proline
Laatst bijgewerkt: 04-06-2020

Onze selectiecriteria

20Onderzochte producten

26Bestede uren

12Beoordeelde onderzoeken

90Verzamelde opmerkingen

Wat is proline? Een vitamine, of toch een flavonoïde? Het antwoord is: geen van beide! Proline is een niet-essentieel aminozuur dat, samen met andere voedingsstoffen, betrokken is bij de vorming van collageen. Wil je alles weten over deze stof? In deze shopgids vertellen we je alles wat je moet weten om het proline-supplement te vinden dat het beste bij je past.

Mensen die vlees eten hebben over het algemeen geen probleem om voldoende van het aminozuur binnen te krijgen. Echter, mensen die weinig eiwitten binnenkrijgen of een strikt vegetarisch dieet volgen hebben juist een verhoogd risico op een tekort. Proline is belangrijk voor het behouden van een gezonde huid en het onderliggende bindweefsel. De belangrijkste voordelen van prolinesupplementen zijn de ondersteuning voor de vorming van collageen en het behoud van de gezondheid van je huid, haar, nagels en gewrichten.




Belangrijk om te weten

  • Proline is een niet-essentieel aminozuur dat door het menselijk lichaam zelf kan worden aangemaakt. Het kan daarnaast ook worden verkregen uit eiwitrijk voedsel en proline-supplementen.
  • Proline-supplementen helpen de gezondheid van gewrichten, huid, haar en nagels te verbeteren. Het aminozuur is een onmisbare voedingsstof voor de vorming van collageen.
  • Om het beste proline-supplement te kopen, moet je op een aantal belangrijke aankoopcriteria letten, zoals de ingrediënten, toedieningswijze en de prijs-kwaliteitverhouding van het product.

Onze selectie: De beste proline supplementen op de markt

Als je de verscheidenheid aan proline-fabrikanten ​​vergelijkt met die van andere aminozuren, zoals glutamine of BCAA, zullen we zien dat er nog niet veel proline-supplementen op de markt zijn. Om je te helpen een supplement te vinden dat aan de nodige strenge vereisten voldoet en een perfecte prijs-kwaliteitverhouding heeft, stellen we je hieronder aan onze favoriete producten voor:

Het beste proline supplement voor huid, haar en nagels

De tabletten van Premium Line voor huid, haar en nagels hebben een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De fabrikant raadt aan om iedere dag 1 tablet in te nemen om je haar, huid en nagels gezond te houden.

De tabletten zorgen voor de opbouw van eiwitten, de groei en vernieuwing van weefsel en de stofwisseling en een goede werking van het afweer- en immuunsysteem. Kopers zijn zeer tevreden over de snelle werking van dit product.

Het beste proline supplement in capsulevorm

Proline is essentieel voor de vorming van collageen. Elastinevezels dragen actief bij aan de aanmaak van collageen en helpen de bloedvaten gezond en soepel te houden. Het proline-supplement van Now Foods ondersteunt je lichaam bij al deze processen.

De fabrikant raadt aan om 1 tot 2 capsules per dag in te nemen, bij voorkeur op een lege maag. Het product doet wat je ervan mag verwachten. Het gebruik van het supplement draagt bij aan een gezonde huid, gewrichten en bloedvaten.

Het proline supplement met de beste prijs-kwaliteitverhouding

De L-proline capsules van Greenfood hebben een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De capsules zijn geschikt voor vegetariërs en veganisten, bevatten geen kunstmatige toevoegingen en zijn gluten- en lactosevrij. Het supplement helpt je bij de ondersteuning van je bindweefsel en remt de vorming van rimpels.

Een potje bevat 120 capsules, iedere capsule bevat 500 mg L-proline. Neem dagelijks 1 capsule met voldoende vloeistof in. Kopers raden de aanschaf van dit product aan anderen aan.

Het beste proline supplement voor vegetariërs en veganisten

Het proline-supplement van Fair & Pure bevat 500 mg proline-capsules die geschikt zijn voor veganisten. De fles bevat 120 tabletten. De aanbevolen dosering is 2 capsules per dag.

Dit supplement bevat geen gluten of lactose en is vrij van kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Kopers van dit product melden een verbetering van gewrichtspijn als gevolg van artritis en sportblessures, bijvoorbeeld aan hun knie.

Shopgids: Alles wat je moet weten over proline

Proline is één van de twintig aminozuren die voorkomen in ons lichaam. Helaas is het tot op heden een van de minst bekende aminozuren. Het is een niet essentieel aminozuur wat betekent dat ons lichaam dit aminozuur zelf kan aanmaken indien nodig. Suppletie kan echter onder bepaalde omstandigheden zeer nuttig zijn. Waar is proline precies goed voor? Wie heeft er baat bij een proline-supplement? Hieronder beantwoorden we deze en alle andere belangrijke vragen over dit aminozuur.

girl doing yoga

Proline is een niet-essentieel aminozuur dat door het menselijk lichaam kan worden aangemaakt en kan worden aangevuld uit eiwitrijk voedsel en supplementen. 
(Bron: Rido: 75164614/ 123rf.com)

Wat is proline precies?

Proline is een niet-essentieel aminozuur dat erg belangrijk is voor het functioneren van het menselijk lichaam en het behoud van de gezondheid. De term “niet-essentieel” betekent dat het menselijk organisme het in voldoende hoeveelheden kan synthetiseren om aan de dagelijkse behoeften te voldoen (1). Proline bindt zich met andere aminozuren om belangrijke eiwitten te vormen, zoals collageen en gluten (2, 3).

Wat zijn de voordelen van een proline-supplement?

Zoals je eerder in deze shopgids kon lezen, is proline een van de belangrijke aminozuren voor de vorming van collageen. De meeste voordelen van proline-supplementen houden dan ook verband met de functies van dit eiwit (2). Hieronder leggen we uit welke voordelen de meeste consumenten ervaren bij het gebruik van een proline-supplement:

  • Ondersteunt de vorming van collageen: Proline is een essentieel aminozuur voor het menselijk lichaam dat helpt bij de vorming van collageen. Dit is een belangrijk element voor de gezondheid van je gewrichten, nagels, huid, botten, kraakbeen en pezen. Veel proline-supplementen bevatten ook lysine, glycine en vitamine C om de synthese van dit structurele eiwit verder te stimuleren (4, 5).
  • Helpt bij het behoud van de stevigheid en elasticiteit van de huid: Wil je een gladde, jong ogende huid? Dankzij de ondersteunende rol van proline voor de collageenproductie helpt het de huid stevig en glad te houden. Het vermindert bovendien rimpels en fijne lijntjes (6, 7).
  • Verlicht gewrichtspijn als gevolg van artritis, artrose of sportblessures: Zoals gezegd bevordert proline, samen met andere aminozuren en vitamines, de collageensynthese. Op die manier draagt ​het ook ​bij aan de gezondheid van je gewrichten (7).
  • Helpt bij het behoud van gezonde bloedvaten en het voorkomen van cardiovasculaire risico’s: Proline stimuleert de vorming van collageen type III dat wordt aangetroffen in de wanden van bloedvaten en een essentieel onderdeel is voor het behoud van de structuur en functie daarvan (5, 8)
  • Ondersteunt een optimale immuunfunctie: Proline is een essentieel aminozuur voor een adequate immuunrespons (9).

Helpen proline-supplementen de spiermassa van sporters te vergroten?

Proline is waarschijnlijk niet het eerste supplement waar sporters aan zullen denken als zij hun spiermassa willen vergroten. Sporters die dierlijk voedsel consumeren, krijgen in principe voldoende proline binnen om een grotere spiermassa op te bouwen. De behoeften bij sporters die vegetariërs en veganisten zijn, zal groter zijn. We raden hen in dit geval aan om een compleet eiwitsupplement met alle aminozuren te gebruiken als zij meer spieren willen, en dus niet alleen proline (10).

red head girl

Proline-supplementen helpen bij een betere gezondheid van je gewrichten, huid, haar en nagels. Het aminozuur is een onmisbare voedingsstof voor de vorming van collageen.
(Bron: Samborskyi: 108023709/ 123rf.com)

Voor wie is het gebruik van een proline supplement aan te raden?

De groepen die het meeste baat bij een proline-supplement hebben zijn de vegetariërs, en vooral de veganisten onder ons. Er bestaat een grote kans dat, als je vegetarisch of veganistisch bent, je onvoldoende gehydrolyseerd collageen binnenkrijgt. Dat komt omdat deze stof afkomstig is van dieren zoals de koe, varken en haai. Proline, samen met andere voedingsstoffen, is een effectief alternatief om de vorming van collageen in het lichaam te bevorderen.

Moet je als veganist dan altijd een proline-supplement innemen? Niet altijd! Hoewel proline geen essentieel voedingssupplement is voor mensen die een veganistisch dieet volgen, is het gebruik van het supplement ook niet alleen beperkt tot deze groep. Om dit beter uit te leggen, vind je hieronder een handig overzicht met de belangrijkste groepen mensen die baat hebben bij het gebruik van een proline-supplement:

  1. Mensen die rimpels willen voorkomen, fijne lijntjes willen verminderen en graag een stevigere en gladdere huid hebben.
  2. Mensen met gewrichtsproblemen, al dan niet veroorzaakt door sport.
  3. Mensen die sterker haar en stevigere nagels willen.

Welke soorten proline supplementen zijn er?

Proline-supplementen zijn er in verschillende soorten en maten. Zo kan een supplement enkel uit proline bestaan, maar ook aangevuld zijn met andere stoffen die nodig zijn voor de aanmaak van collageen. De belangrijkste proline-supplementen die je op de markt tegenkomt zijn daarom:

  • Supplementen die enkel uit proline bestaan: Dit soort capsules of tabletten leveren doorgaans 500 mg van het aminozuur per eenheid. Het capsulemateriaal is hydroxypropylmethylcellulose, ook bekend als plantaardige cellulose. Over het algemeen wordt aangeraden om het gebruik van het supplement te combineren met ander soort supplement, zoals een vitamine C- of lysine-supplement.
  • Supplementen die de proline combineren met andere elementen: De meest voorkomende combinatie is proline en lysine, maar ook de combinatie met glycine en vitamine C is populair. Deze supplementen worden in capsule- of poedervorm verkocht, hoewel de laatste vorm minder vaak voorkomt.

Hieronder vind je een tabel waarin je duidelijk de verhouding tussen de verschillende soorten supplementen ziet:

Supplementen met alleen proline Supplementen met proline en andere stoffen
Ingrediënten L-proline (de actieve vorm van het aminozuur) L-proline, L-lysine, glycine, calcium en vitamine C
Toedieningswijze Capsules, tabletten of poeder Capsules, tabletten of poeder
Prijs per portie 22 tot 34 cent 17 tot 49 cent

Waar zit proline in?

De belangrijkste bronnen van proline zijn van dierlijke oorsprong. Juist om deze reden krijgen vegetariërs en veganisten kleinere hoeveelheden van dit aminozuur uit hun voeding binnen. Vlees zoals rund, varkensvlees en gevogelte, vis, eieren, gelatine en zuivel zoals melk, yoghurt en kaas zijn de belangrijkste bronnen van proline. Ook de voedingsmiddelen die rijk zijn aan tarwegluten, zoals seitan, bevatten veel proline (11).

beautiful feets

Proline-supplementen zijn interessant voor mensen die graag stevigere nagels en haar wensen.
(Bron: Lenets: 49201686/ 123rf.com)

Kunnen mensen met coeliakie gebruik maken van een proline supplement?

Mensen die coeliakie hebben en glutenintolerant zijn, kunnen gewoon proline-supplementen gebruiken, aangezien het aminozuur in zijn vrije vorm is en geen deel uitmaakt van gluten. Mensen die niet tegen gluten kunnen verdragen alleen het eiwit zelf niet. Het gaat daarbij dus niet om het aminozuur. Als dat het geval was konden mensen met coeliakie geen van de hierboven genoemde voedingsmiddelen consumeren.

Wat zijn de voor- en nadelen van een proline supplement?

Zoals je in deze shopgids hebt kunnen lezen, hebben proline-supplementen vooral veel voordelen ten opzichte van de vorming van collageen, een belangrijk element voor het functioneren van je lichaam. Hoewel proline-supplementen een uitstekende optie zijn voor mensen die bijvoorbeeld hun huid en gewrichten willen verzorgen zonder collageen in te nemen, hebben ze ook hun beperkingen. In de volgende tabel vatten we de voor- en nadelen van proline-supplementen samen:

Voordelen
  • Proline stimuleert de aanmaak van collageen, zeker als het supplement gecombineerd wordt met de inname van glycine, lysine en vitamine C. Dit is een echte collageenbooster.
  • Proline in zijn vrije vorm wordt zeer efficiënt geassimileerd omdat het geen vertering vereist.
  • Het heeft een uitstekende spijsverteringstolerantie, de nadelige effecten zijn bijna nihil.
Nadelen
  • Om de beste resultaten te bereiken kan het zijn dat je het proline-supplement moet combineren met andere supplementen (lysine, vitamine C). Dat betekent dus ook dat je meer geld moet uitgeven.

Heeft proline bijwerkingen?

De enige bekende gevallen van bijwerkingen die worden geassocieerd met het gebruik van een proline-supplement verwijzen naar een zeer zeldzame aandoening die ‘hyperprolinemie’ wordt genoemd. Deze aandoening kan epileptische aanvallen en andere neurologische symptomen veroorzaken (12). Bij gezonde volwassenen veroorzaken proline-supplementen verder geen bijwerkingen.

Wat zijn de contra-indicaties voor proline supplementen?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is de enige contra-indicatie die bekend is voor proline-supplementen de stofwisselingsziekte hyperprolinemie, waarbij proline zich overmatig ophoopt in het plasma.

Zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en mensen met een nier- of leverziekte, moeten ten alle tijde een arts raadplegen voordat ze beginnen met het gebruik van een proline-supplement.

Ashley BarrientEen beroemd diëtiste uit de Verenigde Staten

“Vitamine C is een antioxidant die de aanmaak van collageen bevordert. Bij gebrek aan vitamine C kan het lichaam niet effectief collageen aanmaken.”

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Het kiezen van een voedingssupplement is nooit een gemakkelijke taak. Ook in het geval van proline, bestaan er verschillende combinaties van ingrediënten en toedieningswijzen waar je uit kunt kiezen. We helpen je graag bij het vinden van het beste supplement. Hieronder vind je een handig overzicht van de belangrijkste aankoopcriteria waar je op moet letten bij de aankoop van een proline-supplement. Om het maximale uit je aankoop te halen, raden we je aan op de volgende criteria te letten:

Ingrediënten

Zoals je eerder in deze shopgids kon lezen, zijn er verschillende soorten proline-supplementen. Er zijn supplementen die enkel uit proline bestaan, maar ook supplementen die het aminozuur combineren met andere essentiële voedingsstoffen voor de vorming van collageen. Voor het beste resultaat raden we aan op zoek te gaan naar producten die verrijkt zijn met lysine, glycine en vitamine C. Dit soort supplementen zorgen voor betere resultaten voor bijvoorbeeld de huid- en gewrichtsverzorging.

running girl

Proline-supplementen zijn interessant voor mensen die rimpels willen voorkomen, expressielijnen willen verminderen en de huid steviger en gladder willen maken.
(Bron: Pukkato: 87907169/ 123rf.com)

Toedieningswijze

Hoewel proline en de bijbehorende voedingsstoffen het meest voorkomen in de vorm van capsules of tabletten, wordt het aminozuur ook in poedervorm verkocht. Capsules zijn over het algemeen praktischer dan poeder, omdat je ze voor het gebruik niet in een vloeistof hoeft op te lossen. Een paar slokjes water zijn voldoende om de capsules in te nemen.

Geschikt voor vegetariërs en veganisten

De meeste proline-capsules en -tabletten zijn gemaakt van hydroxypropylmethylcellulose, ook wel bekend als plantencellulose. Dit kan in de lijst met ingrediënten op de verpakking ook wel worden vermeld als ‘HMPC’. Als je vegetarisch of veganistisch bent, is het erg belangrijk om dit te controleren, omdat dit betekent dat het product geschikt is voor jou aangezien het niet met dierlijke gelatine is gemaakt.

Kwaliteitscertificeringen

Veel van de proline-supplementen hebben de HACCP-kwaliteitscertificering die aangeeft dat er een risicoanalyse en kritieke controlepunten hebben plaats gevonden. Dit garandeert dat het product onschadelijk is voor de gezondheid van de consument en dat het is geproduceerd volgens een zorgvuldig gecontroleerd productiesysteem. Een andere belangrijke certificering is de Good Manufacturing Practices- certificering.

Aanwezigheid van allergenen

Eerder in deze shopgids las je al dat proline kan worden geconsumeerd door mensen met coeliakie. Supplementen kunnen echter andere allergenen bevatten, zoals soja, noten, sesam, ei of lactose. Als je gevoelig bent voor een of meerdere van deze allergenen, is het daarom belangrijk om de lijst met ingrediënten van het product te lezen. Zo verzeker je jezelf ervan dat er geen, voor jou, gevaarlijke stoffen in zitten.

foco

Wist je al dat de maximaal toegestane dosis L-proline 4000 mg per dag is en supplementen meestal maar 1000 mg per portie opleveren?

Samenvatting

Proline is een niet-essentieel aminozuur dat het menselijk lichaam zelf kan aanmaken. Het aminozuur speelt een sleutelrol bij de aanmaak van collageen. Omdat dit eiwit deel uitmaakt van onze huid, haren, gewrichten en zelfs bloedvaten, kunnen proline-supplementen helpen bij het verzorgen en het behoud van deze elementen.

Het is gebruikelijk om supplementen te vinden die naast proline ook lysine, glycine of vitamine C bevatten. Deze producten zijn een uitstekend alternatief voor vegetariërs en veganisten, die geen gehydrolyseerd collageen van dierlijke oorsprong binnenkrijgen, maar wel hun huid willen verjongen en hun gezondheid willen verbeteren. In deze shopgids lees je alles over de belangrijkste voordelen van proline, voor welke groepen mensen de inname van het aminozuur belangrijk is en waar je verder op moet letten bij de aanschaf van een proline-supplement.

Vond je onze shopgids over proline interessant? Laat dan hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media met je vrienden en familie.

(Bron van de header afbeelding: Dudziński: 135246132/ 123rf.com)

Referenties (12)

1. Juan Díaz M, Serrano Lázaro A, Mesejo Arizmendi A. Proteínas en nutrición artificial [Internet]. Nutrición Clínica en Medicina. 2014.
Bron

2. Albaugh V, Mukherjee K, Barbul A. Proline Precursors and Collagen Synthesis: Biochemical Challenges of Nutrient Supplementation and Wound Healing [Internet]. The Journal of Nutrition. 2017.
Bron

3. Gómez G. Notas Breves Sobre Alimentación en la Enfermedad Celíaca [Internet]. 2007.
Bron

4. Barbul A. Proline Precursors to Sustain Mammalian Collagen Synthesis [Internet]. Journal of Nutrition. 2008.
Bron

5. Gelse K, Poschl E, Aigner T. Collagens—structure, function, and biosynthesis [Internet]. 2003.
Bron

6. Murakami H, Shimbo K, Kobayashi H. Importance of amino acid composition to improve skin collagen protein synthesis rates in UV-irradiated mice [Internet]. 2012.
Bron

7. Czajka A et al. Daily oral supplementation with collagen peptides combined with vitamins and other bioactive compounds improves skin elasticity and has a beneficial effect on joint and general wellbeing [Internet]. Nutrition Research. 2018.
Bron

8. Silver F, Foran D, Horvath I. Viscoelasticity of the Vessel Wall: The Role of Collagen and Elastic Fibers [Internet]. 2001.
Bron

9. Wu G et al. Proline and hydroxyproline metabolism: implications for animal and human nutrition [Internet]. 2011.
Bron

10. Tipton K, Gurkin B, Matin S, Wolfe R. Nonessential amino acids are not necessary to stimulate net muscle protein synthesis in healthy volunteers [Internet]. The Journal of Nutritional Biochemistry. 1999.
Bron

11. Teymoori F et al. Various proline food sources and blood pressure: substitution analysis [Internet]. 2019.
Bron

12. Nadler J, Wang A, Hakim A. Toxicity of L-proline toward rat hippocampal neurons [Internet]. 1988.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Mia Jongman Freelance homeopaat & expert op het gebied van kruidengeneeskunde
Mia is overtuigd van de helende werking van plantaardige stoffen. Daarom besloot ze een opleiding homeopathie te volgen. Ze werkt als freelance homeopaat en in haar vrije tijd leest ze graag over dit onderwerp om op de hoogte te blijven. Dit geeft haar veel expertise op het gebied van kruidengeneeskunde.
Wetenschappelijk artikel
Juan Díaz M, Serrano Lázaro A, Mesejo Arizmendi A. Proteínas en nutrición artificial [Internet]. Nutrición Clínica en Medicina. 2014.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Albaugh V, Mukherjee K, Barbul A. Proline Precursors and Collagen Synthesis: Biochemical Challenges of Nutrient Supplementation and Wound Healing [Internet]. The Journal of Nutrition. 2017.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Gómez G. Notas Breves Sobre Alimentación en la Enfermedad Celíaca [Internet]. 2007.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Barbul A. Proline Precursors to Sustain Mammalian Collagen Synthesis [Internet]. Journal of Nutrition. 2008.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Gelse K, Poschl E, Aigner T. Collagens—structure, function, and biosynthesis [Internet]. 2003.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Murakami H, Shimbo K, Kobayashi H. Importance of amino acid composition to improve skin collagen protein synthesis rates in UV-irradiated mice [Internet]. 2012.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Czajka A et al. Daily oral supplementation with collagen peptides combined with vitamins and other bioactive compounds improves skin elasticity and has a beneficial effect on joint and general wellbeing [Internet]. Nutrition Research. 2018.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Silver F, Foran D, Horvath I. Viscoelasticity of the Vessel Wall: The Role of Collagen and Elastic Fibers [Internet]. 2001.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Wu G et al. Proline and hydroxyproline metabolism: implications for animal and human nutrition [Internet]. 2011.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Tipton K, Gurkin B, Matin S, Wolfe R. Nonessential amino acids are not necessary to stimulate net muscle protein synthesis in healthy volunteers [Internet]. The Journal of Nutritional Biochemistry. 1999.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Teymoori F et al. Various proline food sources and blood pressure: substitution analysis [Internet]. 2019.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Nadler J, Wang A, Hakim A. Toxicity of L-proline toward rat hippocampal neurons [Internet]. 1988.
Ga naar bron