Laatst bijgewerkt: 24-09-2021

Retargeting reclame is een nieuwe techniek die bij online marketing gebruikt wordt. De laatste jaren wordt retargeting reclame veel gebruikt in online reclame. Daarbij werd gekeken naar productinformatie voor bezoekers en werden de advertentie-uitgaven gericht op mensen die al bekend zijn met een merk en onlangs belangstelling hebben getoond.

In ons artikel over retargeting leggen we de term in detail uit en beantwoorden we ook veel gestelde vragen, zodat ook jij je zonder problemen vertrouwd kunt maken met retargeting.




Belangrijk om te weten

  • Retargeting is een nieuwe vorm van online marketing waarbij reclame gericht wordt op eerdere internetacties van de consument.
  • Retargeting werkt via zogenaamde cookies. Deze cookies registreren informatie zoals het klikken op produkten of het bezoek aan andere websites en sturen die door naar de reclameserver, die de levering van reclame coördineert.
  • Retargeting is kosteneffectief en biedt een aanzienlijke ROI. Het belangrijkste is om gepersonaliseerde reclame op het juiste moment te leveren om de beste interactie te garanderen.

Woordenlijst item: De term retargeting in detail uitgelegd

In dit gedeelte leggen we de term retargeting in detail uit. We zullen ook de belangrijkste en meest gestelde vragen over retargeting beantwoorden.

Wat is retargeting?

Retargeting marketing is een vorm van gerichte online reclame waarbij online advertenties aan consumenten worden gericht op basis van eerdere internetacties in situaties waarin die acties niet tot een verkoop of conversie hebben geleid. Retargeting kan bedrijven helpen reclame te maken voor websitebezoekers die de site verlaten zonder tot conversie over te gaan – dit vertegenwoordigt ongeveer 98% van alle webverkeer. (1)

Hoe werkt retargeting?

Retargeting wordt meestal uitgevoerd met behulp van cookies. Daarom worden in de broncode van de doelpagina zogenaamde “pixels” ingebouwd. Dit is een kleine code die een cookie op de computer van de gebruiker kan zetten onmiddellijk nadat de cliënt (browser) de overeenkomstige pagina geladen heeft. Dit cookie registreert informatie zoals het klikken op produkten of het bezoek aan andere websites en geeft die door aan de reclameserver, die de levering van reclame coördineert.

Als de gebruiker nu een andere website bezoekt die aan hetzelfde advertentieprogramma deelneemt als de advertentieserver, wordt een overeenkomstig advertentieaanbod getoond. Taggen en profileren van gebruikers kan ook door de juiste apparatuur voor online aanbiedingen te benaderen.

Retargeting wordt meestal vooral in de e-commerce gebruikt om klanten aan te zetten tot aankopen.

Waarom moet retargeting gebruikt worden?

Retargeting is om verschillende redenen een effectieve strategie.

Retargeting is een slimme manier om geïnteresseerde kopers te converteren. Of ze nu net een website bezoeken of producten aan hun winkelwagentje toevoegen, deze shoppers zijn al geïnteresseerd in het bestaande aanbod. Daarom hebben ze beduidend minder moeite om te converteren dan iemand die nog nooit een website bezocht heeft. Intelligente herpositioneringsoplossingen kunnen helpen deze kopers op het juiste moment en met de juiste producten aan te spreken. Op deze manier kan niet alleen de verkoop gemaximaliseerd worden, maar ook de winst verhoogd.

Repositioning kan de eerste indruk verbeteren en potentiële klanten in gedachten houden.

Redirection is een omni-channel oplossing voor alle kanalen en toestellen. Tegenwoordig kunnen winkelaars gemakkelijk van het ene toestel naar het andere en van het ene kanaal naar het andere overschakelen. Om ze met succes te kunnen blijven targeten, moeten adverteerders ze bijhouden. Sommige aanbieders van retargeting kunnen het winkelend publiek laten switchen tussen desktops, mobiele apparaten en apps.

Zo kan aan de behoeften van potentiële klanten tegemoet gekomen worden met een consistente berichtgeving, waar ze zich ook bevinden. Andere aanbieders kunnen zelfs offline gegevens gebruiken: ze kunnen bijvoorbeeld vaststellen wanneer een shopper een product in een winkel heeft gekocht en stoppen met het serveren van advertenties.

Bij retargeting moet de adverteerder veel gegevens registreren, en die worden dan gebruikt. (Bronnen: Carlos Musa / unsplash)

Retargeting is kosteneffectief en biedt een aanzienlijke ROI. Als de beste basispraktijken worden gevolgd, is retargeting een zeer winstgevende strategie. Gepersonaliseerde reclame wordt op het juiste moment geleverd om de beste interactie te garanderen. Met een op kosten-per-klik gebaseerd prijsmodel (prijsstelling die door sommige aanbieders van retargeting diensten wordt gebruikt), betaal je alleen als iemand op een advertentie klikt. Dit is de beste manier om het budget goed te gebruiken.

Wat is het verschil tussen statische en dynamische retargeting?

Om in het huidige digitale klimaat met marketing de consument te bereiken is uiterst nauwkeurige en relevante reclame nodig. De consument wordt voortdurend gebombardeerd met informatie, en de steeds heviger wordende concurrentie maakt het steeds moeilijker om de beoogde klanten te bereiken die willen zien en krijgen wat ze willen, wanneer ze het willen.

Dynamic Retargeting is zeer intelligent en maakt gebruik van de nieuwste prestatiemarketing technologie, waardoor advertenties mogelijk zijn die door personalisatie zeer nauwkeurig en relevant zijn, kosteneffectief zijn en inkomsten genereren. Dit is mogelijk dankzij algoritmen die zich richten op de meest waarschijnlijke conversiedoelen (waardevolle post-ad klikacties die door het bedrijf bepaald zijn) en op het juiste moment in hun aankooptrechter.

Statische retargeting is het beste voor B2B bedrijven. Dit is ook een goede strategie als je je eerder op een bepaald publiek dan op individuen richt, of als je een bepaald product of handelswaar promoot.

Wat is het verschil tussen retargeting en remarketing?

Remarketing en retargeting worden vaak als synoniemen gebruikt. In principe beschrijven beide uitdrukkingen hetzelfde principe: het doel is hier om gebruikers die onze website hebben bezocht en bepaalde handelingen hebben verricht, te reactiveren en terug te brengen naar de website.

Retargeting kan bezoekers ertoe aanzetten terug te keren via display advertenties of native advertenties op andere websites of andere apps.

Retargeting zorgt ervoor dat gebruikers perfect gerichte advertenties krijgen, en dat de gebruikerservaring dus beter is. (Bronnen: Brooke Cagle / unsplash)

Aan de andere kant gebruikt remarketing hiervoor e-mails: zulke e-mails herinneren de gebruiker bijvoorbeeld aan onvoltooide aankopen. Ze laten potentiële klanten ook zien wat er in hun boodschappenmandje op hen wacht, of bieden upselling of cross-selling producten aan. Op deze manier krijgen klanten eerdere aankopen aangeboden.

Wat zijn de voordelen van retargeting?

Met retargeting kan geprobeerd worden om onbesliste potentiële klanten in tevreden kopers te veranderen. Wanneer gebruikers zelfs na het bezoek aan de eigenlijke pagina met reclamemateriaal geconfronteerd worden, wordt het merk of bedrijf herhaaldelijk getoond. Dit verhoogt de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van het merk. De gerichte sturing van reclame leidt tot minder verspilling, lagere gemiddelde kosten en uiteindelijk een hogere click-through rate (CTR).

Waarom wordt retargeting vaak bekritiseerd?

Retargeting wordt vaak bekritiseerd omdat het veel gegevens verzamelt en gebruikersprofielen maakt om reclame zo effectief mogelijk te maken. Deze gegevens kunnen aan andere databanken gekoppeld worden om Big Data te creëren en een profiel op te bouwen dat in een paar eenvoudige stappen tot de privacy van de gebruiker uitgebreid kan worden. Gewone gebruikers kunnen niet begrijpen welke bedrijven hun cookies of apparaten gebruiken om profielen aan te maken.

De praktijk van retargeting komt vaak verdacht over op internetgebruikers, die niet kunnen verklaren waarom de eerder bezochte online winkel op de reclamebanners wordt getoond. Vanuit het oogpunt van een functionaris voor gegevensbescherming is retargeting gevaarlijk, omdat criminelen via gegevensdiefstal of hacking ook de persoonlijke gegevens van gebruikers kunnen gebruiken. Bovendien kunnen gebruikers zich meestal niet uitschrijven. Bij gebruik van een browser zijn cookies van derden bijvoorbeeld niet toegestaan.

Wat kost retargeting?

De werkelijke kosten van een retargeting campagne hangen af van de prijs van elke advertentieplaatsing en, natuurlijk, van het ingestelde budget. Het rendement op de investering hangt af van het opgegeven prijsmodel en de gestelde doelen.

Repositioning wordt meestal aangerekend volgens een CPM of CPC gebaseerd prijsmodel

  • CPM = “cost per mille” of de prijs van 1.000 vertoningen
  • CPC = “Kosten per klik”

CPM is de beste manier om bekendheid en aandacht te stimuleren: met dit model betaal je voor vertoningen. Kliks zijn echter niet gegarandeerd. Meestal betaal je zelfs voor de impressie onderaan de pagina, die bijna niemand ooit gezien heeft. Daarom is CPM geen ideaal model om de verkoop te verhogen.

Bij een op kosten-per-klik gebaseerd prijsmodel krijg je alleen betaald als iemand werkelijk op de advertentie klikt. Dit betekent dat hij echt geïnteresseerd is in het aanbod. Wanneer specifieke prestatiedoelen worden gesteld (b.v. de verkoop verhogen), is CPC daarom vaak een voorkeursmodel.

Welke andere vormen van retargeting zijn er?

Het uitlegproces wordt niet alleen gebruikt voor online marketing en display marketing voor websites. Er zijn ook andere modellen dan website targeting

  • Zoek retargeting: De nadruk ligt hier op trefwoorden die gebruikers in het verleden in zoekmachines hebben ingevoerd. Search retargeting wordt vooral gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken.
  • Doorsturen van e-mails: Hier kunnen gebruikers die nieuwsbrieven of andere e-mails ontvangen hebben direct via e-mailkanalen aangesproken worden.
  • CRM doorverwijzing: CRM doorverwijzing gebruikt bestaande CRM gegevens (zoals e-mail adres of postcode) om online contact op te nemen met klanten.
  • Sociale verhuizing: Sociale verhuizing stelt marketeers in staat gebruikers van sociale netwerken (zoals Facebook of Twitter) te lokaliseren.

Waarop moet gelet worden bij retargeting?

Gebruikers kunnen snel het tegenovergestelde effect van retargeting merken. Als ze vaak verschillende pagina’s bezoeken om uiteindelijk geadverteerde online aanbiedingen te zien van eerder bezochte websites, zullen ze dit als opdringerig en vervelend ervaren en de website in de toekomst mijden. Daarom moeten advertenties met voorzichtigheid geplaatst worden en moet het ontwerp zo creatief mogelijk zijn en niet opdringerig.

Conclusie

Doel van retargeting is gerichte reclame te gebruiken die overeenkomt met de activiteiten van gebruikers en dus relevant voor hen is, om zo potentiële klanten op het web en op mobiele toestellen te bereiken. De bedoeling is om de verloren website gebruikers terug te laten keren en een nieuwe transactie te laten doen.

Door het maken van reclamemateriaal in de belangstelling van de gebruikers, moet een hogere omzettingsgraad bereikt worden. Adverteerders moeten bij retargeting echter voorzichtig zijn, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat aan bepaalde gebruikers slechts een beperkte advertentiefrequentie wordt getoond.

Beeldbron: pixabay / fancycrave1

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies