zelfs waterafstotende materiaal ben je perfect uitgerust voor je avontuur.

Voordelen
  • Stabiliteit
  • Vuilafstotend
  • Goed grondcontact
Nadelen
  • Glad op nat asfalt
  • Niet ademend

De tussenzool van de trailschoenen is vlakker en voorkomt zo verdraaiing op een oneffen ondergrond. De demping is niet te sterk, wat een beter contact met de grond mogelijk maakt. Dankzij het loopvlak met noppen of lugs heb je ook veel grip op modderige ondergrond.

Wat onderscheidt natuurlijke loopschoenen en wat zijn de voordelen en nadelen?

Natural loopschoenen zijn een van de nieuwere loopconcepten. Het is de beweging terug naar de natuurlijke loopervaring zonder enige ondersteuning en demping. De platte constructie geeft het blote-voeten-gevoel.

Loop 2-3 keer per week maximaal 45 minuten op Natural Running schoenen.

Door de maximale afzet en de flexibele zool rolt de voet tijdens de belastingsfase alleen over de midden-voorvoet. Dit brengt echter ook het risico van klachten door overmatig gebruik met zich mee.

Voordelen
  • Blote voeten gevoel
  • Voetspieren worden getraind
Nadelen
  • Overbelasting
  • Niet voor langere runs

Joggen met natuurlijke loopschoenen dient om de voeten te trainen. Je kunt ze echter beter niet langdurig als enkel paar loopschoenen gebruiken, want ze zijn niet geschikt voor langere duurlopen.

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om hardloopschoenen te vergelijken en te evalueren

Om te voorkomen dat je helemaal in het water zwemt voor je nieuwe hardloopschoenen koopt, hebben we in de volgende alinea’s de belangrijkste criteria voor je samengebracht. Het gaat niet alleen om de schoenen zelf – ook de drager komt in beeld. Samengevat zijn dat:

  • Lopend type
  • Voetstoot
  • Kussen

Hardlooptype

Voordat je loopschoenen koopt, moet je weten welk hardlooptype je bent. Afhankelijk van je hardlooptype voldoe je aan verschillende criteria die van cruciaal belang zijn om de juiste loopschoenen te kopen.

Holle elementen in de zool vangen horizontale en verticale krachten op, wat geschikt is voor elk looptype en bijna elk terrein. (Image source: pixabay.com / Hans Braxmeier)

Onder andere de volgende punten zijn de moeite van het opmerken waard

  • Loopterrein: De ondergrond van je looproute is bepalend voor de aanschaf van je nieuwe loopschoenen. Als je een veelzijdige loper bent, is het de moeite waard om meerdere paren aan te schaffen. Voorbeeld: Je houdt van hardlopen over heuvel en dal, buiten de gebaande paden? Dan zijn schoenen met meer profiel zinvol. Kijk rond voor speciale trail running schoenen.
  • Tempo: Of je in een rustig tempo door het bos loopt of in wedstrijdmodus, is belangrijk bij de keuze van je loopschoenen. Hoe sneller je loopt, hoe minder lagen materiaal of ondersteunende elementen je nodig hebt.
  • Gewicht: Ben je een zware loper? Dan raden we loopschoenen met voldoende demping aan, vooral als je op harde ondergrond loopt.

Voetslag

Je voeten moeten zich prettig voelen in hun nieuwe huis. De pasvorm en de voetaanzet spelen daarbij een grote rol. Elke loper heeft een individuele voetaanzet.

  • Hiel-loop: Land op de hiel met de knie geheel of bijna geheel gestrekt.
  • Loop met de middenvoet: Het landen gebeurt op de hele voet.
  • Loop met de voorvoet: De landing is op de voorkant van de voorvoet / bal van de voet, de hiel is niet in contact met de grond.

Let tijdens je volgende loopje op hoe je op je voeten landt, of vraag je loopmaatje om goed naar je voeten te kijken. Verschillende loopstijlen hebben verschillende kenmerken die je kunt herkennen.

Loopstijl Kenmerken
Voorvoet-lopen Natuurlijke loopstijl, intuïtief bij het joggen, goed atletisch vermogen belangrijk, korte grondcontacttijd
Hiel-lopen Typisch voor lange afstanden, nadeel: Compressie van gewrichten bij de landing
Middenvoetloop Vriend van orthopedici, vermindert de impact van de hiel, ontlast extreem de onderbeenspieren

Demping

Demping is een belangrijk kenmerk van loopschoenen. De functie ervan is de botsenergie tijdens het joggen te verminderen. Dit beschermt de gewrichten. Verschillende technologieën in de zool maken deze dempende functie mogelijk. Bijvoorbeeld met lucht- of gelkussens. Maar hoeveel demping is eigenlijk nodig en wat zijn de voor- en nadelen? We hebben de belangrijkste punten voor je samengevat.

Voordelen
  • Lopen op harde ondergrond
  • Overgewicht
  • Orthopedische problemen
  • Ongetrainde spieren
Nadelen
  • Vermindert de natuurlijke demping
  • Verandert de natuurlijke loopstijl
  • Verhoogt de neiging tot houding

Eén basisregel voorop: zoveel demping als nodig, zoveel natuurlijke voetbeweging als mogelijk. Een zwaar gedempte loopschoen zal de neiging hebben de voetspieren minder aan hun stabiliserende taken te herinneren.

Wetenswaardigheden over hardloopschoenen

Moet ik nieuwe hardloopschoenen inlopen?

Je kent dit misschien van je wandelschoenen. Om zonder blaren van je activiteit te kunnen genieten, is het altijd zinvol nieuwe schoenen in te lopen. Waarom? Je voeten moeten wennen aan hun nieuwe metgezellen.

Vooral als je een nieuw model draagt met een andere offset en een nieuwe constructie. Je bewegingsapparaat ontvangt nieuwe impulsen. De belangrijkste reden voor het inlopen is dat het bovenmateriaal in het begin altijd een beetje zal uitrekken.

Draag je loopschoenen in het begin in het dagelijks leven. Zo went je voet snel aan zijn nieuwe bed.

Het is dus volkomen normaal dat je in het begin blaren kunt krijgen van het strakke materiaal. Je schoen en jij moeten aan elkaar wennen en het bovenmateriaal moet zachter worden. Dus plan de eerste paar weken geen competitie met je favorieten – je zult ons er dankbaar voor zijn. Het strikken van je veters kan ook met een paar kleine trucjes verbeterd worden.

Als je bezig bent je schoenen in te lopen, maak er dan een gewoonte van de juiste vetersluitingstechniek te gebruiken. Er zijn verschillende technieken die je kunnen helpen je schoenen snel en stevig te veteren, zodat je tijdens je training niet wordt opgehouden door je veters.

Wanneer moet ik mijn loopschoenen vervangen?

Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag. De levensduur van je loopschoenen hangt helemaal af van hoe intensief je ze gebruikt. Andere factoren zijn: Oppervlak, je gewicht, gelopen kilometers, loopstijl, materiaal en afwerking. Controleer je schoenen na een paar maanden op tekenen van slijtage. Vijf tekenen wanneer je je schoenen weg moetdoen

  • Als de buitenzool sterk versleten is.
  • De loopschoen heeft niet langer voldoende demping, hij voelt hard aan.
  • Bekijk de schoen van achteren: Rimpels in de tussenzool. De schoen leunt naar binnen en staat scheef.
  • Scheuren of deuken in het bovenmateriaal
  • Krakende geluiden bij het joggen

Zijn een of meer van deze tekenen van toepassing op je loopschoenen? Dan is het tijd om afscheid te nemen. Volgens deskundigen gaan hardloopschoenen ongeveer 800 tot 100 kilometer mee. Voor hobbylopers die 1-2 keer per week joggen, is dat ongeveer 2 jaar.

Als je precies wilt weten hoe lang je gelopen hebt, kun je een loopdagboek bijhouden. Daar kun je je hardloopkilometers bijhouden en tegelijk een trainingsplan maken.

Hoe was en verzorg ik mijn joggingschoenen?

Verleng de levensduur van je joggingschoenen door ze goed te verzorgen. We willen je graag de volgende tips geven

  • Verwijder oppervlakkig vuil onmiddellijk na gebruik met een borstel.
  • Doe je schoenen niet in de wasmachine – we raden handwas aan.
  • Gebruik geen heet water of agressieve schoonmaakmiddelen.
  • Bewaar je joggingschoenen op een droge plaats bij kamertemperatuur.
  • Als ze vochtig zijn, prop je schoenen dan vol met krantenpapier. Leg ze niet op de verwarming of in direct zonlicht.

Jog nooit met vochtige schoenen, anders rekt het bovenleer te strak uit. Het is het beste om meer dan één paar loopschoenen te hebben dat je bij toerbeurt draagt.

Beeldbron: flickr.com / Marco Verch

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies