Laatst bijgewerkt: 27-09-2021

Je hebt waarschijnlijk wel eens van metadata gehoord en je afgevraagd wat het eigenlijk is en wat het betekent. Metadata wordt op veel verschillende gebieden gebruikt en daarom is het van je eigen belang om iets over dit onderwerp te leren. In het volgende artikel laten we je het belang van deze metadata zien.

In ons artikel over metadata krijg je een breed overzicht van de belangrijkste informatie over metadata. We leggen uit wat metadata is, waarom het gebruikt wordt en welke voordelen het heeft. Na het lezen van dit artikel zul je een aantal interessante dingen weten over metadata.

Belangrijk om te weten

  • Metadata zijn gestructureerde gegevens die informatie geven over verschillende soorten informatie van afbeeldingen, video’s of websites. Metadata wordt vaak gebruikt, vooral in de digitale sector.
  • Door informatie te categoriseren en te structureren tot gegevens van hoger niveau, wordt het indexeren en zoeken naar de juiste gegevens vergemakkelijkt. Voorbeelden hiervan zijn digitale bibliotheken of grote hoeveelheden informatie over digitale beelden.
  • Ook metadata speelt een belangrijke rol bij zoekmachine-optimalisatie. De juiste structuur kan de rangschikking van je website met veel verbeteren.

De term metadata in detail uitgelegd

Ook jij bent vast wel eens de term “metadata” of “metainformatie” tegengekomen. Veel mensen zijn waarschijnlijk met dit onderwerp in aanraking gekomen, maar wat het precies is, is voor velen onduidelijk. Omdat metadata een boeiend en interessant onderwerp is, geven we je een inzicht in het onderwerp.

Definitie: Wat is metadata?

Metadata zijn gestructureerde gegevens die andere gegevens beschrijven. Metadata geven dus belangrijke informatie over de gegevens. Metainformatie bevat belangrijke informatie over foto’s, video’s of websites. Deze informatie is meestal machineleesbaar. Bij het crawlen van websites en bestanden kunnen zoekmachines daarom deze metadata lezen en de belangrijkste zoekresultaten presenteren.

Metadata spelen een belangrijke rol bij het zoeken naar informatie. Ze komen voor op de meest uiteenlopende gebieden, zoals statistiek, muziek of online marketing. (Image source: Free-Photos / pixabay)

In eenvoudige bewoordingen zijn metadata gegevens over andere gegevens. Ze beschrijven de belangrijkste kenmerken van het te beschrijven bestand. Deze zijn op veel gebieden erg belangrijk. Een populair voorbeeld zijn literatuurbeheersystemen. Met behulp van metadata over elk boek en elke publicatie afzonderlijk kunnen ze gemakkelijker in literatuurbeheersprogramma’s worden ingevoerd. Dit maakt het gemakkelijk om zonder veel moeite individuele werken te vinden.

Wat zijn de voordelen van metadata?

De voordelen van metadata zijn duidelijk de duidelijke structurering van de gegevens. Door deze organisatie en structurering kan een grote verscheidenheid aan informatie verzameld en in gebieden gegroepeerd worden. Het belangrijkste voordeel van zulke metadata is dus dat alle bestanden waarvoor metadata bestaan gecategoriseerd, geïndexeerd en dus ook veel gemakkelijker teruggevonden kunnen worden.

Een ander voordeel is de snelle toegangstijd tot de metadata, bijvoorbeeld voor websites. Een ander positief aspect is dat sommige belangrijke informatie over de bovenliggende bestanden heel snel uitgelezen kan worden. Zo kun je bijvoorbeeld snel de auteur en titel van een PDF bestand vinden.

Wat zijn de toepassingen van metadata?

Metadata kunnen op veel verschillende gebieden gebruikt worden. De belangrijkste en meest gebruikte zijn misschien wel die in de muziekindustrie, digitale beelden, software ontwikkeling en websites. Deze geven de belangrijkste informatie over het object dat volgt. Deze informatieve verschijningsvorm maakt het natuurlijk gemakkelijker om bestanden te ordenen en te sorteren.

Ook bij het maken van je eigen website moet je op je metadata letten. Zoals verderop in dit artikel meer in detail wordt uitgelegd, kan meta-informatie een belangrijke rol spelen bij zoekmachine-optimalisatie. Hier moet je aandacht besteden aan hoe je je meta titel en meta beschrijving precies definieert om de best mogelijke rangschikking te bereiken.

Welke voorbeelden zijn er van meta gegevens?

Voorbeelden van metadata voor boeken zouden de volgende zijn

  • Titel van het boek
  • Naam van de auteur
  • Uitgever
  • Prijs en ISBN nummer
  • Formaat, gewicht, afmetingen
  • Aantal pagina’s, jaar van uitgave

Al deze en meer informatie over een boek kun je in categorieën onderbrengen. Deze categorisering maakt het lezers gemakkelijker om een boek te vinden dat ze zoeken. Bij het zoeken naar een bepaald boek op Amazon kun je filteren op specifieke zoekcriteria. Door de metadata van de boeken op te slaan, kun je precies de juiste boeken voor je zoekintentie vinden.

Voorbeelden van metadata voor digitale beelden zijn de volgende

  • Bestandsgrootte
  • Beschrijving van de foto
  • Datum waarop de foto genomen werd
  • Instelling diafragma
  • en nog veel meer.

Er is ook categorisatie-informatie voor beelden. Natuurlijk is dit niet alleen mogelijk voor beelden en boeken, maar ook voor veel verschillende gebieden, zoals websites of videoformaten.

Het aanvullen van de metadata voor boeken, video’s of afbeeldingen speelt een belangrijke rol. Deze categorisering benadrukt de juiste resultaten in de zoekresultaten.

Welke metadata formaten zijn er?

In het volgende willen we je laten kennismaken met enkele metadata formaten. Deze hebben allemaal verschillende procedures en zijn geschikt voor bepaalde bestandsformaten.

  • BibTex: BibTex is het bekendste literatuurbeheersysteem bij uitstek. Boeken, tijdschriften, publicaties en andere werken kunnen op deze platforms ingevoerd en gecategoriseerd worden. Zo worden ze onderverdeeld naar hun metadata.
  • Dublin Core: Dublin Core is een gestandaardiseerde vorm om metadata van documenten of andere voorwerpen op het internet op te slaan. De Dublin Core standaard bestaat uit 15 verschillende elementen.
  • EXIF: Het Exchangeable Image File Format, oorspronkelijk uit Japan, is een gestandaardiseerd formaat voor het opslaan van informatie over digitale beelden.
  • IPTC: De IPTC is een vorm van opslag van meta-informatie in beeldbestanden, zoals JPG of GIF bestanden. Met deze vorm kunnen grote hoeveelheden beelden perfect op elkaar afgestemd en gecategoriseerd worden.

Natuurlijk zijn er nog andere metadata formaten, maar we willen je alleen een kort overzicht geven van enkele belangrijke formaten. Dit geeft je een inzicht in de verscheidenheid aan benaderingen van de formaten.

Hoe kan ik metadata van foto’s lezen

De metadata van digitale beelden worden meestal opgeslagen in EXIF bestanden. Deze bevatten de essentiële informatie over je afbeeldingsbestand. Nu wil je de metadata van je foto’s uitlezen. Met deze tips en trucs lukt het:

In principe kan de beeldinformatie direct op het beeldscherm van de camera afgelezen worden. Maar het kan ook achteraf op de computer met programma’s of de software van de camera. De gemakkelijkste manier zonder software werkt met het Windows besturingssysteem. Klik eenvoudig met de rechter muisknop op de gewenste foto. Onder Eigenschappen en Details vind je de belangrijkste metadata voor deze foto, zoals de auteur, de datum waarop de foto gemaakt werd en de verschillende instellingen van de camera.

Het Exif bestand bevat interessante informatie over de betreffende foto.

Het is echter ook mogelijk om metadata uit te lezen met verschillende software hulpmiddelen. Voorbeelden zouden de programma’s Adobe Lightroom of Exifer zijn. Volg de in de uitleg gegeven stappen en de meta informatie over de respectieve bestanden wordt zichtbaar voor je.

Welke invloed heeft metadata op online marketing?

Metadata speelt vooral een belangrijke rol bij online marketing en zoekmachine-optimalisatie, ook bekend als SEO. De metatags of meta-elementen hebben een grote invloed op hoe goed je website scoort in de zoekresultaten. De metatags staan in de HTML code van de website en zijn onzichtbaar voor de bezoekers van de website. De belangrijkste metatags zijn de titel en de beschrijving.

De algoritmen van de grootste zoekmachines zijn de laatste jaren sterk verbeterd. Daarom kan zogenaamd keyword stuffing een negatief effect hebben op de rangschikking van je eigen homepage. De belangrijkste trefwoorden moeten doordacht in de meta gegevens worden opgenomen.

Titel

De Meta Titel is de titel die in de HTML code gebruikt wordt. Elke Meta Titel van je homepage moet uniek zijn, want hij is SEO-relevant. De Meta Titel is het eerste dat bezoekers op de website zien. Het moet daarom bij het maken heel goed gepland worden, want dit kan een sterke invloed hebben op het doorklikpercentage. De lengte van deze titel mag niet meer dan 70 tekens bedragen, want dit kan niet altijd in de zoekresultaten getoond worden.

Beschrijving

De meta beschrijving is de uitleg in de zoekresultaten van wat je op deze homepage kunt verwachten. Zulke beschrijvingen in de metatags hebben geen directe invloed op de rangschikking van je homepage. Ze kunnen echter wel een kort inzicht geven in wat op de homepage aan bod komt. Deze metabeschrijving moet een lengte hebben van ca. 160 tekens. Als ze korter of langer is, kan er verlies optreden in de presentatie.

Conclusie

Metadata zijn, eenvoudig gezegd, “gegevens over andere gegevens”. Ze beschrijven de informatie van muziekbestanden, foto’s, video’s of websites. Door de informatie op deze manier te structureren hebben ze een aantal voordelen, zoals het voor zoekmachines gemakkelijker maken om de website te indexeren volgens de resultaten van de metadata.

Beeldbron: Charles Deluvio / unsplash

Waarom kun je ons vertrouwen?

Recensies