Laatst bijgewerkt: 24-09-2021

Als je vaak op het web bent, ben je vast wel eens een website met Responsive Design tegengekomen. Je weet waarschijnlijk niet wat de term “Responsive Design” betekent. Het onderwerp is echter belangrijk bij het maken of optimaliseren van websites, vooral als je zelf een website hebt en veel waarde hecht aan SEO en Google rankings.

In dit artikel leer je alles over Responsive Design. We leggen uit hoe Responsive Design werkt, hoe het eruit ziet en hoe het gebruikt kan worden. Je leert ook de voor- en nadelen van Responsive Design kennen, zodat je het onderwerp beter kunt beoordelen.




Belangrijk om te weten

  • Een website met Responsive Design past zich aan het eindapparaat aan. Afhankelijk van de schermgrootte wordt de lay-out veranderd, zodat grote of kleine schermen de website leesbaar weergeven.
  • Responsive ontwerp is belangrijk voor de constante kwaliteit van de website, en ook voor de ranking op Google. Om de website hoger te laten scoren, moeten bezoekers de ervaring aangenaam vinden en langer op de website blijven.
  • Elke website kan geoptimaliseerd worden met Responsive Design. Afhankelijk van de bestaande of nieuwe website, zijn er verschillende manieren om Responsive Design in te voeren.

Woordenlijst item: De term Responsive Design in detail uitgelegd

Om je voldoende te informeren over het onderwerp Responsive Design, hebben we alle belangrijke en meest gestelde vragen over dit onderwerp voor je samengevat en beantwoord.

Wat is Responsive Design?

Met Responsive Design wordt de website aangepast aan de verschillende schermformaten van een eindtoestel. De structuur en navigatie-elementen van de website zijn zo geoptimaliseerd dat de kwaliteit en de informatie-inhoud van de website gelijk blijven op schermen van groot tot klein.

Waarom is Responsive Design belangrijk?

In het verleden werden websites uitsluitend voor desktop schermen ontworpen. Maar met de ontwikkeling van kleinere toestellen, zoals smartphones of tablets, worden websites tegenwoordig steeds vaker op mobiele apparaten bezocht. Daarom moeten websites geoptimaliseerd worden.

User-Experience

Om de leesbaarheid en bruikbaarheid van de website te behouden, moeten traditionele websites aangepast en geoptimaliseerd worden voor kleinere schermen. Als de website niet geoptimaliseerd is, zal de mobiele gebruiker moeten inzoomen om de tekst te zien. Ook kan inhoud zoals beelden verschoven worden en de tekst verduisteren of onleesbaar maken. Een slechte lay-out kan ervoor zorgen dat websitebezoekers snel geïrriteerd raken en de website al na een paar seconden verlaten.

Hoe comfortabeler een bezoeker zich op de website voelt, hoe langer hij op de site zal blijven.

Als de website gemakkelijk te gebruiken is, vindt de bezoeker sneller informatie. Dit leidt tot een positieve gebruikerservaring en een grotere kans op aankoop (conversiepercentage). Een goede website helpt om een modern imago en een hoge graad van professionaliteit over te brengen. Zo kan een website gunstig zijn om de eigen onderneming te promoten.

SEO

De optimalisatie van websites is niet alleen belangrijk voor de gebruikerservaring, maar ook voor de ranking van de website. Want “mobielvriendelijkheid” is een ranking factor voor Google. Dit is een belangrijk aspect voor SEO en de daarmee samenhangende rangschikking van de website.

Hoe hoger de website in de ranglijst staat, hoe vaker hij wordt opgeroepen.

Een andere factor voor SEO is “duplicate content”. Om een goede rangschikking bij Google te krijgen, mogen er geen andere website versies voor eindtoestellen zijn, anders is er sprake van duplicate content.

Hoe werkt Responsive Design?

Om de website aan elk eindtoestel te kunnen aanpassen, wordt de inhoud niet met pixel-specificaties, maar met relatieve waarden gemaakt. Lettertype- en beeldgroottes worden dus in relatieve eenheden, zoals percentages, gedefinieerd. Zo kan de lay-out van de website aangepast worden aan de schermgrootte van het eindtoestel door teksten en beelden procentueel te verkleinen of te vergroten.

Om de website te laten weten welk formaat getoond moet worden, zijn er media queries. Deze vragen het type apparaat op, en ook de eigenschappen van het apparaat, en geven de informatie door aan de server.

Hoe ziet Responsive Design er in de praktijk uit?

Om Responsive Design te implementeren, worden in de CSS code breekpunten ingesteld die de resolutie bepalen. Je kunt instellen hoe de lay-out moet veranderen, zoals of het beeld onder de tekst wordt getoond in plaats van ernaast.

Met Reponsive Design wordt de weergave van de website aangepast aan het apparaat – of het nu een smartphone, tablet of PC is. (Image source: Tumisu / pixabay)

Er zijn twee methoden om Responsive Design in te voeren. Hier maakt het uit of de website al bestaat of nog gemaakt moet worden. Responsive Design kan ook op bestaande websites worden toegepast. Bij het maken van een nieuwe website is Responsive Design standaard.

Graceful Degradation

Voor een bestaande pagina wordt de inhoud stap voor stap verbeterd. Zo wordt bijvoorbeeld de desktop weergave van de pagina verkleind (degratie). Elementen worden dan verwijderd, gecombineerd of verplaatst, zodat de lay-out op een smartphone-scherm past.

Progressive Enhancement

Als een nieuwe website wordt gemaakt, worden webpagina’s ontworpen voor de mobiele weergave (mobile-first concept). Dit betekent dat de pagina gemaakt wordt voor het kleinste toestel, zodat de pagina tot de essentie kan worden teruggebracht. Voor de grotere versies worden dan stap voor stap verbeteringen aangebracht (progressive enhancement) door beelden, animaties of extra’s toe te voegen.

Er zijn veel modellen, voorgedefinieerde layouts of programma’s om Responsive Design websites te maken. Intussen is Responsive Design standaard geworden bij het maken van websites, zodat reclamebureaus of websiteprogramma’s de inhoud automatisch als “responsive” programmeren.

Wanneer is Responsive Design de moeite waard voor een website?

De invoering van Responsive Design is voor elke website de moeite waard. Er zijn echter websites waarvoor het meer de moeite waard is dan voor andere.

Als een website volgens statistieken zoals Google Analytics veel bezocht wordt via kleine mobiele toestellen zoals smartphones en tablets, moet de website geoptimaliseerd worden. Niet alleen de inhoud moet aan de doelgroep aangepast zijn, maar ook de indeling van de website en de navigatie.

De trend gaat in de richting van mobiel internetgebruik.

Ook de trendgerichtheid speelt hier een zekere rol. Omdat steeds meer gebruikers websites via mobiele toestellen bezoeken, moet de website vroeg of laat aan verschillende schermformaten aangepast worden.

Bovendien komen er steeds meer toestellen met verschillende schermgrootte op de markt. In plaats van één dominante schermgrootte op de markt, bestaan er vele verschillende schermgroottes voor tablets en smartphones.

Als er een herlancering van de website op handen is of de website vaker wordt herzien, is het de moeite waard om over te stappen op een Responsive Web Design. Als er vaak updates aan de website zijn, zoals veranderingen of toevoegingen, kan Responsive Design voordelig zijn. In plaats van verschillende webpagina’s te veranderen, wordt slechts één pagina bewerkt, die dan voor alle apparaten toegankelijk is. (4)

Wat zijn de alternatieven voor Responsive Design?

In plaats van Responsive Design kan een website ook geoptimaliseerd worden met een Adaptive Layout. Adaptief wordt hier vertaald als aanpasbaar. Met Adaptive Layout wordt de website aangepast aan verschillende beeldschermformaten. Niet alle schermformaten komen hier echter aan bod, maar alleen de weergave voor desktops, tablets en smartphones.

Dit betekent dat de lay-out van de website vastligt. De afmetingen zijn hier vooraf bepaald en niet individueel aan het apparaat aangepast. Zo worden de schermformaten van de meest verkochte tablets en smartphones op de lay-out van de website geprogrammeerd.

  • Responsive Design: De website is individueel aangepast voor alle verschillende schermformaten
  • Adaptive Layout: website is geoptimaliseerd voor slechts één of twee voorgedefinieerde schermformaten

De Adaptive Layout methode werkt ongeveer hetzelfde als Responsive Design. Hier worden ook media queries gebruikt die de schermafmeting van het apparaat opvragen en aan de server doorgeven. Maar als de schermafmeting niet overeenkomt met de vooraf bepaalde afmeting van de webpagina, wordt de webpagina niet optimaal weergegeven.

Als bijvoorbeeld het beeldscherm van het toestel groter of kleiner is dan de webpagina, worden de tekst en de beelden verkleind of geschaald, zodat de webpagina aan kwaliteit inboet. Het kan zelfs gebeuren dat de smartphone versie van de pagina op een kleine tablet wordt weergegeven omdat het formaat niet overeenkomt.

Zoals in de vorige paragrafen vermeld, kan een slecht website-aanzicht tot veel negatieve gevolgen leiden. Of de website uiteindelijk met Responsive Design of Adaptive Layout geoptimaliseerd moet worden, is aan ieder voor zich.

Wat zijn de voordelen en nadelen van Responsive Design?

Responsive Design heeft veel voordelen, zoals je in de vorige paragrafen al kon lezen.

Voordelen

  • Consistente kwaliteit
  • Eén website voor alle toestellen
  • Weinig onderhoud
  • Verbeterde rangschikking
  • Professioneel imago

Nadelen

  • Kostbaar
  • Lange ontwikkelingsfase
  • Dure
  • Vermindering van de inhoud

Omdat de rangschikking afhangt van de weergavekwaliteit, is het aan te bevelen om Responsive Design in het ontwerp van de website te implementeren. Zo blijft de inhoud van de website op alle eindtoestellen gelijk. De onderhoudsinspanning neemt af, evenals het gevaar dat je dubbele inhoud maakt. Bovendien heeft een geoptimaliseerde website een herkenningswaarde en ziet er professioneel uit.

Dit heeft invloed op de rangschikking: De rangschikking in zoekmachines wordt verbeterd door een geoptimaliseerde website, zodat meer potentiële websitebezoekers worden aangetrokken. Als de bezoeker langer op de pagina blijft, wordt er meer informatie overgebracht, die vervolgens tot aankopen kan aanzetten. Samengevat leidt een goede weergave tot een betere gebruikerservaring, die vervolgens tot meer conversie leidt.

Hoewel Responsive Design duur is, kan het besparen op het moeten maken van websites voor verschillende schermformaten. Over het algemeen is de creatie van Responsive Designed websites tijdrovender door de lange ontwikkelingsfase. Bovendien moet de inhoud verkleind worden, wat moeilijk kan blijken.

Responsive Design is momenteel de enige manier om een website voor alle soorten apparaten te maken zonder aan kwaliteit in te boeten.

Conclusie

Responsive Design websites zijn belangrijk voor de constante kwaliteit van je website. Als de websitebezoeker zich op zijn gemak voelt op je site, straalt dat niet alleen een professioneel imago uit, maar kan het ook leiden tot een grotere kans op aankoop. Dit heeft ook een positief effect op de Google ranking van de website. Goede beoordelingen, zoals de gebruiksvriendelijkheid van de website, zorgen ervoor dat hij hoger in de rangschikking van zoekmachines verschijnt en meer potentiële klanten aantrekt.

Om je website te optimaliseren zijn er verschillende methoden, programma’s of vooraf bepaalde indelingen. In het begin kan het moeilijk zijn om informatie in te korten. De moeite om een website met Responsive Design te maken is echter de moeite waard vanwege de vele positieve effecten op het gebied van SEO en klanttevredenheid.

Beeldbron: Domenico Loia / unsplash

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies