Laatst bijgewerkt: 20-07-2021

Onze selectiecriteria

25Onderzochte producten

43Bestede uren

15Beoordeelde onderzoeken

63Verzamelde opmerkingen

Welkom op onze grote motorolie test 2021. Hier stellen we alle motoroliën die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag vergemakkelijken en je helpen de beste motoroliën voor je te vinden. Je vindt in onze gids ook antwoorden op veel gestelde vragen. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waar je beslist aandacht aan moet besteden als je motorolie wilt kopen.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Welke motorolie de juiste is voor je auto hangt af van de respectieve viscositeitsklasse. Dit kun je altijd vinden in het serviceboekje.
  • Motorolie hoeft niet duur te zijn. Goede motorolie is verkrijgbaar voor zo weinig als vijf euro per liter. Er zijn ook oliën met lange levensduur die de motor beschermen en waarmee je 50.000 kilometer kunt rijden.
  • Bij het kopen moet je letten op de viscositeit, de hoeveelheid en de kwaliteit. Het is het beste een vakman te raadplegen.

Motorolie: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je motorolie koopt

Welke motorolie heeft mijn auto nodig?

De vraag naar de juiste motorolie hangt in de eerste plaats af van de vraag of je motor benzine of diesel nodig heeft.

De hoeveelheid motorolie die je nodig hebt hangt in de eerste plaats af van de soort brandstof die je auto gebruikt. (Beeldbron: davidjewiss / Pixabay.com)

Afhankelijk van de brandstof is de verbrandingstemperatuur verschillend, dus je moet geen dieselolie in een benzinemotor doen en omgekeerd. Dieselmotoren, bijvoorbeeld, hebben low-ash motorolie nodig. Als dit niet gebruikt wordt, zal het deeltjesfilter uiteindelijk verstopt raken.

In het serviceboekje kun je gemakkelijk vinden welke olie je nodig hebt.

Ook de viscositeitsklasse is belangrijk. Het vertelt je hoe vloeibaar de olie is. De vereiste waarde varieert zowel tussen verschillende motoren als tussen autofabrikanten. Een lage waarde (bv. 15) betekent dat de olie heel dun is, een hoge waarde (60) wijst op dikke olie.

Moderne motoroliën kunnen bij koude en warme temperaturen gebruikt worden, dus wordt op de verpakking meestal een bereik aangegeven (bv.: 10W-40). Sommige autohandelaars stellen ook hun eigen testnormen vast, die op de flessen motorolie gedrukt staan.

Wat is de houdbaarheid van motorolie?

Als ze in een afgesloten vat bewaard wordt, is conventionele motorolie tamelijk lang houdbaar. Als de olie goed bewaard is, mag een bewaartijd van vijf jaar in het algemeen niet overschreden worden, omdat in olie oplosbare stoffen zich met de plastic houders kunnen vermengen. Correcte opslag vereist het volgende:

  • Constante bewaartemperatuur
  • Vermijding van licht
  • Voldoende ventilatie van de opslagruimte

De minimale houdbaarheid varieert echter per olie, dus je moet goed op de datum letten. Sommige oliën mogen na 3 jaar niet meer gebruikt worden. In het algemeen kun je oudere motorolie beter niet in nieuwe auto’s gebruiken, want door de technische vooruitgang hebben motoren nu gespecialiseerde oliesoorten nodig.

Wat kost motorolie?

De prijzen voor motorolie variëren enorm. Als je olie laat bijvullen bij een autodealer, betaal je meestal een fikse toeslag. Een liter olie kan al gauw 25 euro kosten. Veel autofabrikanten bieden nu zelfs olie van hun eigen merk aan en verkopen die aan de klant als zijnde van bijzonder hoge kwaliteit.

Het bevat echter meestal dezelfde olie, die ook voor een lagere prijs verkrijgbaar is. Zoek daarom liever de juiste olie op het internet. Je kunt tot 75% besparen. Zolang de olie goedgekeurd is voor je auto, kun je ook goedkopere merkloze olie kopen. Je kunt het kopen voor iets minder dan 5 euro per liter.

Besluit: Welke soorten motorolie zijn er en welke is de juiste voor jou?

In principe kun je onderscheid maken tussen twee verschillende soorten motorolie:

  • Minerale olie
  • Synthetische olie

Beide soorten bieden verschillende voor- en nadelen, die vooral bepaald worden door het beoogde gebruik. Afhankelijk van het type motor dat in je auto gemonteerd is, het bouwjaar en of je auto een tweetakt of een viertakt motor heeft, heb je verschillende soorten motorolie nodig.

Afhankelijk van de configuratie van de motor van je auto, moet je ook beslissen welke specifieke motorolie je koopt. In het volgende zullen we de twee soorten vergelijken en je laten zien welke motorolie voor jou het beste is.

Hoe werkt minerale olie en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

Minerale olie wordt net als benzine of diesel uit aardolie gedistilleerd en wordt nog steeds veel gebruikt omdat hij zo eenvoudig te maken is. Minerale olie bestaat hoofdzakelijk uit koolwaterstofverbindingen van verschillende lengte. Aan de basisolie worden ook additieven toegevoegd die, behalve de olie duurzamer te maken, ook de eigenschappen en prestaties verbeteren.

Afhankelijk van de hoeveelheid en kwaliteit van de additieven, stijgt natuurlijk ook de prijs. Niettemin blijft de lage kostprijs het grootste pluspunt van minerale olie.

Voordelen
  • Lage kosten
  • Ideaal voor oudere voertuigen
Nadelen
  • Minder goede prestaties
  • Weinig duurzaamheid

Minerale olie is bijzonder geschikt voor oudere voertuigen en klassieke auto’s, want synthetische oliën tasten afdichtingen of andere delen van de motor aan en zijn daarom eerder ongeschikt voor oudere voertuigen. Bovendien is minerale olie van hoge kwaliteit ook geschikt voor gewone automobilisten die hun auto regelmatig voor langere ritten gebruiken.

Hoe werkt synthetische olie en wat zijn de voordelen en nadelen?

Synthetische olie wordt uit gewone aardolie gesynthetiseerd met behulp van verschillende chemische componenten. Het grote verschil met minerale olie ligt in de moleculaire structuur van synthetische oliën, want in tegenstelling tot gewone motorolie hebben ze gelijkvormige koolwaterstofverbindingen.

Daarom zijn synthetische oliën bestand tegen hogere temperaturen, smeren ze beter, zijn ze duurzamer dan minerale oliën en geven ze een betere koude start bij lage temperaturen. Bovendien werken de additieven beter, wat betekent dat er nauwelijks olieslib in de motor ontstaat.

Voordelen
  • Hoge duurzaamheid
  • Betere prestaties
Nadelen
  • Hoge prijs
  • Niet geschikt voor oudere motoren

Synthetische oliën zijn het meest geschikt voor moderne motoren en sportwagens, want synthetische oliën kunnen schade veroorzaken aan oudere motoren. Afgezien hiervan zijn synthetische oliën ideaal voor bestuurders die niet vaak of slechts korte afstanden rijden.

Ze zijn ook goed voor bestuurders van sportwagens die het maximale vermogen uit hun motor willen halen. Het grootste nadeel is de hoge prijs van synthetische olie. Naast volledig synthetische oliën zijn er ook halfsynthetische oliën, die bestaan uit minerale en synthetische olie.

Dit verbetert de eigenschappen van de minerale olie, de prijs is lager dan voor volledig synthetische olie en het is ook geschikter voor oudere motoren. Semi-synthetische oliën zijn tegenwoordig de meest gebruikte oliën en zijn net als minerale olie geschikt voor dagelijks gebruik.

Koopcriteria: Gebruik deze factoren om motoroliën te vergelijken en te evalueren

In het volgende willen we je laten zien welke factoren je kunt gebruiken om motoroliën te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen of een bepaalde olie geschikt is voor je auto of niet. Samengevat zijn dat:

  • De viscositeit
  • Voor welk type motor de olie geschikt is
  • Is het een olie met een lange levensduur?
  • De hoeveelheid / prijs

In het verdere verloop van dit hoofdstuk lees je meer over de aankoopcriteria in detail. Op basis hiervan kun je voor jezelf bepalen welke punten voor jou persoonlijk bijzonder belangrijk zijn.

Viscositeit

Viscositeit is de belangrijkste factor bij de keuze van de juiste motorolie. In het verleden waren er zomer- en winteroliën voor motoren. Tegenwoordig hoeven motoren niet meer te veranderen. Moderne motoroliën zijn bestand tegen bepaalde temperatuurverschillen. Dit gebeurt via de viscositeitsgraad. Viscositeit is een maat die de viscositeit van de olie aangeeft.

Bij hoge temperaturen wordt olie ook vloeibaarder. Daarom is het belangrijk dat de viscositeit overeenkomt met de bedrijfstemperatuur van de auto. D.w.z.: Als de auto koud is, moet de olie vloeibaar genoeg zijn; als de motor warm is, mag hij niet te vloeibaar worden. Omdat moderne motoren oliën van verschillende kwaliteit kunnen verdragen, wordt de viscositeit aangegeven met twee getallen: De laagste en hoogste viscositeit van de olie.

Hoe hoger het getal hoe viskeuzer en omgekeerd. Olie met lage viscositeit loopt beter en helpt brandstof te besparen. Voor elke motor moet echter de juiste soort olie gebruikt worden, want een verkeerde combinatie kan motorschade veroorzaken. Hieronder hebben we de viscositeitsspecificaties opgesomd met uitleg: Het eerste getal geeft de temperatuur aan tot welke de motorolie nog gepompt kan worden.

Motorolie laagste temperatuur waarbij de olie nog verpompbaar is
SAE 0W -40 °C
SAE 5W -35 °C
SAE 10W -30 °C
SAE 15W -25 °C
SAE 20W -20 °C
SAE 25W -15 °C

Het tweede getal, daarentegen, geeft het vloeigedrag bij 100 °C aan.

Motorolie Viscositeit bij 100 °C
SAE 20 6,9 mm²/s
SAE 30 9,3 mm²/s
SAE 40 12,5 mm²/s
SAE 50 16,3 mm²/s
SAE 60 21,9 mm²/s

Motorsteun

Niet alle motoroliën zijn hetzelfde. Net als bij het kiezen van de juiste brandstof in het benzinestation, moet je de juiste motorolie voor je auto gebruiken. Gewoonlijk is het voldoende dat de olie de juiste viscositeit heeft voor je auto, maar er zijn ook oliën die specifiek alleen geschikt zijn voor diesel- of benzinemotoren.

Wist je dat motorolie het bloed van de motor is? Daarom is het nog belangrijker om hem regelmatig te controleren en de juiste olie in de juiste hoeveelheid te nemen.

Moderne dieselmotoren vereisen bijzonder laag-as olie. Als hier de verkeerde motorolie gebruikt wordt, kan het roetfilter stuk gaan, wat tot dure reparaties kan leiden. In het algemeen kan gezegd worden dat dieselmotoren meer vloeibare olie nodig hebben dan benzinemotoren.

Olie met lange levensduur

Autoreparateurs raden meestal aan de olie eenmaal per jaar te verversen. Zogenaamde langlevende oliën moeten de klant hier helpen. Nieuwe auto’s gebruiken sensoren om aan te geven wanneer de volgende olieverversing nodig is. Benzine auto’s moeten tot 30.000 km kunnen rijden, diesel zelfs tot 50.000 km zonder olie te verversen.

Longlife oliën behoren tot de groep van oliën met lage viscositeit, die door hun hogere viscositeit minder wrijving veroorzaken. Op lange termijn helpen deze oliën om brandstof te besparen

, maar ze kosten aanzienlijk meer dan conventionele oliën. Je moet daarom van tevoren overwegen of een olie met lange levensduur voor jou de moeite waard is.

Hoeveelheid / Prijs

De prijs speelt altijd een centrale rol bij de aankoop van een product, want wie geeft graag vrijwillig meer geld uit dan nodig is? Motorolie is in vele hoeveelheden verkrijgbaar. Vaak laat men zich misleiden door een zogenaamd lage prijs en merkt pas later dat er maar één liter in de ene fles zit, maar vijf liter in de duurdere. Voor een betere vergelijkbaarheid hebben we niet alleen de prijs maar ook de hoeveelheid van het aangeboden product vermeld, zodat je kunt vergelijken.

Je moet je er echter van bewust zijn dat goede olie zijn prijs heeft. Als je olie van lage kwaliteit koopt, kan die in het ergste geval de motor van je auto beschadigen. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt over welke olie de juiste is voor je auto, voordat je hem koopt. Men kan echter niet zeggen dat goedkope olie slechter is en dure olie beter.

Interessante feiten over motorolie

Waarom is motorolie viskeus?

Motorolie is bij kamertemperatuur viskeuzer dan water. Dit komt omdat de deeltjes van olie vaster gebonden zijn dan die van water. Als motorolie verwarmd wordt, wordt ze dunner. Bovendien verdampt het pas boven 200 graden Celsius. Als je veel korte afstanden rijdt, wordt motorolie ook sneller stroperig dan wanneer je lange afstanden rijdt.

Waarom wordt motorolie zwart?

Vaak wordt beweerd dat de kwaliteit van olie aan de kleur te herkennen is. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Moderne motorolie voorkomt de afzetting van vuildeeltjes in de motor, en daarom ziet olie er na korte tijd vaak oud uit. De kleur zegt dus niet per se iets over de kwaliteit van de olie.

Wist je dat er drie soorten motorolie zijn? Minerale olie, dat is motorolie op basis van mineralen. Het wordt gemaakt van basisoliën. Dan is er halfsynthetische olie, die gemaakt wordt van een mengsel van minerale oliën en synthetische basisoliën, en synthetische olie, die niet gemaakt wordt van aardoliedestillaten zoals minerale olie, maar synthetisch.

Waarom moet motorolie regelmatig ververst worden?

Motorolie is een belangrijk bestanddeel voor de kilometerstand van een motor. De twee belangrijkste taken van de olie zijn als volgt:

  • Smeren van de motor
  • Koel de zuigers, cilinders en kleppen af

Met elke gereden kilometer verslechtert de motorolie in zijn eigenschappen. Kleine metaaldeeltjes komen steeds meer in de olie terecht. Hierdoor verslechteren de smeereigenschappen en raken de kleppen versleten omdat de warmte niet meer goed verdeeld wordt. Op een bepaald moment moet de motorolie ververst worden om ernstige schade aan de motor te voorkomen en hem langer te laten draaien.

Hoe ververs je motorolie?

Het verversen van de olie kun je het beste aan een professionele garage overlaten. Als je echter geld wilt besparen, kun je het ook zelf doen. Het belangrijkste is dat je de oude olie goed weggooit.

Bij het vullen van de motorolie moet je altijd een trechter gebruiken, anders kun je veel olie morsen. (Beeldbron: unsplash.com / Tim Mossholder)

De volgende stappen zijn nodig om zelf de olie te verversen:

  1. Zet de auto in neutraal, trek de handrem aan en start de motor gedurende 2-3 minuten. Gebruik een oprijplaat of een lift om de auto omhoog te zetten.
  2. Open, met uitgeschakelde motor, de oliedop in de motorruimte en draai de olieaftapplug aan de onderkant van je auto los. Gebruik een bakje om de hete olie op te vangen, zodat die niet op de vloer druppelt.
  3. Als er geen olie meer in de auto zit, veeg je de onderkant van de oliepan af en schroef je de olieaftapplug en de pakking er weer in. Begin nu met het bijvullen van de nieuwe olie.
  4. Schroef tenslotte de dop op de olievulopening en start de motor om na enige tijd het oliepeil te controleren.

Als alles past en geen van de waarschuwingslampjes gaat branden, heb je het olie verversen met succes onder de knie.

Hoe meet ik het oliepeil correct?

Wil je motor perfect presteren, dan moet het oliepeil altijd juist zijn. De volgende stappen laten je zien waar je op moet letten bij het meten van het oliepeil:

  1. Het voertuig moet op een vlakke ondergrond geparkeerd worden met de motor op bedrijfstemperatuur.
  2. Zet de motor uit en laat je voertuig 5 minuten staan.
  3. Na het openen van de motorkap, trek je de peilstok eruit en veeg je hem af met een schone doek.
  4. Steek de peilstok er weer zover in als hij gaat.
  5. Trek hem er weer uit en controleer het oliepeil. Het moet tussen het minimum- en maximumcijfer liggen.

Als je oliepeil niet binnen dit bereik valt, moet je de olie bijvullen of aftappen. Om je een beter idee te geven van wat je moet doen, hebben we een geschikte video uitgezocht met instructies voor een olieverversing.

Hoe voer ik motorolie op de juiste manier af?

Er zijn milieuvoorschriften die voorschrijven hoe je met afgewerkte olie moet omgaan. Als je zelf de olie wilt verversen, moet je er voor zorgen dat alle olie via een slang in een teiltje terechtkomt, bijvoorbeeld. Als de olie op de juiste manier in een blik is overgebracht, kan de gebruikte olie naar een autohandelaar of recyclingcentrum gebracht worden.

Elke handelaar die olie verkoopt is verplicht gebruikte olie te aanvaarden. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de olie niet verontreinigd is met andere vloeistoffen zoals remvloeistof.

Motorschuppen, Hendrik und KerstenAutoexperte, Youtuber
Ik raad je aan de olie altijd tijdig weg te gooien, bij voorkeur tegelijk met het kopen van nieuwe olie, want dan kan hij direct naar de motoroliehandelaar gebracht worden. Als je thuis een berg gebruikte olie hamstert, maakt dat het veel moeilijker om die later op te ruimen. (Bron: youtube.com)

Als alternatief kun je natuurlijk de dealer die je vertrouwt de gebruikte olie direct bij de volgende olieverversing laten weggooien, of ze op het Internet verkopen. De inspanning is echter zeer groot en het rendement eerder beheersbaar.

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies