Laatst bijgewerkt: 29-09-2021

Social media marketing is sinds de introductie van Web 2.0 van enorm belang voor bedrijven. Enkele miljarden gebruikers cavrotteren dagelijks in de sociale netwerken, zodat er nu ook een beroep speciaal voor dit gebied bestaat: de sociale media manager. Deze persoon is de centrale actor als het gaat om nieuwe manieren om met klanten te communiceren en ontwerpt en voert verschillende marketingcampagnes uit, vooral voor sociale platforms.

Maar wat zijn de precieze taken van een social media manager en welke vaardigheden heb ik nodig om voor dit beroep gekwalificeerd te zijn? Dit zijn de belangrijkste vragen die we in dit artikel in detail zullen beantwoorden. Bovendien laten we je zien welke ontwikkelingsmogelijkheden er voor je zijn en welk salaris je kunt verwachten als je besluit deze lijn van werk te volgen.

Belangrijk om te weten

  • Een social media manager is verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten in de sociale netwerken en ontwikkelt strategieën, campagnes en tactieken speciaal voor dit doel.
  • Als social media manager moet je vooral creatief, communicatief, flexibel en geïnteresseerd zijn in alle trends en onderwerpen van het sociale web.
  • Tot nu toe is er geen klassieke opleiding om manager sociale media te worden, maar je kunt je als carrièremaker kwalificeren met bepaalde studiecursussen of bijscholing.

Definitie: Wat is een social media manager?

Het beroep van social media manager heeft zich pas de laatste jaren ontwikkeld tot een zelfstandig gebied van online marketing. Dankzij sociale media zoals Twitter, Facebook, Instagram en Co. opent het beheer van sociale media voor bedrijven geheel nieuwe mogelijkheden en reikwijdten voor communicatie.

Een social media manager neemt de coördinatie en controle van alle marketingmaatregelen op het sociale web op zich. (Image source: 123rf.com / rawpixel)

Een social media manager heeft dan ook de taak om strategieën en marketingmaatregelen specifiek voor sociale netwerken te ontwikkelen en uiteindelijk uit te voeren.

Hij of zij is verantwoordelijk voor het coördineren en bewaken van alle inhoud en berichten van het bedrijf op het sociale web, zogezegd, en staat altijd in zeer nauw contact met klanten en zakenpartners en communiceert ook met hen via verschillende Web 2.0 mogelijkheden.

We zullen in een apart hoofdstuk meer in detail uitleggen welke taken een sociale media-afsluiter in zijn of haar dagelijkse werk uitvoert.

Achtergrond: Wat je moet weten over social media managers

Omdat het beroep van een social media manager nog vrij onbekend is, zijn er natuurlijk veel vragen die je je waarschijnlijk stelt als je de naam hoort. Dus wat doet een social media manager precies en welke vaardigheden heb ik nodig om dit werk te kunnen doen?

Deze en andere vragen willen we in de volgende paragrafen beantwoorden, zodat je volledig geïnformeerd bent en we misschien je belangstelling voor het beroep kunnen wekken.

Welke vaardigheden heeft een social media manager nodig?

Om manager sociale media te worden of dit beroep te kunnen uitoefenen, moet je natuurlijk over bepaalde vaardigheden beschikken, net als in elk ander beroep.

In principe moet je kennis hebben van het sociale web en bekend zijn met verschillende sociale platforms. Dit is praktisch een van de basiseisen, die gesteld worden naast belangstelling voor alle activiteiten en trends in Web 2.0.

Een social media manager neemt immers veel meer op zich dan het dagelijks uploaden van een paar berichten of video’s, dus de vereiste vaardigheden gaan veel verder dan de basiskennis die je waarschijnlijk al hebt van sociale netwerken.

Bovenal wordt de baan van een social media manager gekenmerkt door artistieke, creatieve en communicatieve vaardigheden.

We zullen later dieper ingaan op de harde vaardigheden die je moet bezitten. In dit hoofdstuk beperken we ons tot de zachte vaardigheden van de sociale media manager. In het volgende zullen we een paar vaardigheden opnoemen die je moet bezitten om in dit beroep succesvol te zijn.

Communicatieve vaardigheden

Op het gebied van sociale media zijn sterke communicatieve vaardigheden van essentieel belang – je moet immers niet alleen voortdurend via sociale media communiceren met je teamgenoten, maar ook met je klanten en zakenpartners.

Het is vooral belangrijk dat je gevat en welbespraakt bent, want de taal op het sociale web is iets anders dan in de traditionele omgang met klanten. Bovenal moet je voorbereid zijn op negatieve opmerkingen en steeds de juiste woorden kiezen.

Aan de andere kant betekenen communicatieve vaardigheden ook dat je een goed oog hebt voor de juiste manier van vertellen. Zoals ik al zei is het taalgebruik op het net wat anders, en het verschilt ook sterk naargelang de doelgroep.

Daarom moet je het vermogen hebben om verhalen en authentieke vertellingen te gebruiken om alle harde feiten en producten naar je klanten te brengen en een band tussen hen en het bedrijf op te bouwen.

Aanpassingsvermogen

Vooral in de sociale netwerken moet je een grote mate van aanpassingsvermogen hebben. Zo snel als de trends en interesses van de gebruikers op het net veranderen, zo snel moet je ook je strategieën daaraan aanpassen.

Ook de algoritmen van bijvoorbeeld Facebook of Instagram kunnen van de ene op de andere dag roet in het eten gooien. Ook op dit gebied moet je steeds up-to-date en zo flexibel mogelijk zijn in je werk en je ideeën.

Organisatietalent

Het beheren van verschillende bedrijfskanalen op de sociale netwerken is een van de belangrijkste taken van een social media manager. Natuurlijk moet je ook de verschillende berichten en hun beste prestatietijden op elkaar afstemmen en je inhoud nauwkeurig plannen.

Als social media manager moet je verschillende kanalen tegelijk beheren en je inhoud goed organiseren. (Image source: 123rf.com / rawpixel)

Social media management betekent tenslotte niet het beheren van slechts één kanaal, maar van meerdere tegelijk. Omdat de richtlijnen en mogelijkheden in elk sociaal netwerk anders zijn, moet je je er ook steeds snel aan aanpassen om een grote puinhoop te voorkomen.

Empathie

Deze vaardigheid is vooral belangrijk om je in de schoenen van je doelgroep en je volgelingen te kunnen verplaatsen en hun behoeften en problemen te begrijpen. Alleen zo kun je doelgroepspecifieke inhoud maken en een echte band met de gebruikers opbouwen.

Het is belangrijk dat je een dialoog met je volgers kunt aangaan en met je gemeenschap kunt interageren – dit vereist natuurlijk het vermogen om je in andere mensen in te leven en op een persoonlijk niveau met hen van gedachten te kunnen wisselen.

Wat zijn mijn verantwoordelijkheden als social media manager?

De taken van een social media manager zijn bijzonder gevarieerd. Zoals reeds gezegd, gaat het niet alleen om het versturen van berichten of tweets, maar om de volledige strategische integratie van de sociale media kanalen in het bedrijf.

Een taak die een groot deel van je dagelijkse werk uitmaakt is het op de hoogte blijven van nieuwe trends, platforms of updates – je moet dit alles steeds in de gaten houden en zo snel mogelijk op veranderingen reageren.

In principe is het echter je taak om succesvol te communiceren met de gebruikers van sociale netwerken. Dit doe je niet alleen door commentaar te beantwoorden, te reageren op blogberichten of persoonlijke berichten, maar natuurlijk ook via je postings, campagnes of andere berichten die je uitstuurt.

Daarna is het ook je taak om campagnes en het gedrag van gebruikers te analyseren, rapporten te maken en naar aanleiding daarvan verbeteringen aan te brengen of strategieën te veranderen.

Dit houdt ook in dat je naar de concurrentie kijkt en die analyseert. Welke campagnes gebruiken ze voor hun producten? Hoe gaan ze om met hun volgelingen? Welke platforms gebruikt de concurrentie en hoe doen ze dat?

Samenvattend willen we je een korte en bondige lijst geven van je mogelijke verantwoordelijkheidsgebieden

  • Analyse van je doelgroep en creatie van buyer persona’s
  • Ontwikkel een strategie voor sociale media en de richtlijnen daarvoor
  • Maak een redactioneel plan
  • Schrijven van diverse berichten en bijdragen
  • Analyse en rapportage van sociale media campagnes
  • Beheer van alle sociale media kanalen
  • Voortdurende communicatie met gebruikers en cliënten
  • Onderzoek naar huidige trends en onderwerpen, en naar nieuwe platforms
  • Testen van nieuwe hulpmiddelen of platforms
  • Crisiscommunicatie en omgaan met shitstorms of negatieve commentaren

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf zijn dit natuurlijk meer of minder taken die je op je neemt. Bovendien is ook de samenwerking met de afzonderlijke interfaces van belang om de verschillende campagnes met succes te kunnen uitvoeren.

De baan van een social media manager vereist duidelijk goede vaardigheden in teamverband en optimale communicatie, zelfs binnen je eigen afdeling.

In welke sectoren kan ik werken als social media manager?

Als social media manager kun je bij wijze van spreken in bijna elke bedrijfstak werken, omdat de meeste bedrijven steeds meer social media marketing in hun processen inbouwen. Daarom is er geen eenduidig antwoord op deze vraag.

In principe maken sociale media managers echter altijd deel uit van een wat groter team waarin verschillende deskundigen op het gebied van online marketing, marketing, grafische vormgeving, webontwerp of PR samenwerken. Dit kan meer voorkomen in de volgende industrieën, bijvoorbeeld

  • IT of grafische bureaus, online marketing bureaus, full-service bureaus
  • Nieuwsredacties, journalistiek, reclamebureaus, mediabedrijven
  • Clubs, verenigingen, openbare dienstverlenende organisaties en instellingen
  • Detailhandel, levensmiddelenfabrikanten en levensmiddelenindustrie

Hoe kan ik een social media manager worden?

Omdat het beroep van manager sociale media nog vrij nieuw is, werken er vooral loopbaanwisselaars op dit werkterrein – de opleiding is nog niet bij wet geregeld.

Dat is ook het geval voor bijvoorbeeld online marketing managers, die zich vooral voor het beroep moeten kwalificeren door bijscholing of kennis op een soortgelijk gebied.

In principe zijn studierichtingen op het gebied van media- en communicatiewetenschappen, public relations, marketing of journalistiek geschikt om als social media manager te beginnen.

Daarnaast bieden instellingen als ILS, Social Media Akademie, SGD of Karrieretutor bijvoorbeeld bijscholing en training op dit gebied aan. Dit kunnen ook afstandsonderwijs cursussen zijn op het gebied van sociale media – je kunt hier meer over te weten komen in deze video:

Het voltooien van stages of traineeships is altijd een goede manier om voet aan de grond te krijgen in dit beroep en een eerste ervaring op te doen.

In principe moet je echter bepaalde basiskennis, d.w.z. harde vaardigheden, bezitten op de volgende gebieden, ver van enige opleiding of bijscholing

  • Uitgebreide kennis van verschillende sociale media platforms
  • Copywriting en creatief werk
  • SEO
  • Klantenservice en communicatieplanning
  • Ontwerp en foto- en videobewerking
  • Analytics, onderzoek en rapporten

Afhankelijk van de grootte van de onderneming kunnen verschillende activiteiten ook in elkaar overvloeien. Zo is er nog steeds het gebied van community of online management, dat vaak gecombineerd wordt met de taak van een social media manager.

Dit is vaak het geval in kleinere bedrijven – dus de eisen kunnen soms verder gaan dan de zachte en harde vaardigheden die we noemden.

Hoe weet ik of het beroep van social media manager bij me past?

De baan van een social media manager vereist veel creativiteit en een grote affiniteit met sociale media. Dus als je in je vrije tijd veel tijd op het sociale web doorbrengt en het leuk vindt om actief te interacteren en te posten, leg je praktisch de basis voor je toekomstige carrière.

Als je altijd geïnteresseerd bent in de nieuwste trends en onderwerpen op het sociale web en in je vrije tijd steeds meer gebruik maakt van sociale netwerken, dan is het beroep van social media manager misschien iets voor jou. (Image source: 123rf.com / Kaspars Grinvalds)

Als je ook altijd geïnteresseerd bent in de nieuwste trends en graag nieuwe hulpmiddelen en platforms uitprobeert, kun je er bijna zeker van zijn dat je de functiebeschrijving van een social media manager eens goed moet bekijken.

Je kunt jezelf ook de volgende vragen stellen om achter je persoonlijke enthousiasme voor deze baan te komen

  • Werk ik graag op een computer, tablet of mobiele telefoon?
  • Werk ik graag in een team?
  • Ben ik flexibel en bereid om buiten de 9-tot-5 mentaliteit te werken?
  • Vind ik het leuk om met cliënten om te gaan en voel ik me op mijn gemak bij deze vorm van communicatie?
  • Ben ik bereid voortdurend te leren en me met nieuwe dingen bezig te houden?

Wat zijn de carrière- en ontwikkelingsmogelijkheden als social media manager?

De ontwikkelingsmogelijkheden op het gebied van sociale-mediamarketing zijn even gevarieerd als de baan zelf – maar er is hier geen basis carrièrepad. Net als in marketing kun je als social media manager de klassieke hiërarchische niveaus doorlopen, tot je uiteindelijk de volledige verantwoordelijkheid over je team hebt als Hoofd Social Media.

Naast de klassieke opleiding en bijscholing kun je je ook laten certificeren als social media manager en uitgebreide deskundigheid verwerven op het gebied van social media strategie, virale marketing of online recht, waarmee je natuurlijk ook een leidinggevende functie kunt aannemen met een hoger salaris.

Omdat er nog geen klassieke opleiding is, zijn nieuwkomers of loopbaanwisselaars met certificeringen des te waardevoller voor bedrijven.

Anderzijds hoef je niet voor een bepaald bedrijf te werken, maar kun je als social media manager zelfstandig worden of de verantwoordelijkheid op je nemen om je eigen social media bureau te leiden.

Conclusie

Steeds vaker doen bedrijven een beroep op social media managers om aanwezig te zijn in sociale netwerken, om klanten te winnen en te behouden en om de naamsbekendheid te vergroten. Met slechts één bericht kan een brede massa klanten aangesproken worden – door delen en interactie met gebruikers kan het bereik heel snel vergroot worden.

Social media managers worden dus steeds belangrijker en interessanter voor bedrijven en het beroep zal in de toekomst nog belangrijker worden. Hoewel er tot nu toe geen klassieke opleiding voor dit werkterrein bestaat, is een paar basisvaardigheden of een vergelijkbare opleiding voldoende om een steile carrière in sociale-mediamarketing te verwachten, zelfs als loopbaanwisselaar.

Beeldbron: unsplash.com / Will Francis

Waarom kun je ons vertrouwen?

Recensies