Je hoort het steeds vaker: Naar buiten gaan en genieten van het buitenleven is goed voor je. Als je tegelijkertijd fit wilt worden en je gevoel voor balans en coördinatie wilt verbeteren, is slackline jouw sport. Het enige dat je hoeft te doen is een band van ongeveer 5 centimeter breed aan 2 bomen of 2 andere ankerpunten haken en je kunt beginnen!

Afhankelijk van je ervaringsniveau kun je er ook voor kiezen om een slackline-set te kopen waarop je kunt lopen, yoga of zelfs acrobatiek te beoefenen. De basissets bevatten alle benodigde apparatuur om te beginnen met het beoefenen van deze sport, zoals een robuuste en resistente band en een ratelspanner om hem vast te zetten.

Belangrijk om te weten

  • Slackline is een evenwichtssport die bestaat uit wandelen of acrobatiek doen op een elastische band (de slackline) die aan 2 bomen of 2 andere ankerpunten is vastgemaakt.
  • Het beoefenen van deze sport bevordert de spierspanning, balans en coördinatie. De sport is zowel geschikt voor kinderen als volwassenen. Wel is het belangrijk om kinderen onder de 12 jaar onder goed toezicht te houden.
  • Bij het kiezen van een slackline-set is het noodzakelijk om van tevoren te bedenken welke sport je wilt beoefenen, wat je slackline-niveau is en aan welke kenmerken de band moet voldoen.

Ranking: De beste slacklines op de markt

Slacklinen is een sport die leuk is om te beoefenen ter ontspanning maar ook geschikt is om te trainen voor sporten zoals klimmen, skiën, snowboarden, turnen en surfen. Hieronder vind je de meest populaire slackline-sets op de markt. Er zijn zowel sets voor beginners als voor een meer gevorderd niveau te vinden. Lees de beschrijvingen en vergelijk de producten met elkaar. Alleen dan kun je de juiste beslissing nemen en de slackline kopen die het beste bij je past.

De slackline met de beste prijs-kwaliteitverhouding

De prijs-kwaliteitverhouding van de slackline van Ultrasport is uitstekend. De band is geschikt voor zowel experts als beginners. De versie voor experts bestaat uit een 15 meter lange en 5 centimeter brede band van stevig polyester. De ratel garandeert een stevige spanning. De 2 boombeschermers en een extra touw maken de set compleet. De beginners-set bestaat uit een band van dezelfde lengte en hetzelfde materiaal, waarbij de beschermers en het extra touw worden weggelaten.

De beste slackline voor kinderen

Slackline is geschikt voor jong en oud. Zeker voor kinderen is het een zeer uitdagende bezigheid als ze het onder de knie krijgen. De complete set van Yuanj bevat alles wat je nodig hebt om je evenwicht te verbeteren en plezier te hebben met vrienden en familie. De lichte slackline wordt geleverd met een handige draagtas. Je kunt de band gemakkelijk meenemen in een rugzak en installeren dankzij de handige stap-voor-stap handleiding. Met de brede 2-inch lijn is de slackline zeer geschikt voor kinderen.

De beste slackline voor beginners

De Classic Line van Gibbon Slacklines is perfect voor beginners. De 15 meter complete set heeft een bandbreedte van 2 inch. Je installeert de band eenvoudig tussen 2 bomen of vergelijkbare stabiele verankeringspunten. De gespannen ratelelementen mogen om veiligheidsredenen niet worden aangeraakt. De zwarte coating markeert de risicovrije delen van de ratel met zwarte verf. Dit kleurverschil verhoogt de veiligheid bij het gebruik van het apparaat.

De beste slackline voor ervaren slackers

Als je al meer ervaren bent met slacklinen, ben je waarschijnlijk op zoek naar een band waar je meer techniek en trucs mee kunt oefenen. De Surfer Line van Gibbon Slacklines is hier de perfecte tool voor. De complete set heeft een bandbreedte van 2 inch. De Surfer Line is robuuster en dynamischer dan het beginnersmodel. Met een lengte van 30 meter en het dynamische platbandweedsel is de Surfer Line het antwoord op alle vragen op het gebied van Jump-, Water- en Longline.

Shopgids: Alles wat je moet weten over slacklines

Voordat je een slackline-set koopt, is het belangrijk dat je alles over deze sport weet en begrijpt wat er nodig is om te beginnen: een slackline (band), ratelspanner en boombeschermers. Hieronder beantwoorden we de meest gestelde vragen van gebruikers over slacklines. Deze informatie kan je helpen bij het kiezen van het meest geschikte product.

Met slackline train je op een leuke en speelse manier je hele lichaam.
(Bron: Vitalii Nesterchuk: 97146429/ 123rf.com)

Wat is slackline precies?

Slacklinen is een trendsport waarbij je op een strak gespannen band probeert te balanceren. De slackline bestaat uit een stuk band van 10, 15 of 25 meter en een kort stuk band met een ratelspanner. De sport staat bekend als een sport waarbij zowel het lichaam als de geest worden getraind, omdat je gefocust moet zijn om niet van de riem af te vallen.

Je benen, rug, buikspieren en armen worden aan het werk gezet zodat je de controle over je lichaam behoudt. Op deze manier train je al je spieren en versterk je je wervelkolom. De elastische band, die meestal 5 centimeter breed is, wordt vastgehaakt aan 2 bomen of 2 andere vaste punten. De juiste spanning hangt af van de ervaring van de beoefenaar. Je kunt de band uitrekken naarmate je onervarender bent.

Dafne SchneiderMode en slacker

“Het is een heel weinig bekende en superpositieve sport. Het ontwikkelt je balans, proprioceptie, geduld en concentratie.”

Waar moet ik op letten als slackline-beginner?

Het eerste waar je op moet letten is dat je de slackline op de juiste manier installeert. De tape moet strak op kniehoogte gespannen en kreukvrij zijn. Het volgende dat je moet doen, is je evenwicht leren te bewaren. In het begin houd je een voet aan de grond. Vraag of iemand je bij de hand neemt als je op de band stapt en je niet loslaat totdat je beetje bij beetje steviger begint te staan.

Als het je lukt om je evenwicht te bewaren, is het tijd om verder op de band te lopen. Houd er rekening mee dat het touw aan de uiteinden strakker gespannen is waardoor het daar gemakkelijker is om te lopen dan in het midden. Er is een grote kans dat je op het begin steeds na 1 of 2 stappen valt. Geef echter niet op! Het succes van slackline zit hem in het volhouden.

De banden voor slackline zijn erg stevig en resistent.
(Bron: Kzenon : 89727336/ 123rf.com)

Welke voordelen biedt slackline voor je gezondheid?

Het oefenen van slackline verbetert het evenwicht, de motorische vaardigheden, de coördinatie en de reflexen. Bovendien zorgt de instabiliteit van de band ervoor dat ons proprioceptieve systeem onvermoeibaar werkt. Hierover lees je verderop in de gids meer. Het beklimmen van het koord versterkt ook ons zelfrespect.

Lopen op de band vereist veel concentratie. Als je je niet concentreert, zul je steeds van het koord afvallen. Op deze manier helpt de slackline dus om onze aandachtspanne te verbeteren. Experts noemen de sport zelfs een mentale uitdaging die gelijk staat aan meditatie. Bovendien zal de slackline ons voorzien van een volledige fysieke training, omdat het het gebruik van het volledige lichaam vereist.

Lichamelijke voordelen Mentale voordelen
Verbetering van evenwicht, motorische vaardigheden en coördinatie. Meer controle over het lichaam en geest. Vergelijkbaar met meditatie op gevorderd slack-niveau.
Versterking van de wervelkolom. Versterking van de mentale kracht.
Trainen van de spieren Versterking van eigenwaarde.
Verbetering van proprioceptie. Contact met de natuur. Je krijgt meer vitamine D binnen.
Grotere behendigheid. Sociale interactie. De sport wordt meestal beoefend met vrienden. Vermaak.

Wat is de ‘proprioceptie’ die wordt getraind met slackline?

Proprioceptie is het referentiepunt van onze hersenen bij het bewegen van een spier of gewricht. Ons proprioceptieve systeem, dat wordt gevormd door spieren, gewrichten en gewrichtsbanden, stelt ons in staat om een beeld te hebben van onze lichaamshouding met betrekking tot de omgeving waarin we ons bevinden. Op deze manier zijn we ons bewust van de bewegingen die we maken.

Preventie van letsel, verhoogde reflexen en een gezamenlijke versterking van het lichaam zijn enkele van de voordelen van proprioceptieve systeemtraining. Dysfunctie van dit gevoel staat gelijk aan motorische onhandigheid. Het trainen van je coördinatie en balans is daarom erg belangrijk. Een slackline kan je hierbij helpen.

foco

Wist je al dat de oorsprong van de slackline wordt toegeschreven aan 2 klimmers? Adam Grosowsky en Jeff Ellington zijn 2 klimmers die de sport in de vroege jaren 1980 populair maakten.

Er zijn verschillende soorten slackline die je kunt beoefenen. Waterlines span je bijvoorbeeld over het water.
(Bron: Ian Iankovskii: 77033572/ 123rf.com)

Welke soorten slackline zijn er?

Slacklines zijn er in veel verschillende soorten en maten. Dit komt omdat er verschillende slackline disciplines zijn. Alle slackline disciplines worden uitgevoerd met verschillende soorten slacklines die weer andere eigenschappen hebben. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende soorten slacklines die je op de markt zult tegenkomen:

  • Trickline: Dit is de bekendste soort slackline. De tape wordt op 1,20 meter van de grond geplaatst en heeft een breedte van slechts 50 millimeter. Het is een spectaculaire slack-soort, omdat het de vorm is waarin slackers sprongen, bochten en acrobatiek uitvoeren.
  • Waterline: Deze slackline-variant wordt op het water uitgevoerd, ongeacht de breedte van de band. In zwembaden kun je goed stunts oefenen, omdat er geen gevaar is als je valt. Risicoliefhebbers kunnen er ook voor kiezen om de slackline in een rivier, beek of baai te plaatsen waar het water hun zichtbaarheid en oriëntatie extra op zal de proef zal stellen.
  • Longline: Hiermee worden banden van meer dan 30 meter lang en 2,5 centimeter breed gebruikt. Balanceren wordt dan een extra grote uitdaging. Omdat de band zo lang is, is deze erg flexibel. Concentratie is daarom een belangrijk aandachtspunt. De band mag de grond niet raken.
  • Highline: Deze lijn is speciaal geschikt voor extreme situaties. Je plaatst de band met een breedte van 2,5 centimeter op een hoogte van meer dan 20 meter hoog, bijvoorbeeld ergens op een hoge berg of in een canyon. Het is noodzakelijk om een ​​veiligheidsharnas te dragen en een veilig ankerpunt te hebben. Er zijn slackers die liever geen enkele beveiligingsmaatregel uitvoeren. Highlines zijn alleen geschikt voor de echte experts.
  • Rodeoline: De band is ietsje hoger geplaatst. Er staat weinig spanning op, zodat er meer evenwicht is. De rodeoline is ook ideaal om als schommel te gebruiken.
  • Yoga slackline: Om yoga op een slackline te kunnen beoefenen is er veel concentratie en vaardigheid op het touw nodig. Naast het verbeteren van je meditatievaardigheden, zul je je hele lichaam versterken.
Slackline-soort Niveau Kenmerken van de band
Trickline Beginner.

Geavanceerd.

Expert.

Lengte: 1,20 meter hoog.

Breedte: 50 mm.

Waterline Beginner (alleen in het zwembad).

Geavanceerd.

Expert.

Er zijn geen specificaties.
Longline Geavanceerd.

Expert.

Wordt niet te hoog geplaatst.

Lengte: 30 meter.

Breedte: 2,5 cm.

Highline Expert. Hoogte: 20 meter.

Breedte: 2,5 cm.

Het is raadzaam om een klimgordel en bandschling te gebruiken.

Rodeoline Geavanceerd.

Expert.

Wordt niet te hoog geplaatst.

Vereist geen grote spanning.

Hoogte en breedte: Er zijn geen specificaties.

Yoga slackline Geavanceerd.

Expert.

Er zijn geen specificaties.

Wat is de juiste stof en breedte van mijn slackline-band?

Als je een beginner bent, raden we je aan om voor een tape van 5 cm te kiezen, die gemaakt is van polyester en nylon. Met deze optie kun je gemakkelijker de eerste stappen op de lijn zetten. Lijnen van 2,5 cm hebben meestal een cirkelvormige stof die het leren moeilijker maakt. De stof van de lijnen van 5 cm is plat, waardoor de band meestal een grotere stevigheid en rebound-effect biedt.

Breedte van de lijn Voordelen Nadelen
2,5 cm Gemiddeld-, gevorderd- en expert-niveau.

Veel elastischer.

Ronde stof.

Nylon of polyester.

Geschikt voor het beoefenen van sprongen en acrobatiek.

Niet geschikt voor beginners.

Nylon: Moeilijke spanning.

Polyester: Alleen geschikt voor yoga. Niet erg flexibel.

5 cm Beginnersniveau.

Mix van polyester en nylon.

Platte stof.

Goed rebound-effect.

Lage plaatsing bij de grond.

Zeer geschikt om je eerste stappen mee te oefenen.

Minder flexibel.

Stijver.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Voordat je een slackline-set koopt, zijn er een aantal factoren die je moet beoordelen. We raden je aan om de onderstaande aankoopcriteria te overwegen, zodat je de juiste beslissing kunt nemen en het model vindt dat het beste bij je past. Er zijn verschillende soorten slacklines, ieder met zijn eigen lengte en breedte. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste aankoopcriteria bij de aanschaf van een slackline:

  • Gebruikersniveau
  • Soort
  • Leeftijd
  • Spanning

Gebruikersniveau

Het gebruikersniveau bepaalt de lengte van het touw. Hoe minder ervaring je hebt, hoe korter het touw. Houd er rekening mee dat de riem stabieler is als deze zich dichter bij de ankerpunten bevindt. Normaal gesproken is de band voor beginners 15 meter lang en 5 centimeter breed. Hoe meer ervaren de gebruiker, hoe minder breed de band hoeft te zijn.

Als je daarentegen een geavanceerd of expert-niveau hebt, kun je ook voor een slackline-set kiezen met lijnen die meer dan 20 meter lang en 2,5 centimeter breed zijn. Uiteindelijk hangt alles ook af van  welke slackline-sport je wilt beoefenen.

foco

Wist je al dat het hoogste slackline-record 1 kilometer hoog is? De hoogste slackline werd op 3 augustus 2006 gelopen door Christian Schou in Noorwegen.

Soort

Als je een beginner bent, raden we je aan om met een basisset te beginnen. Ben je daarentegen een geavanceerde of expert-slacker, dan kun je verder kijken naar welk soort band je het liefste gebruikt. De slackline-sets bevatten over het algemeen ook de juiste ratelspanner voor ieder soort slackline. Verder is het handig dat als je trickline-, longline- of highline-oefeningen gaat doen, je een lijn koopt waar je een veiligheidsharnas aan kunt bevestigen.

Leeftijd

Ook de leeftijd van de gebruiker heeft invloed op welke set hij of zij moet kopen. Het is niet hetzelfde om een kinderset of een slackline voor op school te kopen, als wanneer je deze voor een volwassene of expert koopt. Het is geen probleem als je nog nooit een slackline hebt gebruikt. We raden je aan in dat geval een basisset te kopen die geschikt is voor de hele familie.

Een van de voordelen van slackline is dat het je balans en coördinatie verbetert.
(Bron: Fabio Di Natale: 82570953/ 123rf.com)

Spanning

Het meest voorkomend is een slackline die wordt gespannen met een ratelspanner. Dit systeem heeft een hendel waarmee je de band zonder speling kunt vastzetten. Het is heel belangrijk om de riem tijdens de spanning recht te houden. Experts kunnen spansystemen met riemen gebruiken voor de meest extreme omstandigheden.

Samenvatting

Slacklinen is een trendsport waarbij je op een strak gespannen band probeert te balanceren. Een slackline bestaat uit een stuk band van 10, 15 of 25 meter en een kort stuk band met een ratelspanner. De sport wordt steeds populairder.

De moeilijkheidsgraad van slackline wordt gecompenseerd met de ontelbare voordelen voor het lichaam en de geest die de sport biedt. Er is geen specifieke leeftijd om te beginnen. Het is ook een goede oefening bij het vinden van innerlijke balans en rust.

Vond je onze shopgids over slackline interessant? Laat dan hieronder je reactie achter of deel het artikel met je vrienden op social media.

(Bron van de header afbeelding: Fesenko: 105261959/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

De schrijvers en redacteurs van ADVIESJAGERS.nl schrijven informatieve kwaliteitsartikelen over de beste producten op de Nederlandse markt.