
Retargeting reclame is een nieuwe techniek die bij online marketing gebruikt wordt. De laatste jaren wordt retargeting reclame veel gebruikt in online reclame. Daarbij werd gekeken naar productinformatie voor bezoekers en werden de advertentie-uitgaven gericht op mensen die al bekend zijn met een merk en onlangs belangstelling hebben getoond.
In ons artikel over retargeting leggen we de term in detail uit en beantwoorden we ook veel gestelde vragen, zodat ook jij je zonder problemen vertrouwd kunt maken met retargeting.
Inhoud
- 1 Belangrijk om te weten
- 2 Woordenlijst item: De term retargeting in detail uitgelegd
- 2.1 Wat is retargeting?
- 2.2 Hoe werkt retargeting?
- 2.3 Waarom moet retargeting gebruikt worden?
- 2.4 Wat is het verschil tussen statische en dynamische retargeting?
- 2.5 Wat is het verschil tussen retargeting en remarketing?
- 2.6 Wat zijn de voordelen van retargeting?
- 2.7 Waarom wordt retargeting vaak bekritiseerd?
- 2.8 Wat kost retargeting?
- 2.9 Welke andere vormen van retargeting zijn er?
- 2.10 Waarop moet gelet worden bij retargeting?
- 3 Conclusie
Belangrijk om te weten
- Retargeting is een nieuwe vorm van online marketing waarbij reclame gericht wordt op eerdere internetacties van de consument.
- Retargeting werkt via zogenaamde cookies. Deze cookies registreren informatie zoals het klikken op produkten of het bezoek aan andere websites en sturen die door naar de reclameserver, die de levering van reclame coördineert.
- Retargeting is kosteneffectief en biedt een aanzienlijke ROI. Het belangrijkste is om gepersonaliseerde reclame op het juiste moment te leveren om de beste interactie te garanderen.
Woordenlijst item: De term retargeting in detail uitgelegd
In dit gedeelte leggen we de term retargeting in detail uit. We zullen ook de belangrijkste en meest gestelde vragen over retargeting beantwoorden.
Wat is retargeting?
Hoe werkt retargeting?
Als de gebruiker nu een andere website bezoekt die aan hetzelfde advertentieprogramma deelneemt als de advertentieserver, wordt een overeenkomstig advertentieaanbod getoond. Taggen en profileren van gebruikers kan ook door de juiste apparatuur voor online aanbiedingen te benaderen.
Retargeting wordt meestal vooral in de e-commerce gebruikt om klanten aan te zetten tot aankopen.
Waarom moet retargeting gebruikt worden?
Retargeting is een slimme manier om geïnteresseerde kopers te converteren. Of ze nu net een website bezoeken of producten aan hun winkelwagentje toevoegen, deze shoppers zijn al geïnteresseerd in het bestaande aanbod. Daarom hebben ze beduidend minder moeite om te converteren dan iemand die nog nooit een website bezocht heeft. Intelligente herpositioneringsoplossingen kunnen helpen deze kopers op het juiste moment en met de juiste producten aan te spreken. Op deze manier kan niet alleen de verkoop gemaximaliseerd worden, maar ook de winst verhoogd.
Repositioning kan de eerste indruk verbeteren en potentiële klanten in gedachten houden.
Redirection is een omni-channel oplossing voor alle kanalen en toestellen. Tegenwoordig kunnen winkelaars gemakkelijk van het ene toestel naar het andere en van het ene kanaal naar het andere overschakelen. Om ze met succes te kunnen blijven targeten, moeten adverteerders ze bijhouden. Sommige aanbieders van retargeting kunnen het winkelend publiek laten switchen tussen desktops, mobiele apparaten en apps.
Zo kan aan de behoeften van potentiële klanten tegemoet gekomen worden met een consistente berichtgeving, waar ze zich ook bevinden. Andere aanbieders kunnen zelfs offline gegevens gebruiken: ze kunnen bijvoorbeeld vaststellen wanneer een shopper een product in een winkel heeft gekocht en stoppen met het serveren van advertenties.
Retargeting is kosteneffectief en biedt een aanzienlijke ROI. Als de beste basispraktijken worden gevolgd, is retargeting een zeer winstgevende strategie. Gepersonaliseerde reclame wordt op het juiste moment geleverd om de beste interactie te garanderen. Met een op kosten-per-klik gebaseerd prijsmodel (prijsstelling die door sommige aanbieders van retargeting diensten wordt gebruikt), betaal je alleen als iemand op een advertentie klikt. Dit is de beste manier om het budget goed te gebruiken.
Wat is het verschil tussen statische en dynamische retargeting?
Dynamic Retargeting is zeer intelligent en maakt gebruik van de nieuwste prestatiemarketing technologie, waardoor advertenties mogelijk zijn die door personalisatie zeer nauwkeurig en relevant zijn, kosteneffectief zijn en inkomsten genereren. Dit is mogelijk dankzij algoritmen die zich richten op de meest waarschijnlijke conversiedoelen (waardevolle post-ad klikacties die door het bedrijf bepaald zijn) en op het juiste moment in hun aankooptrechter.
Statische retargeting is het beste voor B2B bedrijven. Dit is ook een goede strategie als je je eerder op een bepaald publiek dan op individuen richt, of als je een bepaald product of handelswaar promoot.
Wat is het verschil tussen retargeting en remarketing?
Retargeting kan bezoekers ertoe aanzetten terug te keren via display advertenties of native advertenties op andere websites of andere apps.
Aan de andere kant gebruikt remarketing hiervoor e-mails: zulke e-mails herinneren de gebruiker bijvoorbeeld aan onvoltooide aankopen. Ze laten potentiële klanten ook zien wat er in hun boodschappenmandje op hen wacht, of bieden upselling of cross-selling producten aan. Op deze manier krijgen klanten eerdere aankopen aangeboden.
Wat zijn de voordelen van retargeting?
Waarom wordt retargeting vaak bekritiseerd?
De praktijk van retargeting komt vaak verdacht over op internetgebruikers, die niet kunnen verklaren waarom de eerder bezochte online winkel op de reclamebanners wordt getoond. Vanuit het oogpunt van een functionaris voor gegevensbescherming is retargeting gevaarlijk, omdat criminelen via gegevensdiefstal of hacking ook de persoonlijke gegevens van gebruikers kunnen gebruiken. Bovendien kunnen gebruikers zich meestal niet uitschrijven. Bij gebruik van een browser zijn cookies van derden bijvoorbeeld niet toegestaan.
Wat kost retargeting?
Repositioning wordt meestal aangerekend volgens een CPM of CPC gebaseerd prijsmodel
- CPM = “cost per mille” of de prijs van 1.000 vertoningen
- CPC = “Kosten per klik”
CPM is de beste manier om bekendheid en aandacht te stimuleren: met dit model betaal je voor vertoningen. Kliks zijn echter niet gegarandeerd. Meestal betaal je zelfs voor de impressie onderaan de pagina, die bijna niemand ooit gezien heeft. Daarom is CPM geen ideaal model om de verkoop te verhogen.
Bij een op kosten-per-klik gebaseerd prijsmodel krijg je alleen betaald als iemand werkelijk op de advertentie klikt. Dit betekent dat hij echt geïnteresseerd is in het aanbod. Wanneer specifieke prestatiedoelen worden gesteld (b.v. de verkoop verhogen), is CPC daarom vaak een voorkeursmodel.
Welke andere vormen van retargeting zijn er?
- Zoek retargeting: De nadruk ligt hier op trefwoorden die gebruikers in het verleden in zoekmachines hebben ingevoerd. Search retargeting wordt vooral gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken.
- Doorsturen van e-mails: Hier kunnen gebruikers die nieuwsbrieven of andere e-mails ontvangen hebben direct via e-mailkanalen aangesproken worden.
- CRM doorverwijzing: CRM doorverwijzing gebruikt bestaande CRM gegevens (zoals e-mail adres of postcode) om online contact op te nemen met klanten.
- Sociale verhuizing: Sociale verhuizing stelt marketeers in staat gebruikers van sociale netwerken (zoals Facebook of Twitter) te lokaliseren.
Waarop moet gelet worden bij retargeting?
Conclusie
Doel van retargeting is gerichte reclame te gebruiken die overeenkomt met de activiteiten van gebruikers en dus relevant voor hen is, om zo potentiële klanten op het web en op mobiele toestellen te bereiken. De bedoeling is om de verloren website gebruikers terug te laten keren en een nieuwe transactie te laten doen.
Door het maken van reclamemateriaal in de belangstelling van de gebruikers, moet een hogere omzettingsgraad bereikt worden. Adverteerders moeten bij retargeting echter voorzichtig zijn, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat aan bepaalde gebruikers slechts een beperkte advertentiefrequentie wordt getoond.
Beeldbron: pixabay / fancycrave1