Laatst bijgewerkt: 05-08-2021

Onze selectiecriteria

30Onderzochte producten

32Bestede uren

24Beoordeelde onderzoeken

99Verzamelde opmerkingen

Een comfortabele zithouding is de basis voor meditatie. Voor je begint te mediteren, moet je een comfortabele zithouding vinden waar je gemakkelijk enige tijd in kunt blijven zitten. Een meditatiekussen kan je ondersteunen en je meditatie gemakkelijker en zelfs beter maken.

In onze grote meditatiekussen test 2022 stellen we alle meditatiekussens die we getest hebben uitvoerig voor en leggen we uit wat belangrijk is bij de aankoop. Je leert niet alleen de voor- en nadelen van meditatiekussens kennen, maar ook wat de verschillende soorten onderscheidt. Bovendien kunnen onze koopcriteria je helpen het perfecte meditatiekussen voor je te vinden.




De belangrijkste dingen

in een notendop

  • Een meditatiekussen is de juiste keuze voor je als je onhandig bent, lang mediteert of je lichaam snel vermoeit.
  • Een ander voordeel is de grote keuze aan verschillende meditatiekussens, zodat je gemakkelijk het juiste kussen voor je vindt.
  • Je kunt goedkope meditatiekussens kopen voor ongeveer 20 euro. Standaard modellen kosten ongeveer 40 euro, terwijl je handgemaakte design kussens kunt kopen voor 100 euro of meer

Meditatiekussen: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je een meditatiekussen koopt

Waarom zou ik een meditatiekussen kopen?

Onze wervelkolom heeft een bijzondere vorm die ons in staat stelt zonder veel inspanning rechtop te lopen en te zitten. Veel mensen vinden het echter moeilijk om tijdens de meditatie deze rechtopstaande vorm aan te nemen.

Rechtop zitten tijdens een lange meditatie kan vermoeiend zijn voor de rug. Een meditatiekussen kan helpen. (Image source: StockSnap / pixabay.com)

Tijdens langdurige meditatie raakt de rug dan vermoeid en treedt ongemak op. Mediteren is daardoor niet meer mogelijk.

Een meditatiekussen kan helpen. Een meditatiekussen verhoogt de zitting, zodat het bekken naar voren kantelt. De wervelkolom neemt zijn natuurlijke vorm aan en wordt ontlast.

Voor wie is een meditatiekussen geschikt?

In principe zijn meditatiekussens aan te bevelen voor elke mediteerder, want ze zijn gemakkelijk voor de rug en bevorderen zo je gezondheid. Lange perioden van meditatie zijn niet langer een probleem.

Vooral mensen die onbuigzaam zijn hebben baat bij meditatiekussens. Dit komt omdat als ze niet soepel zijn, het bekken naar achteren kantelt. Om dit tegen te gaan moet de ruggengraat naar voren buigen. Deze onnatuurlijke aanpassing kost veel kracht. Het meditatiekussen kantelt het bekken naar voren en de wervelkolom neemt zijn natuurlijke vorm aan.

Het meditatiekussen stabiliseert je houding en laat je ruggengraat een ontspannen en natuurlijke vorm aannemen. Voor beginners en gevorderde mediteerders biedt het de mogelijkheid te mediteren zonder pijn.

Meditatiekussens zijn niet alleen nuttig voor gevorderde mediteerders, maar ook voor beginners. Beginners zijn vaak gemakkelijk afgeleid tijdens de meditatie. Met een meditatiekussen hoef je je geen zorgen meer te maken over je houding en kun je je volledig concentreren op de juiste techniek.

Wist je dat je de ontspanning die je in meditatie ervaart in je dagelijks leven kunt brengen?

Als je enige tijd gemediteerd hebt. Je zult merken dat je wat je in de meditatie geleerd hebt ook in je dagelijks leven kunt gebruiken.

Hoeveel kost een meditatiekussen?

Meditatiekussens kun je kopen voor slechts 20 euro. De meeste standaard kussens kosten rond de 40 euro. Hoogwaardige kussens beginnen bij 60 euro. Voor handgemaakte design kussens kun je rekenen op meer dan 100 euro.

Besluit: Welke soorten meditatiekussens zijn er en welke is de juiste voor jou?

In principe kun je onderscheid maken tussen drie soorten meditatiekussens

  • Platte meditatiekussens
  • Medium meditatiekussens
  • Hoge meditatiekussens

Door de verschillende zithoudingen, je anatomie en je eigen voorkeur is een bepaald meditatiekussen het meest geschikt voor jou en je meditatie. Dit levert verschillende voor- en nadelen op, meer geschikte en minder geschikte meditatiekussens voor jou.

Voor je een meditatiekussen kiest, is het belangrijk op te merken dat je knieën altijd lager moeten zijn dan je heupen, zodat je bekken goed recht kan komen en je zonder pijn kunt mediteren. In het algemeen geldt: hoe langer en minder soepel je lichaamshouding, hoe hoger het kussen.

Daarom willen we je in het volgende gedeelte kennis laten maken met de verschillende soorten, om je een overzicht te geven, zodat je snel kunt uitvinden welk meditatiekussen het beste bij jou en je meditatie past.

Hoe werkt een plat meditatiekussen en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

We noemen alle meditatiekussens met een hoogte van zes tot 15 centimeter een plat meditatiekussen. In dit hoogtebereik zijn de lotuszitplaats, de Burmese zitplaats, de zitplaats met gekruiste benen en de knielende zitplaats geschikt als meditatieposities.

Tussen de zes en acht centimeter zijn de lotusstoel, de Burmese stoel en de gekruiste stoel geschikt als je tamelijk slank en tenger bent en/of heel lenig en beweeglijk.

Zeer platte meditatiekussens zijn geschikt voor korte meditatiesessies van tien tot 30 minuten. Kruiselings zitten doe je met een meditatiekussen van deze hoogte, bij voorkeur met oefening.

Tussen acht en tien centimeter zijn ook de lotusstoel, de Burmese stoel en de stoel met gekruiste benen geschikt voor een maximale lichaamslengte van 1,85 meter. Als je erg lenig bent, is het kussen heel geschikt voor korte meditatie sessies van tien tot dertig minuten.

Een vulling van spelt of tarweschil is goed geschikt voor dit soort kussen, omdat het tamelijk hard is en voor voldoende stabiliteit kan zorgen. Je kunt je kussen ook individueel bijvullen.

Behalve in de ronde vorm zijn er ook meditatiekussens in een halve maanvorm met een hoogte van acht tot 14 centimeter.

Het voordeel hiervan is dat ze ergonomisch gevormd zijn en dat de zithoogte gevarieerd kan worden. Ze zijn geschikt voor alle lichaamsmaten, maar zijn alleen geschikt voor korte meditatie-sessies.

Voordelen
  • Grote keuze aan meditatiekussens
  • Geschikt voor op reis door hun geringe hoogte
Nadelen
  • Veel uitproberen en oefenen
  • Niet erg geschikt voor mensen met een beperkte mobiliteit
  • Alleen voor korte meditatie sessies

De volgende tabel toont de verschillen tussen een rond meditatiekussen en een meditatiekussen met een halve maan vorm:

Kussenvorm Beschrijving
Halve maan Het kussen in de vorm van een halve maan ondersteunt een rechte en correcte zithouding. Vooral als je rug steun nodig heeft bij langer zitten, is dit de juiste keuze voor jou.
Rond kussen Een klassiek rond kussen biedt een zachte en licht verhoogde basis. Een zachtere kern zorgt ervoor dat het kussen zich naar de vorm van je lichaam vormt en stabiliteit biedt.

Hoe werkt een middelhoog bemiddelingskussen en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Vanaf een hoogte van 15 centimeter zijn alle genoemde zithoudingen geschikt, ook de knielende positie. Vanaf een hoogte van 1.85 meter en met een hoge mobiliteit kun je de lotuszit nog doen voor meditaties die tussen de tien en 120 minuten duren.

Een 15 centimeter hoog kussen is meestal geschikt voor langere mensen met afnemende mobiliteit.

In het algemeen geldt: hoe langer de meditatietijd, hoe hoger het kussen. Daarom moet je nadenken over welke vulling je verkiest.

Zoals reeds gezegd hebben spelt- en tarweschillen het voordeel dat ze wat harder zijn en dus meer stabiliteit kunnen garanderen. Als je last hebt van allergieën, kun je een kapokvulling kiezen, die minder mijten aantrekt maar zachter is en minder stabiel in de zitpositie.

Voordelen
  • Ruime keuze aan meditatiekussens
  • Langere meditatiesessies
  • Geschikt voor lange mensen
Nadelen
  • Niet geschikt voor op reis

Hoe werkt een hoog meditatiekussen en wat zijn de voor- en nadelen?

Een hoog meditatiekussen met een hoogte van 20 tot 27 centimeter is geschikt voor de Burmese zitting en de kniezit, en ook voor rechtopstaande voeten.

Als je beperkt bent in je heupopening of knieholte, betrekkelijk weinig lenig bent en meer dan 1,70 meter lang bent, heb je een kussen nodig met een hoogte van 20 centimeter of hoger.

Een kussen met een hoogte van 20 centimeter is ook perfect voor jou als je tussen de tien en 120 minuten per dag mediteert.

Als je langer bent dan 1,90 meter, moet je kussen minstens 25 centimeter groot zijn. Hier ligt het aan je voorkeur of je een vulling van kapok, tarwe of speltkaf verkiest, want op een hoogte van 20 centimeter doet het niet veel.

Voordelen
  • Geschikt voor lange mensen
  • Prachtig voor beginners en mensen met een geringe mobiliteit
Nadelen
  • Lotus- en kruiszit kunnen niet worden uitgevoerd
  • Hoge meditatiekussens zijn niet erg geschikt voor op reis

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om meditatiekussens te vergelijken en te beoordelen

In het volgende laten we je zien welke aspecten je kunt gebruiken om een keuze te maken tussen de vele mogelijke meditatiekussens.

De criteria die je kunt gebruiken om meditatiekussens te vergelijken zijn o.a.

  • Zithouding
  • Vullen

Zithouding

Welk kussen voor jou geschikt is, hangt eerst en vooral af van je zithouding. Klassieke zitposities zijn de (halve en hele) lotuszit, de hakzit, de Burmese zit en de zit met gekruiste benen. Afhankelijk van de zithouding is een ander soort kussen geschikt voor jou.

Lichaamsgrootte en beweeglijkheid spelen ook een rol. Als algemene regel geldt dat hoe langer en/of minder lenig je bent, hoe hoger het kussen moet zijn.

Meditatiekussens zijn ook verkrijgbaar in veel verschillende kleuren, motieven en patronen. Er is er vast wel een naar je smaak.

Vulling

Meditatiekussens zijn voorzien van verschillende soorten vulling die variëren in hardheid. Spelt, tarweschillen en kapok zijn populair.

Spelt- en tarweschillen zijn betrekkelijk hard, maar bieden een hoge stabiliteit. Het omgekeerde is waar voor kapok: Hij biedt meer zitcomfort maar minder stabiliteit. Kapok is ook goed geschikt voor mensen met een allergie, want deze plantenvezel trekt nauwelijks mijten aan en is zeer ademend.

Wist je dat een rechte houding je zelfvertrouwen versterkt?

Meditatie heeft veel goede eigenschappen, waarvan er een is dat het het gevoel van eigenwaarde versterkt. Daarom is het belangrijk om bij het mediteren een zelfverzekerde en trotse houding aan te nemen. Een meditatiekussen is daarom een optimale oplossing.

De hoogte van het kussen kan een beetje aangepast worden met de hoeveelheid vulling. Je moet echter niet te veel verandering verwachten. Het is ook mogelijk de hoeveelheid vulling te kopen en te veranderen. Als je een meditatiekussen te onstabiel vindt, overweeg dan een “bomvrij” meditatiebankje te kopen.

Beeldbron

35811316 – ©byheaven / 123rf.com

Waarom kun je ons vertrouwen?

Recensies