Laatst bijgewerkt: 24-09-2021

Als je informatie zoekt op een online zoekmachine, verschijnen er meteen talloze resultaten. Deze pagina’s, waarop de zoekresultaten visueel worden opgesomd, worden SERP’s genoemd. Talloze bedrijven en organisaties streven ernaar bij de bovenste pagina’s van deze zoekresultaten te belanden.

In ons verklarende artikel willen we je uitleggen wat SERP’s precies zijn, welke betekenis ze hebben voor zoekmachine-optimalisatie in het jaar 2021 en in welke vormen ze kunnen verschijnen. Ons doel hier is je voldoende over dit onderwerp te informeren en je zo waardevolle kennis te verschaffen om je online activiteiten te beheren.




Belangrijk om te weten

  • SERP verwijst naar de zoekresultaten pagina’s die de snippets (beknopte informatie) van de top 10 resultaten tonen. Een SERP is dus, bijvoorbeeld, de eerste resultatenpagina op Google.
  • Afhankelijk van het soort informatie dat gewenst is, kan een SERP ondersteund worden in de vorm van functies. Deze vorm is bijvoorbeeld het venster dat Google bovenaan de pagina produceert als je het weer opzoekt.
  • Het werk van SEO managers, gebruikersgedrag en de voortdurende ontwikkeling van Google algoritmen bepalen welke resultaten bovenaan een SERP verschijnen.

Woordenlijst item: De term SERP in detail uitgelegd

In het volgende hoofdstuk willen we je alle belangrijke informatie over het onderwerp SERP geven. Dit moet het beeld invullen van de term SERP, die meestal in eenvoudige bewoordingen wordt uitgelegd, en zo je kennisspectrum uitbreiden.

Wat betekent SERP?

SERP is een Engelse afkorting en betekent “Search Engine Result Page”. Deze SERP’s verschijnen in een berekende volgorde nadat een trefwoord of vraag via een zoekmachine is ingevoerd. SERP’s zijn dus de Internet pagina’s die je de gewenste informatie geven.

De hele zoekresultaten pagina bestaat uit zogenaamde snippets. Snippets zijn de uittreksels van de korte informatie van een internetpagina. Deze korte informatie bestaat uit de kop van je pagina, een korte beschrijving en de link die naar je pagina moet leiden.

In de meeste gevallen bestaat een SERP uit tien snippets die de top 10 resultaten voor je zoekopdracht opleveren. Afhankelijk van de gewenste informatie kan echter alleen de top 8 of top 7 getoond worden. Vaak verschijnen er ook snippets in de vorm van zogenaamde SERP features, om resultaten snel en duidelijk op te sommen zonder de SERP te hoeven verlaten.

Welke vormen kunnen SERP-kenmerken aannemen?

Zoals reeds gezegd, bieden SERP-kenmerken de mogelijkheid om informatie over een zoekopdracht snel en duidelijk weer te geven. Welk kenmerk wordt getoond hangt af van de soort informatie.

Veel voorkomende SERP kenmerken

In het volgende willen we je laten kennismaken met enkele van de meest voorkomende vormen die niet helemaal uit de context te herkennen zijn. Het laat ook zien of je je pagina actief in deze formulieren kunt invoegen.

Type/zichtbaarheid
  • Featured Snippets: Ja, Google maakt een snippet in de vorm van informatieve lijsten of tabellen voor een van de top vijf resultaten.
  • Kenniskaart: Nee. Verschijnen in een Kenniskaart is onwaarschijnlijk, want de gegevens worden rechtstreeks door Google gegenereerd en worden slechts af en toe door zeer betrouwbare bronnen gepresenteerd.
  • Kennispaneel: Ja, omdat een Kennispaneel de basisinformatie over een bedrijf of persoon is, kan je pagina verschijnen als er op naam gezocht wordt.
  • Top Stories: Ja, als je artikel, blogpost of video nieuwswaardig is, kan Google het selecteren uit een nieuws dashboard.
  • Site Links: Ja, site links kunnen aan je Google zoekresultaten worden toegevoegd.

In het volgende willen we de afzonderlijke elementen van de tabel kort toelichten.

De beste manier om je Featured Snippets voor te stellen is te denken aan het zoeken naar een recept voor een bepaald gerecht. Hier wordt het bovenste zoekresultaat niet in de eerste plaats gepresenteerd als een gebruikelijke snippet korte informatie, maar vooral als een lijstelement of video, waarin het recept inclusief de ingrediënten opgesomd worden.

Een kenniskaart verschijnt als een gebruiker iets vraagt dat alleen beantwoord kan worden met een specifiek antwoord van een betrouwbare bron. Dat zijn bijvoorbeeld de geboortedata van historische personen, bevolkingscijfers van landen of zelfs het weerbericht.

In het Kennispaneel daarentegen heb je een heel goede kans om weergegeven te worden. Deze geven basisinformatie over bedrijven of bekende persoonlijkheden, nummers van de klantenservice of links naar officiële accounts op sociale netwerken. Voorwaarde hiervoor is dat een gebruiker specifiek naar de merknaam zoekt.

Google gebruikt vaak geïndexeerde, bekende tijdschriften voor topverhalen, omdat daar een zeker professioneel kwaliteitsniveau van verwacht kan worden. Als je artikel, live blog, enz. relevant en actueel genoeg is, kan Google je in deze functie overwegen.

Goede rangschikkingen voor topverhalen zijn van zeer korte duur. (Image source: unsplash / Obi Onyeador)

Site links zijn een uitbreiding van de snippet van je website in de SERPs. Hier worden de belangrijkste onderwerpen van je site direct vermeld met een korte beschrijving en een link om de gebruiker zonder omwegen naar het gewenste onderwerp te leiden.

Verdere kenmerken

Boodschappenboxen zijn tegenwoordig een heel gewoon verschijnsel. Na het zoeken van een specifiek voorwerp of een overkoepelende term van een te kopen voorwerp, tonen deze een afbeelding van het beschikbare voorwerp, met een link naar de overeenkomstige pagina van de distributeur. Deze getoonde artikelen kunnen niet organisch geplaatst worden, maar er moet voor betaald worden. De kosten hiervan variëren naar gelang de concurrentie en het product. Gemiddeld bedragen die 11 % van de verkoopprijs.

Een ander belangrijk kenmerk op SERP’s kunnen gebruikers vragen stellen (NFA) vakken zijn. Deze verschijnen wanneer gebruikers meestal niet alleen naar een bepaald trefwoord zoeken, maar het ook met een vraag associëren. Als je pagina goed rankt en ook verschillende vragen over dit onderwerp goed beantwoordt, heb je een goede kans om op deze manier voor gebruikers te verschijnen.

Als gebruikers op de antwoorden in je NFA vakken klikken, voegt Google onmiddellijk meer gerelateerde vragen van je website toe.

Tweet boxes kun je vergelijken met de hierboven genoemde “top stories”. Ze tonen relevante en actuele tweets van theoretisch alle Twitter accounts over het gewenste onderwerp. Merken hebben een zeer grote kans om in zulke snippet features te verschijnen. Google leidt de gebruiker direct naar tweets van het officiële merkaccount.

Om als rich snippet te verschijnen, heb je niet per se je eigen website nodig.

Rich Snippets lijken erg op een typische snippet op de SERPs. Het enige verschil is de hoeveelheid informatie die getoond wordt. Ze zijn heel nuttig bij het zoeken naar een product of dienst. Rijke snippets tonen meestal het waarderingsniveau in de gebruikelijke sterren-vorm en, indien van toepassing, ook een prijsklasse. Deze indeling zou onmiddellijk tot meer verkeer op je eigen pagina moeten leiden.

De laatste functie die genoemd moet worden zijn video’s en foto’s. Voor de video’s worden vooral bestanden van YouTube gebruikt. Maar een video van je eigen site kan hier ook getoond worden. Gebruikers worden dan doorgestuurd naar je pagina door op deze video te reageren.

Afbeeldingen van je site die in Google getoond worden, leiden bij interactie niet direct naar je site, maar worden eerst uitvergroot vanuit de miniatuurweergave. Maar als het beeld in zijn geheel bekeken wordt, verschijnt er een link naar je website.

Wat is het belang van SERP’s voor zoekmachine-optimalisatie?

De rangschikking van de beheerde pagina’s in de SERPs vertegenwoordigt het centrale doel van een SEO manager. Alle werkprocessen dienen om de inhoud, de paginastructuur en verdere on-page en off-page optimalisatie te verbeteren.

Een gedetailleerde analyse van de concurrentie is onmisbaar om je inhoud te optimaliseren. (Image source: unsplash / Myriam Jessier)

Een positieve ranking wordt door Google beloond met een SERP functie, mits de pagina haar inhoud zo presenteert dat ze daarvoor in aanmerking komt. Het aanbieden van de technisch en inhoudelijk beste inhoud aan de gebruiker is daarvoor onontbeerlijk. De resulterende zinvolle presentatie van een “Meta Titel” en een “Meta Beschrijving” leidt tot een grotere kans op meer verkeer op je pagina.

Het belang van deze centrale taak komt ook tot uiting in de klikfrequenties van gebruikers op de SERPs. Een studie van Advanced Web Ranking toonde aan dat bijna 60 % van alle interacties met zoekresultaten plaatsvinden op de bovenste 5 gerangschikte pagina’s en dat slechts 5 tot 10 % van alle gebruikers de tweede pagina van de SERPs bezoekt.

Hoe worden SERPs beïnvloed?

Wie goed werk levert op het gebied van zoekmachine-optimalisatie bereikt een positieve plaats in de SERPs. Deze rang wordt beïnvloed door talrijke rangschikkingsfactoren, die door Google grotendeels onder de pet worden gehouden om spam te voorkomen.

Behalve dat je de pagina optimaliseert met betrekking tot de ranking factoren, is ook de nieuwheid van de pagina/artikel een belangrijke factor om te bepalen of je bij de top resultaten terecht komt, want Google geeft de voorkeur aan actuele resultaten. (Image source: unsplash / Edho Pratama)

De ranking factoren ledereen die actief is op het gebied van SEO kent al drie van de belangrijkste criteria die ervoor zorgen dat je pagina hoger rankt. Deze rangschikkingsfactoren worden E-A-T genoemd, dat uit de volgende componenten bestaat

  • Expertise
  • Gezaghebbendheid
  • Betrouwbaarheid

Als het om deskundigheid gaat, letten zowel Google als potentiële gebruikers op de persoon of het bedrijf dat het artikel schreef. Een doctorstitel, bijvoorbeeld, kan leiden tot erkenning van deskundigheid als de auteur zich met medische onderwerpen bezighoudt. Verwijzingen in andere vormen moeten ook als positief beschouwd worden. In het algemeen geldt: hoe meer informatie Google over jou als auteur heeft, hoe groter de kans dat je expertise erkend wordt.

De autoriteit van een domein kan door veel factoren beïnvloed worden. Deze kunnen zowel direct op je pagina (on-page) als off-page toegepast worden. Het kwantitatief gebruik van de gezochte trefwoorden in je eigen artikel (tekst en koppen) en in de URL’s speelt een grote rol in zowel de on-page als de pagina architectuur.

Het citeren van wetenschappelijke bronnen en links naar andere pagina’s van hoge kwaliteit kunnen de autoriteit positief beïnvloeden.

Voor off-page autoriteit zijn vooral links die organisch naar de eigen pagina verwijzen van andere pagina’s, forums of sociale media waardevol. Zoals reeds gezegd, kan het plaatsen van uitgaande links ook leiden tot een hogere autoriteit ranking.

Om dit samen te vatten, hebben we zes van de belangrijkste toppunten op een rijtje gezet.

  1. Informatie van de auteur voor onderwerp-specifieke artikelen.
  2. Datum van publicatie en bijwerking, indien van toepassing.
  3. Certificering door derden (referenties).
  4. Hoogwaardige backlinks van andere domeinen.
  5. Organische beoordelingen van gebruikers.
  6. Vermelding van verdere links en bronnen.

Door deze factoren te implementeren is het E-A-T concept compleet en beïnvloedt het dus optimaal je ranglijst resultaat in de SERPs.

Gebruikersgedrag

Aan de andere kant van de vormgeving van zoekresultaten kun je zelf indirect invloed uitoefenen op welke resultaten je te zien krijgt. Door cookies met betrekking tot je internetactiviteiten te verzamelen, leert Google van je gedrag en past de SERPs daarop aan.

Het soort toestel dat je gebruikt speelt ook een rol. Zoekopdrachten via een mobiel toestel leiden bij voorkeur naar zoekresultaten van pagina’s die hun inhoud voor mobiel gebruik hebben geoptimaliseerd.(6)

Conclusie

SERP’s zijn het centrale doelniveau voor het onderwerp zoekmachine-optimalisatie. Ze geven weer of de geleverde inspanning vruchten afwerpt. Dit wordt zichtbaar door een positieve rangschikking van de eigen pagina in de SERPs.

Met de voortdurende ontwikkeling van zoekmachine-algoritmen is Google steeds beter in staat het gedrag van menselijke gebruikers te interpreteren. De ontwikkeling gaat steeds verder in de richting van mobiele gebruikers, en ook van “zero-result SERPs” of “fraggles”. De laatste zijn korrelige inhoudselementen die geacht worden antwoord te geven op vragen zonder dat de gebruiker naar de website hoeft te gaan. Deze aanpak wordt sinds 2017 in de VS gebruikt en evolueert voortdurend.

Beeldbron: pixabay / Pexels

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies