Laatst bijgewerkt: 01-10-2021

Marketing en vooral online marketing worden steeds belangrijker in de wereld van vandaag. Dit roept natuurlijk de vraag op welke eisen en vaardigheden je moet leren en beheersen om in de huidige arbeidswereld te kunnen overleven en aantrekkelijk te zijn voor potentiële werkgevers.

In dit artikel leggen we uit hoe je het meeste uit een online marketing cursus kunt halen en hoe je je opleiding het beste kunt voortzetten. We laten je ook opties zien en wijzen op gerenommeerde aanbieders. Tenslotte geven we je enkele waardevolle tips over het onderwerp online marketing cursussen.




Belangrijk om te weten

  • Er zijn verschillende aanbieders van online marketing cursussen, en hun concepten verschillen vaak. Bij het kiezen van een cursus moet je op zoek gaan naar een gerenommeerde aanbieder.
  • Online marketing cursussen moeten je altijd een basiskennis van het onderwerp geven. Het is niet nodig een cursus te volgen waarvoor een vergoeding wordt gevraagd. Gratis aanbieders zijn ook overtuigend met de kwaliteit van hun inhoud.
  • Marketing wordt een steeds belangrijker onderdeel van de economie. Digitale marketing wint steeds meer aan invloed. Bijscholing op dit gebied kan je een beslissend voordeel geven bij het solliciteren naar een baan.

Online Marketing Cursus: Wat je moet weten

Online marketing is een van de belangrijkste kanalen van online marketing. Het belang ervan is enorm toegenomen, vooral de laatste jaren. Digitale reclame heeft een steeds positiever effect op de omzet van een bedrijf. Tegelijk is online marketing een wijd gediversifieerd kanaal. (1, 2)

Wie zou een online marketing cursus moeten volgen?

Basiskennis van marketing en online marketing is tegenwoordig onmisbaar, dus een cursus voor absolute beginners is zeker aan te bevelen.

Als je een eigen zaak of webwinkel hebt, is marketingkennis essentieel voor succes. Door specifieke kennis leer je hoe je aandacht voor je producten kunt genereren. In een tijd waarin markten ongelooflijk oververzadigd zijn, is het belangrijk om op te vallen.

Wanneer is het belangrijk om een online marketing cursus te volgen?

Je kunt het beste een cursus online marketing volgen voordat je de kennis bij de hand moet hebben. Met de kennis uit een cursus online marketing kun je bijvoorbeeld je online winkel verbeteren met behulp van SEO, een zeer populair hulpmiddel bij digitale marketing, en zo meer aandacht genereren. (3)

Ook marketing speelt een interdisciplinaire rol. Als je een baan buiten de marketing hebt, kan kennis op dit gebied een nieuw, klantgericht perspectief openen. Je kunt betere resultaten uit je werk halen door het bredere perspectief dat het je geeft.

Welke aanbieders van online marketing cursussen zijn er?

Er zijn verschillende aanbieders van online marketing cursussen. De aanbieders richten zich vaak op verschillende onderwerpen. Afhankelijk van wat je met de online marketing cursus wilt bereiken, moet je het juiste programma kiezen.

Natuurlijk zijn er zowel betalende als gratis aanbieders. Je moet individueel beslissen wat het beste bij je past. De cursussen hebben vaak een verschillende duur. Sommige behandelen alleen de basis, terwijl andere cursussen meer de diepte ingaan. (4, 5)

Vooral online marketing speelt een belangrijke rol in de verkoop in een tijdperk van technologie en mag daarom niet verwaarloosd worden. Er is hier een ruime keus aan aanbieders. (6)

Hoe herken ik een serieuze aanbieder van online marketing cursussen?

In veel gevallen kun je een serieuze aanbieder van een online marketing cursus herkennen aan het uiterlijk van de website. Is het goed gestructureerd? Adverteren ze met dubieuze beloften? Als dit het geval is en de aanbieder je zogenaamd het geheim vertelt om binnen een maand 1 miljoen euro te verdienen, moet je voorzichtig zijn.

Bovendien moet je nagaan of het bedrag dat gevraagd wordt voor een cursus waarvoor betaald moet worden wel in verhouding staat tot het aanbod en de inhoud van de cursus. Als de verhouding niet klopt, moet je wat onderzoek doen.

Getuigenissen zijn ook een nuttige manier om een geschikte online marketing cursus te vinden. Dit helpt je om te beoordelen of beloften worden nagekomen en of de cursus je echt zal helpen.

Hoe is een online marketing cursus opgebouwd?

Elke online marketing cursus is anders opgebouwd. Het hangt van de duur van de cursus en het kennisniveau van de deelnemers af hoe diepgaand de cursus gaat. Een cursus voor beginners over online marketing moet op zijn minst de hieronder genoemde gebieden behandelen:

Gebied Wat moet je geleerd hebben Voorbeeld
Basisdefinities Je moet de toepassingen van online marketing kennen Digitale marketing gebruikt het internet om consumenten te bereiken wanneer ze een apparaat gebruiken dat internet ondersteunt. (7)
Consolidatie van wat je geleerd hebt Je moet leren hoe je problemen kunt identificeren en hoe je ze kunt oplossen SEO heeft als doel het verkeer op een website te vergroten en deze zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische zoekresultaten. (8)
Praktijkvoorbeelden Aan de hand van voorbeelden moet je inzicht krijgen in het gebruik van tools Je moet het concrete gebruik van marketingtools begrijpen en in staat zijn ze te gebruiken

Een cursus online marketing moet basisdefinities en toepassingen bevatten om hem veelbelovend te maken.

Wat zijn de verschillende soorten online marketing cursussen?

Er zijn verschillende soorten online marketing cursussen. Deze verschillen op basis van verschillende factoren. In het bijzonder zijn er cursussen die een bepaald niveau van kennis vereisen. Deze zijn meer geschikt voor gevorderde leerders.

Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen gratis cursussen en cursussen tegen betaling. Hier hangt het allemaal af van persoonlijke voorkeur. De stijl van de leraar is doorslaggevend.

Cursussen kunnen ook verschillen in de hoeveelheid tijd die ze in beslag nemen. Terwijl sommige cursussen maar een paar uur duren, gaan andere zeer diep, waardoor de cursus meerdere weken of maanden kan duren.

Welke online marketing cursus is zinvol voor mijn behoeften?

Eerst en vooral moet je je bewust zijn van je eigen kennisniveau. Dit zal je helpen om een aantal van de aangeboden online marketing cursussen uit te zoeken. Natuurlijk speelt ook je tijd een rol. De juiste cursus hangt af van hoeveel tijd je wilt investeren.

Besteed aandacht aan je voorkeuren bij het kiezen van een online marketing cursus.

Likeability speelt ook een rol bij het leren. Je moet de instructeur aardig vinden en de manier van lesgeven moet bij jou en je voorkeuren passen.

Zijn er ook gratis online marketing cursussen?

Sommige online marketing cursussen worden nu gratis aangeboden. Hoewel deze aanbiedingen gratis zijn, doen ze in geen enkel opzicht onder voor andere cursussen. Google biedt hier een toekomstworkshop aan, waar iedereen aangemoedigd wordt en nieuwe kennis kan opdoen. (9)

Gratis online marketing cursussen kunnen ook hoge kwaliteit bieden.

Daarnaast is er een gratis aanbod voor online marketing cursussen bij edX. Het bijzondere hier is dat verschillende elite universiteiten hun krachten gebundeld hebben en cursussen aanbieden voor iedereen. Dit aanbod is zeer ruim en biedt ook veel buiten het online marketing gebied. (10)

Wat zijn de voordelen van een online marketing cursus?

Een online marketing cursus stelt je in staat nieuwe kennis op te doen. Dit kan je veel helpen in je privé-leven en ook in je werk, want het opent een nieuw perspectief voor je.

Door een online marketing cursus te volgen kun je bovendien bewijzen dat je erg gemotiveerd en leergierig bent. Dit kan je onderscheiden van andere sollicitanten of werknemers.

Wat zijn de alternatieven voor online marketing cursussen?

Er zijn verschillende alternatieven voor online marketing cursussen. In dit overzicht vind je mogelijkheden om kennis te verwerven zonder cursus

  • Stage
  • Zelfstudie
  • Boeken
  • Youtube

Zelfstudie is een goede manier om kennis te verwerven. Je kunt verschillende media gebruiken, zoals boeken of YouTube video’s.

Stage

Je kunt veel leren en kennis opdoen met behulp van een stage op het gebied van marketing. Bovendien kun je schitteren met praktische ervaring.

Het motto van een stage is leren-door-doen.

Door in een team van marketing experts te werken, leer je veel. Je hoeft geen droge leerstof door te werken, maar wordt geconfronteerd met nieuwe taken.

Zelfstudie

Zelfstudie is een belangrijke manier om je met een onderwerp vertrouwd te maken. Dit vereist echter veel discipline. Niet iedereen heeft het nodige uithoudingsvermogen.

Je kunt een verscheidenheid aan media gebruiken om je zelfstudie te diversifiëren.

Boeken

Natuurlijk is de klassieke manier om zelf te studeren het gebruik van boeken. Deze boeken behandelen verschillende aspecten van marketing. Afhankelijk van je vorderingen en je kennisniveau kun je de geschikte literatuur kopen of uit een bibliotheek lenen.

Boeken vormen een stevige basis voor zelfstudie. Met behulp daarvan kun je een goed basisbegrip van het onderwerp marketing creëren en zelf op pad gaan om je te scholen.

Youtube

Op het Youtube platform zijn veel hoogwaardige video’s over het onderwerp marketing te vinden. Dus als je je zelfstudie wat wilt opvrolijken, vind je hier allerlei materiaal.

Je kunt kiezen welke leraar je het beste bevalt en die het op de voor jou meest begrijpelijke manier uitlegt. De voorbereiding van het materiaal speelt een grote rol. Je moet aandacht besteden aan de tijdigheid en kwaliteit van de video.

Conclusie

Online marketing cursussen zijn een belangrijk hulpmiddel in de wereld van vandaag om je verder te bekwamen in dit belangrijke gebied van de zakenwereld. De aanbieders verschillen hier tussen gratis en tegen betaling. Maar ook de duur en het vereiste kennisniveau verschillen.

Gratis cursussen zijn vaak van zeer hoge kwaliteit en geven bijscholing. Er zijn zeer gerenommeerde aanbieders die hun kennis op deze manier delen. Met een online marketing cursus ben je goed voorbereid op je professionele toekomst. De cursus opent nieuwe perspectieven en invalshoeken die je prestaties kunnen verbeteren. In elk geval is het de moeite waard om te blijven leren.

Beeldbron: Unsplash & 123rf

Referenties (10)

1. statista.de: Anteil der Nutzer der einzelnen Online-Marketinginstrumente in Deutschland im Jahr 2019, 04.05.21
Bron

2. statista.de: Prognose zum Umsatz mit digitaler Werbung in Deutschland bis 2020 Veröffentlicht von Statista Research Department, 23.09.2020 Diese Statistik zeigt die Entwicklung der Umsätze mit digitaler Werbung in Deutschland von 2013 bis 2019 sowie eine Prognose für 2020. Im Jahr 2019 wurden im Bereich digitale Werbung (In-Stream- und In-Page-Formate in Online und Mobile) rund 3,61 Milliarden Euro umgesetzt. Für das Jahr 2020 wird ein Umsatz in Höhe von 3,92 Milliarden Euro prognostiziert. Nettoumsätze mit digitaler Werbung in Deutschland in den Jahren 2013 bis 2019 sowie eine Prognose für 2020, 04.05.21
Bron

3. statista.de: Welche Bedeutung haben die einzelnen Strategien in dem Online Marketing Mix Ihres Unternehmens?, 04.05.21
Bron

4. mynd.com: Digital Marketing lernen: Die 10 besten deutschsprachigen Online-Kurse, 04.05.21
Bron

5. hubspot.de: Online-Kurse: Die besten Kurse für Marketer, Karsten Köhler, 04.05.21
Bron

6. akademie-handel.de: Verkäufer*in 4.0, 04.05.21
Bron

7. investopedia.com: Digital Marketing, Adam Barone, 04.05.21
Bron

8. investopedia.com: Search Engine Optimization (SEO), Jake Frankenfield, 04.05.21
Bron

9. learndigital.withgoogle.com: Neue Kompetenzen für die digitale Welt, 04.05.21
Bron

10. edX.org: Restless learners change the world, 04.05.21
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Anteil der Nutzer der einzelnen Online-Marketinginstrumente in Deutschland im Jahr 2019
statista.de: Anteil der Nutzer der einzelnen Online-Marketinginstrumente in Deutschland im Jahr 2019, 04.05.21
Ga naar bron
Prognose zum Umsatz mit digitaler Werbung in Deutschland bis 2020 Veröffentlicht von Statista Research Department, 23.09.2020 Diese Statistik zeigt die Entwicklung der Umsätze mit digitaler Werbung in Deutschland von 2013 bis 2019 sowie eine Prognose für 2020. Im Jahr 2019 wurden im Bereich digitale Werbung (In-Stream- und In-Page-Formate in Online und Mobile) rund 3,61 Milliarden Euro umgesetzt. Für das Jahr 2020 wird ein Umsatz in Höhe von 3,92 Milliarden Euro prognostiziert. Nettoumsätze mit digitaler Werbung in Deutschland in den Jahren 2013 bis 2019 sowie eine Prognose für 2020
statista.de: Prognose zum Umsatz mit digitaler Werbung in Deutschland bis 2020 Veröffentlicht von Statista Research Department, 23.09.2020 Diese Statistik zeigt die Entwicklung der Umsätze mit digitaler Werbung in Deutschland von 2013 bis 2019 sowie eine Prognose für 2020. Im Jahr 2019 wurden im Bereich digitale Werbung (In-Stream- und In-Page-Formate in Online und Mobile) rund 3,61 Milliarden Euro umgesetzt. Für das Jahr 2020 wird ein Umsatz in Höhe von 3,92 Milliarden Euro prognostiziert. Nettoumsätze mit digitaler Werbung in Deutschland in den Jahren 2013 bis 2019 sowie eine Prognose für 2020, 04.05.21
Ga naar bron
Welche Bedeutung haben die einzelnen Strategien in dem Online Marketing Mix Ihres Unternehmens?
statista.de: Welche Bedeutung haben die einzelnen Strategien in dem Online Marketing Mix Ihres Unternehmens?, 04.05.21
Ga naar bron
Digital Marketing lernen: Die 10 besten deutschsprachigen Online-Kurse
mynd.com: Digital Marketing lernen: Die 10 besten deutschsprachigen Online-Kurse, 04.05.21
Ga naar bron
Online-Kurse: Die besten Kurse für Marketer
hubspot.de: Online-Kurse: Die besten Kurse für Marketer, Karsten Köhler, 04.05.21
Ga naar bron
Verkäufer*in 4.0
akademie-handel.de: Verkäufer*in 4.0, 04.05.21
Ga naar bron
Digital Marketing
investopedia.com: Digital Marketing, Adam Barone, 04.05.21
Ga naar bron
Search Engine Optimization (SEO)
investopedia.com: Search Engine Optimization (SEO), Jake Frankenfield, 04.05.21
Ga naar bron
Neue Kompetenzen für die digitale Welt
learndigital.withgoogle.com: Neue Kompetenzen für die digitale Welt, 04.05.21
Ga naar bron
Restless learners change the world
edX.org: Restless learners change the world, 04.05.21
Ga naar bron
Recensies